Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    218
    hel skrev:
    Roqer skrev:
    Har et par RF63 som skulle hatt litt power. Har akkurat solgt Rotel RB1092 og jakten på noe nytt er i gang. Hva er "the perfect match" til disse i et 25 kvadrat stort rom? Og er løsningen noe med 3 x ???W så center'n får litt også? Det er en RC64.
    Her er link til AN kitet til upgrade:

    http://www.upgradeaudio.com/index.php?visProdukt=198

    Tipper det vi spille bra med RF63
    Er dette et byggesett? Evt. hvor mye må gjøres selv?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Roqer skrev:
    hel skrev:
    Roqer skrev:
    Har et par RF63 som skulle hatt litt power. Har akkurat solgt Rotel RB1092 og jakten på noe nytt er i gang. Hva er "the perfect match" til disse i et 25 kvadrat stort rom? Og er løsningen noe med 3 x ???W så center'n får litt også? Det er en RC64.
    Her er link til AN kitet til upgrade:

    http://www.upgradeaudio.com/index.php?visProdukt=198

    Tipper det vi spille bra med RF63
    Er dette et byggesett? Evt. hvor mye må gjøres selv?
    En tlf til http://www.upgradeaudio.com/index.php?visSide=kontakt vil nok svare på det meste :)

    /jan
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.497
    Antall liker
    290
    Torget vurderinger
    20
    Merker at få watt blir snaut selv med høysensitivitet. Har en Music Angel KT88 XD-800MKIII på 26 kg, har den i triode modus som gir 30 watt effekt som driver et par Klipsch RB-81. Skrudde i dag volum bryteren i bånn, trodde det skulle bli så høyt at det kom til å skjære ørene, men det ble jo bare sånn "finlytte-nivå".

    Denne har sensitivitet på 97 decibel, mens jeg hører om folk med Lascala som får klager fra naboen med en rørforsterker på 5 watt, krever for eksempel la scala sykt mye mindre power enn i mitt tilfelle RB-81?
     

    tRMD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    238
    Antall liker
    0
    krever for eksempel la scala sykt mye mindre power enn i mitt tilfelle RB-81?
    det finnes beregninger for sånt.
    Men det virker unektelig sånn.
    Jeg har 18 PP watt på mine LS - og jeg kommer sjelden over kl. 9 på poten.
    Med 4 watteren min spiller jeg rundt kl. 12.
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Roberth skrev:
    Merker at få watt blir snaut selv med høysensitivitet. Har en Music Angel KT88 XD-800MKIII på 26 kg, har den i triode modus som gir 30 watt effekt som driver et par Klipsch RB-81. Skrudde i dag volum bryteren i bånn, trodde det skulle bli så høyt at det kom til å skjære ørene, men det ble jo bare sånn "finlytte-nivå".

    Denne har sensitivitet på 97 decibel, mens jeg hører om folk med Lascala som får klager fra naboen med en rørforsterker på 5 watt, krever for eksempel la scala sykt mye mindre power enn i mitt tilfelle RB-81?
    Bruker selv samme forsterkeren i triodemodus på Forte II (99db). Kommer ikke særlig over 12 på volumknotten før det blir mer enn mine ører klarer.
    Har du prøvd pentode (65W)?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Roberth skrev:
    JanR skrev:
    Roberth skrev:
    Hva er vekten på disse og strømforbruket?
    Er det viktig ?
    Regner med det er ampene du mener ?

    /jan
    Ja. Har jo mye med hvor kraftig hver watt er.
    Akkurat ja.

    Vel, min er lettere enn din, mye mindre effekt og drev Forte II (99db) uten problemer. Og nå om dagen driver den klipschorn (1+5db) uten problemer.

    /jan
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.497
    Antall liker
    290
    Torget vurderinger
    20
    Altså, Music Angelen driver dem bra, men poenget mitt er at de kunne tatt mye mer. Det virker som Herritage-serien er lettere å drive enn Reference-serien. Hva folk beskriver om Herritage-høytalerne på enda svakere forsterkere, er ikke mulig i triode modus på min.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Roberth skrev:
    Altså, Music Angelen driver dem bra, men poenget mitt er at de kunne tatt mye mer. Det virker som Herritage-serien er lettere å drive enn Reference-serien. Hva folk beskriver om Herritage-høytalerne på enda svakere forsterkere, er ikke mulig i triode modus på min.
    Kjenner ikke 81 så blir bare synsing fra min side.

    Om Heritage serien er "lettere" å drive, ikke umulig det for enkelte modeller. Betyr derimot ikke at man bør ha "dårlige" amper.
    Brukt alt fra 45 watts amper og nedover i effekt på både Forte II og khorn. (rør amper)
    Bruker en 2-2.5w 2A3 rør amp på khorna nå og har ikke planer om å bytte. Kvalitets amp med bra jern i er viktigere enn masse effekt i de fleste tilfellene.

    /jan
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.497
    Antall liker
    290
    Torget vurderinger
    20
    JanR skrev:
    Roberth skrev:
    Altså, Music Angelen driver dem bra, men poenget mitt er at de kunne tatt mye mer. Det virker som Herritage-serien er lettere å drive enn Reference-serien. Hva folk beskriver om Herritage-høytalerne på enda svakere forsterkere, er ikke mulig i triode modus på min.
    Kjenner ikke 81 så blir bare synsing fra min side.

    Om Heritage serien er "lettere" å drive, ikke umulig det for enkelte modeller. Betyr derimot ikke at man bør ha "dårlige" amper.
    Brukt alt fra 45 watts amper og nedover i effekt på både Forte II og khorn. (rør amper)
    Bruker en 2-2.5w 2A3 rør amp på khorna nå og har ikke planer om å bytte. Kvalitets amp med bra jern i er viktigere enn masse effekt i de fleste tilfellene.

    /jan
    I følge crutchfield, skal 4 db sensitivitet ekstra på en høytaler gjøre at den bare krever halvparten så mye power, men ut i fra referansene her inne, virker det som det ikke er like reelt jo lengre opp mann går.
     

    MVIL

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Har en svenskbygget liten rør amp som bruker 6928 (6AQ5L) Pentoder, ikke all verden av effekt, men tiltenkt et par Klipsch høyttalere til PC-anlegg.
    Litt lav gain, noe som jeg tror "Roberth" også sliter litt med mht Music Angel.?
    Holder grei kontroll på Snell E-II, men selv med volum helt rundt så er det ikke noe naboklager å få :'(
    Enda vanskeligere å få fart i Sony SS-LA300ED som jeg bruker i dag.

    Anbefaling på stativhøyttalere fra Klipsch som kan brukes sammen med 6928 amp?
    Holografi, dybde, perspektiv osv spiller mindre rolle.
    Jeg vil ha HØY moro/partyfaktor ut av relativt små kasser ;D
    Pris........... rundt 3,000,- bruktbørs slanter evt bytte mot Snell E-II om noen kan være interessert?

    Har lett en stund etter Klipsch RF-5 uten hell.
    Har det kommet noe på markedet som kan tangere de for maks 10,000,- bruktbørs slanter?
    Selgere av RF-5 får lov til å sende meg en PM :)
     

    MVIL

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    I følge crutchfield, skal 4 db sensitivitet ekstra på en høytaler gjøre at den bare krever halvparten så mye power, men ut i fra referansene her inne, virker det som det ikke er like reelt jo lengre opp mann går.
    Det er vel bare teori?
    Har hatt høyttalere med tilnærmet identisk motstand og effektivitet, men vidt forskjellig resultat på volpot for å spille like mye db.
    Klipsch RF-7 suger jo effekt, med høyere følsomhet og samme motstand som RF-5.
    RF-3 II har identiske bass elementer som RF-5 men litt mindre kasse, litt lavere følsomhet men er mye lettere å drive enn RF-5.
    RF-5 trenger mer power enn RF-3 II.
    RF-7 trenger dobbelt så mye power som RF-3 II, enda RF-7 har 4db høyere følsomhet på samme ohm.
    Teori og praksis henger ikke i hopes i min bok.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.805
    Antall liker
    11.519
    Torget vurderinger
    2
    MVIL skrev:
    I følge crutchfield, skal 4 db sensitivitet ekstra på en høytaler gjøre at den bare krever halvparten så mye power, men ut i fra referansene her inne, virker det som det ikke er like reelt jo lengre opp mann går.
    Det er vel bare teori?
    Har hatt høyttalere med tilnærmet identisk motstand og effektivitet, men vidt forskjellig resultat på volpot for å spille like mye db.
    Klipsch RF-7 suger jo effekt, med høyere følsomhet og samme motstand som RF-5.
    RF-3 II har identiske bass elementer som RF-5 men litt mindre kasse, litt lavere følsomhet men er mye lettere å drive enn RF-5.
    RF-5 trenger mer power enn RF-3 II.
    RF-7 trenger dobbelt så mye power som RF-3 II, enda RF-7 har 4db høyere følsomhet på samme ohm.
    Teori og praksis henger ikke i hopes i min bok.
    Her blander du litt. Har i mine artikler for Fidelity forsøkt å forklare skillet mellom lettdrevet og lettstyrt, men er ikke sikker på at det har blitt oppfattet helt av leserne. :)
    RF 3 har enkle delefiltre, og er svært lett last for forsterkeren. De fleste småtasser styrer disse uten trøbbel. RF5 spiller lettere høyt, og er dermed lettere drevet, men de er til dels betydelig tyngre styrt (og RF7 er enda verre). Dette krever enten kraftigere strømforsyning på transistorforsterkere, eller bedre kvalitet på utgangstrafoene på rørforsterkere. Dermed opplever man at RF 5 og 7 er mer effekthungrige enn mange andre Klipsch'er. Dette er dog bare halve sannheten. Forutsatt at de får gode nok utgangstrafoer, har de faktisk lavere effektbehov for samme lydtrykk. Problemet med f.eks. en del kinesiske forsterkere er nettopp utgangstrafoer (og/eller strømforsyninger), og dette manifisterer seg fort som manglende kontroll over høyttaleren, og subjektivt opplevd dårligere dynamisk kontrast. Dette feiltolkes ofte som om høyttalerne krever mer effekt for å spille like høyt.
    I tillegg kommer fabrikkenes løgnaktighet; Klipsch' høyttalere har ikke alltid den
    virkningsgrad de påstår, dessverre. Som eksempel bel Heresy III testet i siste Hi-Fi News, der de ble målt til ca 95 dB/1W/1m, hvilket er ca 4 dB lavere enn Klipsch selv opplyser. 3dB innebærer en effektdobling, ergo kan vi fastslå at dette ikke er en helt liten overdrift fra Klipsch' side. Til tross for relativt kompliserte filtre også i Heresy, er de, så langt min erfaring viser, svært lettstyrte, allikevel. Litt usikker på hvorfor.
    Men sikreste valget for de fleste små (og kinesiske) amp'er er RF3 Mk2. Det blir så å si alltid en grei match.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.497
    Antall liker
    290
    Torget vurderinger
    20
    MVIL skrev:
    I følge crutchfield, skal 4 db sensitivitet ekstra på en høytaler gjøre at den bare krever halvparten så mye power, men ut i fra referansene her inne, virker det som det ikke er like reelt jo lengre opp mann går.
    Det er vel bare teori?
    Har hatt høyttalere med tilnærmet identisk motstand og effektivitet, men vidt forskjellig resultat på volpot for å spille like mye db.
    Klipsch RF-7 suger jo effekt, med høyere følsomhet og samme motstand som RF-5.
    RF-3 II har identiske bass elementer som RF-5 men litt mindre kasse, litt lavere følsomhet men er mye lettere å drive enn RF-5.
    RF-5 trenger mer power enn RF-3 II.
    RF-7 trenger dobbelt så mye power som RF-3 II, enda RF-7 har 4db høyere følsomhet på samme ohm.
    Teori og praksis henger ikke i hopes i min bok.
    Vel selvfølgelig stemmer det ikke i praksis siden elementer som størrelse på elementene og slik teller jo også inn.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.805
    Antall liker
    11.519
    Torget vurderinger
    2
    MVIL skrev:
    Anbefaling på stativhøyttalere fra Klipsch som kan brukes sammen med 6928 amp?
    Holografi, dybde, perspektiv osv spiller mindre rolle.
    Jeg vil ha HØY moro/partyfaktor ut av relativt små kasser ;D
    Pris........... rundt 3,000,- bruktbørs slanter evt bytte mot Snell E-II om noen kan være interessert?
    Egentlig står det B3 på denne beskrivelsen med relativt store bokstaver. :)
    http://www.klipsch.com/images/download/3422.aspx

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    MVIL

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Haakon_Rognlien skrev:
    MVIL skrev:
    I følge crutchfield, skal 4 db sensitivitet ekstra på en høytaler gjøre at den bare krever halvparten så mye power, men ut i fra referansene her inne, virker det som det ikke er like reelt jo lengre opp mann går.
    Det er vel bare teori?
    Har hatt høyttalere med tilnærmet identisk motstand og effektivitet, men vidt forskjellig resultat på volpot for å spille like mye db.
    Klipsch RF-7 suger jo effekt, med høyere følsomhet og samme motstand som RF-5.
    RF-3 II har identiske bass elementer som RF-5 men litt mindre kasse, litt lavere følsomhet men er mye lettere å drive enn RF-5.
    RF-5 trenger mer power enn RF-3 II.
    RF-7 trenger dobbelt så mye power som RF-3 II, enda RF-7 har 4db høyere følsomhet på samme ohm.
    Teori og praksis henger ikke i hopes i min bok.
    Her blander du litt. Har i mine artikler for Fidelity forsøkt å forklare skillet mellom lettdrevet og lettstyrt, men er ikke sikker på at det har blitt oppfattet helt av leserne. :)
    RF 3 har enkle delefiltre, og er svært lett last for forsterkeren. De fleste småtasser styrer disse uten trøbbel. RF5 spiller lettere høyt, og er dermed lettere drevet, men de er til dels betydelig tyngre styrt (og RF7 er enda verre). Dette krever enten kraftigere strømforsyning på transistorforsterkere, eller bedre kvalitet på utgangstrafoene på rørforsterkere. Dermed opplever man at RF 5 og 7 er mer effekthungrige enn mange andre Klipsch'er. Dette er dog bare halve sannheten. Forutsatt at de får gode nok utgangstrafoer, har de faktisk lavere effektbehov for samme lydtrykk. Problemet med f.eks. en del kinesiske forsterkere er nettopp utgangstrafoer (og/eller strømforsyninger), og dette manifisterer seg fort som manglende kontroll over høyttaleren, og subjektivt opplevd dårligere dynamisk kontrast. Dette feiltolkes ofte som om høyttalerne krever mer effekt for å spille like høyt.
    I tillegg kommer fabrikkenes løgnaktighet; Klipsch' høyttalere har ikke alltid den
    virkningsgrad de påstår, dessverre. Som eksempel bel Heresy III testet i siste Hi-Fi News, der de ble målt til ca 95 dB/1W/1m, hvilket er ca 4 dB lavere enn Klipsch selv opplyser. 3dB innebærer en effektdobling, ergo kan vi fastslå at dette ikke er en helt liten overdrift fra Klipsch' side. Til tross for relativt kompliserte filtre også i Heresy, er de, så langt min erfaring viser, svært lettstyrte, allikevel. Litt usikker på hvorfor.
    Men sikreste valget for de fleste små (og kinesiske) amp'er er RF3 Mk2. Det blir så å si alltid en grei match.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Vil det med andre ord si at denne påstand er riktig i praksis og teori?
    "I følge crutchfield, skal 4 db sensitivitet ekstra på en høytaler gjøre at den bare krever halvparten så mye power."

    Min erfaring, om alle data stemmer ifra fabrikken, tilsier at du ikke halverer power med 4 db høyere følsomhet.
    Det er hva jeg prøvde å uttrykke i min post.
    Men "power" kan jo også være et uttrykk for så mangt :)

    Hvordan fabrikkene måler virkningsgrad står det intet om noe sted, det er nok mange som har svin på skogen der :)
    De med høyest følsomhet er nok de som kommer under lupen oftest :p

    Dine skriveferdigheter overgår mine med klar margin, så jeg håper at trådstarteren ble litt klokere til slutt.
     

    MVIL

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Haakon_Rognlien skrev:
    MVIL skrev:
    Anbefaling på stativhøyttalere fra Klipsch som kan brukes sammen med 6928 amp?
    Holografi, dybde, perspektiv osv spiller mindre rolle.
    Jeg vil ha HØY moro/partyfaktor ut av relativt små kasser ;D
    Pris........... rundt 3,000,- bruktbørs slanter evt bytte mot Snell E-II om noen kan være interessert?
    Egentlig står det B3 på denne beskrivelsen med relativt store bokstaver. :)
    http://www.klipsch.com/images/download/3422.aspx

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Tusen takk, Håkon!
    Da vet jeg hva jeg skal lete etter :)
    Ikke veldig ofte man ser de brukt lenger, hva ville du satt på listen under B3 om tålmodigheten min settes på en litt for stor prøve?

    Siden du er Mr. Klipsch 8)
    Hva bør jeg lete etter som erstatter for RF-5?
    Er egentlig en mann som ikke ser meg tilbake på svunnen tid, men RF-5 var et ekteskap jeg savner dypt og inderlig!
    Mitt hjerte blør hver dag jeg er uten RF-5 :-[
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.805
    Antall liker
    11.519
    Torget vurderinger
    2
    MVIL skrev:
    Siden du er Mr. Klipsch 8)
    Hva bør jeg lete etter som erstatter for RF-5?
    Er egentlig en mann som ikke ser meg tilbake på svunnen tid, men RF-5 var et ekteskap jeg savner dypt og inderlig!
    Mitt hjerte blør hver dag jeg er uten RF-5 :-[
    Skjønner deg godt, er selv klart mest glad i RF-serien... Har selv eid RF5 i flere år, og den naturlige etterfølger er RF63. De må dog ha litt større rom og enda litt høyere forsterkerkvalitet for å blomstre. De oppleves ofte en touch mindre dynamiske enn RF5, men årsaken er faktisk en glattere og bedre oppløst diskant. Mindre "rufs" og støy har ofte den effekt at det høres mindre friskt og dynamisk ut, men jeg garanterer at med rett kraft, spiller de så sjokkartet at det æ'kke til å holde ut! :)
    Innspilling? MINST like jævelige som RF 5, men i det minste spiller de litt mer harmonisk fra start... Bare vær obs på at de har en periode underveis der de låter helt innforjævelig, men det går over!
    Selv sitter jeg med mitt blødende hjerte og venter på RF-seriens fornyelse; jeg har et par forkjellige Heritage'r å velge i, men det gjør meg nesten like frustret som lykkelig... ;)
    Skal du finne noe ikke-Klipsch som er flotte og lettstyrte, og litt lettdrevne, kan du se på Kef og Tannoy, for eksempel. Kjekke høyttalere som er snille mot de fleste. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    218
    Det sies at Parasound Halo A21 er en god match til RF63/83. Noen som har erfaringer?
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , ellers spiller Audionote P4 monoblokker helt vanvittig bra på rf-63 , og på den enda mere lettdrevene 82 antakelig.....


    komboen til Rognlien med rf-63 og P4/M5 er nok noe av det mesty dynamiske jeg noensinne har hørt......

    copland 405 på rf-82 er og en killer.....

    Jeg skal prøve meg på Meishu/rf-82 kombo etterhvert.... :D

    Espen
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    218
    P4 koster vel et par formuer, som jeg ikke har. Copland 405 sies å være utgått, mens A21 er i min prisklasse.
    Tenker maks 25 høvdinger, men selvfølgelig så trenger det ikke være så dyrt. Bare man finner en match.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.497
    Antall liker
    290
    Torget vurderinger
    20
    Vel... RB-81 vs. RF-82, hvor lyder disse to opp mot hverandre sett bort fra at rf-82 har dypere bass, og har en større lyd?

    Dere som eier Cornwall III, hva rørelektronikk kjører dere disse beistene med?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.805
    Antall liker
    11.519
    Torget vurderinger
    2
    Roqer skrev:
    Det sies at Parasound Halo A21 er en god match til RF63/83. Noen som har erfaringer?
    Den er gjennomsiktig og har meget bra styringsevne. I utgangspunktet null problemer med Klipsch-høyttalere av alle typer.
    MEN: A21 er et effekttrinn. Dessuten er det såpass gjennomsiktig og kvalitativt bra at det viser deg nøyaktig hva du har foran i kjeden. Er ikke det bra nok, er ikke dette effekttrinnet sen om å vise deg det. Kjør den med en god (rør)pre med dynamikk som hovedgeskjeft, og bra trøkk nedover, og du har en killer combo. På transistorsiden kan du benytte DP aktiv pre (eller Musical Innovation's nye), mens Audio Note er en god ide på rørsiden.Glem heller ikke at det betyr en veldig god front end med mellomtoneklang fra den virkelige verden. Og da er det ikke noe billig utgangspunkt, dessverre.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.805
    Antall liker
    11.519
    Torget vurderinger
    2
    Roqer skrev:
    P4 koster vel et par formuer, som jeg ikke har. Copland 405 sies å være utgått, mens A21 er i min prisklasse.
    Tenker maks 25 høvdinger, men selvfølgelig så trenger det ikke være så dyrt. Bare man finner en match.
    405 lar seg nok skaffe, i hvert fall brukt. Audio Note Soro er et (enda mer) fantastisk alternativ, selv om den har tendenser til en anelse mer slurv i bunnoktavene.
    Rega og Naim gjør faktisk også underverker i lag med Klispch, selv om jeg absolutt vil anbefale ren klasse A, normalt sett. Og dermed står det vel Sugden på fronten om du vil ha transistor, med mindre du har råd til de nye norske greiene fra Musical Innovation.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    218
    Haakon_Rognlien skrev:
    Roqer skrev:
    P4 koster vel et par formuer, som jeg ikke har. Copland 405 sies å være utgått, mens A21 er i min prisklasse.
    Tenker maks 25 høvdinger, men selvfølgelig så trenger det ikke være så dyrt. Bare man finner en match.
    Rega og Naim gjør faktisk også underverker i lag med Klispch, selv om jeg absolutt vil anbefale ren klasse A, normalt sett. Og dermed står det vel Sugden på fronten om du vil ha transistor, med mindre du har råd til de nye norske greiene fra Musical Innovation.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Takk for oppklarende svar. Er det noen spesifikke modeller du anbefaler i Rega/Naim/Sugden?
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Har et par RB81 drevet av 2 stk brokoblede Abrahamsen V4, og er rimelig fornøyd med resultatet.
    Spørsmålet mitt er hvor stor forskjell er det på RB81 kontra de gamle RB75?
    Vet at RB75 hadde en større diskant (som det tydeligvis er stor uenighet om er bedre eller dårligere), og de hadde vel finerte kasser fremfor vinyl.

    Noen som har hørt begge?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    norcad skrev:
    Har et par RB81 drevet av 2 stk brokoblede Abrahamsen V4, og er rimelig fornøyd med resultatet.
    Spørsmålet mitt er hvor stor forskjell er det på RB81 kontra de gamle RB75?
    Vet at RB75 hadde en større diskant (som det tydeligvis er stor uenighet om er bedre eller dårligere), og de hadde vel finerte kasser fremfor vinyl.

    Noen som har hørt begge?
    Jeg eide RB-75 og har hørt litt på RF-82 som er gulvvarianten til RB-81, er neppe ulik hverandre vil jeg tro?
    RB-75 er flere klasser over med tanke på detaljer, luftighet og presisjon (synes jeg).
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    JanOlav skrev:
    Jeg eide RB-75 og har hørt litt på RF-82 som er gulvvarianten til RB-81, er neppe ulik hverandre vil jeg tro?
    RB-75 er flere klasser over med tanke på detaljer, luftighet og presisjon (synes jeg).
    Har hørt flere mener det, men samtidig like mange som protesterer og mener de detaljene, luftigheten og dynamikken som tidligere modeller hadde var pga noen peaker i frekvensresponsen som de nyere egentlig er bedre på. Men jeg skal aldri påstå at RB81 briljerer på vanlige "hifi" parametre, derfor litt nysgjerrig på om RB75 gjør det. Nyprisen er/var det jo en rimelig stor forskjell på.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Jeg vet ikke hvor nyttig sammenligningen er, men jeg syntes RB-75 var bedre enn RF-3 i mellomtonen p.g.a. lavere deling og virket å tåle mer påtrykk uten å begynne å komprimere/låte hardt. Utover det, er det for lenge siden jeg hadde dem til at jeg bør mene noe om andre forskjeller.

    Mvh. Johan
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.066
    Antall liker
    11.046
    Torget vurderinger
    10
    Koser meg med mine RB75 akkurat nå. Man kan ikke sammenligne RB81 med RB75. Sistnevnte har bedre oppløsning, mindre forvrengning og mer dynamikk. Har akkurat puttet in et rca gtb nos rør i preampen og duverden hvordan RB75 klarer å formidle detaljer.....også :)
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    RF-5 er da i salg via klipsch.com. vel og merke kun til us, men jetcarrier er fin å bruke
    Ser att RF -7 har gjennoppstått med en jubileumsmodell,som også vil vere tilsalgs i her hjemme (Bare noen sett)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Rojoh skrev:
    Jeg vet ikke hvor nyttig sammenligningen er, men jeg syntes RB-75 var bedre enn RF-3 i mellomtonen p.g.a. lavere deling og virket å tåle mer påtrykk uten å begynne å komprimere/låte hardt. Utover det, er det for lenge siden jeg hadde dem til at jeg bør mene noe om andre forskjeller.

    Mvh. Johan
    Veldig bra mellomtone i RB-75! :)
    Forøvrig samme som sitter i RF-7. ;)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.575
    Torget vurderinger
    2
    JanOlav skrev:
    Rojoh skrev:
    Jeg vet ikke hvor nyttig sammenligningen er, men jeg syntes RB-75 var bedre enn RF-3 i mellomtonen p.g.a. lavere deling og virket å tåle mer påtrykk uten å begynne å komprimere/låte hardt. Utover det, er det for lenge siden jeg hadde dem til at jeg bør mene noe om andre forskjeller.

    Mvh. Johan
    Veldig bra mellomtone i RB-75! :)
    Forøvrig samme som sitter i RF-7. ;)
    Er det ikke diskanten som er den samme som i RF-7 ?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    rolfozzy skrev:
    JanOlav skrev:
    Rojoh skrev:
    Jeg vet ikke hvor nyttig sammenligningen er, men jeg syntes RB-75 var bedre enn RF-3 i mellomtonen p.g.a. lavere deling og virket å tåle mer påtrykk uten å begynne å komprimere/låte hardt. Utover det, er det for lenge siden jeg hadde dem til at jeg bør mene noe om andre forskjeller.

    Mvh. Johan
    Veldig bra mellomtone i RB-75! :)
    Forøvrig samme som sitter i RF-7. ;)
    Er det ikke diskanten som er den samme som i RF-7 ?
    Jo, det stemmer. ::)
    Mellomtone/bass samme som RF-3.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn