Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.089
    Antall liker
    2.130
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    2uker lengre vår og to uker lengre høst = 1måned mindre vinter. Syns ikke det er så mye å klage over med mindre man driver med skigåing eller snøbrøyting
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    2.299
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Konsekvensene om sjøfolk på cruiseskip skulle få norske lønninger, omtales som katastrofale. Man bruker altså katastrofe-ordet der det er snakk om at noen inntekter kan gå tapt langs kysten. Cruisenæringen er svært forurensende, og lite bærekraftig. Det driter vi i så lenge det skaffer oss inntekter, og er bare et av mange eksempler på hvorfor klimaet alltid vil tape. Eller dvs de fremtidige generasjonene vil tape fordi vi som lever i dag er kortsiktige og grådige.

    Ja, vi anerkjenner at det foregår menneskeskapte klimaendringer, men er overhodet ikke villige til å ta regningen for å begrense konsekvensene. Vi skyver det ut i tid og er eksperter i å legitimere å fortsette som før. Det er naboens flytur som er problemet osv

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.114
    Antall liker
    16.597
    Torget vurderinger
    2
    Her ser vi hvordan klimanikerne manipulerer oss!!!

    Det er opplagt at antallet tilfeller ekstremnedbør går nedover, IKKE OPP!!!!!!!

    Skjermbilde 2024-05-29 kl. 10.23.33.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.985
    Antall liker
    9.007
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ^ Er OMF ditt alter ego?? ;)
    Morsomt,

    Dette er vel ikke av interesse vil jeg tro, men likefullt: Her er nedbørsstatistikken for den nevnte værstasjonene de siste 180 årene.
    Jevnt stigende nedbør hele perioden, med størst stigning fra 1920 til 1960.
    Økt nedbør gir jo også flere tilfeller at styrtregn.

    Screenshot (4).png

    Det var jo litt morsomheter om utsnitt og slikt - gir det blå utsnittet dere har valgt et riktig bilde? Jeg synes vel ikke det.
    Screenshot (4).png
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.114
    Antall liker
    16.597
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt,

    Dette er vel ikke av interesse vil jeg tro, men likefullt: Her er nedbørsstatistikken for den nevnte værstasjonene de siste 180 årene.
    Jevnt stigende nedbør hele perioden, med størst stigning fra 1920 til 1960.
    Økt nedbør gir jo også flere tilfeller at styrtregn.

    Vis vedlegget 1027977

    Det var jo litt morsomheter om utsnitt og slikt - gir det blå utsnittet dere har valgt et riktig bilde? Jeg synes vel ikke det.
    Vis vedlegget 1028026
    Bildet er vel helt presist. Økende global snittemperatur fører til at atmosfæren holder på mer vann, regnmengder øker, slik du fortrinnlig demonstrerer ved din ekstrainnsats.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.959
    Antall liker
    8.751
    Sted
    Oslo
    Varmere Våtere og Villere
    Guttas drøm på soverommet?
    Ikke så mye utenfor soveroms vinduet
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.129
    Antall liker
    2.426
    Morsomt,

    Dette er vel ikke av interesse vil jeg tro, men likefullt: Her er nedbørsstatistikken for den nevnte værstasjonene de siste 180 årene.
    Jevnt stigende nedbør hele perioden, med størst stigning fra 1920 til 1960.
    Økt nedbør gir jo også flere tilfeller at styrtregn.

    Vis vedlegget 1027977

    Det var jo litt morsomheter om utsnitt og slikt - gir det blå utsnittet dere har valgt et riktig bilde? Jeg synes vel ikke det.
    Vis vedlegget 1028026
    Presiserer at det er styrtregn det er snakk om, IKKE totalnedbør.

    Du får synes hva du vil, men det er ikke "vi" som har valgt dette utsnittet, men Meteorologisk Institutt. Det er den eneste måleserien de har på dette fenomenet i Oslo. Det er målinger fra Blindern på s.k. styrtregn- dvs antall tilfeller med mer enn 5mm nedbør i løpet av 60minutter. Og styrtregn kan ha store lokale variasjoner.

    "Også styrtregn registrerer målestasjonen på Blindern omtrent dobbelt så ofte som før. Det er den lengste serien med målinger Meteorologisk institutt har."

    Foreslår at du faktisk leser artikkelen. Det var det med Epler og pærer osv. Ellers kan du jo skrive til Meteorologisk Institutt som synes å være rette adressaten her, hvis du lurer på noe.

    Klimaendringene skaper allerede mer styrtregn – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.089
    Antall liker
    2.130
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    styrtregn er jo som en følge av høyere temp er vel ikke så oppsiktsvekkende det vel? Hadde vært mere bekymringsfullt om det ikke regnet og ble varmere.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.959
    Antall liker
    8.751
    Sted
    Oslo
    styrtregn er jo som en følge av høyere temp er vel ikke så oppsiktsvekkende det vel? Hadde vært mere bekymringsfullt om det ikke regnet og ble varmere.
    Fra Blood Sweat and Tears:
    "What goes up, must come down.."
    Varmt klima fører til høyere fordamping, og den fuktigheten må falle ned til slutt
    Hvor det faller se det kan være så ymse.
    Ifjor sommer forlot jeg Frogner i Oslo i styrtregn, da jeg kom til Torshov hadde det ikke falt en dråpe.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.959
    Antall liker
    8.751
    Sted
    Oslo
    Høire tråkker i klimasalaten igjen og vil åpne i Lofoten 6.... jaja.. stem Høire for klimasituasjonen...
    Høyre og Frp står for drill baby, drill
    Arbeiderpartiet vil legge ned helsetilbudet
    Senterpartiet er et haleheng til Ap
    Mdg og Sv vil strupe turist trafikken
    Venstre vil kutte i sykelønn og uføretrygd
    Ingen nord for moralsirkelen stemmer KrF
    Rødt har kjørt seg utover sidelinja.
    Ka faen ska dom stæm på no
    Æ trur faen mæ dæm må gjør som tidligare
    Bær båtan
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.086
    Antall liker
    36.496
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt,

    Dette er vel ikke av interesse vil jeg tro, men likefullt: Her er nedbørsstatistikken for den nevnte værstasjonene de siste 180 årene.
    Jevnt stigende nedbør hele perioden, med størst stigning fra 1920 til 1960.
    Økt nedbør gir jo også flere tilfeller at styrtregn.

    Vis vedlegget 1027977

    Det var jo litt morsomheter om utsnitt og slikt - gir det blå utsnittet dere har valgt et riktig bilde? Jeg synes vel ikke det.
    Vis vedlegget 1028026
    Ble du plutselig interessert i lange tidsserier nå? Var det ikke du som nettopp argumenterte for at tall fra de siste to-tre årene trumfer alt som gikk tidligere? Gjaldt det bare noen tallserier og ikke andre?
    Og siden vi nå faktisk diskuterer dette i dag - så synes jeg det er mer relevant hva som har skjedd de siste 2 årene - enn hva som har skjedd de 20 årene før det.
    Tenk ellers litt over årsak og virkning her, hva som skjer med vann når det blir varmere, og hvorfor kurven du selv viste er flat frem til et stykke inn på 1900-tallet og deretter går over til en stigende trend.

    Morsomt, sa du selv.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.089
    Antall liker
    2.130
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Fra Blood Sweat and Tears:
    "What goes up, must come down.."
    Varmt klima fører til høyere fordamping, og den fuktigheten må falle ned til slutt
    Hvor det faller se det kan være så ymse.
    Ifjor sommer forlot jeg Frogner i Oslo i styrtregn, da jeg kom til Torshov hadde det ikke falt en dråpe.
    ja ofte veldig lokalt både regn og varme/kulderekorder
    har jo hatt styrtregn på en siden av huset og ingen på andre
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.129
    Antall liker
    2.426
    styrtregn er jo som en følge av høyere temp er vel ikke så oppsiktsvekkende det vel? Hadde vært mere bekymringsfullt om det ikke regnet og ble varmere.
    Nei intet av dette er selvfølgelig oppsiktsvekkende i Basserns verden. Jeg derimot kan ikke nok om meteorologi og atmosfærefysikk til å si at dette er som heeelt forventet. Men noen av oss uvitende syns det er interessant at vitenskapens metodikk stadfester det vi syns å observere.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.089
    Antall liker
    2.130
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    basic fysikk, og forklart endel ganger allerede.
    Det som bekymrer meg mest er hvis oslo blir like fuktig som bergen og det viser seg at det er fuktig klima som gir så rar dialekt..
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.985
    Antall liker
    9.007
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ble du plutselig interessert i lange tidsserier nå? Var det ikke du som nettopp argumenterte for at tall fra de siste to-tre årene trumfer alt som gikk tidligere? Gjaldt det bare noen tallserier og ikke andre?


    Tenk ellers litt over årsak og virkning her, hva som skjer med vann når det blir varmere, og hvorfor kurven du selv viste er flat frem til et stykke inn på 1900-tallet og deretter går over til en stigende trend.

    Morsomt, sa du selv.
    Seriøst - dette er pinlig lavmål.

    Jeg vet ikke hva som er mest trist - at det er så viktig for deg å komme med et stikk mot meg - eller at dette er det beste du får til.


    Her er innlegget du har hentet sitat fra - som handler om læringskurver og fallende priser på offshore vind.

    Skjermbilde_30-5-2024_224611_www.hifisentralen.no.jpeg
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.129
    Antall liker
    2.426
    basic fysikk, og forklart endel ganger allerede.
    Det som bekymrer meg mest er hvis oslo blir like fuktig som bergen og det viser seg at det er fuktig klima som gir så rar dialekt..
    Litt usikker på hva du legger i det noe upresise begrepet basic fysikk. Barneskole ? Ungdomsskole ? VGS ? Fysikk på Roteloftet ?

    Men uansett det er ikke basic fysikk at styrtregn oppstår plutselig og svært lokalt og oftere. Ikke den fysikken jeg har lært i hvertfall.

    Men for de som sysler med avanserte atmosfæremodeller og simuleringer er det ikke overraskende. Jeg kjenner en som jobber med slikt. Svært interessant å treffe ham på nærpuben. Jeg spør og graver og han elsker sitt fagområde.

    For øvrig jeg bor i Bergen, og vi klinker inn 20 sommerdager (temp over 20) i mai ser det ut som. I Nordland Troms og Finnmark har mairekordene falt som fluer. Varmest i Skibotn med over 29 grader noe som er 4 grader opp fra forrige !

    Dette er vær, ikke klima. Men som min kompis sier, at slike perioder vil man måtte regne med blir vanligere som en følge av klimaendringene. Det gjelder også mye/lite nedbør og hvor den faller/uteblir. Endring i værmønstrene rett og slett.

    Basic fysikk.... . Hvis så var så ville vel ikke klimaskeptikere finnes.

    Men når jeg tenker meg de jeg kjenner av slike - så sliter det fleste nok med også basic fysikk uansett nivå !

    Bergen "mooot norrmalt":
    1717150673087.png


    1717150165562.png
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.129
    Antall liker
    2.426
    Det var vist varmt før i tiden også:


    Vis vedlegget 1028715
    "Det var visst varmt før i tiden også" gjerne avsluttet med at annet solid argument som "hø,hø,hø" . Det er vel en av de mest brukte frasene jeg har hørt under diskusjon med klimaskeptikere. Det viser seg at det er umulig å diskutere med slike da de stort sett er faktaresistente, eller vitenskapsfornektere som det egentlig er.

    Så jeg har stort sett sluttet med det. Nytteløst. Tro og vitenskap er to inkommensurable verdisett. Og en "doktorgrad" fra Livets Harde Skole hører vel hjemme i førstnevnte kategori. Jeg pleier kun å si: lytt til vitenskapen.

    Tabellen som er vedlagt forteller den høyeste temperaturen som er målt i Norge hvert år og på hvilket sted. Og at Oslo statistisk sett er det stedet som stikker av med flest temperaturrekorder i det årsutsnittet som her er valgt.

    Og da trekker du følgende konklusjon ?
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.813
    Antall liker
    9.994
    FN: La Niña kan senke temperaturene i år

    Det nedkjølende værfenomenet La Niña kommer tilbake i år. Det sier FNs værbyrå. Dette kan være med på å senke de høye temperaturene vi har sett globalt den siste tiden.


    Endringen vil trolig skje i løpet av de neste månedene. World Meteorological Organization sier de ser tegn til at motsatsen El Niño, som har bidratt til de høye temperaturene, nå viser «tegn til å ta slutt».
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.114
    Antall liker
    16.597
    Torget vurderinger
    2
    FN: La Niña kan senke temperaturene i år

    Det nedkjølende værfenomenet La Niña kommer tilbake i år. Det sier FNs værbyrå. Dette kan være med på å senke de høye temperaturene vi har sett globalt den siste tiden.


    Endringen vil trolig skje i løpet av de neste månedene. World Meteorological Organization sier de ser tegn til at motsatsen El Niño, som har bidratt til de høye temperaturene, nå viser «tegn til å ta slutt».
    Litt mer info. Eventuell senking av temperaturene vil komme på tampen av året.


    God sjanse for etablering av La Niña mot slutten av året, men varme-etterslepet vil fortsette ut året, selv med overgang til La Niña.

    De seneste ni årene er de varmeste som er målt, til tross for at vi hadde en flerårig La Niña fra 2020-tidlig 2023. Man regner med at overopphetede hav er et varmereservoar som gjør at overgangene ikke blir like tydelige som før.

    God artikkel i linken.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.114
    Antall liker
    16.597
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sitter og vil ha mengder av regn, så "bring it on".

    Det globale og det lokale er selvsagt adskilte faktorer.

    Nå er det magasinert mye varme i verdenshavene og det vil være en ny variabel.

     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.129
    Antall liker
    2.426
    Litt mer info. Eventuell senking av temperaturene vil komme på tampen av året.


    God sjanse for etablering av La Niña mot slutten av året, men varme-etterslepet vil fortsette ut året, selv med overgang til La Niña.

    De seneste ni årene er de varmeste som er målt, til tross for at vi hadde en flerårig La Niña fra 2020-tidlig 2023. Man regner med at overopphetede hav er et varmereservoar som gjør at overgangene ikke blir like tydelige som før.

    God artikkel i linken.
    Til lokale forhold i Italia (Liguria), min kompis som fisker melder om sjøtemperatur allerede på 22 grader. Det er svært tidlig. I fjor kom det opp i 29 grader som max, så høyt hadde han aldri målt før. Blåskjelldyrkerne, de er det mange av der, er meget bekymret. .
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.129
    Antall liker
    2.426
    Den stigende havtemperaturen er det som er virkelig alvorlig angående klimaendringene.

    Havet har aldri vært så varmt som i 2023, viser rapporten.
    Klimaforsker Bjørn Samset ved Cicero mener at endringene i havet er de mest bekymringsfulle som skjer.

    - Over 90 prosent av klimaendringene skjer i havet, men vi ser ikke de langsiktige effektene av dette ennå, sier han.

    Lea Svendsen, som er forsker ved Bjerknessenteret for klimaforskning og førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen, forteller at Atlanterhavet allerede nå i starten av juni, er like varmt som det normalt er mot slutten av sommeren.



    1717571641733.png


    - Utviklingen snur ikke (dagbladet.no)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.660
    Antall liker
    2.141
    Torget vurderinger
    8
    Moder jord gjør som hun vil og kloden går i sykluser! Ikke noe vi får gjort med det hvis ikke flere nordmenn går over til elbil 🤣
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.129
    Antall liker
    2.426
    De tolv varmeste månedene !

    FNs generalsekretær António Guterres reagerer sterkt.

    "Planeten prøver å fortelle oss noe, men vi lytter ikke, sier han i en tale på Naturhistorisk museum i New York onsdag.


    – Som meteoren som utslettet dinosaurene, har vi en overdimensjonert innvirkning. Når det gjelder klimaet, er vi ikke dinosaurene, vi er meteoren. Vi er ikke bare i fare, vi er faren. Men vi er også løsningen, sier han."

    1717612328027.png

    EU-rapport: mai er tolvte måned på rad med varmerekord – NRK – Klima
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.848
    Antall liker
    8.537
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Om vi er løsningen er vel foreløpig et veldig åpent spørsmål.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.114
    Antall liker
    16.597
    Torget vurderinger
    2
    Om vi er løsningen er vel foreløpig et veldig åpent spørsmål.
    Trur ikkje det.

    Her har vi svindlere som utnytter såkalt kvotehandel (hypersvindelopplegg):

    Og her har vi investorer som får milliarder i erstatning på grunn av klimatiltak.

    Notgonnahappenanytimesoon.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.906
    Antall liker
    10.591
    som nevnt i et innlegg i fjor; 2023 var det første året klimaendringene åpenlyst begynte å ta seg godt betalt for sine ødeleggelser. Og vi ser fortsatt bare starten av det hele. @amason og andre kunnskapsløse kan sette opp så mange latterfjes de vil, men med mindre det er galgenhumor, er det ikke annet enn dumhet. Signalene vil bare bli tydeligere, kostnader på infrastruktur, private boliger, eiendeler og, ikke minst, menneskeliv, kommer til å vise en eksplosiv utvikling de kommende år. Som jeg har nevnt til det kjedsommelige; kostnadene kommer, enten vi tar dem frivillig eller med tvang. Naturen driter fullstendig i hva vi måtte mene om det.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.114
    Antall liker
    16.597
    Torget vurderinger
    2
    Spanske olivenlunder merker klimaendringene. Landet er verdens største eksportør, men lavere produksjon klarer ikke møte etterspørselen. Prisene stiger som en funksjon av etterspørsel og behov for å kompensere for lavere inntjening.
    Tørke som følge av uteblivende regn rammer hele landet.

    Kort film på DN:

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.114
    Antall liker
    16.597
    Torget vurderinger
    2
    Det å tine permafrost har en del uforutsette bivirkninger, blant annet elver fylt med gift og sure som eddik, at de blir oransje fullfører Kinderegget.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn