Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    eddie1 skrev:
    Dazed skrev:
    eddie1 skrev:
    Nå har jeg kun sett bilder av RF7 II men de ser ihvertfall ut til å ha en penere finnish enn RF63 som ser ganske kjipe ut med plastfront
    Det er et godt poeng. Jeg tenkte mer på at mange har fått høyttalere med skarpe hjørner med hvite striper i skjøtene, og der de har måttet lime fast bassporten rett ut fra esken etc.

Gleder meg til du får RF-7 i hus, jeg. Håper det er mulig å få en prøvelytt. ;)
    Hvis jeg ikke skulle like de så har jo du muligheten men har også RF63 du evt kan låne til prøvelytting hvis du ikke bor så langt unna
    Jeg bor på Hafslund, så muligheten er så absolutt til stede.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    Ja. "Bør" er nøkkelordet her.

Slik jeg tolket testen i Fidelity var det kanskje litt mer presisjon i bassen, men ingen voldsomme forskjeller.
    Hei forstod det slikt at RF7 var bedre på de fleste punkter men at bassen var litt "fastere" på RF63! men at det kunne gå på innspillingstid

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    eddie1 skrev:
    Dazed skrev:
    eddie1 skrev:
    Nå har jeg kun sett bilder av RF7 II men de ser ihvertfall ut til å ha en penere finnish enn RF63 som ser ganske kjipe ut med plastfront
    Det er et godt poeng. Jeg tenkte mer på at mange har fått høyttalere med skarpe hjørner med hvite striper i skjøtene, og der de har måttet lime fast bassporten rett ut fra esken etc.

Gleder meg til du får RF-7 i hus, jeg. Håper det er mulig å få en prøvelytt. ;)
    Hvis jeg ikke skulle like de så har jo du muligheten men har også RF63 du evt kan låne til prøvelytting hvis du ikke bor så langt unna
    Jeg bor på Hafslund, så muligheten er så absolutt til stede.
    Ok da ordner det seg hvis du vil teste ut

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    eddie1 skrev:
    Dazed skrev:
    Ja. "Bør" er nøkkelordet her.

Slik jeg tolket testen i Fidelity var det kanskje litt mer presisjon i bassen, men ingen voldsomme forskjeller.
    Hei forstod det slikt at RF7 var bedre på de fleste punkter men at bassen var litt "fastere" på RF63! men at det kunne gå på innspillingstid
    Hm. Får håpe han dukker opp og kan si noen ord selv, da. :)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    hehe ja er vel bedre det enn at vi kommer med forskjellige tolkninger av testen

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Burde kanskje etter hvert "melde" meg inn i denne tråden, da jeg har hatt Klipsch CF-3 siden midten av nittitallet. CF-3 var en av fire høyttalere i Epic-serien som overraskende nok bare var i produksjon fra '94 - '96. For min egen del synes jeg konseptet med forovervente bassporter er genialt, da de kan/bør plasseres relativt tett opp til veggen. Har ingen planer om å bytte dem ut.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Wishmaster skrev:
    Burde kanskje etter hvert "melde" meg inn i denne tråden, da jeg har hatt Klipsch CF-3 siden midten av nittitallet. CF-3 var en av fire høyttalere i Epic-serien som overraskende nok bare var i produksjon fra '94 - '96. For min egen del synes jeg konseptet med forovervente bassporter er genialt, da de kan/bør plasseres relativt tett opp til veggen. Har ingen planer om å bytte dem ut.

Artig sak, lenge siden jeg har hørt 3'ern riktig nok. CF-3 og 4 var vel de i den serien som var verdt å ha, imho.

Hva bruker du av elektronikk på de ?

/jan

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Artig sak, lenge siden jeg har hørt 3'ern riktig nok. CF-3 og 4 var vel de i den serien som var verdt å ha, imho.

Hva bruker du av elektronikk på de ?

/jan
    Har ikke hørt på de andre i serien, men Hr Rognlien var full av superlativer over CF-2 i Audio var det vel, på den tiden.

Av elektronikk, har jeg akkurat byttet Thule DVD 250B og Electrocompaniet EC 4.7, til fordel for Philips BDP-9600 og Hegel HD-20. DAC'en blir da kjørt rett inn i forsterkeren, LC Audio The End Millenium XP. Alt, unntatt digitalkablene, er knyttet sammen med sølvkabler.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Mm :)
    Og med tanke på størrelse på rommet så må jeg si meg enig med Birger, 63 eller 7 mk ii.
    63 litt foran, tror jeg.

/jan
    Det er nettopp rommet som er problemet. 63 er en superdeal akkurat nå, men "sikre kilder" sier at 25 kvadratmeter (som man kan si at rommet mitt har med litt godvilje, men også har lavere takhøyde og dermed mindre volum enn normalt) blir for lite for 63, så hele rommet vil svinge med (ikke på en positiv måte) når man drar på litt. Sikkert noe dritt å sitte inne i et stort trykkammer. ;)

Rf-7 II har lavere delefrekvens og er visstnok derfor lettere å plassere og takler mindre rom bedre.

Juryen er fremdeles ute ang. hvilken av dem som faktisk låter best, men det har sikkert mest med elektronikken, rommet og personlige preferanser å gjøre. Jeg har inntrykk av at RF63 er mer kresen på elektronikken, så da spørs det om Abrahamsen 4.0UP i tospann er nok til å få dem til å skinne.

Jeg synes 7'ern er penere (på bilde) men er litt skremt av snakk om elendig finish, og den skal altså passe bedre i rommet mitt.

Det hadde vært flott å få høre fra de som har RF-63, hvor store rom de spiller i.

Må si jeg er litt i villrede, gitt. ;)

Og: hvis jeg velger en rock'n'roll-høyttaler som RF62/RF7; vil jeg da ofre god lyd til jazztrio-er, strykerkvartetter, lammermusikk etc, hvis jeg skulle få for meg å spille det, eller er de faktisk brukbare til slikt også. (Håper på objektive svar selv om jeg vet at dette postes i vennetråden.) ;)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    jeg opplevde rf63 som altspisende til musikk, spillte dog lite kammer og opera på de :)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    forøvrig må jeg si at rf63 spillte bra med alt jeg foret de med, marantz, parasound og emotiva, men det var først når jeg kom over til mc og an at jeg helt skjønte potensialet i de, takk til rognlien som rett ut sa til meg hva som trengtes :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    jokris skrev:
    forøvrig må jeg si at rf63 spillte bra med alt jeg foret de med, marantz, parasound og emotiva, men det var først når jeg kom over til mc og an at jeg helt skjønte potensialet i de, takk til rognlien som rett ut sa til meg hva som trengtes :)
    Flott. Da er det gjenstående spørsmålet om jeg tør ta sjansen på at å putte 63 inn i rommet mitt, som altså med godvilje er 25 kvadratmeter (17,5 pluss et tilliggende rom på siden på 7,5 med en åpen 130cm bred "portal" mellom) og med litt lav (208cm) takhøyde, går bra på moderate til "passe høye" lyttevolum. Har fått tilbakemeldinger om at det sannsynligvis blir for snaut.

Et poeng er kanskje at det er minst fallhøyde involvert ved å prøve 63 først, siden de selges billig nå?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    Et poeng er kanskje at det er minst fallhøyde involvert ved å prøve 63 først, siden de selges billig nå?
    Litt synsing og velment råd fra min side, jeg hadde nok prøvd 63 :)

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Den som intet våger, etc...

Jeg har reservert det siste paret med RF-63 hos OHC. :D

Går det dritt er de ganske lettsolgte, antar jeg, og prisen var bra.
    Da kan det altså se ut som jeg kan melde meg inn som Klipsch-venn. :)

ru-jo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Kjempe valg ;D
    Tror også at 63ène er det beste valger. Grunnen til RF-7 kansje kunne vere bedre er trolig pga mer bass som igjenn kamuflerer di lysere resonans frekvensene. Bruk pengene på rom tuning og evt DIY av front baffelen som er i plast. denne plasten er en av årsakene til noen av prob.bruk evt bilstero dempemasse på baksiden av baffelen. Bruk noe som er lyd oppsugende på front baffelen,og man kan evt bruke magneter på baksiden for å feste. Er man nøye med utskjeringe kan man få et pent resultat som evt. trekkes med stoff. DA kan man bestemme selv om elementene skal vere synlig eller ikke.(stor lyd gevinst ;D ) Dette er bare kos å holde på med. Til slutt må jeg skrive at både RF-63 og RF-7 er like gode med forskjellige preferanser. (ROM TUNING)
    Gratulerer big time 8)
    MVH: R.J
    Dazed skrev:
    Dazed skrev:

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    Dazed skrev:

Grattis er i villrede selv her,etter de siste dagers opplysninger så tror jeg ikke mellomlegget opp til RF7II er hvert det!
    Akkurat nå så har jeg mine 50cm fra sidevegg og 80cm fra bakvegg å det spiller rett og slett villere enn jeg fikk til med RF7 i min stue.Kjører også på T+A Criterion i stua her nå(rangert forran 802D i stereophile) og RF63 blir stående,rett og slett et genialt produkt fra Klipsch ;)
    NB! kan ordne et rimelig par RF7II hvis jeg velger og ikke ta de selv

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det noen av dre Klipsch gutta som vet noe sikkert ang en ny utgave av RF63? Siden alle de andre i RF serien har blitt oppgradert til MkII men ikke RF63...? Det synes jeg er noe merkelig.

Om dette er tat topp før, så beklager jeg. Er mange sider i denne Klipsch tråden gitt... ;D

Mvh Peter ( Sparer til at par Klipsch)

ru-jo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Det kommer ikke ny RF-63 Men en overraskelse,for di som ble skuffet 8)
    Hvem ble som barna på juleaften (Ny fiken). ;D
    Retep skrev:
    Er det noen av dre Klipsch gutta som vet noe sikkert ang en ny utgave av RF63? Siden alle de andre i RF serien har blitt oppgradert til MkII men ikke RF63...? Det synes jeg er noe merkelig.

Om dette er tat topp før, så beklager jeg. Er mange sider i denne Klipsch tråden gitt... ;D

Mvh Peter ( Sparer til at par Klipsch)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ru-jo skrev:
    Det er noe helt annet enn det jeg har hørt, fra folk jeg har grunn til å stole på i sammenhengen.

...Så hvor har du dette fra?

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    ru-jo skrev:
    Det er noe helt annet enn det jeg har hørt, fra folk jeg har grunn til å stole på i sammenhengen.

Tror ikke du bør vente på en evt II versjon da det skal mye til for å lage en bedre arvtager etter RF63 ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    eddie1 skrev:
    Dazed skrev:
    ru-jo skrev:

Tror ikke du bør vente på en evt II versjon da det skal mye til for å lage en bedre arvtager etter RF63 ;)
    Neida, jeg venter ikke på den, men jeg har grunn til å tro at den snart kommer.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Dazed skrev:

Men:

Dazed skrev:
    Nå kontret forøvrig den lokale pusheren med et tilbud på RF-83 til 15.000,-

Vet ikke om jeg tør gå for enda større klipsch RF, hvis det er tvilsomt at rommet takler RF-63
    ...Ble litt fristet nå. Kanskje 83 ikke er verre mtp. romstørrelsen enn 63?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    jeg vil tro at rf83 er verre på mange måter i mindre rom enn rf63, men har ingen peronlig erfaring så jeg skal være forsiktig med å uttale meg bombastisk, rf83 får vel heller ikke samme "status" i klipsch utvalget over tid heller. I mine øyne er RF63
    en klassiker allerede :)

ru-jo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Produsenten/impotør/kilpsch møte nede i europa Tro meg di lyver ikke. Her er det bare å vente!!!!!
    Dazed skrev:
    eddie1 skrev:
    Dazed skrev:
    ru-jo skrev:

Neida, jeg venter ikke på den, men jeg har grunn til å tro at den snart kommer.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Har høyrt 83 og 63 side om side og ville valgt 63 uavhengig av rom. Tykkjer 83 blir for uraffinert og partyfaktoren er litt vel høg. Dei funkar nok ekstremt bra på film, men til musikk ville eg valgt 63. 83 er ganske mykje større (og styggare) i tillegg.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ru-jo skrev:
    Produsenten/impotør/kilpsch møte nede i europa Tro meg di lyver ikke. Her er det bare å vente!!!!
    Så du mener at det ikke kommer en "RF-63 II", men en annen toveis gulvstående RF med tre 6,5" basser og et diskanthorn, da? RF63 med et annet navn?

Som sagt har jeg blitt fortalt fra flere hold, av vanligvis velinformerte folk, at RF63 II kommer utpå høsten.

Blir uansett spennende å se hva som dukker opp.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Har høyrt 83 og 63 side om side og ville valgt 63 uavhengig av rom. Tykkjer 83 blir for uraffinert og partyfaktoren er litt vel høg. Dei funkar nok ekstremt bra på film, men til musikk ville eg valgt 63. 83 er ganske mykje større (og styggare) i tillegg.
    Takk. Det hjalp meg. Jeg har lett for å bli litt vinglepetter. Jeg antok kanskje bare at 63 og 83 var ganske like.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Det er mitt inntrykk etter ei lytting hjå Stereofil. Men det kan jo hende det var rommet som ikkje tok unna bassen frå 83. Dei har jo drøye mengder slam! men for meg blei det i overkant. Merk at mine preferanser er rask bass og fyldighet lik ein supermodell på catwalken i Milano.

Andre inntrykk kan du finne på Klipschforumet: http://www.google.no/search?sourcei...=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=1d4e6c552420356c

ru-jo

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    :) Bare å vente på julaften. men noe RF-63 blir det sannsynligvis ikke. :)
    Dazed skrev:
    ru-jo skrev:
    Produsenten/impotør/kilpsch møte nede i europa Tro meg di lyver ikke. Her er det bare å vente!!!!
    Så du mener at det ikke kommer en "RF-63 II", men en annen toveis gulvstående RF med tre 6,5" basser og et diskanthorn, da? RF63 med et annet navn?

Som sagt har jeg blitt fortalt fra flere hold, av vanligvis velinformerte folk, at RF63 II kommer utpå høsten.

Blir uansett spennende å se hva som dukker opp.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    Dazed skrev:

Og velkommen skal du være :)

Skrik ut når det er klart for en titt - lytt.

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    Dazed skrev:

/jan
    Den er grei, vet du.

Noen formening om RF83 vs. RF63, du da? Du som har hørt mye klipsch-greier. ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    Dazed skrev:

/jan
    Den er grei, vet du.

Noen formening om RF83 vs. RF63, du da? Du som har hørt mye klipsch-greier. ;)
    Henger meg på brasse's innlegg litt lengre opp :)

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.290
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da var vel den grei, for du liker vel ikke "tynn" lyd. ;)

Det er bare en liten forutinntatt stemme bak i hodet mitt som insisterer på at "større basser er bedre". ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    Da var vel den grei, for du liker vel ikke "tynn" lyd. ;)

Det er bare en liten forutinntatt stemme bak i hodet mitt som insisterer på at "større basser er bedre". ;)
    Liker ikke anorektisk lyd nei 8)

Og ikke bry deg om stemmen i hodet, har slutta å høre på min(e) for lenge siden ;)

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn