Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    Brasse skrev:
    Ikkje vits å gjere det vanskligere enn nødvendig, Eddien.
    Ein Volvo er ein Volvo sjølv om en setter V8'er i, imo.
    Hei lurer bare på hvorfor Klipsch eiere ikke er fornøyd med det original produktet fra Paul Klipsch.
    Ikke vært borti noen som i utgangspunktet ikke har vært nøyd med Klipsch ht's.

eddie1 skrev:
    Er det Paul selv som har bommet en del siden folk hele tiden vil gjøre forandringer?
    Paul hadde budsjetter å holde seg innenfor, som alle andre som bygger ht's.
    Det skal dog sies at han fikk det ganske bra til innen for rammene han hadde.

eddie1 skrev:
    Virker ikke som personer med andre merker er så ivrige på å modernisere/bygge om høytalerne sine.
    Og det vet du helt sikkert ?

eddie1 skrev:
    Må jo være noe rart at det er så mange som ikke vil ha de originale men bytte ut elementer fra andre produsenter for at det skal låte bedre enn det Klipsch selv produserer til sine høytalere.
    Sliter litt med å skjønne hvor du har det i fra ?
    Når det gjelder horna (ls/belle/khorn) er det kun bass som er element, resten er drivere. (litt firkanta jeg nå)

eddie1 skrev:
    Det er noe helt annet når folk bygger sine egne Klipsch kloner fra bunnen av,det er noe annet selv om det fortsatt ikke er Klipsch
    Deg om det ;)

/jan

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Brasse skrev:
    eddie1 skrev:
    Brasse skrev:
    Hei lurer bare på hvorfor Klipsch eiere ikke er fornøyd med det original produktet fra Paul Klipsch.
    Er det Paul selv som har bommet en del siden folk hele tiden vil gjøre forandringer?
    Virker ikke som personer med andre merker er så ivrige på å modernisere/bygge om høytalerne sine.
    Må jo være noe rart at det er så mange som ikke vil ha de originale men bytte ut elementer fra andre produsenter for at det skal låte bedre enn det Klipsch selv produserer til sine høytalere.
    Det er noe helt annet når folk bygger sine egne Klipsch kloner fra bunnen av,det er noe annet selv om det fortsatt ikke er Klipsch
    Smak og behag. Det er opp til kvar enkelt å maksimere potensiale i eige anlegg. Om det for Klipschere betyr meir modding enn for andre merker er det vel fordi det er eit miljø for det og fordi delene fins. Og fordi det funker! Eg er ikkje i tvil om at B&W eiere ville moddet om det lønte seg. Heritage-Klipsch er mottagelig for tweaks og tuning, så spørs det kor langt ein vil dra det. Ingenting galt i det, imo.
    Men hvis du kjøper et bar Khorn til 150000.- så skulle det vel tro at produsenten har brukt det meste av ressurser for å få ut "maksimal" lyd og deres egen lyd philosofi ;)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Er det ein produsent som har spikra filosofi og lyd så er det Klipsch. Og vertfall Klipschorn.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    eddie1 skrev:
    Brasse skrev:
    eddie1 skrev:
    Brasse skrev:
    Smak og behag. Det er opp til kvar enkelt å maksimere potensiale i eige anlegg. Om det for Klipschere betyr meir modding enn for andre merker er det vel fordi det er eit miljø for det og fordi delene fins. Og fordi det funker! Eg er ikkje i tvil om at B&W eiere ville moddet om det lønte seg. Heritage-Klipsch er mottagelig for tweaks og tuning, så spørs det kor langt ein vil dra det. Ingenting galt i det, imo.
    Men hvis du kjøper et bar Khorn til 150000.- så skulle det vel tro at produsenten har brukt det meste av ressurser for å få ut "maksimal" lyd og deres egen lyd philosofi ;)
    Ikke veldig sikker på det gitt.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Brasse skrev:
    Er det eit produkt som har spikra filosofi og lyd så er det Klipsch. Og vertfall Klipschorn.
    Jeg har påbegynt boken til Paul og velger å stole på hans lydfilofsofi men selvfølgelig skal jeg respektere at enkelte her inne har andre meninger enn han.Synd at han ikke er i live den dag idag så vi her inne kunne lært han litt.La Scala og Khorn er jo nesten de samme som for flere tiår siden så rart at de ikke har gjort større forandringer men meg om det ;)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    65finger skrev:
    Eg trur Klipschorn er akkurat som Klipsch vil ha dei. Det er jo ein sær greie.
    Om de er verdt 150.000, eller låter like bra som andre høgralere til den prisen, det er ein heilt annan sak ;D
    For Klipsch-fans er de jo utvilsomt verdt prisen. Den gjengen vil ha produktet.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Brasse skrev:
    65finger skrev:
    Eg trur Klipschorn er akkurat som Klipsch vil ha dei. Det er jo ein sær greie.
    Om de er verdt 150.000, eller låter like bra som andre høgralere til den prisen, det er ein heilt annan sak ;D
    For Klipsch-fans er de jo utvilsomt verdt prisen. Den gjengen vil ha produktet.
    ;D

For ordens skyld, nye khorn ligger på rundt 100k eller deromkring 8)

/jan

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Det første Klipschorn så vel dagens lys sent på -40 tallet, og det har skjedd litt ang. komponenter som kan brukes siden da.
    At ikke Klipsch har testet/brukt dem alle er en selvfølge, spesielt ved at de til enhver tid ikke prøver å øke prisen på sluttproduktet.
    Penger skal de tjene der i gården og. Da begrenser det seg raskt.
    At andre prøver videre med dyrere alternativer er naturlig......iaf i min verden.
    Alle høyttalere i heritage serien er gamle konstruksjoner vi vet å sette pris på, men samtidig er det åpenbart for de fleste av oss at det er mer og hente.
    Så får en like det eller ikke, men det bør være opp til enhver. Grunnprinsippene lever i PWK sin ånd!
    Ække værre enn det vel. ;)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.671
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Owe,- de er vel mere lik La Scala enn noe annet syns jeg.

Jeg modda meg selv som du så ! Belle/L S.
    Jeg leste ikke det som sto der,var så mye ;D.
    Synes de var fine jeg,kunne fint levd med de i stua. La Scalaene mine blir ikke orginale,men vurderer og bruke klipsch drivere og filtre+bass ellementer. Da er det kun kassene som ikke er orginale.

O

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Ove W skrev:
    Owe,- de er vel mere lik La Scala enn noe annet syns jeg.

Synes de var fine jeg,kunne fint levd med de i stua. La Scalaene mine blir ikke orginale,men vurderer og bruke klipsch drivere og filtre+bass ellementer. Da er det kun kassene som ikke er orginale.

O
    +1

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ove W skrev:

O
    ;D

Ove W skrev:

O
    Javist er de fine.

Da er de iflg eddigutten ikke originale klipsch, beklager ;)

/jan

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.671
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    JanR skrev:
    Ove W skrev:

O
    ;D

Ove W skrev:

O
    Javist er de fine.

/jan
    Det kan jeg leve med! ;D

O

T

tceteam

Gjest
    jeg skulle hadd meg ein liten effektforsterker , noen som vet om ein til ein 2000-3000 kr , og som psser bra til klipsch syngery og yamaha , jeg har meir nok punsh i stereo , men det er altids plass til litt meir he he :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ove W skrev:
    JanR skrev:
    Ove W skrev:

O
    ;D

Ove W skrev:

O
    Javist er de fine.

/jan
    Det kan jeg leve med! ;D

O

/jan

T

tceteam

Gjest
    fikk ein kammerat over i natt for og prøve ,hvordan det ble med effektforsterker nedi leiligheten min , og det trengte jeg ikke fant vi ut , yamaha rx-v767 ble meir enn nok kraft til klipsch surround settet mitt....effektforsterkeren som vi prøvde var parasound-halo-a-23 , men men fikk nå prøvd det nå da

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    eddie1 skrev:
    hehe grei den men titter litt rundt på andre tråder og klipsch tråden skiller seg en del ut når det gjelder å bygge om originale høytalere til en høytaler satt sammen av div produsenter.Hva er så spesielt med klipsch eiere som gjør at de ikke er "bra nok" originale.
    Er det ikke bedre og lage en egen tråd for diy "klipsch" og ikke originale klipsch.Sjefen skjøl hadde vel snudd seg i grava hvis han hadde sett hva som skjer med "barna" hans hehe
    Eddie eddie eddie - du kan spøke du

Mange Klipsch høyttalere er rett og slett ikke bra nok originale, sånn er det bare.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    Ove W skrev:

O
    ;D

Ove W skrev:

O
    Javist er de fine.

/jan
    hehe bruker han originale horn,elementer og drivere samt at han bygger kassene like så er det vel greit.
    Er ikke det jeg mener! lurer bare på hvorfor det er så mange som ikke er fornøyd med lyden til klipsch men bytter ut innmat med andre merker.
    Når jeg ser et par klipscher ombygd med helt andre diskanter som sitter på toppen av kassene,andre bass elementer og drivere,er det da riktig og si at du har KLIPSCH høytalere? da er det vel heller diy!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    eddie1 skrev:
    lurer bare på hvorfor det er så mange som ikke er fornøyd med lyden til klipsch men bytter ut innmat med andre merker.
    Jeg tror det essensielle, som du ikke har forstått, er at det ikke er slik at de som modifiserer et produkt de eier ikke er storfornøyd med det, men heller at de etter en stund begynner å lure på om det er mulig å få det enda litt bedre.

"Mye vil ha mer", rett og slett. Akkurat som i resten av hi-fi-"hobbyen" for de aller fleste.

Noen fungerer sånn, mens andre er mer "set it and forget it".

At ikke alle tenker slik som en selv, må man bare takle.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Eddie.
    Jeg er en av dem som har byttet ut diskanten til noe som har bedre egenskaper. I tillegg har jeg byttet ut mellomtonen til en som har bedre egenskaper. Delefilteret er endret til å bli tilpasset nye elementer og selvsagt er internkoblingen justert.
    Årsaken er ganske enkel - er ikke så opptatt av merke og lar iallefall ikke merke komme i veien for lyden. Du kan godt si at jeg ikke har KLIPSCH men de låter bedre nå en når jeg fikk mine belle.

Jeg foreslår at du legger denne diskusjonen død nå - det tror jeg ditt ettermæle vil tjene på min gode mann.

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Man kan vel konkludere med at det er billigere å oppgradere elementer og filter for å få nøyaktig den lyden man vil ha, enn å kjøpe en helt ny høyttaler som man heller kanskje ikke blir helt fornøyd med. Samme med AN bokser. Man kan dra lyden i den retningen man vil uten å kjøpe en helt ny boks. :)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    H.R skrev:
    Eddie.
    Jeg er en av dem som har byttet ut diskanten til noe som har bedre egenskaper. I tillegg har jeg byttet ut mellomtonen til en som har bedre egenskaper. Delefilteret er endret til å bli tilpasset nye elementer og selvsagt er internkoblingen justert.
    Årsaken er ganske enkel - er ikke så opptatt av merke og lar iallefall ikke merke komme i veien for lyden. Du kan godt si at jeg ikke har KLIPSCH men de låter bedre nå en når jeg fikk mine belle.

Jeg foreslår at du legger denne diskusjonen død nå - det tror jeg ditt ettermæle vil tjene på min gode mann.
    Ok jeg legger saken død og beklager,ville bare ha igang en diskusjon så da fikk jeg ihvertfall frem noen meninger fra dere samt litt liv i tråden :-*

L

Lars.N

Gjest
    eddie1 skrev:
    H.R skrev:
    Eddie.

Ok jeg legger saken død og beklager,ville bare ha igang en diskusjon så da fikk jeg ihvertfall frem noen meninger fra dere samt litt liv i tråden :-*
    Tuller du med tut høyttalerne til gutta blir det bråk ( til venstre i bildet en fornøyd Klipsch entusiast )

Vedlegg

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Ser Lefdal selger RF-62B til 3995,- nå. Men hva står denne "B´en" for? B-vare(megvæl)?

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.146
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    65finger skrev:
    eddie1 skrev:
    Brasse skrev:
    eddie1 skrev:
    Brasse skrev:
    Koster vel BARE nitti tusen. ;D ::)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    H.R skrev:
    Eddie.

Fair det eddie :)

*gruppeklem*

;)

/jan

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    tceteam skrev:
    jeg skulle hadd meg ein liten effektforsterker , noen som vet om ein til ein 2000-3000 kr , og som psser bra til klipsch syngery og yamaha , jeg har meir nok punsh i stereo , men det er altids plass til litt meir he he :)
    Først vil jeg opplyse om at jeg har svært liten oversikt over effektforsterkere i den prisklassen. De finnes sikkert, men jeg aner ikke hva. Og har en viss idé om at effektforsterkere i den klassen ikke er laget for denslags hifi, men det skal du ikke ta veldig alvorlig. Oversikt har jeg som allerede nevnt ikke.

I den klassen dreier det seg ofte mer om kraft en finesse, og er ikke det du egentlig trenger enda mer finesse også? Jeg ville valgt noe med EL34 hvis du skal ha noe annerledes på frontene. Det finnes ingen nye effektforsterkere i klassen, men brukt bør det finnes noe. Dessuten finnes den noen integrerte rørforsterere med bare en inngang, noe som strengt tatt gjør dem til en effektforsterker med gain i bruk. Selvfølgelig er det er linjetrinn der, men likevel. En slik forsterker har jo bare to knapper, så de vil ofte ikke se ut som integrert heller. Jeg antar at god EL34-basert kinamikk på 40 watt vil gjøre jobben helt ypperlig, og det burde være endel på markedet til den rette prisen. Jeg gidder ikke nevne min egen, for snart blir jeg stemplet som fanboy av de som er anti-kinesere på sin hals.

H.R skrev:
    Torsen skrev:
    Ser Lefdal selger RF-62B til 3995,- nå. Men hva står denne "B´en" for? B-vare(megvæl)?
    Er det ikke pr stk da?
    Tror og ikke det. Må være tyve år siden sist en norsk butikk oppgav stykkpris på høyttalere. Kan ikke huske sist gang jeg så en slik prislapp på noe annet enn subwoofere og sentere. Men jeg skjønner at du reagerer. Jeg er selv ekstremt fristet, men i disse tider skal pengene gå til andre ting enn musikk. Slik får vente til høsten setter inn, og jeg har gjort unna min lille høstferie i varmen. Helse foran mer vellyd for meg. :) Foreløpig...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil forresten si at jeg liker takhøyden i denne tråden. Det at det er åpning for alternativer i noen sammenhenger synes jeg er topp. Når det gjelder modifisering av Klipsch så hører jo det selvsagt til i denne tråden, hvor ellers? Det er faktisk blitt en del av Klipsch-kulturen med modding av høyttalerne.

Den amerikanske subben bør jo være aktuell for klipschere, mener jeg. Det er ikke så mange subber på markedet som passer til Khorn etc. Dessuten synes jeg at de utgjør et svært rimelig alternativ til oss som sikler etter Belle. Var det ikke drøyt 10 kilodollar at selve høyttalerne kostet, og under 3 kilodollar for subben. Det er faktisk interessante priser som bør nevnes.

Denne tråden er vel ikke her for å beskytte Klipsch lommebok, den er her for å gi relevante opplysninger til de gale. Jeg synes det er prisverdig, for det er helt på brukernes premisser. Power to the people! Alternativer som Cornscale bør absolutt nevnes.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    baluba skrev:
    Denne tråden er vel ikke her for å beskytte Klipsch lommebok, den er her for å gi relevante opplysninger til de gale. Jeg synes det er prisverdig, for det er helt på brukernes premisser. Power to the people! Alternativer som Cornscale bør absolutt nevnes.
    Få men velvalgte ord :)
    Og jeg kan ikke være mere enig.

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    er det slik at det er bare cw lll det ikke er særlig med oppgraderinger til ? da vil vel det si at det er lite å gjøre med perfeksjon i tilfelle ? legger hodet på blokka her nå gett............. ;D ;D ;D

T

tceteam

Gjest
    jeg skulle ut for og kjøpe ein kabel , til klipsch systemet mitt men , kom hjem heller med ein ny htc incrediable s mobil , er det mulig man ::)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    baluba skrev:
    tceteam skrev:
    Først vil jeg opplyse om at jeg har svært liten oversikt over effektforsterkere i den prisklassen. De finnes sikkert, men jeg aner ikke hva. Og har en viss idé om at effektforsterkere i den klassen ikke er laget for denslags hifi, men det skal du ikke ta veldig alvorlig. Oversikt har jeg som allerede nevnt ikke.

I den klassen dreier det seg ofte mer om kraft en finesse, og er ikke det du egentlig trenger enda mer finesse også? Jeg ville valgt noe med EL34 hvis du skal ha noe annerledes på frontene. Det finnes ingen nye effektforsterkere i klassen, men brukt bør det finnes noe. Dessuten finnes den noen integrerte rørforsterere med bare en inngang, noe som strengt tatt gjør dem til en effektforsterker med gain i bruk. Selvfølgelig er det er linjetrinn der, men likevel. En slik forsterker har jo bare to knapper, så de vil ofte ikke se ut som integrert heller. Jeg antar at god EL34-basert kinamikk på 40 watt vil gjøre jobben helt ypperlig, og det burde være endel på markedet til den rette prisen. Jeg gidder ikke nevne min egen, for snart blir jeg stemplet som fanboy av de som er anti-kinesere på sin hals.

H.R skrev:
    Torsen skrev:
    Er det ikke pr stk da?
    Tror og ikke det. Må være tyve år siden sist en norsk butikk oppgav stykkpris på høyttalere. Kan ikke huske sist gang jeg så en slik prislapp på noe annet enn subwoofere og sentere. Men jeg skjønner at du reagerer. Jeg er selv ekstremt fristet, men i disse tider skal pengene gå til andre ting enn musikk. Slik får vente til høsten setter inn, og jeg har gjort unna min lille høstferie i varmen. Helse foran mer vellyd for meg. :) Foreløpig...
    På sidene deres står det da følgende:

Synes også jeg leste et eller annet sted at det var pris pr stk hvor en eller annen var for å handle dem. Er det dette som kalles lokketilbud?

Vedlegg

J

J.J

Gjest
    @ Baluba ...... Fine ord som dem fleste av oss prøver og etterstrebe.

MEN når noen sier MODDE Klipsch ... og dem sier CV bass - Klipsch mellom og AG topp.... Da er det frem med rifla 8)

J

J.J

Gjest
    JanR skrev:
    jan#jan skrev:
    MEN når noen sier MODDE Klipsch ... og dem sier CV bass - Klipsch mellom og AG topp.... Da er det frem med rifla 8)
    Eller bare

;D

/jan
    Godt at det er enighet her ... alt er jo bare fryd og gammen ..................... NESTEN ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Skal ikke bare være enig ;)
    Men gode venner er vi vel stort sett.

Nei fader, nydelig vær her i hafjell, ut på terrassen og kose seg :D

/jan