Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    65finger skrev:
    JanR skrev:
    65finger skrev:
    JanR skrev:
    Haugenial skrev:
    Haugenial skrev:
    Er det noen som husker watt vs følsomhet formelen? Dvs hvis mine ch2 har følsomhet på 101 db hvor mange watt trenger jeg før det blir overflødig?
    Er 3db økning pr dobling av effekt riktig?
    Høres korrekt ut :)

/jan
    er det ikke 6db (på gyngende grunn)
    3db :)

/jan
    9db er dobling av opplevet lydtrykk?
    Aner ikke.

/jan

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    6 db er opplevd dobling visstnok, men den må vel være individuell fra hue til hue?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    hifiguru skrev:
    6 db er opplevd dobling visstnok, men den må vel være individuell fra hue til hue?
    Opplevd, jøss :)
    Skjønner jo at man må lese seg opp på det her.

Det vi alle kan enes om er at dobling av effekt = +3db ?

/jan

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    4
    JanR skrev:
    hifiguru skrev:

/jan
    Mye å sette seg inn i. Har aldri hatt dette som fokus før nå. Har fått inn Vincent sp-t100 for å prøve på mine Chorus. De har 10 watt klasse a og hadde håpt å greiemeg med det... Har lest meg litt opp det siste døgnet og funnet ut at 3db ved dobling stemmer, dvs der omgivelsene ikke spiller noen rolle altså kan man sammenligne som utendørs. Opplevd innendørs er da sikkert mye høyere/effektiv...

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    hifiguru skrev:

/jan
    Ja, eller motsatt. 3 db ekstra er dobling av effekt... ;)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Haugenial skrev:
    JanR skrev:
    hifiguru skrev:

/jan
    Mye å sette seg inn i. Har aldri hatt dette som fokus før nå. Har fått inn Vincent sp-t100 for å prøve på mine Chorus. De har 10 watt klasse a og hadde håpt å greiemeg med det... Har lest meg litt opp det siste døgnet og funnet ut at 3db ved dobling stemmer, dvs der omgivelsene ikke spiller noen rolle altså kan man sammenligne som utendørs. Opplevd innendørs er da sikkert mye høyere/effektiv...
    Det er riktig teoretisk men strømforsyning etc spiller inn om følsomhet på f.eks 100db kan drives av en amp på 2watt. Det kan gå men power må være tilstede for å styre 15" ! Derfor var det ikke helt direkte sleivspark når jeg tidligere skrev 100w kl.A ;) Har 18w rørwatt selv på ca 95db følsomhet, men det er kun en stk 6.5" fulltone og ca 18 kvm stue så det skal ikke mye til, men kunne IKKE hatt mindre merker jeg....

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    65finger skrev:
    JanR skrev:
    Haugenial skrev:
    Haugenial skrev:
    Er det noen som husker watt vs følsomhet formelen? Dvs hvis mine ch2 har følsomhet på 101 db hvor mange watt trenger jeg før det blir overflødig?
    Er 3db økning pr dobling av effekt riktig?
    Høres korrekt ut :)

/jan
    er det ikke 6db (på gyngende grunn)
    Det blir vel 6db med to høyttalere.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Antall liker
    466
    Sted
    Trondheim
    3dB er dobbling av effekt.
    6dB er dobbling av lydtrykksnivå.
    10dB er subjektivt opplevd dobbling.

Om det er èn eller to høyttalere har ikke noe å si i denne sammenheng.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Hi-Fi akustikk skrev:

Der fikk vi ordnet opp i det, takker :)

/jan

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    På 5 dager har pakken som sendes i fra Crites med "priority int. mail" kommet til Miami. Hmm, man får visst ikke annet enn esel for 48$.

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Amerikansk postvesen er like trege som det norske etter min erfaring dessverre.

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    4
    Hi-Fi akustikk skrev:

Ok, takk for info. Dvs 101db på 1w, 104db på 2w, 107db på4w, 110db på 8 w, så da skulle jeg tro jeg holder meg under 10w kl. A. Stort sett mesteparten av tiden...

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Hei alle!

Noen som har oppgradert sine RF `er inni med ny kabling, demping og evt demping av hornets bakside?

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Re-kabling og demping av selve hornet går vel greit. Men kassene ville jeg vært litt mer forsiktig med. Det er en grunn til at de er som de er.

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Torsen skrev:
    Re-kabling og demping av selve hornet går vel greit. Men kassene ville jeg vært litt mer forsiktig med. Det er en grunn til at de er som de er.
    Det er kanskje det? men tenkte helst litt eggekartong på sidene og rundt selve hornet?...

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.567
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Zeke1983 skrev:
    Torsen skrev:
    Det er kanskje det? men tenkte helst litt eggekartong på sidene og rundt selve hornet?...
    Det er bare og prøve seg frem litt Zeke!
    Jeg kan ikke si jeg fikk dårligere lyd i mine ;)

O

Zeke1983

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    421
    Ove W skrev:
    Zeke1983 skrev:
    Torsen skrev:

O
    Er redd for loddebolten Ove:)
    Mens det andre skal jeg nok få til!

Takk for svar på PM forresten!

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.567
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Zeke1983 skrev:
    Ove W skrev:
    Zeke1983 skrev:
    Torsen skrev:

O
    Er redd for loddebolten Ove:)
    Mens det andre skal jeg nok få til!

Takk for svar på PM forresten!
    Bare hyggelig!

O

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Zeke1983 skrev:
    Torsen skrev:
    Ja, eggekartongformet skumgummi har jeg også byttet til på mine. Samme som Ove. Men samme tykkelse og bare ørlite mer enn det som satt der i fra før. Forskjellen er at nå limte jeg det fast med kontaktlim på spray. Lett å jobbe med. Det gamle var stiftet fast.

Men skumgummi rundt hornet tror jeg ikke vil hjelpe. Skru ut hornet (lett jobb), kjøp ca 1 mm tykk asfaltplate/blygummi/bitumen plate (forskjellige navn men samme produkt). Klipp til dette og lim/masér dette inn på plasten på baksiden av hornet der det er plass til det. Da demper du resonansen i selve plasthornet.

Tror du da vil oppleve en roligere diskant. Spesielt når du skrur opp litt. Dette er nøyaktig det samme de gjør på bildører og større flater i et bilkarosseri. Hvis ikke så sier det "båink" når man lukker døra:)

Edit: Alt dette får du kjøpt på feks Biltema.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    rørlig skrev:
    Torsen skrev:
    Godt å høre gutter (puh).

Rørlig: har du de originale mellomtonene? De crites selger skal visstnok være litt snillere selv om de ikke er i titanium.
    72$ paret.
    Har prøvd både Crites sine og de originale mellomtonediaphgrammene.
    Prisene er jo ikke værre, enn at man kan prøve litt. :)
    Begynner å bli en stund siden dette, men mener å huske at jeg ikke syns det var store forskjeller.
    Titanium diaphgrammet i diskanten derimot... ;D

Håper enda jeg skal være så heldig å få kjøpt titanium til mellomtonen fra Klipschimportøren.
    Maser litt hvert halvår ca. :(
    Vil det si at Audiocompaniet har de men ikke vil selge? Hvis de finnes så burde vel det gå greit?

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Torsen skrev:
    rørlig skrev:
    Torsen skrev:

Rørlig: har du de originale mellomtonene? De crites selger skal visstnok være litt snillere selv om de ikke er i titanium.
    72$ paret.
    Begynner å bli en stund siden dette, men mener å huske at jeg ikke syns det var store forskjeller.

Håper enda jeg skal være så heldig å få kjøpt titanium til mellomtonen fra Klipschimportøren.
    Vil det si at Audiocompaniet har de men ikke vil selge? Hvis de finnes så burde vel det gå greit?
    Klpisch USA henviste meg til lokal importør.
    Audiocompaniet har ikke greid å skaffe de på 1,5 år. Vet de har hatt litt styr med flytting i det siste,
    men synes det er lang leveringstid....
    Jeg vet at det er noen i USA, som har fått handlet direkte fra Klipsch.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Ok, men hva er betegnelsen på mellomtonen? Snakker vi bare membran her, eller hønn med heila driden?

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Torsen skrev:
    Ok, men hva er betegnelsen på mellomtonen? Snakker vi bare membran her, eller hønn med heila driden?
    Er bare driver.
    K-61-K 1.5" (3.81cm) Phenolic diaphragm compression driver

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    rørlig skrev:
    Torsen skrev:
    rørlig skrev:
    Torsen skrev:

72$ paret.

Klpisch USA henviste meg til lokal importør.
    Audiocompaniet har ikke greid å skaffe de på 1,5 år. Vet de har hatt litt styr med flytting i det siste,
    men synes det er lang leveringstid....
    Jeg vet at det er noen i USA, som har fått handlet direkte fra Klipsch.
    ok, men titanium membran til mellomtone? Har du noe linkt til forklaring/betegnelse?

JanR: Den du hinter til er vel den originale? I følge Chorus II specs at det er den.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Da fikk jeg varene i fra Crites i dag. Dessverre så ser den ene mellomtonen defekt ut. Viklingen som sitter som en runding under membranen som igjen skal føres ned i magneten, har løsnet i fra selve membranen og er rundt som ett egg.
    Synd, men får høre med Crites og håper de sender meg et nytt ett før de får denne i retur. Har tatt bilder.

En som har ferdighetene klarer nok å reparere dette med riktig lim. Men det blir dessverre ikke meg ;)

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Da fikk jeg svar ifra Crites. Han sender ny mellomtone i morgen. Det kaller jeg bra service :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Torsen skrev:
    Da fikk jeg svar ifra Crites. Han sender ny mellomtone i morgen. Det kaller jeg bra service :)
    Bob C er en skikkelig kar, leker ikke butikk :)
    Godt det ordner seg, og ikke minst ordner seg fort.

/jan

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Hei igjen

Da har jeg fått prøvd med nye diskanter og byttet ut en mellomtone. Kan bekrefte at diskanten var av en annen verden. silkemyk i forhold til den originale.

Men, mellomtonen gir knapt lyd i fra seg. Jeg har målt alle mellomtonene jeg nå har, og alle måler likt. Jeg mistenker nå at det er delefilteret som tuller. Det er en eller annen gang loddet inn en ledning for speak-on terminal i delefilteret, så filteret har blitt skrudd ut og tuklet med. Jeg har uansett nye kondensatorer som jeg skulle ha loddet inn.

Så spørsmålet er godt folk; er det noen i nærheten av kolbotn eller omegn som kan og har lyst til å lodde dette inn i filterene og samtidig måle at alt er som det skal? Trenger hjelp til dette slik at ikke vondt bare blir værre ;)

Haugenial

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Antall liker
    208
    Torget vurderinger
    4
    Hadde ikke vert bedre å få byttet kondensatorene i nye delefiltre når du først har en dialog med Crites om retur/forsendelse likevell?
    Torsen skrev:
    Hei igjen

Da har jeg fått prøvd med nye diskanter og byttet ut en mellomtone. Kan bekrefte at diskanten var av en annen verden. silkemyk i forhold til den originale.

Men, mellomtonen gir knapt lyd i fra seg. Jeg har målt alle mellomtonene jeg nå har, og alle måler likt. Jeg mistenker nå at det er delefilteret som tuller. Det er en eller annen gang loddet inn en ledning for speak-on terminal i delefilteret, så filteret har blitt skrudd ut og tuklet med. Jeg har uansett nye kondensatorer som jeg skulle ha loddet inn.

Så spørsmålet er godt folk; er det noen i nærheten av kolbotn eller omegn som kan og har lyst til å lodde dette inn i filterene og samtidig måle at alt er som det skal? Trenger hjelp til dette slik at ikke vondt bare blir værre ;)

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Haugenial skrev:
    Hadde ikke vert bedre å få byttet kondensatorene i nye delefiltre når du først har en dialog med Crites om retur/forsendelse likevell?
    Torsen skrev:
    Hei igjen

Støtter siste taler. Critesfiltrene koster jo knapt mer enn en "voksen" kondensator. ;)
    Jeg valgte å bruke critesfilteret som utgangspunkt for tweaking med spoler / kondensatorer.
    Ryddig oppbygd og greit å forstå.
    For en med mitt kompetansenivå. :p

Kult at du ble fornøyd med diskantene. Hadde akkurat samme opplevelse som deg. Og motsatt av
    "fryktet", etter å ha hørt ord om at titanium er "harde".
    Sitter forøvrig titaniumdiskanter i nyere Heresy også.

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Torsen skrev:
    Ser du har fått litt svar.
    Det ligger noen tråder på Audiokarma ang. dette.
    I denne tråden http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=388280
    diskuterer Crites m.fl. technicalitys rundt et evt. bytte.
    Visstnok samme Diaphragm som i Heresy og Cornwall.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Vel, jeg bestilte 8 nye Sonicaps sammen med elementene, så de har jeg jo liggende. Men i dag kastet jeg meg i bilen og dro inn til Eltek/Dynabel. Øyvind så med en gang at det var noe galt med det ene filteret. En kondensator hadde est godt ut.

De vil bytte kondensatorer og en annen sak på filteret som ikke kostet rare greiene. De tar ca 700,- for hele jobben totalt.
    Har jeg flaks, så får jeg de før helgen. Det er jo tross alt langhelg, så dette er litt viktig ;)

Kjøpte også en NAD 3020A i fra 1983 i dag for under tusenlappen. Greit å ha en reserveforsterker samtidig som jeg er veldig nysgjerrig på lyden i denne. Har aldri hørt den før. Og den er helt strøken å se på i tillegg.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Torsen skrev:
    Men i dag kastet jeg meg i bilen og dro inn til Eltek/Dynabel. Øyvind så med en gang at det var noe galt med det ene filteret. En kondensator hadde est godt ut.

De vil bytte kondensatorer og en annen sak på filteret som ikke kostet rare greiene. De tar ca 700,- for hele jobben totalt.
    Har jeg flaks, så får jeg de før helgen. Det er jo tross alt langhelg, så dette er litt viktig ;)
    Godt ordnet seg, fort :)

Torsen skrev:
    Kjøpte også en NAD 3020A i fra 1983 i dag for under tusenlappen. Greit å ha en reserveforsterker samtidig som jeg er veldig nysgjerrig på lyden i denne. Har aldri hørt den før. Og den er helt strøken å se på i tillegg.
    Artig liten amp. Veldig bra eff.del i de der.
    Prøvd litt med 3240pe på kjerringa sine, fungerte greit det, men bedre med den gamle Marantz'en ;)

/jan

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Finnes det noen tegninger over kassene og delefilteret ti Heresy? Og er det mulig og skaffe elementer og hønn?

jange

Medlem
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    0
    Tester ut det nye forumet ved å fortelle at jeg er kjempefornøyd med de relativt nye RF 82 II her i stua.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn