Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne dukket opp i postkassen i går, og kjører nå så vakkert:

Weckman, das Kantatenwerk.

B

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Nok en iTunes-dag på kontoret. Så langt har det ført til Charles Ives' 1. symfoni:

og Paganinis Centone de sonate:

Jeg kjører tilfeldig på hele samlingen, så det kan også dukke opp pop og rock. I går hørte jeg plutselig på Ultravox, og for noen dager siden kvakk jeg til da det Wannskrækk slo til med "Æ veit da faen æ". :D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Jeg kjører tilfeldig på hele samlingen, så det kan også dukke opp pop og rock. I går hørte jeg plutselig på Ultravox, og for noen dager siden kvakk jeg til da det Wannskrækk slo til med "Æ veit da faen æ". :D
    Musikken byr på sitt mangfold ;D

Og det gjør sannelig livet også- jeg sitter fast milevis fra musikksamlingen pga "havarert" bil og ser frem mot regningen på noen og tyve laken som ruinerer mine planer for musikk/anlegg ila høsten... :'(

V

vredensgnag

Gjest
    Sympati avsendes herfra.

Hmmm - vet ikke om dette er til trøst for deg akkurat nå. Jeg sitter og nyter Annie Fischer i Liszts 1. pianokonsert, og forsøker å hensette meg til Weimar i 1855, da denne ble oppført første gang, med Liszt ved klaveret og Berlioz med viftepinn.
    (VidarP hadde rett i at denne er Made in England).

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Sympati avsendes herfra.

Hmmm - vet ikke om dette er til trøst for deg akkurat nå. Jeg sitter og nyter Annie Fischer i Liszts 1. pianokonsert, og forsøker å hensette meg til Weimar i 1855, da denne ble oppført første gang, med Liszt ved klaveret og Berlioz med viftepinn.
    (VidarP hadde rett i at denne er Made in England).
    Takk for omtanke.
    Joda, jeg trøstes lett av bilder av vakre platespillere og cover :)
    Og det er jo ikke helt svart her. Drar med meg hjem fire fulle handleposer med vinyl når jeg vender nesen hjemover. Og to banankasser med ditto er ikke hørt igjennom enda. Så dette skal gå så bra så ;D

Platespilleren din er et vakkert syn. Og regner med at den plukker opp musikken på vinylen på en like suveren måte. Skjønner din begeistring.

Her trøstes det med Solti's versjon av Ringen, avspillt på Samsung Galaxy og helt kurrante propper fra
    Sony.
    Hva pokker skal jeg med alt det stasjet som står stablet i heimen......? ;)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Neimen hoff titti da, emotikon. Alltid leit når dingsbomser går åt grøften.
    EDIT: Nå går Pfitzners fiolinkonsert:

B

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Snart ferdig med den røde boksen og ser frem til å begynne å den gule DG boksen:

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Siste album fra den røde jobben og jeg har begynt å rippe den gule boksen nå.

Vedlegg

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.697
    Denne var med hjem fra den lokale bruktsjappe i dag:

Tror ikke den har vært spillt i det hele tatt. Fantastisk innpilling og musikk. Orgelet ligger som et nesten ikke hørbart (men følbart) fundament for Hilliard Ensemblet. Er nesten flau over hva jeg måtte betale :-[
    Steen

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Hovedscenen - Barberen fra Sevilla, fra The Met.

Maurizio Benini. Starter nå.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.671
    emotikon skrev:
    Ikke dumt å dykke inn i den innspillingen der :)
    Men nå er jeg jo en slik Solti/CSO' er.....
    Har 3 Mahler symfonier med Solti/CSO
    fin motvekt til Bernstein og gjengen.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Akkurat nå hører jeg på J.S. Bach "Great organ works", innspilt på det historiske Gottfried Silberman-orgelet fra 1714. Orgelet står i Freiberg-katedralen i Tyskland. Det er David Goode som spiller.

Cd'en fulgte med BBC Music Magazine i vinter, og er en virkelig godbit!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Juba juba, så artig. Som reporteren i Filmavisen sa i en reportasje om Stockhausens besøk i Oslo i 1961, "Musikk er organisert lyd" - eller noe lignende. Artig reportasje fra den elektroniske musikkens barndom, en fascinerende kunstner. Den gamle mannen hviler ikke på sine laurbær. :D

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe Stockhausen her i gården nei, derimot Beethoven. Einige Werke ohne Opus, WoO 47, 50 og 51, Kurfürstensonatene, spilt av Hr. Brautigam på hammerklaver:

B

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Dette ... er ... litt ... av ... et ... opptak!
    Har hatt den på "avspillingsvent", men nå gleder Bernstein og NYP meg stort.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.875
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Janaceks Sinfonietta. Michael Tilson Thomas dirigerer London SO.

Sånn kan det gå når man leser Murakami. 1Q84 denne gang.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Trodde ikke jeg skulle ha tålmod til dette en sommerkveld, men nå er jeg på andre cd'en.
    Flott remastering gjort i 2011, og det høres rett og slett deilig ut på LS3/5A. Ingen ekstrem tolkning i noen retning, kvaliteten ligger i den varme tonen og roen.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Trodde ikke jeg skulle ha tålmod til dette en sommerkveld, men nå er jeg på andre cd'en.
    Ditto her G :)

Begynte på Reinhard Keiser; Croesus
    RIAS Kammerchor - Akademie fur alte Musik Berlin - Renè Jacobs
    for et par timer siden.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har strengt tatt ikke stått opp enda, bare forflyttet legemet over til sofaen. I bakgrunnen spiller Starker engasjert solo cello.

Bachs suiter.

Guten morgen, leute. :)

V

vredensgnag

Gjest
    Postmannen kom nettopp på døren. Denne forsendelsen har jeg vært spent på - netthandel har sine overraskelser, og denne var av det gode slaget. (Ikke som rumeneren som hadde en serie elegante uthalingstaktikker for å unngå at jeg skulle klage innen tidsfristen for eBay/PayPal ...)

Engelskmann - som hadde 25 klassiske utgivelser til 1 og 2 pund, og da jeg leste hva som lå i bunken tenkte jeg at de enten var feilpriset, eller i elendig tilstand. Men han påstod de var i meget god tilstand, han ville bare bli kvitt dem, tilhørte hans mor.
    Porto til meg kostet mer enn musikken. Norsk toll trodde jeg bedrev fakturafusk.
    Her er halvparten av dem, fikk ikke plass til alle.

Bare denne er verdt mer enn jeg betalte for plater og porto for alle LPene. Flipback cover, libretto insert, original sleeve og som ny.
    Forstår emotikons dilemma da han skulle komme frem til en god pris på en stor samling.

Nyter den nå. Cluytens, Gedda, de los Angeles.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Richter. Schumanns pianokonsert i A-moll. Har kommet over flere DGG utgivelser fra tulipan-dagene der vinylen er minst 180g - er det vanlig for utgivelsene deres dentid?

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.113
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Du har gjort et varp igjen, vreden, ingen tvil om det. Håper han solgte med morens samtykke :)

Her spilles Mozart, det har blitt lite av denslags her i det siste.

Solomon spiller pianokonserter med Philharmonia, opptak fra 50-tallet.

Musikalsk er dette godt over skyene. Solomon var en merkelig pianist, men stor i Mozart.

V

vredensgnag

Gjest
    Det må være fjell av eldre klassisk vinyl i England. Og det virker som om de har vært flinke til å ta vare på den, ottone. Man kan finne den til "japansk samler priser" om man vil, men også meget lave priser. Mitt inntrykk er at engelskmennene som vil ha vinyl i dag ikke bryr seg om klassisk i samme grad. ThoseOldRecords, for eksempel, bryr seg ikke en gang med å liste opp hva de har av klassisk.
    Britisk økonomi sliter nå, og jeg tror det er derfor man finner så mange gode tilbud der. Fikk Decca ffss-settet av Ringen i hus her om dagen - stusset over noen markeringer med penn i heftene, inntil jeg skjønte de var tapeindikasjoner: telleverkstart for de ulike sang-delene, og reel-nummer for tapen. Vinylen er kanskje avspilt én gang, ved overføring til tape. Den ga jeg tyve pund for. (eBay)

Her lytter jeg også til Mozart, fra pakken jeg mottok i går. Jochum, BPO, Seefried, Fischer-Dieskau.
    På cover advares det mot større nålevekt enn 6g!

V

vredensgnag

Gjest
    Første gang jeg hører Falstaff - A Symphonic Study, av Elgar.
    På back-cover har man satt opp tidtagningsskjema så man skal vite hvilke episoder i Falstaffs liv (etter Shakespeare) musikken "omtaler". William McNaught ber om unnskyldning for dette - "the wrist-watch method need not be despised if it helps a few dozens, or a few hundred people to know better than their neighbours what the music is about."

Jeg er nå på:

07.06 - Furtive doings; mysterious calls in the woods; flittings and sudden alarm.
    07.41 - Prince Henry runs up and -
    08.00 - The fight begins. Falstaff and company are put to the rout. He and his boastful theme run at panic pace and arrive panting at the inn, where he proceeds to drown the adventure in sack.

Og folk sier klassisk musikk er kjedelig.

Barbirolli og Hallé.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.113
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg driver og setter meg inn i Mahlers niende symfoni, og går gjennom litt forskjellig av innspillinger.
    Obligatorisk er Bernstein i denne, her med Wiener Philharmoniker

Dette er vanskelig materie, ikke sikkert at versjonen med Wiener er den ypperste her, det gjenstår å finne ut.
    Jeg har billett til Norrington i Royal Albert Hall med nieren i sommer, et lite forstudium starter her nå.
    En viss sannsynlighet for at Sir Roger ikke følger Bernsteins tilnærming kanskje, det skal bli spennende.

vredensgnag skrev:
    Det må være fjell av eldre klassisk vinyl i England. Og det virker som om de har vært flinke til å ta vare på den, ottone. .....
    Det stemmer nok. Så jeg reiser over med tom koffert, og fokus på klassisk vinyl.
    Sir John og Hallé er eksempler på ting som gjerne får bli med meg hjem.

Takk forresten for link til informasjon om Decca Phase4:
    "It is the phase in which all the arguments about how much of the previous spatial techniques are applicable in how great a degree to what music are momentarily suspended in order to see if it is possible to write, or arrange, music especially for two-dimensional (usually called three-dimensional: even if less accurate, it sounds more imposing) reproduction in the first place."
    -Krystallklart.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.671
    Har akkurat hørt på denne på vinyl.
    Reutgivelse fra Speakers Corner.

V

vredensgnag

Gjest
    R.L. i Gramophone, i 1974, beklager seg over den mer og mer utstrakte bruken av å sette mikrofoner tett på instrumentgrupper, på bekostning av den opprinnelige stereogjengivelsens perspektiver.

Bransjen valgte å fortsette med nær-mic ... men i senere tid opplever vi at flere produsenter er på vei tilbake til metodene som ble utviklet på slutten av 50-tallet og anvendt til begynnelsen av 70-tallet. 2L er en av de ledende eksponentene, men er ikke alene om dette.

Og bra er det - på tide å få troverdig perspektiv på musikken igjen!

""Those who dislike close woodwind balance should steer well clear" wrote EG at the time of the appearance of the original set, though to be perfectly honest, given this particular balance, the Decca engineers have shown good musical judgement for we are spared 'zoom-lens' close-ups in the Brahms. What seems to me such a pity with this technique is that it undermines all the gains stereo offers us. Instead of the breadth and amplitude that was so striking in early stereo, one is given a flat, larger-than-life two dimensional sound that is little better than mono. One loses the sense of depth and perspective that was so apparent at the advent of stereo, and the sense of sound being able to open out. Another disturbing facet of the present recording is also the product of close microphone techn.ies: since the sound does not really expand it tends to discolour and the overall result particularly in thickly scored passages is a certain coarseness of quality."

http://www.gramophone.net/Issue/Pag...313/Stokowsld.+Decca+Phase+Four+PFS4305+(226)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn