Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Vet at RF-63 trenger lang innspillingstid, har hatt mine sine medio juni nå og har i grunn vært såre fornøyd, men den siste uken syns jeg plutselig sibilantene har blitt merkbart høyere og mer påtrengende(?) Byttet til Golden Dragon rør for ca 14 dager siden, men de burde være innspilt nå. Har ikke gjort noen endringer ellers som skulle tyde på at ting burde endre seg? Kan det ha noe med innspillingen og gjøre enda selv etter så lang tid?
    3-400 timer på normalt til høyt volum skal være mer enn nok...

kjetil200

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    14
    føler du den har nok power å gi? Kan du spille høyt om det trengs?
    Tør ikke dra den noe særlig over kl 21 på hjulet. Da høres det godt utenfor leiligheten også... Så ja.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Bare for å nevne det så har Soundgarden helgetilbud på Klipsch RF-7 til 25K denne helga. Jeg skulle vært rik, og hatt stort hus...

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Vet at RF-63 trenger lang innspillingstid, har hatt mine sine medio juni nå og har i grunn vært såre fornøyd, men den siste uken syns jeg plutselig sibilantene har blitt merkbart høyere og mer påtrengende(?) Byttet til Golden Dragon rør for ca 14 dager siden, men de burde være innspilt nå. Har ikke gjort noen endringer ellers som skulle tyde på at ting burde endre seg? Kan det ha noe med innspillingen og gjøre enda selv etter så lang tid?

Ja er det jeg har gått ut ifra, mener at jeg burde ha tilnærmet noe slikt snart. Kanskje ikke så mange på høyt volum riktignok, men normalt volum har de fått. Syns dette er svært merkelig i grunn :)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Bare for å nevne det så har Soundgarden helgetilbud på Klipsch RF-7 til 25K denne helga. Jeg skulle vært rik, og hatt stort hus...
    Hehe da måtte du nok bytta ut effekten og det tror jeg ikke du vil!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Nja, er du sikker på deeet da..?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    jeg har hatt tre forskjellige rf ht og rf63 var den som tok lengst tid å kjøre inn og en dag kunne den låte bæsj for så å ta pusten av deg neste dag, dette skjedde ihvertfall hos meg, angående sibilanter så mener jeg å huske at man kan få det ved for mye eller for lite spissing innover

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    143
    Har Kl. A forsterker jeg.
    Og vist du syns du mangle krefter tar du og oppgraderer og får større strømforsyning i den ( vist du ikke allerede har det da.) MI10.1SE finns med 500VA forsyning, 750VA forsyning og du kan gjøre som meg få puttet inn 2stk på 500VA.
    Det blir som og sammenligne en 50HK Nissan Micra mot en Traktor med 50HK... traktoren gir faen i om der henge 1tonn på slep.... MIen gjør som traktoren, bare at den gjør det med lavere impedanse... (ps dette var ikke en sammenligning av MIen med de forskjellige Stømforsyningene, men MIen mot noe annet)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    jeg har hatt tre forskjellige rf ht og rf63 var den som tok lengst tid å kjøre inn og en dag kunne den låte bæsj for så å ta pusten av deg neste dag, dette skjedde ihvertfall hos meg, angående sibilanter så mener jeg å huske at man kan få det ved for mye eller for lite spissing innover
    Der beskriver du akkurat hvordan det er hos meg! Kan godt være at det gjenstår litt av innspillingen da. Nå står de vinklet så de møtes ca 2.5 meter bak meg, burde jeg prøve meg litt mer innover?

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Har hatt disse 1000timene i bakhodet, vet ikke hvor mange timer mine har fått, men noen hundre timer og vel så det er det ihvertfall blitt på høyt volum. Mener å ha lest at diskanten er litt bølgedal de første 1-150 timene, men trodde ikke at jeg skulle få en ny slik bølgedal? Bassen har strammet seg opp litt, men er samtidig blitt mer tilbaketrukket den siste tiden også, nesten så jeg undrer om noen har vært og koblet om noe inni der mens jeg har vært på jobb ;)
    Jeg kjenner meg igjen på det du sier om bassen. På mine rf52 II så følte jeg bassen nærmest ble borte til tider, og det ble spisst i toppen. Men i to tre dager satte jeg de mot hverandre og byttet om polene bak på den ene høyttaleren og heiv ei dyne over. Guffet på og dro på jobb. Dette hjalp betraktelig. Plutselig var bassen der og toppen hadde roet seg ned. Tok ikke tiden, men følte jeg brukte rundt 500 timer før jeg ble fornøyd. Så jeg føler litt at dine ikke er helt klare enda.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har hatt disse 1000timene i bakhodet, vet ikke hvor mange timer mine har fått, men noen hundre timer og vel så det er det ihvertfall blitt på høyt volum. Mener å ha lest at diskanten er litt bølgedal de første 1-150 timene, men trodde ikke at jeg skulle få en ny slik bølgedal? Bassen har strammet seg opp litt, men er samtidig blitt mer tilbaketrukket den siste tiden også, nesten så jeg undrer om noen har vært og koblet om noe inni der mens jeg har vært på jobb ;)
    Jeg kjenner meg igjen på det du sier om bassen. På mine rf52 II så følte jeg bassen nærmest ble borte til tider, og det ble spisst i toppen. Men i to tre dager satte jeg de mot hverandre og byttet om polene bak på den ene høyttaleren og heiv ei dyne over. Guffet på og dro på jobb. Dette hjalp betraktelig. Plutselig var bassen der og toppen hadde roet seg ned. Tok ikke tiden, men følte jeg brukte rundt 500 timer før jeg ble fornøyd. Så jeg føler litt at dine ikke er helt klare enda.
    Det stemmer helt sikkert, kan godt være jeg har vært litt vel optimistisk ift hvor mange timer de har fått. Får gi de litt juling resten av helgen så får vi jobbe litt med plassering etterpå for å være sikker, sist jeg sjekket passet denne vinklingen best, men hvis de ikke er innspilt kan jo det ha forandret seg :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lang tid?

Kjøp en svær tube med tålmodighet. Jeg hadde hatt mine i over halvannet år da de plutselig "løsnet" etter at jeg forsøkte å løsne ørevoksen til Rubyred, Lagga og RoDa. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Ja er det jeg har gått ut ifra, mener at jeg burde ha tilnærmet noe slikt snart. Kanskje ikke så mange på høyt volum riktignok, men normalt volum har de fått. Syns dette er svært merkelig i grunn :)
    Sorry, men sånn er de. Du må nok dra på litt for at gummiopphengene skal mykne opp skikkelig. Det er i alle fall min teori. Da mine plutselig fikk revolusjonerende mye bedre bass, og behageligere topp, var det etter den første egentlig litt vedvarende runden med sikkert rundt 100dB.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, da er det i grunn flaks at jeg har fri i dag og skal legge gulv i gangen så jeg får bare ha igjen dørene mellom og fyre løs med volbeat og satse på det beste! :D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bare ikke skyld på meg hvis du overdriver og elementene revner! ;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    Sammenfaller med mine erfaringer, tok over et år før jeg syns HIII'ene mine begynte å spille bra på ordentlig. Før det var det litt opp og ned, og hver gang jeg trodde det hadde løsnet og alt var bra, så låt det rompe igjen neste gang jeg skulle kose meg foran anlegget. Mildt sagt frustrerende. Men det går bra igjen nå.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Frustrerende er stikkordet, men jeg får bare ha tolmodighet. Fyrer løs daftpunk på ubehagelig volum her og satser på det beste! ;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    Et tips kan være å se litt film på realistiske nivåer også. Husker jeg hadde et lite gjennombrudd når jeg så Gangster Squad på blu-ray i våres, mye heftige skuddsalver og mellombassinfo der som kan massere kantopphengene. :D Den siste Star Trek filmen har forresten også brukbart god lyd, IMO. Snurr film, og skru opp lyden!

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Godt forslag, får bruke høstferien til slikt, frøkna gakker rundt med arving nr 2 om dagen og er vel smått mer sensetiv enn til vanlig ;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    Kanskje greit å gå litt stille i dørene når man har gravide rundt seg, har hørt at de kan være ganske...følsomme. Gratulerer, forresten. :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehehe, har stort sett gått bra både denne gangen og forrige gangen, men av og til vokter man seg litt og av og til er man bevisst og fyrer opp hønemor så hun før opp blodtrykket litt ;)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.947
    Torget vurderinger
    2

Pahf, RF63 er noen sære jævler å spille inn. Husk at "normalt" volum med RF 63 stort sett innebærer omsatt effekt på under 1 Watt. Min erfaring med innspilling av et utall typer Klipsch, er at de behøver omsatt rundt regnet 1 kWh, spiller du med gjennomsnittlig 1 Watt tar det 1000 timer, spiller du med 20 Watt, tar det 50. Det du beskriver av lydbilde stemmer svært så bra, de låter tidvis direkte stygt i løpet av innspillingsperioden. De faller også nesten plutselig på plass, i løpet av 3 - 4 timer er det som om de slapper helt av, lener seg tilbake, blir dypere og myndigere, samtidig som dynamikken bedres enda et par snepp. Vær tålmodig, de slipper nok snart! :)

Mvh
    Håkon Rognlien

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Så var det jeg og tolmodighet da, neida får bare vente og se om ikke dette går veien til slutt. :)

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    Der beskriver du akkurat hvordan det er hos meg! Kan godt være at det gjenstår litt av innspillingen da. Nå står de vinklet så de møtes ca 2.5 meter bak meg, burde jeg prøve meg litt mer innover?
    vil si dette er romavhengig , hos meg fant jeg punkt både med treff foran og bak lytteposisjon som fungerte veldig bra på sin måte, prøve deg frem , vær tålmodig med dette, lytte mellom hver cm du flytter, avstand til bakvegg var kritisk for meg for å virkelig få åpnet lydbilde, måtte 73 sm ut fra bakvegg her :)
    kos deg videre og trøst deg med at enkellte dager er det bare slik at ht ikke synger somman vil , er imo en virkelig god ht du har som jeg savner

Sist redigert:
    K

kveita

Gjest
    Jeg kjører en Dayens Menuetto på RF-52 II nå. Iforhodlt til Rega Brio R som jeg også har eid og brukt på Klipsch oppleves Dayens som litt slankere i bunnen. For min del synes jeg enkelte modeller i RF serien har for mye bass i bunn og denne forsterkeren slanker dem inn litt slik at det høres litt bedre ut i mine ører. Fin og god mellomtone og en generelt varm og lun gjengivelse over hele lydbildet. Toppen er vel noe avrundet, men oppleves avogtil som litt provoserende, smak og behag samt rommet spiller inn her. Jevnt over en av de bedre forsterkerne jeg har hørt på Klipsch RF serien som faktisk klarer å få dem til å låte behersket og musikalske. Dayens klarer å drive dem ok opp i volum, men jeg føler det slipper litt når volumet presses. Men dette kan også ha med at kassene begynner og svaie og bakveggen begynner og gi etter.

Alt i alt, en meget fin og musikalsk forsterker som matcher fint til RF serien og faktisk gir dem smått hi-fi egenskaper. Dette er dog ikke forsterkeren du skal ha om du skal vekke villdyret i Klipsch RF serien, til det låter den litt for snilt, der er nok Rega Brio R ett bedre alternativ i samme prisklasse.
    Bruker Dayens Ampino effekt sammen med Music First Audio Silver. Denne kombinasjonen matcher Klipsch KLF-10 perfekt. Full kontroll uansett volum. Diskanten er glimrende, mellomtonen llikeså. Bassen dundrer i vei som bare juling. Kan derfor si meg enig med Quisten i hans vurdering,med unntak av at HT kan føle presset ved høyt volum. Tror KLF 10 er mer lettdrevne enn RF 52 II og derfor ikke føles presset når volumknappen skrus opp. Ampinoen låter klart best når kilden er en platespiller, iallfall i mine ører.

ss242

Fersking
    Ble medlem
    13.04.2011
    Antall liker
    1
    Hei

Etter et lite voerspiel til en konsert, ble volumknappen litt flittig brukt. Dette resulterete i at noen membraner flerret seg, og resten er det bulker i.
    Dette gjelder et par RF-83.
    Alt spiller fortsatt, men ulyd i de som har flerret seg opp selvsagt.

Hvor er det det lønner seg å sjekke etter erstatningselementer? Har fått pris fra Audiocompaniet, men da er vi oppe i bruktprisen på et par nye komplette høyttalere.
    Hva brukte du av forsterker ? Kan ikke fatte annet enn at du har brukt for lite effekt!
    Bruker en crown xti4000, så nei, ikke liten effekt.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Og vist du syns du mangle krefter tar du og oppgraderer og får større strømforsyning i den ( vist du ikke allerede har det da.) MI10.1SE finns med 500VA forsyning, 750VA forsyning og du kan gjøre som meg få puttet inn 2stk på 500VA.
    Det blir som og sammenligne en 50HK Nissan Micra mot en Traktor med 50HK... traktoren gir faen i om der henge 1tonn på slep.... MIen gjør som traktoren, bare at den gjør det med lavere impedanse... (ps dette var ikke en sammenligning av MIen med de forskjellige Stømforsyningene, men MIen mot noe annet)
    Vi får se hva jeg finner på. Det kan godt hende jeg konverterer til en annen MI forsterker. Jeg skal teste ut en ny MI 15 pre nå først, som jeg har sterk tro på.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Blodøks: Keep the stands!! Det er eneste måte å ikke få naboen på døra av alle de gale grunner når du har de der i stua!! Bruk den tida det tar å vekke dem..ikke gjør noe som helst annet enn å spille musikk- og vent med å dra på til det minst har gått 500t..Mht ny amp: Brio R er god sammen med Dac, og som Kjetil sier passer Rega Klipsch som hånd i hanske. Men jeg ville egentlig sett på Elicit R sammen med Dac når det kommer til såpass store Klipscher. Den har nok av reserver, skulle jeg tro..lettdrevent eller ikke krever trossalt bassen sitt i de monstra dine..Brio blir nok kanskje litt liten.

Bjornh: Den preampen oser musikk- du kan glede deg..
    SS: Ikke liten, men det der er da en PA-amp..det blir grovkorna som blyhagl, vet du..hehe:cool:

Sist redigert:

Stein Ivar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    416
    Torget vurderinger
    6
    Vi får se hva jeg finner på. Det kan godt hende jeg konverterer til en annen MI forsterker. Jeg skal teste ut en ny MI 15 pre nå først, som jeg har sterk tro på.
    Siden du har en MI11, hva er grunnen til at du kanskje går for en MI15 istedenfor å oppgradere MI11 til 16?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Siden du har en MI11, hva er grunnen til at du kanskje går for en MI15 istedenfor å oppgradere MI11 til 16?
    Det er mest for å prøve. Er den bedre enn MI 11 så kanskje jeg bytter den inn.

JLmorten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Antall liker
    143
    Cornwall III.
    Noen som har utført noen forbedringer på disse kassene her? Tenker ikke element,delefilter osv, men selve kassene. Avstivere, invendig demping av kassene osv.. Store kasser med store flater og relativt lite avstivere innvendig vil jeg påstå, uten at jeg er HT bygger spesialist..

Forslag, linker osv ......

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    De er vel konstruert på den måten med vilje, har sett flere som advarer mot å dempe kabinett på Klipschhøyttalere fordi det vil drepe mye av dynamikken og spillegleden. De skal spille "med".

Hvis man skal dempe noe så er det kanskje en bedre ide å se på hva som kan gjøres med selve horna.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn