Vanligvis regner man ikke med energien som er brukt på å produsere og transportere drivstoffet eller virkningsgrad.
Personlig tror jeg at fasiten selv om man er teknologioptimist er å reise mindre.
Du er nødt å regne med energieffektiviteten - min bil bruker ikke 0,23 liter på mila på langkjøring, den bruker 0,7. Likeledes utnytter ikke elbiler all energien du putter i de. Du har overføringstap, virkningsgrad på lading, selvutlading, kulde osv som virker inn.
Mange elbilmotstandere regner alt som benyttes av energi til,å lage elbilen, alt av produksjonstap osv. men de regner ikke med all energien som går til å produsere fossilbile. Heller ikke all energien som går med til å produsere drivstoffet.
Skal vi ha sjans å få kontroll på utslippene, er vi pent nødt til å reise vesentlig mye mindre. Transport av gods og varer er også altfor billig, og spesielt containertransport av alt det billige rælet vi handler på Ali Xpress, Biltema, Jula osv må bli dyrere.
Johan-Kr