Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.278
    Til morgen kaffen i dag, en ny Bruch fiolin konsert innspilling;
    bruch.jpeg
    Bra dette her, ikke helt lik de andre jeg har, men igjen er problemet for meg når jeg skal prøve å skille innspillinger at denne konserten er så god at alle innspillinger fremstår som gode, det ender med at den en hører på er svært bra, men det var også den før det osv.
    Britten i går. Fin den og.
     

    rosros

    HIFI Entusiast
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    105
    Antall liker
    62
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    10
    Er i en Mahler periode nå. Har Bernstines 1974 med NY S.på CBS masterseries. Fantastik bok på 14 plater! Vinylen er strøken og ikke spilt!! Utrolig at en finnerslike skatter for småpenger. 100 pluss porto! 1, 4, 3, og 6 er fanatiske på alt. Opptak, tolkning tempo! Og som HIFI er dem spektakulære! Jeg er nå inne i 4 symfonien. Nydelig symfoni og ikke den mest dramatiske av Mahler. Skal fullføre lyttinge av samtlige innen August! God sommer folkens!
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Den Philips kammermusikk-serien som du viser et eksempel på her, Jim I Hendriksen, er en gullgruve på alle måter. Hvis en har fot på kombinasjonen av klassisk og vinyl, er dette perler på en snor.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.345
    Antall liker
    9.243
    Den Philips kammermusikk-serien som du viser et eksempel på her, Jim I Hendriksen, er en gullgruve på alle måter. Hvis en har fot på kombinasjonen av klassisk og vinyl, er dette perler på en snor.
    Ja dette er en favoritt som spilles ofte her, plata er en utgivelse fra Speakers Corner og låter veldig bra. Jakter alltid på flere.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    2.181
    Torget vurderinger
    1
    Marteau har jeg ikke hørt (enda), trur eg, dog tror jeg at Bach og Savall blir i motsatt ende av det obskure
    Bach Musikalisches Opfer Savall.jpeg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.731
    Antall liker
    3.901
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så absoultt. Marteau var en konsekvens av den før nevnte "label-browsinga" hos Presto i cpos katalog. Greit å ha hørt det, men ingenting som skreik "Kjøp meg! på cd!".
    Samme gjelder Rauchenecker, intet jeg lytter til, men greit å ha hørt:
    folder.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.886
    Antall liker
    21.906
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har spilt Bach BWV 88 «Siehe, ich will viel Fischer aussenden» til morgenkaffen. Gardiner og gjengen på SDG pilegrimsserien.
    Jepp, BWV 88 er selvfølgelig en av kantatene for søndag 9. juli 2023.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    265
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Makrokosmos
    Fint besøk av @plasma idag. Mange timer med musikk og samtaler. Vi hørte blant annet gjennom hele Mahler 3 med Haitink & Concertgebouw Orchestra, Beethoven 8 med Jochum & LSO på LP, noen konserter av Bach for 2 og 3 pianos på CD med Evgeni Koroliov + kone og elev. Alltid hyggelig å møte noen som har stor interesse for klassisk musikk 🙂.
    20230709_165325~2.jpg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Veldig hyggelig å komme på besøk til deg. Ikke ofte man kommer på «hi- fi» besøk og blir sittende å høre gjennom hele Mahler3… og mye annet flott musikk. God bevertning var det og. Dette anlegget er meget flott egnet for å sette musikken i fokus. Glemte hele hi-fi greien jeg. Det sier vel mye. Og den preampen sammen med vinylriggen var helt himmelsk….
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ferie og varmt vær gir gode lytteforhold på nattestid.
    Utepeisen har sloknet, og peiskosen fortsetter med en ung Anne Sophie Mutter i Mozart på vinyl.
    IMG_0705.jpeg

    Kanskje litt tidlig for henne dette. Jeg har alltid hatt glede av hennes Beethoven, men her syns jeg hun faller litt gjennom. Hun får kjørt seg mot Grumiaux og Oistrakh ikveld. Foreløpig litt uklart, men det virker litt rått og overmodig uvørent. Eller er det jeg som har fått for mye sol?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.614
    Antall liker
    103.161
    Torget vurderinger
    23
    Er nok bare du som har vent deg til litt for snille kinafiolinister...😎
    Mutter er ekte fullrigger!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Er nok bare du som har vent deg til litt for snille kinafiolinister...😎
    Mutter er ekte fullrigger!
    Ja, men her var hun 14 år. Kanskje 15, og veldig god, men ekte fullriggere kommer ikke rett ut av egget.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mozart-konsertene er Mutter sin første plateutgivelse, fra 1978. Hennes alder tatt i betraktning, hun er født i 1963, er det fenomenale innspillinger. Hun var sensasjonelt god.
    Jeg foretrekker G-dur-konserten nr3 her, den virker klarere og luftigere.
    Og så er bildet på omslaget besnærende, der de to store kunstnernes ansiktsuttrykk er praktfullt fanget av Karajans favorittfotograf Siegfried Lauterwasser. Det er sannsynligvis tatt i Salzburg året før, og modenheten og styrken i det unge ansiktet er nesten skremmende.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt å se disse Hifi Karajan- platene. Det var starten på min klassiske platesamling, og avgjørende for min hifi-interesse.
    Den mest spilte, og kanskje den eneste klassiske plata hos meg med en viss slitasje, er denne:
    1689080022343.png

    1812-overtyren gjorde inntrykk, med Don-kosakkene som synger tsar-hymnen i åpningen. Men det gjorde sannelig også Les Preludes og Ungarsk rapsodi nr2.
    Setter på denne i kjelleren nå, i regnværet en stille dag i ferien. Spent på hvordan 1812 og kanonene høres på dagens hifi.
     
    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.728
    Antall liker
    14.390
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg fann boksen hos mor og far, og etter ein vask er eg overraska over kvaliteten - både innspeling og pressing. Karajan har mange fine tolkingar.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.728
    Antall liker
    14.390
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Eg liker og veldig godt Tchakovski og i denne boksen er det ein rask versjon av Capriccio Italien som var bra.
    Har og ein del versjonar av 1812 som eg likar godt og Telarc sin er jo vidgjeten, men eg liker nok 5. Symfonien best.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    265
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Makrokosmos
    Hyggelig gjenbesøk av @plasma i dag.
    Vi hørte gjennom Schumann 1, Mahler 1 og Sibelius Violinkonsert. Disse er absolutt topp innspillinger med fantastiske musikalske tolkninger.
    20230711_212205-COLLAGE.jpg

    Folk burde treffes mer og høre på klassisk sammen, det beriker musikken🙂.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.278
    Endelig dårlig nok vær til at en kan sitte inne og høre musikk igjen (+ at Wimbledon ca var ferdig for kvelden)...
    stucky.jpeg
    Denne fikk litt blandet kritikk så jeg stod over i første omgang, men RR+Honeck har generelt vært strålende...så..
    denne skuffer ikke heller, lyden er topp som vanlig, utførelsen (Beethoven) er nok litt annerledes, men jeg har nå sansen, kjedelig er det hvert fall ikke...
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.731
    Antall liker
    3.901
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Eg liker og veldig godt Tchakovski og i denne boksen er det ein rask versjon av Capriccio Italien som var bra.
    Har og ein del versjonar av 1812 som eg likar godt og Telarc sin er jo vidgjeten, men eg liker nok 5. Symfonien best.
    Finn Mravinskys innspilling av Tchaik 4-5-6 på DG. Det er høyspent, det...
    Her og nå Ethel Smyth:
    folder.jpg

    Heller ikke hverdagskost her i heimen. Kompetent og behagelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn