Haakon_Rognlien skrev:
RF 63 er mer krevende på romstørrelse; det blir ofte problemer i rom under ca 25 - 30 kvadrat og normal takhøyde, mens RF 82 er mindre kresne på det. Min oppfatning er at RF 63 på mange måter er de beste Klipscher noensinne laget. Men det er min subjektive opplevelse, kun.
Nå nærmer det seg nye høyttalere til mid-fi'en, og jeg er en smule forvirret.
Har gode tilbud på både RF-63, RF-83 og vurderer i tillegg RF-7 II, men ikke mulighet til å få prøvd dem
hjemme før kjøp. (I alle fall ikke uten mye pes.)
Jeg spiller (som kjent?) mest hardrock og metall, og en del rock og prog, litt americana/alternativ country, skjærer ut i blues innimellom, og har noen få plater med klassisk musikk. Ikke at kammermusikk skal prioriteres så sterkt liksom, men jeg vil gjerne kunne spille "vever" musikk på en brukbar måte også.
Hvis jeg skal velge mellom en av de tre over, er bekymingen min for RF-83 at den får problemer med at rommet kanskje er litt lite.
Slik ser det ut. Hoveddelen er på 17,5 kvadratmeter og takhøyden på beskjedne 208cm, men det er åpent inn i kontordelen til siden, som legger til 7,5 kvadratmeter, så totalen blir 25. ...Men jeg vet ikke hvor mye det hjelper.
RF-63 får gode omtaler overalt, og virker som et heldig valg. Samtidig er den billigere enn de to andre, men er rommet for lite til den også, kanskje? Rommet takler mine gulvstående Dali med 8" bass i dag helt fint, men det sier jo ikke så mye.
RF-7 II er "the new hotness", og får også god omtale, selv om det ikke finnes så mange erfaringer med den enda. Merkelig nok sies det at den er lettere å plassere og takler mindre rom bedre enn 63/83 også. Det jeg er skeptisk til her er at den etter sigende har ganske ræva finish av kabinettet, og at kabinettet er tynt og pinglete. Dyrere er den også.
Jeg vurderer å prøve meg på et lite forsterkerbytte-stunt (AW-250) men la oss for øyeblikket bare si at de vil spille med en eller to (brokoblede) Abrahamsen V4.0UP effektforsterkere. Hvis jeg velger RF-63/83 kan jeg nok kjøpe nr 2. med det samme, men med RF-7 sier budsjettet at jeg nok må vente en stund med å tenke på å oppgradere forsterkeriet.
Jeg ville sette pris på noen erfaringer og/eller kvalifiserte gjetninger/meninger om dette, så jeg kan få antallet kandidater i konkurransen om å få bli de nye høyttalerne i "Dazed's Mid-Fi" ned i en håndterbar mengde.
På forhånd takk.