Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Fant et par bilder fra da jeg dempa hornene på mine forhenværende RF52...
    Brukte TackIt, og synes det gav en ønsket effekt på en litt hissig topp...
    Ble litt inspirert av deg idag.
    Var en tur på biltema for å kjøpe pakningsark til diskanthornene. Ti diskantene kom uten pakning og de gamle pakningene var limt fast til poly driverene, så løsningen ble å feste en tapetkniv på en passer for å skjære ut runde pakninger.
    Mens jeg gikk rundt å surret på Biltema, fant jeg en fin bitumenplate som jeg kunne dempe hornet med i samme slengen.
    Dempepapp, bitumen - Lyddemping Dempepapp, bitumen - Biltema

    Endte med å klistre bitumen på både diskant og mellomtonehorn.


    Sitter nå å lytter til en høyttaler med dempede horn og en uten demping, dette gav tydelig forandring både ved knoketest inni hornet og på musikk.
    Til å begynne med hørtes den udempede høyttaleren mest imponerende ut, men etter hvert hører jeg at den høyttaleren med dempede horn låter klarere eller mer detaljert.

    Bitumen er en billig og enkel mod, så jeg anbefaler alle å prøve og se om de liker det. :)
    Hvorfor gjør ikke Klipsch dette selv ? Klipsch er vel ikke ute etter og bestå noen knoke test! Kassa skal jo absolutt synge med!
    Tipper at det har med produksjonskostnader å gjøre. Selv om Klipsch lager bra greier, har de bean countere som alle andre firma. De støpte plastlinsene koster slikk og ingenting for en stor produsent som Klipsch som får produsert store kvantum. Skulle de lagt til demping på hornet, hadde det kostet mye mer penger og samtidig redusert ytelsesgapet til de dyrere modellene.

    Før jeg ramlet over KLF 20, var planen å selge RP280 for å finansiere selvbygg (SEOS, econowave eller lignende). Da KLF 20 dukket opp til samme pris som ett par rimelige kompressjonsdrivere, slo jeg til på dem istedet. Jeg har ikke noe stort behov for å holde disse originale, jeg ønsker bare mest/best mulig lyd for pengene. ;)
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.744
    Antall liker
    11.348
    Torget vurderinger
    2
    Klipsch lager ikke "cost-no-object"-produkter, eddie1, med mulig unntak av Palladium. Prøv en knoketest på dem!

    Mulilg kassa skal synge litt for å hjelpe i bassområdet. Hornet bør derimot være dødt som f..., da det jobber mye i presensområdet, og ikke kan tilføre annet enn sløring, aksentuering og forvrengning.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Gjorde en liten tabbe da jeg skulle montere pakning mellom membran og horn på den andre høyttaleren. Jeg presterte å miste membranen i gulvet med brudd i kablene frem til spolen som resultat. Jeg får kontakt ved å presse på lederen, men greier ikke å se bruddet. Misstenker at det ligger under der membranen er limt, så det blir vanskelig å fikse.
    Endte med å montere poly membranen og bestille en ny Ti membran fra simply speakers. ;)

    Overgangen fra Ti til poly var kjedelig. Til å begynne med måtte jeg bort og legge øret inntil hornet for å høre om den spilte. Nå forstår jeg virkelig hvorfor folk klager på polymer. :p
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Har hatt mine Heresy III i noen år nå. De fremstår for meg som svært godt bygget. Har oljet de et par ganger, for å ivareta fineren, og de er fremdeles flotte! :)

    Lurer på å selge, da "The fifteens" frister. :)

    Jeg lurte på hva dere synes om byggekvaliteten på Klipsch Heresy/Cornwall høyttalere?

    Og ikke minst finer kvalitet?


    Lydbildet vet jeg er bra :)
    Det hadde jeg tenkt meg om to ganger før jeg gjorde. Har "The Fifteens" forsterker i begge høyttalerne? Et trinn til hvert element, eller bare en stereoforsterker i den ene? Jeg har en sterk mistanke om at disse "neo-Heritage"-greiene er mer "lifestyle"-produkter enn moderniserte Klipsch Heritage.

    ...men jeg har aldri hørt dem.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fant et par bilder fra da jeg dempa hornene på mine forhenværende RF52...
    Brukte TackIt, og synes det gav en ønsket effekt på en litt hissig topp...
    Ble litt inspirert av deg idag.
    Var en tur på biltema for å kjøpe pakningsark til diskanthornene. Ti diskantene kom uten pakning og de gamle pakningene var limt fast til poly driverene, så løsningen ble å feste en tapetkniv på en passer for å skjære ut runde pakninger.
    Mens jeg gikk rundt å surret på Biltema, fant jeg en fin bitumenplate som jeg kunne dempe hornet med i samme slengen.
    Dempepapp, bitumen - Lyddemping Dempepapp, bitumen - Biltema

    Endte med å klistre bitumen på både diskant og mellomtonehorn.
    Vis vedlegget 458431
    Vis vedlegget 458432
    Vis vedlegget 458433

    Sitter nå å lytter til en høyttaler med dempede horn og en uten demping, dette gav tydelig forandring både ved knoketest inni hornet og på musikk.
    Til å begynne med hørtes den udempede høyttaleren mest imponerende ut, men etter hvert hører jeg at den høyttaleren med dempede horn låter klarere eller mer detaljert.

    Bitumen er en billig og enkel mod, så jeg anbefaler alle å prøve og se om de liker det. :)
    Hvorfor gjør ikke Klipsch dette selv ? Klipsch er vel ikke ute etter og bestå noen knoke test! Kassa skal jo absolutt synge med!
    Sist vi diskuterte dette var for ganske presis seks år siden. Jeg synes fremdeles det høres litt tvilsomt ut:

    Jeg vet det, og det er sikkert riktig. ...Og høyttalerne han har designet funker beviselig som f...

    Det er bare det at jeg synes det høres ut som et skikkelig uforutsigbart minefelt å bevisst prøve å få kabinettet til å "svinge med". Det er ingen grunn til å tro at kabinettet ikke vil vibrere i motfase med høyttalerelementet like mye av tiden som det svinger i fase, og dermed er det umulig å forutsi hvordan dette vil spille. ...I hodet mitt, da. Jeg skulle gjerne sett noe bakgrunsstoff og/eller dokumentasjon på at kabinettresonanser er en "feature" og ikke noe man helst ville vært foruten.

    Som et apropos står det om mine Klipsch at:

    http://www.klipsch.com/rf-63-floorstanding-speaker skrev:
    The RF-63's rigid cabinet offers improved internal cross-bracing to minimize panel vibrations that can color sound
    ..Så de er i så fall ikke helt enige med seg selv.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    2.467
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg dempet også selv med bitumen ifra Biltema, kostnadseffektivt tweak. Et annet tips er sprettball eller pingpong ball i hornet som phaseplug. Dette hjalp spesiellt på CWii, men også på Forte 2.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Klipsch lager ikke "cost-no-object"-produkter, eddie1, med mulig unntak av Palladium. Prøv en knoketest på dem!

    Mulilg kassa skal synge litt for å hjelpe i bassområdet. Hornet bør derimot være dødt som f..., da det jobber mye i presensområdet, og ikke kan tilføre annet enn sløring, aksentuering og forvrengning.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det er jo umulig å få kontroll på fasen kassa evt. "skal" vibrere med, og brått vibrerer den i motfase også. Dessuten vil jo vibrasjonene bevege seg helt minimalt hvis målet er at det skal skape lydbølger. Jeg har minimal tro på at et vibrerende kabinett kan ha noen positiv effekt.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    2.467
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det er jeg også helt enig i! Platene er for tykke for at resonansfrekvensen går ned i området under "det telefoniske båndet". BBC forsket veldig mye på dette på 50 og 60 tallet med deres "thin-wall cabinet". For at kabinettet skulle farge mellomtonen minst mulig fant de ut av å få egenresonasen i kabinettet langt nok ned i frekvens, så farget kabinettet mellomtonen minst mulig. Derfor ser du mange typiske BBC monitorer med 9mm kryssfiner og bitumen for ytterligere å tune resonansen ytterligere.
    Kabinettene til Klipsch spiller i aller høyeste grad med, men ved en frekvens som farger mellomtonen. Om det er et bevisst valg fra Klipsch tviler jeg på. Det er nok mer knyttet til kostnad, og med tiden er det blitt en sound vi forbinder med Klipsch. Men det er et stort tweak å avstive kabinettet.
    Husk at grunnen til det litt snodige utseende på Cornwall kommer av at Klipsch fikk maksimalt ut av en 48 x 96 tommers kryssfinerplate med disse målene.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Vanskelig for å se at Klipsch velger å selge høyttalere til 30-35000, uten at det er nok kraft i de til å låte stramt og åpent.
    Jeg tror de får mye forsterker for en tusenlapp i innkjøp. Forsterkerkreftene skal tross alt ikke pakkes inn i et dyrt chassis, men heller i et flott kabinett. ;)

    Har trua, men kan ta feil!

    Hei!

    Har hatt mine Heresy III i noen år nå. De fremstår for meg som svært godt bygget. Har oljet de et par ganger, for å ivareta fineren, og de er fremdeles flotte! :)

    Lurer på å selge, da "The fifteens" frister. :)

    Jeg lurte på hva dere synes om byggekvaliteten på Klipsch Heresy/Cornwall høyttalere?

    Og ikke minst finer kvalitet?


    Lydbildet vet jeg er bra :)
    Det hadde jeg tenkt meg om to ganger før jeg gjorde. Har "The Fifteens" forsterker i begge høyttalerne? Et trinn til hvert element, eller bare en stereoforsterker i den ene? Jeg har en sterk mistanke om at disse "neo-Heritage"-greiene er mer "lifestyle"-produkter enn moderniserte Klipsch Heritage.

    ...men jeg har aldri hørt dem.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig for å se at Klipsch velger å selge høyttalere til 30-35000, uten at det er nok kraft i de til å låte stramt og åpent.
    Jeg tror de får mye forsterker for en tusenlapp i innkjøp. Forsterkerkreftene skal tross alt ikke pakkes inn i et dyrt chassis, men heller i et flott kabinett. ;)

    Har trua, men kan ta feil!

    Hei!

    Har hatt mine Heresy III i noen år nå. De fremstår for meg som svært godt bygget. Har oljet de et par ganger, for å ivareta fineren, og de er fremdeles flotte! :)

    Lurer på å selge, da "The fifteens" frister. :)

    Jeg lurte på hva dere synes om byggekvaliteten på Klipsch Heresy/Cornwall høyttalere?

    Og ikke minst finer kvalitet?


    Lydbildet vet jeg er bra :)
    Det hadde jeg tenkt meg om to ganger før jeg gjorde. Har "The Fifteens" forsterker i begge høyttalerne? Et trinn til hvert element, eller bare en stereoforsterker i den ene? Jeg har en sterk mistanke om at disse "neo-Heritage"-greiene er mer "lifestyle"-produkter enn moderniserte Klipsch Heritage.

    ...men jeg har aldri hørt dem.
    Kraft nok har de helt sikkert, men jeg klarer ikke å ikke synes at å selge "aktive høyttalere" med bare en stereoforsterker i den ene høyttaleren og kun høyttalerkabel derfra til den andre. Kan sikkert funke flott, men sånn føler jeg det nå likevel. ...men vi får se. :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Kraft nok har de helt sikkert, men jeg klarer ikke å ikke synes at å selge "aktive høyttalere" med bare en stereoforsterker i den ene høyttaleren og kun høyttalerkabel derfra til den andre. Kan sikkert funke flott, men sånn føler jeg det nå likevel. ...men vi får se. :)
    Ser på bilde av baksiden til the sixes at det er fire pinner på kontakten til left speaker. Det kan tyde på at det i det minste er aktiv deling. :)


    Tror nok the fifteens også kommer med forsterker i den ene høyttaleren. På en video jeg så av dem, hadde kun en av høyttalerene knapper for å skru av/på og justere volum etc.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser sånn ut... Det er sikkert en god løsning, det. Og at alle fire forsterkerkanalene sitter i den ene høyttaleren er nok bare et "problem" på Internett. ;)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Bluetooth streaming kan bli ett problem hvis det skal være forsterker i hver høyttaler uten kabel mellom. Da måtte evt lyden sendes fra den ene til den andre via BT el med de problemene det måtte medføre. Aktive høyttalere med forsterkere i begge høyttalerene bør kun ha en analog inngang hver og gain kontroll.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bluetooth streaming kan bli ett problem hvis det skal være forsterker i hver høyttaler uten kabel mellom. Da måtte evt lyden sendes fra den ene til den andre via BT el med de problemene det måtte medføre. Aktive høyttalere med forsterkere i begge høyttalerene bør kun ha en analog inngang hver og gain kontroll.
    Helt OK for meg. ;)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Fantastisk oppsett du har Dolby! Rett og slett en høydare her på forumet. Liker at folk tar litt av ;).
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Har hatt mine Heresy III i noen år nå. De fremstår for meg som svært godt bygget. Har oljet de et par ganger, for å ivareta fineren, og de er fremdeles flotte! :)

    Lurer på å selge, da "The fifteens" frister. :)

    Jeg lurte på hva dere synes om byggekvaliteten på Klipsch Heresy/Cornwall høyttalere?

    Og ikke minst finer kvalitet?


    Lydbildet vet jeg er bra :)

    Købte et par Heresy II fra 1986 tror jeg det var, valnød. Havde nok været gennem en flyttning eller to, flere slagmærker rundt omkring, mange år siden de havde fået olie og kærlighed. Men fineren stod flot! Ingen sprekker eller løshed. Minimalt med knofett og de skinnede.

    Fronten med elementerne var der ingenting at udsætte på. Imponerende egentligt.
     

    joneinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Innlegg
    247
    Antall liker
    227
    Kjøpt meg et par nye venner denne uken.

    FullSizeRender.jpg


    Skal etterhvert fungere som stueanlegg. Imponerer egentlig veldig rett ut fra esken. Morsomme høyttalere.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Klipsch lager ikke "cost-no-object"-produkter, eddie1, med mulig unntak av Palladium. Prøv en knoketest på dem!

    Mulilg kassa skal synge litt for å hjelpe i bassområdet. Hornet bør derimot være dødt som f..., da det jobber mye i presensområdet, og ikke kan tilføre annet enn sløring, aksentuering og forvrengning.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det er jo umulig å få kontroll på fasen kassa evt. "skal" vibrere med, og brått vibrerer den i motfase også. Dessuten vil jo vibrasjonene bevege seg helt minimalt hvis målet er at det skal skape lydbølger. Jeg har minimal tro på at et vibrerende kabinett kan ha noen positiv effekt.
    Klipshorn ligger vel på nærmere 160000.-
    Mener dere at Klipsch unnværer og dempe hornet pga kostnader ?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Klipsch lager ikke "cost-no-object"-produkter, eddie1, med mulig unntak av Palladium. Prøv en knoketest på dem!

    Mulilg kassa skal synge litt for å hjelpe i bassområdet. Hornet bør derimot være dødt som f..., da det jobber mye i presensområdet, og ikke kan tilføre annet enn sløring, aksentuering og forvrengning.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det er jo umulig å få kontroll på fasen kassa evt. "skal" vibrere med, og brått vibrerer den i motfase også. Dessuten vil jo vibrasjonene bevege seg helt minimalt hvis målet er at det skal skape lydbølger. Jeg har minimal tro på at et vibrerende kabinett kan ha noen positiv effekt.
    Klipshorn ligger vel på nærmere 160000.-
    Mener dere at Klipsch unnværer og dempe hornet pga kostnader ?
    Khorn er dyr pga hypen og historien ikke fordi de er så ekstremt dyre å bygge.
    Wooferene koster feks 1000kr stk, så dette er ikke sota høyttalere.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Klipsch lager ikke "cost-no-object"-produkter, eddie1, med mulig unntak av Palladium. Prøv en knoketest på dem!

    Mulilg kassa skal synge litt for å hjelpe i bassområdet. Hornet bør derimot være dødt som f..., da det jobber mye i presensområdet, og ikke kan tilføre annet enn sløring, aksentuering og forvrengning.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det er jo umulig å få kontroll på fasen kassa evt. "skal" vibrere med, og brått vibrerer den i motfase også. Dessuten vil jo vibrasjonene bevege seg helt minimalt hvis målet er at det skal skape lydbølger. Jeg har minimal tro på at et vibrerende kabinett kan ha noen positiv effekt.
    Klipshorn ligger vel på nærmere 160000.-
    Mener dere at Klipsch unnværer og dempe hornet pga kostnader ?
    Khorn er dyr pga hypen og historien ikke fordi de er så ekstremt dyre å bygge.
    Wooferene koster feks 1000kr stk, så dette er ikke sota høyttalere.
    Greit du mener de er overpriset men de har holdt stand noen tiår og er jo litt rart at Klipsch ikke kliner på noe bitumen da! Snakker om noe som er nesten gratis og tar 10min!!!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Klipsch lager ikke "cost-no-object"-produkter, eddie1, med mulig unntak av Palladium. Prøv en knoketest på dem!

    Mulilg kassa skal synge litt for å hjelpe i bassområdet. Hornet bør derimot være dødt som f..., da det jobber mye i presensområdet, og ikke kan tilføre annet enn sløring, aksentuering og forvrengning.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det er jo umulig å få kontroll på fasen kassa evt. "skal" vibrere med, og brått vibrerer den i motfase også. Dessuten vil jo vibrasjonene bevege seg helt minimalt hvis målet er at det skal skape lydbølger. Jeg har minimal tro på at et vibrerende kabinett kan ha noen positiv effekt.
    Klipshorn ligger vel på nærmere 160000.-
    Mener dere at Klipsch unnværer og dempe hornet pga kostnader ?
    Aner ikke hvorfor, jeg, men jeg tviler på ta det er et designvalg for å bruke resonanser i kabinett/horn til noe.

    Kostnader er også nærliggende å tro på, selvsagt. Blårussen mener gjerne at 50 øre spart på et produkt til 10.000,- er betydelig når seriene blir litt større.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Klipshorn ligger vel på nærmere 160000.-
    Mener dere at Klipsch unnværer og dempe hornet pga kostnader ?
    Khorn er dyr pga hypen og historien ikke fordi de er så ekstremt dyre å bygge.
    Wooferene koster feks 1000kr stk, så dette er ikke sota høyttalere.
    Greit du mener de er overpriset men de har holdt stand noen tiår og er jo litt rart at Klipsch ikke kliner på noe bitumen da! Snakker om noe som er nesten gratis og tar 10min!!!
    Ville du kjøpt dem hvis de fraviket mye fra originalen? De bygges fremdeles etter 70 år gammel oppskrift og det virker ikke som de tør å gjøre de helt store forandringene på dem. Ser at de feks bruker phenolic diaphragm i både diskant og mellomtone. Til 160k hadde jeg forventet beryllium (og aktiv drift). Det skal være sagt at jeg gjerne ville hatt ett par khorn stående, gjerne vintage.

    Khorn er ett ikon og de som kjøper dem gjør det nok mer pga dens gode rykte enn for innmaten, så det gir lite mening for Klipsch å fordyre produksjonen ved å gjøre det bedre. Skulle de produsert en høyttaler som er best mulig, hadde de nok startet med blanke ark og designet en ny høyttaler fra bunn av.

    Når det gjelder demping av horna, vil det være negativt for dem som skal skrive spec sheet til høyttalerene. Når man demper resonanser, vil gjennomsnittfølsomheten reduseres noe og man får ett lavere tall og skryte av når følsomhet skal publiseres.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Ok skal kline på med noen bitumen plater på horna over helgen! Kommer tilbake med mine erfaringer over helgen. Hvis 100.- gjør at de vil låte bedre så er jo det bare flotters :)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Det holder nok i massevis med en plate til kr 69, så da slipper du enda rimligere unna. ;)

    Det er absolutt verdt ett forsøk. Liker du det ikke, er det jo bare å rive dem av igjen. :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    3.759
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Melder meg som Klipsch-venn med et par RP280F. Drives nå av Roksan Blak, som jeg hatt til test en tid. Tenkte jeg skulle la den første entusiasme legge seg før jeg la noe inn i tråden, men dette er - etter min ringe mening - nærmest latterlig bra lyd for pengene. RP280 imponerer stort med Blak. De aller innerste følelser til high-end-syngedamer blir kanskje bedre formidlet av mer analytiske løsninger, men det lever jeg godt med. Er ellers en utrolig altetende kombinasjon. Imponerende detaljert og oppløst, og deilig med høyttalere som er på nett og kan levere dynamikk og trøkk i spader når det trengs. Og det gjør det med Blak. Blak har også en litt «fet» og avrundet spillestil, som kler Klipsch godt. Er også tilgivende mot litt mediokre innspillinger og overanalyserer ikke disse. Er så deilig å spille nærmest all musikk så høyt som jeg vil. Er en høyst undervurdert egenskap.

    Har lest igjennom tråden og litt forundret over at komboen Klipsch - Roksan ikke er mye nevnt....
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.358
    Antall liker
    53.416
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Melder meg som Klipsch-venn med et par RP280F. Drives nå av Roksan Blak, som jeg hatt til test en tid. Tenkte jeg skulle la den første entusiasme legge seg før jeg la noe inn i tråden, men dette er - etter min ringe mening - nærmest latterlig bra lyd for pengene. RP280 imponerer stort med Blak. De aller innerste følelser til high-end-syngedamer blir kanskje bedre formidlet av mer analytiske løsninger, men det lever jeg godt med. Er ellers en utrolig altetende kombinasjon. Imponerende detaljert og oppløst, og deilig med høyttalere som er på nett og kan levere dynamikk og trøkk i spader når det trengs. Og det gjør det med Blak. Blak har også en litt «fet» og avrundet spillestil, som kler Klipsch godt. Er også tilgivende mot litt mediokre innspillinger og overanalyserer ikke disse. Er så deilig å spille nærmest all musikk så høyt som jeg vil. Er en høyst undervurdert egenskap.

    Har lest igjennom tråden og litt forundret over at komboen Klipsch - Roksan ikke er mye nevnt....
    Det er fordi Roksan ikke er så kjent her i landet,desverre må jeg si. Det er veldi bra saker,blak har jeg testet på høyttalere til 240K
    Og den gjorde seg ikke bort :)

    O
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    3.759
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, og noe rart at Klipsch blir regnet som «moro-høyttalere» av mange og ikke en del av det finere selskap.... Mye fordi man kanskje lærer at hifi dreier seg om diskant, mellomtone og bass, men så er det noe annet man faktisk bør høre etter. Og ditto med Blak, som leverer på et helt annet plan enn summen av toneområdene.
     
    Sist redigert:

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    De har dempet og stivet av kassene betraktelig på 60th Anniversary Klipschorn. Noe ingeniørene hos Klipsch hadde
    ønsket å gjøre i mange år, men ikke fikk lov til av Paul Klipsch.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland

    Hansen86

    Fersking
    Ble medlem
    30.09.2017
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Noen flere med lytteerfaring på Klipsch sine The Sixes ? Går og tenker hardt på disse for og ha i stuen, men er det evt andre høyttalere man bør se på først? RP-160 ?

    Fordelen med dem på papiret for min del er jo at jeg ikke har forsterker fra før. Kan koble opp blåtann når jeg holder på med andre ting i huset når man ikke sitter i sweetspot og at man kan koble til tv, sub og lp-spiller som også blir innkjøpt.

    Nå er det jo kommet integrerte forsterkere som har samme mulighetene til en hyggelig pris, noe som gjør andre rimelige bokhøyttalere vil havne på ca samme pakkepris så da er jo spørsmålet om hva får man mest for pengene? Har kun hørt på Sixes i et stort lokal og fikk positiv førsteinntrykk.


    Kom med innspill og erfaring :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.541
    Antall liker
    24.949
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    De har dempet og stivet av kassene betraktelig på 60th Anniversary Klipschorn. Noe ingeniørene hos Klipsch hadde
    ønsket å gjøre i mange år, men ikke fikk lov til av Paul Klipsch.
    60th Anniversary veier over 20 kg mer enn standardutgaven, så det tyder på at det er gjort litt :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    De har dempet og stivet av kassene betraktelig på 60th Anniversary Klipschorn. Noe ingeniørene hos Klipsch hadde
    ønsket å gjøre i mange år, men ikke fikk lov til av Paul Klipsch.
    60th Anniversary veier over 20 kg mer enn standardutgaven, så det tyder på at det er gjort litt :)
    Ser ut som at Anniversary veier 79kg som originalen! Ser heller ingen demping på horn etc!
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Gjorde en liten tabbe da jeg skulle montere pakning mellom membran og horn på den andre høyttaleren. Jeg presterte å miste membranen i gulvet med brudd i kablene frem til spolen som resultat. Jeg får kontakt ved å presse på lederen, men greier ikke å se bruddet. Misstenker at det ligger under der membranen er limt, så det blir vanskelig å fikse.
    Endte med å montere poly membranen og bestille en ny Ti membran fra simply speakers. ;)

    Overgangen fra Ti til poly var kjedelig. Til å begynne med måtte jeg bort og legge øret inntil hornet for å høre om den spilte. Nå forstår jeg virkelig hvorfor folk klager på polymer. :p
    Må korrigere meg selv litt. Ny Ti diskant er montert og da oppdaget jeg at jeg hadde koblet poly diskanten i motfase (disse har omvendt polaritet ift Ti), så det er ikke rart at det ble stor forskjell.
    Høhttalerene høres veldig bra ut nå med Ti diskanter og dempede horn. Jeg velger å nyte det en stund og leve med placeboeffekten før jeg tør å måle. :p
     

    plsteen

    Fersking
    Ble medlem
    27.05.2014
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Porsgrunn
    Har investert i Hegels nye H90 forsterker som er på 2x60 Watt. Og ettersom jeg har skjønt, er Klipsch meget lettspilt.

    Bør jeg kjøpe RP-260F eller RP-280F? Er H90'en kraftig nok for 280?

    Skal stå i et rom på ca 20 kvadrat, og skal brukes til hovedsak film uten ekstra sub, da jeg ikke har lyst til å gjøre meg til et monster for naboene under.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    60th utgaven av klipschhorn har sidevegger.. Som gjør at den ikke må stå i hjørnet :) derfor veiet de endel mer.. Internt er dem like :)
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    Har investert i Hegels nye H90 forsterker som er på 2x60 Watt. Og ettersom jeg har skjønt, er Klipsch meget lettspilt.

    Bør jeg kjøpe RP-260F eller RP-280F? Er H90'en kraftig nok for 280?

    Skal stå i et rom på ca 20 kvadrat, og skal brukes til hovedsak film uten ekstra sub, da jeg ikke har lyst til å gjøre meg til et monster for naboene under.
    Hegel 90 klarer og drive 280ene bra til et vist lydnivå. selv om de er "lett spilt" krever de sin effekt for og spille rent på høye volum.
    gå for 280 vis du har plass, og heller kjøp et effekt trinn senere.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    2.467
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    60th utgaven av klipschhorn har sidevegger.. Som gjør at den ikke må stå i hjørnet :) derfor veiet de endel mer.. Internt er dem like :)
    De må alikevel stå i hjørnet for å opprettholde fc'en på basshornet. Men man slipper da ihvertfall å være petimeter med pakninger og styr med evt krasj med lister og vindusåpninger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn