Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.925
    Torget vurderinger
    2
    ØivindJ skrev:
    JanOlav skrev:
    ØivindJ skrev:
    Ligger H3 på brukten. Ikke mine :)
    Nei, du er ikke så dum Øivind. ;) Har ikke dine samme finish som mine Khorn? Lacewood?
    Jo, Lacewood. Både pene og velspillende.

Men savner litt sjokkopplevelsene fra førsteinntrykkene, hjemme. Det var flåsete flir etter flåsete flir.. :)
    Lacewood-H III er levert av Fryd Hi-Fi :) Finnes kun to par i omløp, det tredje i landet så jeg i dag hos Audiocompaniet. Skal du ha sjokkopplevelsene tilbake, kan jeg foreslå at du kobler opp en Musical Innovation MI 9 på effektsiden. Du mister selvsagt litt nerve og sitrende klanger, men du får sjokkeffekter på rekke og rad! :)

Mvh
    Håkon Rognlien

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Haakon_Rognlien skrev:
    Lacewood-H III er levert av Fryd Hi-Fi :) Finnes kun to par i omløp, det tredje i landet så jeg i dag hos Audiocompaniet.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Hadde passet flott sammen med mine Khorn! :D Sikle, sikle, sikle.

J

J.J

Gjest
    JanR skrev:
    baluba skrev:
    JanR skrev:
    baluba skrev:
    Hvor mye musikk som ikke er elektrisk spiller dere Klipsch-huer? Kan det måles i prosent?
    Oj, det er ikke rart kan jeg melde.
    2-3% kanskje.

/jan
    Dere er ikke særlig kjent med lyder under 42 hz med andre ord. ;)
    Finns det noe av interesse der da ??? ::)

/jan
    Har Opeth noen "lyder" under 42 hz ?? ........................................................... okey neidaså ..... bryr meg ikke ;D

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    baluba skrev:
    JanR skrev:
    baluba skrev:
    Hvor mye musikk som ikke er elektrisk spiller dere Klipsch-huer? Kan det måles i prosent?
    2-3% kanskje.

/jan
    ? gjør da det, morphine har vel bla utslag godt nedover

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    2
    jan#jan skrev:
    JanR skrev:
    baluba skrev:
    JanR skrev:
    baluba skrev:
    2-3% kanskje.

/jan

/jan
    Har Opeth noen "lyder" under 42 hz ?? ........................................................... okey neidaså ..... bryr meg ikke ;D
    Er det ikke ille nok med ulyden som er over 42hz? ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    jan#jan skrev:
    JanR skrev:
    baluba skrev:
    JanR skrev:
    baluba skrev:
    2-3% kanskje.

/jan

/jan
    Er det ikke ille nok med ulyden som er over 42hz? ;D

/jan

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jokris skrev:
    baluba skrev:
    JanR skrev:
    baluba skrev:
    2-3% kanskje.

/jan
    ? gjør da det, morphine har vel bla utslag godt nedover
    Den dypeste grunntonen i bassgitar og/eller kontrabass er like under 42 hz. For å finne noe som går dypere må vi til klassisk musikk, eller bruke synth. Jeg er litt bekymret for tankene å leve med Klipsch som hovedhøyttaler over en lenger periode med tanke på at det ikke finnes noen som kan dele erfaringer med en variert instrumentert hverdag. Vil sjarmen etterhvert avta når hverdagen også preges av andre instrumenter enn elektriske gitarer?

Lydene under 42 hz er ikke så viktige for meg heller. Kommer neppe til å eie noen høyttalere som gjengir det i overskuelig fremtid likevel.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    baluba skrev:
    Jeg er litt bekymret for tankene å leve med Klipsch som hovedhøyttaler over en lenger periode med tanke på at det ikke finnes noen som kan dele erfaringer med en variert instrumentert hverdag. Vil sjarmen etterhvert avta når hverdagen også preges av andre instrumenter enn elektriske gitarer?
    De finns sikkert her. Men....innbiller meg at brorparten av klipsch eierne hører mye på blues - rock - heavy i en eller annen form.

Mine 2-3% "akustisk musikk" består av litt Holly Cole/Tord G trio/Radka T osv og i den grad akustisk live gjelder.
    Klassisk knapt i det hele tatt, burde kanskje teste ut noe for å se hvordan hønna takler det ?

Men enig i at klipsch folket kunne jo delt litt erfaringer med div musikk/sjangere :)

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.724
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    baluba skrev:
    Jeg er litt bekymret for tankene å leve med Klipsch som hovedhøyttaler over en lenger periode med tanke på at det ikke finnes noen som kan dele erfaringer med en variert instrumentert hverdag. Vil sjarmen etterhvert avta når hverdagen også preges av andre instrumenter enn elektriske gitarer?
    De finns sikkert her. Men....innbiller meg at brorparten av klipsch eierne hører mye på blues - rock - heavy i en eller annen form.

Mine 2-3% "akustisk musikk" består av litt Holly Cole/Tord G trio/Radka T osv og i den grad akustisk live gjelder.
    Klassisk knapt i det hele tatt, burde kanskje teste ut noe for å se hvordan hønna takler det ?

Men enig i at klipsch folket kunne jo delt litt erfaringer med div musikk/sjangere :)

/jan
    Mine Heresy III får da brynt seg på mange typer musikk. Og de er like suverene på alt.

Blues, rock, jazz, og det hender jeg spiller klassisk også. Ikke så ofte, men det hender. Er nok best på så ensembler. Men jobben blir gjort. Heresy III er mine siste høytalere.

Noen større har jeg ikke tro på hadde gjort en så god jobb i Gruva som Heresy.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    JanR skrev:
    baluba skrev:

/jan
    Tja, er vel ikke mange som bare hører på musikk som går under 42 Hz. ::)
    Tror uansett at den godeste Baluba vil bli imponert og overrasket om han velger seg et par Khorn. ;)

Dele erfaringer om musikk? Har ingen behov for å spille/analysere lyder, hører bare på musikk jeg. 8)

trym

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2005
    Antall liker
    3
    [/quote]

Den dypeste grunntonen i bassgitar og/eller kontrabass er like under 42 hz.
    [/quote]

Det kommer helt ann på i hvilken tone den er stemt i og om det f.eks er en 5 eller 6 strengers bass med H streng.
    Finnes da massevis av musikk som går under 42hz som ikke er klassisk...

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    jeg linket til en test av ett 14 år gammelt cwll par, de fikk brybt seg på masse musikk, deriblandt testerens favoritt stykker innenfor klassisk, hos testeren målte forøvrig paret etter fabrikkspecs eller bedre, det etter 14 års bruk ;D
    en av områdene de målte bedre var nedover, de målte flatt (+- 3 db) til 25hz, og han opplevde de som særdeles velspillende på nettopp klassisk ;D har linken enda hvis noen vil ha den, testen er forøvrig på 28 sider

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    jeg linket til en test av ett 14 år gammelt cwll par, de fikk brybt seg på masse musikk, deriblandt testerens favoritt stykker innenfor klassisk, hos testeren målte forøvrig paret etter fabrikkspecs eller bedre, det etter 14 års bruk ;D
    en av områdene de målte bedre var nedover, de målte flatt (+- 3 db) til 25hz, og han opplevde de som særdeles velspillende på nettopp klassisk ;D har linken enda hvis noen vil ha den, testen er forøvrig på 28 sider
    Ikke vits å spørre, bare å hive ut linken det vettu :)

/jan

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.925
    Torget vurderinger
    2
    Paul Klipsch spilte utelukkende klassisk, og mente hans høyttalere var bygget for nettopp det. Personelig spiller jeg mye klassisk på Klipsch, hvilket muligens er grunnen til at jeg foretrekker Reference fremfor Heritage. Sistnevnte har mer hornlyd av naturlige årsaker, slik at naturlig instrumentklang fra f.eks. strykere er vanskelig å få til. Dette er betydelig bedre på Ref-serien.
    På den annen side vil jeg understreke at dynamikken fra blåsere og / eller et stort klassisk orkester ikke under noen omstendighet kommer til sin rett på annet enn store hornhøyttalere. I dag er det selveste hornblåserdagen, og en hver som hører et korps marsjere forbi, må jo få lov å spørre seg om hva pokker deres megahøyttalere hjemme driver med. Morsomt er det ikke, i hvert fall! Mange ser ut til å mene i fullt alvor at klanger = high-end, mens dynamikk = barnslig, og jeg må si jeg reagerer mot dette. Uten dynamiske utsving i megaklassen, er det ikke sjans i havet for å oppleve noe i nærheten av hva et seriøst klassisk orkester bedriver. Og de såkalte "dynamiske" høyttalere, er jo alt annet enn dynamiske. De vil aldri kunne formidle den fantastiske opplevelsen det er når 150 musikere går bananas på samme tid. På sånt er det Klipsch som ruler. At det samtidig betyr at rock blir ekstra rocka er bare en bonus.

Mvh
    Håkon Rognlien

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Haakon_Rognlien skrev:
    Paul Klipsch spilte utelukkende klassisk, og mente hans høyttalere var bygget for nettopp det. Personelig spiller jeg mye klassisk på Klipsch, hvilket muligens er grunnen til at jeg foretrekker Reference fremfor Heritage. Sistnevnte har mer hornlyd av naturlige årsaker, slik at naturlig instrumentklang fra f.eks. strykere er vanskelig å få til. Dette er betydelig bedre på Ref-serien.
    På den annen side vil jeg understreke at dynamikken fra blåsere og / eller et stort klassisk orkester ikke under noen omstendighet kommer til sin rett på annet enn store hornhøyttalere. I dag er det selveste hornblåserdagen, og en hver som hører et korps marsjere forbi, må jo få lov å spørre seg om hva pokker deres megahøyttalere hjemme driver med. Morsomt er det ikke, i hvert fall! Mange ser ut til å mene i fullt alvor at klanger = high-end, mens dynamikk = barnslig, og jeg må si jeg reagerer mot dette. Uten dynamiske utsving i megaklassen, er det ikke sjans i havet for å oppleve noe i nærheten av hva et seriøst klassisk orkester bedriver. Og de såkalte "dynamiske" høyttalere, er jo alt annet enn dynamiske. De vil aldri kunne formidle den fantastiske opplevelsen det er når 150 musikere går bananas på samme tid. På sånt er det Klipsch som ruler. At det samtidig betyr at rock blir ekstra rocka er bare en bonus.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Vel talt unge mann

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    Haakon_Rognlien skrev:

Mvh
    Håkon Rognlien
    Vel talt unge mann

/jan
    vel skrevet ja

angående linken så har jeg lest denne saken mange ganger og det var en av årsakene til mitt "impulskjøp" av cwlll

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    jokris skrev:
    JanR skrev:
    Haakon_Rognlien skrev:

Mvh
    Håkon Rognlien
    Vel talt unge mann

/jan
    vel skrevet ja

angående linken så har jeg lest denne saken mange ganger og det var en av årsakene til mitt "impulskjøp" av cwlll
    Istemmes på det varmeste!

...og føyer til; ALL type musikk kan nytes på et par Klipsch, men det må ethvert menneske selv finne ut av. Hjelper svært lite med erfaringer fra andre når man i utgangspunktet allerede har dannet seg en mening. 8)

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    901
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg foreslår at dette innlegget blir sticky på forsiden av HFS, Lyd&Bilde, Fidelity og en bråte andre steder også ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fint at Haakon endelig tok bladet fra munnen og gav en liten rapport fra en som også lytter mye til klassisk. Og det at PWK selv hadde klassisk som hovedrett vet jeg godt, men det er jo ok å høre fra en som ikke selv har laget høyttalerne.

Min lille erfaring med små Ref tilsier også at det skulle fungere fint, men det er ok å høre fra de som har erfaring over lang tid. Og denslags opplysninger har det vært smalt med fram til i dag. Takk for engasjementet fra de som brydde seg, og det var jo endel.

Dypbass interesserer ikke meg så voldsomt mye. Det er rett at det finnes spesialbasser med lengre hals og ofte en ekstra streng som går dypere enn 42 hz, som er grunntonen til en løs E-streng på en Jazzbass og en kontrabass, altså "99 prosent" av all bassing. For meg holder det stort sett med 50 hz eller enda litt høyere for at jeg kan leve lykkelig med høyttalere, så den delen av diskusjonen setter jeg ikke så høyt.

Mine bekymringer er betydelig lavere nå. :)

J

J.J

Gjest
    baluba skrev:
    Mine bekymringer er betydelig lavere nå. :)
    Det er fint å høre - selvom at jeg ikke bidro positivt.

Det er mine oxo etter at jeg fikk meg Klipsch Heresy II og nå La Scala - Musikk er nå mye mer moro å høre på.
    Spennet i hva type høyttalere jeg har hatt - har jo variert, men det har aldri vært så artig på lang sikt som det er nå.
    Jeg hører igrunn på veldig mye forskjellig musikk - selvom inntrykket her inne er TOOL - Opeth og Ayreon. ;D

Musikk skal engasjere og være livsbejaende - det er det med Klipsch :D

Selvom at jeg har L.S som main speaker nå - så vil jeg anbefale Heresy på det sterkeste.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har egentlig mest lyst på Heresy, nemlig CWIII. Alt annet blir for stort i forhold til min bolig og fremtidige boligplaner. Dessuten er jeg nok ikke typen til å kjøpe noe så dyrt som Khorn, til det er jeg for glad i fritid. Hver krone som kan gå til fritid benyttes, og jeg bytter ikke bort fritid mot godlyd.

I praksis er det nok rimelige Ref som blir aktuelt i første omgang. Jeg lar meg imponere stort over hvordan RB61 spiller rytmisk musikk fra jazz til rock, drevet av rør. Jeg ser nok ikke på jazz, blues, rock, heavy ++ som variert musikk i denne sammenheng, for i mitt tilfelle må jeg før eller siden lande på høyttalere som spiller større orkestre på en måte jeg kan leve med over lenger tid. Dypbass er luksus som ikke settes like høyt som dynamikk og spilleglede, og vil nok heller leve med svakhetene i en liten høyttaler enn å kompensere med sub.

Den intensjonsavtalen om et innbytte med RB51 er fortsatt aktuell, men jeg skulle ønske det heller var 61. Det er nok litt mer å hente til de store orkestrene med de høyttalerne, selv om noen mener at 51 er bedre på mindre ensembler. Men imens gleder jeg meg over musikk med det jeg har. Det har jeg jo alltid gjort, selv i perioder jeg ikke har vært fornøyd.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Hmm....er ikke musikk fritid for deg?
    Synes absolutt du skulle prøve noen Heresy, det er en liten perle det.
    Sats litt av "fritidspenga" dine, og hiv deg ut i det....du vil neppe angre. ;)

NB: CW III er vel Cornwall det ;)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    baluba skrev:
    Jeg har egentlig mest lyst på Heresy, nemlig CWIII. Alt annet blir for stort i forhold til min bolig og fremtidige boligplaner. Dessuten er jeg nok ikke typen til å kjøpe noe så dyrt som Khorn, til det er jeg for glad i fritid. Hver krone som kan gå til fritid benyttes, og jeg bytter ikke bort fritid mot godlyd.

I praksis er det nok rimelige Ref som blir aktuelt i første omgang. Jeg lar meg imponere stort over hvordan RB61 spiller rytmisk musikk fra jazz til rock, drevet av rør. Jeg ser nok ikke på jazz, blues, rock, heavy ++ som variert musikk i denne sammenheng, for i mitt tilfelle må jeg før eller siden lande på høyttalere som spiller større orkestre på en måte jeg kan leve med over lenger tid. Dypbass er luksus som ikke settes like høyt som dynamikk og spilleglede, og vil nok heller leve med svakhetene i en liten høyttaler enn å kompensere med sub.

Den intensjonsavtalen om et innbytte med RB51 er fortsatt aktuell, men jeg skulle ønske det heller var 61. Det er nok litt mer å hente til de store orkestrene med de høyttalerne, selv om noen mener at 51 er bedre på mindre ensembler. Men imens gleder jeg meg over musikk med det jeg har. Det har jeg jo alltid gjort, selv i perioder jeg ikke har vært fornøyd.
    Jeg kjenner ikke RB 61 så de kan jeg ikke uttale meg om, men et par RB 51 har jeg, og de er milevis fra Heresy på alle parametere.
    Så hva som spiller best av Ref og Heritage på diverse musikk finnes det overhodet ingen fasit på.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.925
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:

Akkurat 51 og 61 er faktisk søvnigere enn de aller fleste andre Klipsch'er. Det eneste praktiske med dem er den fremoverrettede porten. Om du ikke orker en Heresy III (som spiller glitrende også i små rom), bør du heller se etter en RF 52, for eksempel. De er jo rene sjokk i forhold til de små stativgreiene.

Mvh
    Håkon Rognlien

J

J.J

Gjest
    @Håkon R

Hva er den tøffeste matchen du har prøvd med Heresy III ?

Kilde og amp ...

Og hvorfor ..... :)

Jan Robert

Serialcat

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Haakon_Rognlien skrev:
    Lacewood-H III er levert av Fryd Hi-Fi :) Finnes kun to par i omløp, det tredje i landet så jeg i dag hos Audiocompaniet.
    Høres bra ut. Jeg kan ta godt betalt for mine da ;D Kommer snart på en bruktbørs nær deg.
    Olav F. mente jeg burde ta 10kkr for dem. Er det for mye? Kjøper får ikke svare! ;)

Har to sett. Det andre har riser, så det beholder jeg. Brukes til film. Herresy er meget
    bra til filmbruk med sin kjappe respons og enorme dynamikk.

Etterhvert blir det projektor og lerret i stua, og khorna tar over filmopplevelsen.
    Usikker på om de kan levere den samme plutseligheten som H3. Tiden får vise.

PM hvis det er intr. for H3 lacewood.

J

J.J

Gjest
    Serial skrev:
    Herresy er meget

Etterhvert blir det projektor og lerret i stua, og khorna tar over filmopplevelsen.

Eller La Scala ;D :p

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Haakon_Rognlien skrev:
    baluba skrev:

Akkurat 51 og 61 er faktisk søvnigere enn de aller fleste andre Klipsch'er. Det eneste praktiske med dem er den fremoverrettede porten. Om du ikke orker en Heresy III (som spiller glitrende også i små rom), bør du heller se etter en RF 52, for eksempel. De er jo rene sjokk i forhold til de små stativgreiene.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Takk for de opplysningene, Haakon. Slike ting er kjekke å ha bak øret, og de RF52-ene er jo også svært hyggelig priset. Det skal jeg ha skrevet bak øret. Da regner jeg med at du også vi anbefale dem til klassisk musikk, som jo utgjør en stor andel av min musikalske kost.

Fritid betyr for meg å ta meg mer fri fra jobb, ikke å fylle den opp med godlyd. Mer tid til å lytte er mer verdt enn lydkvaliteten under lyttingen. Så opptatt av hifi er jeg ikke, og kan leve med ganske moderate greier og være fornøyd.

Jeg rotet litt med serienavnene her. Det var selvsagt Heritage jeg mente å skrive, og jeg tror Cornwall er noe av det største jeg ville vurdert. Eventuelt Heresy, som Haakon skriver passer i små rom.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Haakon_Rognlien skrev:
    baluba skrev:

Akkurat 51 og 61 er faktisk søvnigere enn de aller fleste andre Klipsch'er. Det eneste praktiske med dem er den fremoverrettede porten.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Akkurat! Synes faktisk at mine RB 10 spiller bedre enn RB 51 til tross for størrelsen, mer liv, kaster musikken ut, tviholder ikke på den som hos en annen kjedelig høyttaler. ;)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Serial skrev:
    Haakon_Rognlien skrev:
    Høres bra ut. Jeg kan ta godt betalt for mine da ;D Kommer snart på en bruktbørs nær deg.
    Olav F. mente jeg burde ta 10kkr for dem. Er det for mye? Kjøper får ikke svare! ;)

Har to sett. Det andre har riser, så det beholder jeg. Brukes til film. Herresy er meget

PM hvis det er intr. for H3 lacewood.
    Interesse finnes, men ikke penger og plass. :'(

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn