Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.379
    Antall liker
    9.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det er mye morsomt fra Klipsch, hvordan vil dere som eier RP280 og 260 uttale dere om lyden på disse? Jeg hørte Rp260 i Oslo, synes det låt morsomt. Er faktisk mitt første møte med Klipsch, har sett mange modeller men ikke hørt så mye skal en si. :)
    Rp280 er en veldig god allrounder.. spiser alt og leverer bra på både lavt og høyt volum.. de har virkelig kommet seg noen steg nærmere hifi enn tidligere, men samtidig ikke mistet morrofaktoren :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Nye eventyr med KLF20, synes den er litt snill/slørete i diskanten kontra RP280 så nå har jeg bestilt Titanium diaphragm til diskant hornene. :)
    Mellomtonen beholder jeg i polymer da jeg har lest litt blandede erfaringer med titanium her. Titanium krever også en ekstra krets i delefilteret for å matche diskanten.
    61QS4C4vd4L._SX355_.jpg


    Ellers fant jeg en elektrolytt i delefilteret (den grønne), disse degraderes over tid, så de skal byttes ut i polypropylen.
    IMG_20170829_074704.jpg


    Audiopfoolvariantene ble for kostbare, så jeg bestilte motorstarter kondensatorer istedet. ;)
    036013.jpg


    Resten av kondensatorene er film, så de ser jeg ingen hensikt i å bytte.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har lest å leita litt men åssen vet man om en forsterker er mosfet eller ikke? Står under specs eller andre steder?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er de færreste som oppgir hvilke transistorer som er brukt i en forsterker. På sent åtti-/tidlig nittitall var det vel ikke uvanlig med "MOSFET" i svære bokstaver på fronten ;) ...men nå?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.745
    Antall liker
    11.349
    Torget vurderinger
    2

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    2.468
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Nye eventyr med KLF20, synes den er litt snill/slørete i diskanten kontra RP280 så nå har jeg bestilt Titanium diaphragm til diskant hornene. :)
    Mellomtonen beholder jeg i polymer da jeg har lest litt blandede erfaringer med titanium her. Titanium krever også en ekstra krets i delefilteret for å matche diskanten.
    Vis vedlegget 455059

    Ellers fant jeg en elektrolytt i delefilteret (den grønne), disse degraderes over tid, så de skal byttes ut i polypropylen.
    Vis vedlegget 455062

    Audiopfoolvariantene ble for kostbare, så jeg bestilte motorstarter kondensatorer istedet. ;)
    Vis vedlegget 455063

    Resten av kondensatorene er film, så de ser jeg ingen hensikt i å bytte.
    Det kan være at titan membranen ikke er for alle, men det polymermembranet er det desidert svakeste leddet i høyttalerne dine. Selv å bytte til phenolic vil gi et stort løft...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Titan eller phenolic fra crites i mellomtonen er på programmet for hva som skal prøves i fremtiden, men først vil jeg se hva TI i diskanten gjør. Ser at mange skriver at originalmembranen også er phenolic, men i spec sheet står det polymer. Kan dog ikke finne polymer erstatningsmembran til k-52 driveren noe sted.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    For eksempel Yamaha p2700.. er detta noe å trakte etter eller styre unna?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Musical Innovation mosfet så jo veldig fristende ut! Den passer vel veldig bra med 63'ene :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.745
    Antall liker
    11.349
    Torget vurderinger
    2
    Musical Innovation mosfet så jo veldig fristende ut! Den passer vel veldig bra med 63'ene :)
    Mi Mosfet er hånd i hanske med Rf-63. Det er dessuten alle de andre Mi-forsterkerne også. De tyngre klasse-A forsterkerne derfra er blant de 6 - 8 beste jeg har hørt på RF-63, men da ligger det en solid forforsterker i fatet også, dessverre. Men Prasound P3 og Mi Mosfet er gull, spiller flott i lag.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    dozer

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    70
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Selv bruker jeg en Nelson Pass (Volksamp) Aleph 30 (og noen ganger en Aleph J), foran mine RF-63. Bruker Audio Research LS26 forforsterker. Dette er en kombinasjon jeg liker godt, som engasjerer og formidler.

    Sent fra min E6853 via Tapatalk
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken modell tenker dere av klasse A forsterkerne til MI passer til 63'ene ?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.745
    Antall liker
    11.349
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken modell tenker dere av klasse A forsterkerne til MI passer til 63'ene ?
    Den minste (Mi 10) går i kne ved litt pådrag på RF-63; det har jeg prøvd, så den er ikke helt på merket. Spiller fint, så lenge du ikke skal tråkke til litt, men den makter ikke den lasten. Alle de andre driver RF-63 som en drøm.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.393
    Audiopfoolvariantene ble for kostbare, så jeg bestilte motorstarter kondensatorer istedet.
    Trodde det var bare såkalte "motor run" kondensatorer som kunne brukes til audioformål. Tar jeg feil nå?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Hvis man ser på start kondensator som elektrolytt, bør de unngås i filter eller som driftskondensator.
    Det er elektrolytt som blir brukt til wooferene i delefilteret originalt, antagelig pga fysisk størrelse og pris.

    De jeg har kjøpt er polypropylen og kan brukes til drift, start, audio etc. ;) Ulempen er at de er gigantiske i forhold til en elektrolytt.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken modell tenker dere av klasse A forsterkerne til MI passer til 63'ene ?
    Den minste (Mi 10) går i kne ved litt pådrag på RF-63; det har jeg prøvd, så den er ikke helt på merket. Spiller fint, så lenge du ikke skal tråkke til litt, men den makter ikke den lasten. Alle de andre driver RF-63 som en drøm

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Blir nok en Mi mosfet på meg, det burde vel være en god oppgradering fra cayin?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.393
    Hvis man ser på start kondensator som elektrolytt, bør de unngås i filter eller som driftskondensator.
    Det er elektrolytt som blir brukt til wooferene i delefilteret originalt, antagelig pga fysisk størrelse og pris.

    De jeg har kjøpt er polypropylen og kan brukes til drift, start, audio etc. ;) Ulempen er at de er gigantiske i forhold til en elektrolytt.
    Takk for oppklaringa!
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Vil Sugden a21 serie 2 funke bra med rf63? Eller krever di mer?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    2.468
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Titan eller phenolic fra crites i mellomtonen er på programmet for hva som skal prøves i fremtiden, men først vil jeg se hva TI i diskanten gjør. Ser at mange skriver at originalmembranen også er phenolic, men i spec sheet står det polymer. Kan dog ikke finne polymer erstatningsmembran til k-52 driveren noe sted.
    Polymer brukte Klipsch bare en kort periode (heldigvis). Driverne er de samme, men diaphragmene er ulike...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Vet du hvilken farge det var på poly membranene? Utifra det jeg kan se fra utsiden, står det en svart membran i diskanthornet og en rødbrun i mellomtonen. Kanskje de ble levert med phenolic? Høuttalerene er fra slutten av 2000.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    2.468
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Fra det jeg vet ble ihvertfall KLF serien levert med Polymer. Mener dette var tidlig nittitall/midten av nittitallet. Regner med at de brukte det i andre høyttalere også, spesielt de litt rimeligere variantene. Tror ikke de ble brukt i Quartet/Forte/Chorus familen, ei heller Epic serien. De ble heller ikke brukt i H/CW/LS/KH...
    Om høyttalerne er fra slutten av 2000 tallet tror jeg ikke det er polymer. Phenolic er rødbrunt som du også sier.
    Diskanten tror jeg ikke du klarer å se uten å åpne pga phase pluggen...
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Det kan virke som KLF har Poly i tweeteren og phenolic i mellomtonen.
    Klipsch har fjernet specs på KLF 20 på sin side, men på specs jeg har funnet på div forum, står det at det er poly i både tweeter og mellomtone.

    kom over dette innlegget fra en som har byttet fra poly til titanium i diskanten:

    Another developement and question for ya'll. This now dealing with the KLF-30 mids.
    After installing the replacement tweeter diaphragms and listening, there was still some distortion from the mids (squawker). I purchased replacement mid diaphragms from Klipsch. I asked for titaniums but was told they are not compatible without changing the crossover. Klipsch must be getting many requests for titanium mids [:D] .
    So, he then says, "Yeah we have the Phenolic diaphragms for those in stock". I asked to make sure they are the correct replacement, and he assured me they originally came with Phenolics. I was a bit confused because the Klipsch website lists the KLF-30 mid diaphragm as "Polymer".
    After the new mid diphragms arrived, I started to install the first one, and yes he seems to be correct. The original diaphragm looks exactly the same as the new replacement. The new ones say "phenolic" on the boxes.
    Er egentlig veldig fornøyd med mellomtonen i høyttalerene, så det var greit å få bekreftet at den ikke er bestykket med de grusomme polymer membranene. :p
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.543
    Antall liker
    24.971
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Epic ble produsert tom. 1996 og så overtok vel KLF-serien etter det.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Sitter her med en Sugden A21 s2 og en exposure 3010s2 å tester litt på rf63.

    Sugden har en flott varm klang med mye dybde i bass og mellomtone men ikke nok power når man vrir opp.

    Exposure har en god å varm klang den å men ikke like flott som Sugden og med litt mindre dybde men har mer kontroll når man vrir opp.

    Så til rf63 måtte jeg nok gått for exposure.

    Andre som har erfaring på exposure til rf63?
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Sitter her med en Sugden A21 s2 og en exposure 3010s2 å tester litt på rf63.

    Sugden har en flott varm klang med mye dybde i bass og mellomtone men ikke nok power når man vrir opp.

    Exposure har en god å varm klang den å men ikke like flott som Sugden og med litt mindre dybde men har mer kontroll når man vrir opp.

    Så til rf63 måtte jeg nok gått for exposure.

    Andre som har erfaring på exposure til rf63?
    Ikke hatt exposure men har samme erfaring med sugden a21. Fantastisk på lave volum (under 1/4 av volum) på de K-horn jeg hadde den gang. Trodde i utgangspungtet at a21 skulle ha mer enn nok til k-horn ,men ble grøtete og slitsomt så fort man kom opp over 1/4 av volumknotten,akkuratt da man begynnte å få fot.:) likte a21 veldig godt mtp lydkvalitet men selv på k-horn blei de snaut når man dro på..
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Sitter her med en Sugden A21 s2 og en exposure 3010s2 å tester litt på rf63.

    Sugden har en flott varm klang med mye dybde i bass og mellomtone men ikke nok power når man vrir opp.

    Exposure har en god å varm klang den å men ikke like flott som Sugden og med litt mindre dybde men har mer kontroll når man vrir opp.

    Så til rf63 måtte jeg nok gått for exposure.

    Andre som har erfaring på exposure til rf63?
    Ikke hatt exposure men har samme erfaring med sugden a21. Fantastisk på lave volum (under 1/4 av volum) på de K-horn jeg hadde den gang. Trodde i utgangspungtet at a21 skulle ha mer enn nok til k-horn ,men ble grøtete og slitsomt så fort man kom opp over 1/4 av volumknotten,akkuratt da man begynnte å få fot.:) likte a21 veldig godt mtp lydkvalitet men selv på k-horn blei de snaut når man dro på..
    Exposure 3010 er i allefall en fantastisk forsterker.. er egentlig litt målløs.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.379
    Antall liker
    9.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Sitter her med en Sugden A21 s2 og en exposure 3010s2 å tester litt på rf63.

    Sugden har en flott varm klang med mye dybde i bass og mellomtone men ikke nok power når man vrir opp.

    Exposure har en god å varm klang den å men ikke like flott som Sugden og med litt mindre dybde men har mer kontroll når man vrir opp.

    Så til rf63 måtte jeg nok gått for exposure.

    Andre som har erfaring på exposure til rf63?
    Ikke hatt exposure men har samme erfaring med sugden a21. Fantastisk på lave volum (under 1/4 av volum) på de K-horn jeg hadde den gang. Trodde i utgangspungtet at a21 skulle ha mer enn nok til k-horn ,men ble grøtete og slitsomt så fort man kom opp over 1/4 av volumknotten,akkuratt da man begynnte å få fot.:) likte a21 veldig godt mtp lydkvalitet men selv på k-horn blei de snaut når man dro på..
    Exposure 3010 er i allefall en fantastisk forsterker.. er egentlig litt målløs.
    Har hatt exposure 3010 effekt med tilhørende 3010s preamp og 2010 dac på rp280... må si det låt enormt godt sammen.. lett blandt topp 3 anlegg her i hus siste par år.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Tror dere 3010s2 har nok power til rf63 da?

    Og hva ville dere kjøpt en effekt stereo med Abrahamsen dac og parasound P3 foran eller en integrert en? Altså er integrert delen vært 8-9000kr?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.379
    Antall liker
    9.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    1stk exposure 3010s2 og en 3010 effektamp.. for å kjøre biamping kansje? ;)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd att og fram mye her nå og jeg og en kompis har kommet frem til at cayin absolutt gjør jobben nærmest like bra. Litt røffere i toppen men på langt nær skrikete og med bitte litt med kontroll og autoritet i bassen.

    Så cayin blir og letinga fortsetter :) cayin er modifisert så vet ikke helt hva det er i den men skulle testa den hos noen som hadde skikkelig peiling :)
     

    mathii

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2017
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Heisann!

    Jeg helt ny på dette og tjente litt for mye penger i sommer så jeg kjøpte et anlegg brukt. Det består av Klipsch RP-280f, parasound zdac, abrahamsen v3.0 og emotiva xpa-2. Problemet er at det blir for lyst. Jeg er glad i å spille høyt, men når jeg skrur opp litt blir det fort ubehagelig. Jeg er skjønner at dette er stort for den lille stua mi på 15-16 kvm, men det er veldig kjedelig å ikke tørre å skru opp volumet fordi det er ubehagelig. Til film som jeg også ser mye på fungerer det helt konge. Jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å dempe på dette. Hvilke komponenter gjør det lyst og bør eventuelt byttes? Er det eventuelt noe annet jeg kan gjøre? Har prøvd å vinkle høytallerene til side for der jeg sitter for å ikke få lyden direkte på meg også, dette hjelp heller ikke veldig. Ellers er det teppe på gulvet og noen hjemmelagde støyisolerende bilder på 1-2kvm på veggen bak. Håper noen kan gi meg noen tips :) på forhånd takk!
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Er vel Abrahamsen og emotiva kombon som ødelegger toppen her om jeg ikke tar feil? Har ikke helt troa på emotiva på Klipsch egentlig. Ville lånt meg en annen effekt gjerne klasse A watt å testa før du kjøper noe nytt :)
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    Får vel melde meg inn igjen her. Etter ett år med Tannoy har jeg nå "nedgradert" til et Klipsch oppsett igjen. Denne gangen består frontene av ett par RB-5, ikke store i forhold til annet jeg har hatt av Klipsch. Men fy hvor dette spiller. Hadde tenkt at disse skulle bare være en mellom stasjon til noe mer Hi-end, men tror jeg kommer til leve med og utforske kvalitetene til RB-5 en god stund frem over.

    Dettan er billig Morro! :)

    20170910_160754.jpg
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    En liten oppdatering på tweeterene.
    Det høres bedre ut, men på 1m avstand med mikrofonen i 1m høyde måler de dårligere.
    Den røde kurven er poly tweeter og den gule er titanium.
    klf 20.jpg


    Det skal nevnes at dette er uten pakninger mellom horn og diaphragm da disse var limt fast i poly diaphragmene. Skal prøve å montere med pakning og se om det bedrer seg da.

    Edit: Ny måling av den andre høyttaleren, her ser det mer likt ut. Lilla kurve er med Ti-membran
    klf 20.jpg
     
    Sist redigert:

    mathii

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2017
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Har du noen å anbefale? Vil ikke miste det trykket emotivaen gir heller:)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    NAD M3. Rund og god forsterker med knall lyd. Spilte som ei kule på Rf82.

    Nå har jeg Hegel h300 på rf63, kunne ikke vært lykkeligere. Den nye Hegel sounden passer perfekt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn