Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Hva synes folket her inne om SET forsterkere med 845-rør på Klipsch kontra Push pull KT88 e.l.?
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Har lest endel på spesifikasjonene, men med power handling, menes det at man kan kontinuerlig ha en 250w forsterker på full effekt uten at de tar skade?. Dette er sikkert et skikkelig dustespørsmål men jeg må ha det inn med teskje.. Har tilfeldigvis en 250w forsterker ;D

    Takk ang bilder.
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    Roberth skrev:
    Hva synes folket her inne om SET forsterkere med 845-rør på Klipsch kontra Push pull KT88 e.l.?


    Lurer litt på det samme selv nå når jeg har blitt en meeeget lykkelig mann med Klipsch Cornwall 3 i hvert sitt hjørnet på stua!! ;D Bruker Mcintosh mc275 som kraftleverandør og er nysjerrig på hvordan andre typer rør vil låte på Klipsch (Cornwall)... ;)

    Mvh K.V.S
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.101
    Antall liker
    6.598
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    K.V.S skrev:
    Roberth skrev:
    Hva synes folket her inne om SET forsterkere med 845-rør på Klipsch kontra Push pull KT88 e.l.?


    Lurer litt på det samme selv nå når jeg har blitt en meeeget lykkelig mann med Klipsch Cornwall 3 i hvert sitt hjørnet på stua!! ;D Bruker Mcintosh mc275 som kraftleverandør og er nysjerrig på hvordan andre typer rør vil låte på Klipsch (Cornwall)... ;)

    Mvh K.V.S
    eneste måten å finne ut av hvordan ting låter er å ta med seg ampen til noen og teste litt. Selv kjører jeg 845 på mine og om noen har lyst til å ta med seg noen andre amper å teste så er det bare å sende en pm. holder til på romerike
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Sitter her KT88 pushpull og heresy, men ønsker noe som er mer rørete, men med mer saft og kraft.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Kule høyttalere Fei ;) Hvor høyt? Tja! Watt er ikke så vesentlig, men du har en kraftig Parasound effektforsterker på svært lettdrevne høyttalere, så antall db er det minste problemet. Pass for all del på hørselen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Fei skrev:
    Jeg er bare litt redd for at jeg skal spille så høyt at det går i stykker. Hva tåler disse høyttalere av juling fra eieren?
    Hadde en Porsche 911 3,2 1986 modell for 5 år siden. Var litt bekymret for slitasje på hjullager etc når jeg kjørte på bane. Stilte et lignende spørsmål til en guru i Porsche miljøet. Han så dumt på meg og svarte at Porsche er konstruert for å kjøres hardt.

    Når det gjelder Klipschene dine så er det nok du som får juling først 8)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.101
    Antall liker
    6.598
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Fei skrev:
    Har lest endel på spesifikasjonene, men med power handling, menes det at man kan kontinuerlig ha en 250w forsterker på full effekt uten at de tar skade?. Dette er sikkert et skikkelig dustespørsmål men jeg må ha det inn med teskje.. Har tilfeldigvis en 250w forsterker ;D

    Takk ang bilder.
    Har testet mine belle med adyton på 2x350W - det spilte det også, men likte ikke det jeg hørte selv om bunndraget var mangedobbelt av det jeg er vant med
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Takk for alle svarene gutter. Da spiller jeg på mitt nye nivå uten å være utrygg ;)

    Selv fruen min som til vanlig ikke liker noe som har med anlegget å gjøre, ble sittende å måpe foran høyttalere går kveld. Hun dro frem cd på cd som fikk nytt liv gjennom disse boksene. Det til tross for at hun syns når de ble pakket ut at de var noen (and i quote) grisestygge megabokser. ???

    Hun har ikke sagt et ord idag.. Det må være bra skussmål vel??
     
    J

    J.J

    Gjest
    Det skjer jo litt av hvert hos produsenten for tia ... nye oppgraderinger osv... noen som har hørt noe - eller aner noe om det skjer noe i Heritage serien ??
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    Herritage serien blir nok bare oppgradert med rundt 20 års mellomrom eller noe sånt slik som tidligere. Heresy III, Cornwall kom jo ut først 20 år etter IIerne, mens la scala ble vel ikke noe spesielt oppgradert før etter over 40 år, så tviler på at det kommer oppdateringer på denne serien etter bare 5 år.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Oki . takk ... følger med, men er ikke heeelt oppdatert enda...på alt som har med Klipsch og gjøre ;)

    Så leser jo litt her og der .. spennende og se oxo hvordan dere tweaker :p

    Har horn i bassen ... kanskje på tide og få litt oppover oxo ??
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    JanR skrev:
    cardas skrev:
    Dette kan gjøres på alle Klipsch modeller med fordel så lenge elektronikken er av god kvalitet eller bedre! ;D

    Mvh
    Andreas
    Kan også leses som AN - rør utstyr ;D

    /jan
    da er jeg halveis på vei da med AN pre:)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    jokris skrev:
    JanR skrev:
    cardas skrev:
    Dette kan gjøres på alle Klipsch modeller med fordel så lenge elektronikken er av god kvalitet eller bedre! ;D

    Mvh
    Andreas
    Kan også leses som AN - rør utstyr ;D

    /jan
    da er jeg halveis på vei da med AN pre :)
    Minst ett bein innafor da ;)
    Du endte opp med L2 ?

    edit. hadde jeg lest signaturen din så.... 8)

    /jan
     

    GSH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.07.2007
    Innlegg
    59
    Antall liker
    5
    Fei skrev:
    Jeg har hatt lyst til å prøve hornhøytalere en stund nå og valget falt på et sett Klipsch RF-83. Syns de etter en snau time de hadde forbedret seg endel og etter ca 5timer var de enda bedre(spennende hvor dette ender). Det som gnager meg litt er at jeg syns helt klart lyden er best langt høyere enn mitt vanlige lyttenivå. Jeg har nærmest forelsket meg i den urealistiske massive lydveggen som sprer seg foran meg og den ekstreme dynamikken som gjør at jeg ufrivillig må blunke hver gang det er en skarptromme eller noe tilsvarende lyd.. Jeg har fra før hatt diverse høyttalere, de siste fra Martin Logan og jeg er vant med å kunne lytte relativt lavt til musikken og likevel være fornøyd. Med disse tar jeg meg selv i å justere opp lyttenivået en hel del. Jeg har ikke skrudd opp volumknappen noe mer enn jeg gjorde med tidligere høyttalere, men med disse skal det så utrolig lite justering på volumknappen til fra de spiller moderat til hva jeg syns er festlyd. Om jeg vrir om hjulet til ca kl 10-11 på mine Martin Logan så spilte de mer enn høyt nok, men med disse er kl 11 nærmest ubehagelig.

    Hmm Ser at det virker som jeg er misfornøyd med dem, men det er jeg ikke, tvert imot er jeg blitt helt bergtatt av den massive kontrollen og lyden. Jeg er bare litt redd for at jeg skal spille så høyt at det går i stykker. Hva tåler disse høyttalere av juling fra eieren?. Vurderer nå å skaffe meg en Spl meter for å forsikre meg om at jeg ikke drar strikken for langt. Dere som er eksperter, hva tror dere?. Spiller også dere høyere med Klipsch høyttalere enn med andre typer?.

    Jeg har en forsterker fra Parasound(hca 2200mkii/php 850)
    Kan også fortelle at for de som planerer innkjøp av disse så hadde importøren bare 2 sett igjen, den ene fikk jeg, det andre står på Oslo hifi center. De finnes kanskje i svart enda, men tipper man bør raska på om man skal kjøpe dem til pølsepris.

    Er lette å dra på litt med klipsch ja, tror dette er et vanlig fenomen blandt klipsch eiere :)
     

    Assi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    98
    Antall liker
    13
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har testet Klipsch KG2? Brukende som " bokhylle " høyttalere?
    Hva er bruktprisen per idag?


    Google bilde men tilnærmet like

     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    De billigste nye Klipschene er mykje bedre.
    Men om nostalgi og vintageri er av verdi, så go for it - rundt 750 kroner koster et mint par på ebay.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fei skrev:
    Har lest endel på spesifikasjonene, men med power handling, menes det at man kan kontinuerlig ha en 250w forsterker på full effekt uten at de tar skade?. Dette er sikkert et skikkelig dustespørsmål men jeg må ha det inn med teskje.. Har tilfeldigvis en 250w forsterker ;D

    Takk ang bilder.
    Her virker det som om alle mener at Klipsch tåler alt de fores med, og det er ikke helt sant. Jeg kjenner ikke deg, og du virker ganske oppegående. Derfor er kanskje dette unødvendig, men jeg vil fortelle om erfaringer som jeg har med sprenging av K.

    Da jeg var en ung, aspirerende dj pleide jeg å spille på en restaurant som hadde private selskaper med servering av alkohol. Dette var på Karmøy før midten av åttitallet. Ved dansegulvet hadde vi et sett La Scala, som ble drevet av Nikkos største effektforsterker. Det burde være grei skuring, trodde jeg.

    Men det var det faktisk ikke. Omtrent annenhver gang jeg hadde spillejobb der måtte vi på forhånd sjekke om diskantene var i orden. Vi var to dj's som spilte fast på stedet. Han andre var øyens mest etablerte dj, hvis jeg ikke husker feil. For å ikke henge ut en svært hyggelig kar vil jeg påpeke at jeg ikke er helt sikker på om det var han som spilte når jeg ikke var der, men skit la gå. Uansett så hadde den andre dj-en det for vane å sprenge diskantene. Og det skjedde svært ofte. Om det skyldtes vreng eller kraft vet jeg ikke, men sprengte var de uansett. Det virket helt utrolig på meg, som opplevde en enorm kraft med Nikkos 2x220 watt. Det fremstod for meg som uforståelig at det var mulig å bruke så mye kraft uten at det ble forferdelig ubehagelig, så forsterkeren bare lunket avgårde. Hvor overstyring skulle oppstå er for meg et mysterium, men det var kanskje mulig å overstyre mikseren?

    Åkke som så var diskantene sprengt nesten annenhver gang. For å frikjenne den andre dj-en så kan det jo være at det var øvrig betjening på stedet som hadde sprengt dem på kvelder uten dj, men slikt er vel ganske usannsynlig.

    Om under en måned er jeg også Klipsch-eier, hvis bare en kompis har råd til sine nye planer. Det blir et par RB-51. Fra før har jeg bare hørt skikkelig på modellen over, RB-61. Den spilte på en forsterker make til min EL-84 MingDa, og det låt fortreffelig. De stopper like raskt som de starter, og det er det eneste negative jeg kan skrive om den kombinasjonen. Hurtighet kan også være en svøpe med noen elementer, for den svakheten jeg vil påpeke er at de kanskje ikke klinger helt ut før de stopper. Til den prisen kan jeg uten problemer leve med det, for på alle andre områder låter de fenomenalt.

    Slik jeg oppfattet det så yter RB-61 langt over evne med en anstendig rørforsterker. Det var lyd som helt klart hører til i en helt annen divisjon enn sub-5000 kroner. I og med at RB-51 har samme bestykning, og ikke altfor stor forskjell i kabinettstørrelse, så regner jeg med at forskjellen ikke er så fryktelig stor. Jeg gleder meg i alle fall storveis til å skifte lydfilosofi, for det er faktisk litt på tide. Jeg er kanskje det eneste medlemmet av HFS som synes jeg skifter ting for sjeldent, og at jeg gjerne kan bruke litt mer penger på hifi. ;D

    Er det noen som har erfaring med både RB-51 og 61? Er det noen særlig stor forskjell på dem? Litt større kabinett og større bass-port burde ikke utgjøre så enormt stor forskjell, men er det noen som kan bekrefte det? Jeg har nemlig ikke fått høre 51 på rør enda, så jeg har ikke grunnlag for sammenligning. Jeg har knapt nok hørt dem på min venns Sansui også, og aldri i sweetspot. Derfor handler jeg blindt her, uten egentlig å ha lyttet på dem i det hele tatt.

    Så spørsmålet til klipscherne her på forumet er; vil jeg oppleve det ganske annerledes i forhold til min erfaring med EL-84 og RB-61?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    baluba skrev:

    Her virker det som om alle mener at Klipsch tåler alt de fores med, og det er ikke helt sant
    . Jeg kjenner ikke deg, og du virker ganske oppegående. Derfor er kanskje dette unødvendig, men jeg vil fortelle om erfaringer som jeg har med sprenging av K.
    Helt korrekt og faktisk viktig å få fram.

    Nå kjører ikke jeg mest effekt i noen av Klipschene her i huset. Kjerringa har en god gammel Marantz 1550L receiver på 60-65w.(brukes på Forte II) Hu spiller høyt men aldri ubehagelig høyt og har ett øye-øre på ting :)
    Sjøl bruker jeg en 2A3 amp på i underkant av 3w på Klipschorn.

    /jan
     

    Assi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2010
    Innlegg
    98
    Antall liker
    13
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    1
    Brasse skrev:
    De billigste nye Klipschene er mykje bedre.
    Men om nostalgi og vintageri er av verdi, så go for it - rundt 750 kroner koster et mint par på ebay.
    Allright, har noen som jeg tester hjemme nå for gøy. Syns det er litt stilig med litt gammel Klipsch.
    Er naboen sine så det var ikke noe problem å få testet dem.

    Men er ikke og stikke under en stol at Forte ble koblet opp igjen etter kun kort tid.
     

    magb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    146
    Antall liker
    0
    @Baluba

    Har ikke noen erfaring med rb51, men jeg har lagt merke til at bassporten sitter på baksiden i forhold til rb61/81 hvor den sitter i front.
    Dette kan kanskje være avgjørende hvis plassering nærme bakvegg er eneste mulighet. Nå trenger vel lanskje ikke rb51 mer enn 10-15 cm da.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    baluba skrev:
    I og med at RB-51 har samme bestykning [...]
    RB-61 og RB-51 har ikke samme bestykning. RB61 har en 6.5" woofer, mens RB51 har en 5.25" woofer.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Holdt på med litt styr oppe og da brukes selvsagt anlegget til kjerringa. Og fan ta...det spiller ikke galt altså.
    Forte II/Marantz antikk amp og Luxman pd-264 m/dv 10x5 er grisemorro :D

    Vurderer å lure de ned hit og sette opp Dali 104, hu merker sikkert ikke noe alikevel ::)

    /jan
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Fei skrev:
    Har lest endel på spesifikasjonene, men med power handling, menes det at man kan kontinuerlig ha en 250w forsterker på full effekt uten at de tar skade?. Dette er sikkert et skikkelig dustespørsmål men jeg må ha det inn med teskje.. Har tilfeldigvis en 250w forsterker ;D

    Takk ang bilder.
    Her virker det som om alle mener at Klipsch tåler alt de fores med, og det er ikke helt sant. Jeg kjenner ikke deg, og du virker ganske oppegående. Derfor er kanskje dette unødvendig, men jeg vil fortelle om erfaringer som jeg har med sprenging av K.

    Da jeg var en ung, aspirerende dj pleide jeg å spille på en restaurant som hadde private selskaper med servering av alkohol. Dette var på Karmøy før midten av åttitallet. Ved dansegulvet hadde vi et sett La Scala, som ble drevet av Nikkos største effektforsterker. Det burde være grei skuring, trodde jeg.

    Men det var det faktisk ikke. Omtrent annenhver gang jeg hadde spillejobb der måtte vi på forhånd sjekke om diskantene var i orden. Vi var to dj's som spilte fast på stedet. Han andre var øyens mest etablerte dj, hvis jeg ikke husker feil. For å ikke henge ut en svært hyggelig kar vil jeg påpeke at jeg ikke er helt sikker på om det var han som spilte når jeg ikke var der, men skit la gå. Uansett så hadde den andre dj-en det for vane å sprenge diskantene. Og det skjedde svært ofte. Om det skyldtes vreng eller kraft vet jeg ikke, men sprengte var de uansett. Det virket helt utrolig på meg, som opplevde en enorm kraft med Nikkos 2x220 watt. Det fremstod for meg som uforståelig at det var mulig å bruke så mye kraft uten at det ble forferdelig ubehagelig, så forsterkeren bare lunket avgårde. Hvor overstyring skulle oppstå er for meg et mysterium, men det var kanskje mulig å overstyre mikseren?

    Åkke som så var diskantene sprengt nesten annenhver gang. For å frikjenne den andre dj-en så kan det jo være at det var øvrig betjening på stedet som hadde sprengt dem på kvelder uten dj, men slikt er vel ganske usannsynlig.
    Æsj.. Utrygg igjen... :p
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    At de spilte i filler diskanter på LS i en slik sammenheng er ikke så vanskelig å forstå.
    Den er i LS pressa ganske langt ned i frekvens ift hva sundt er når en pøser på med watt i discoteksammenheng.
    Hjemme i et bolighus tror jeg nok ikke detta burde være noe å bekymre seg over i det heletatt.
    LS fantes jo også i PA versjon, som da burde vært brukt i et discotek. Lurer på om ikke det satt litt andre delefilter i de.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Hvor får man kjøpt løse redervedeler til Klipsch reference? Hvis man f ex trenger et basselement, et horn eller en horndriver?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    hel skrev:
    Hvor får man kjøpt løse redervedeler til Klipsch reference? Hvis man f ex trenger et basselement, et horn eller en horndriver?
    Audiocompaniet.
     

    U-96

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    293
    Antall liker
    4
    baluba skrev:
    Er det noen som har erfaring med både RB-51 og 61? Er det noen særlig stor forskjell på dem?
    Hei baluba,

    Eg har begge modellane og eg synest det er stor forskjellel på korleis bassen oppleves. Eg har nettopp flytta inn i ny kåk og har so vidt fått testa anlegget. RB-61 har heilt klart funka best til no, stova er på 26 m2 og høgtalarane er plassert heilt inntil bakvegg. Med RB-51 plassert i same posisjon blir det rot med bassen. Men for all del, RB-51 trøkker jævlig bra på og er knallgode om dei får riktig plassering i eit mindre rom. Som sakt er eg nett innflytta og det skal forskast ein del på på høgtalarplassering og lytteposisjonar før eg slår meg til ro....hehe..
    aller helst har eg lyst til å fleske til med Cornwall III (eller Heresy III) med ein gang men det får vente litt.

    U-96
     

    U-96

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    293
    Antall liker
    4
    cardas skrev:
    Her er RB-61 montert sammen igjen :)
    Hei cardas,

    Korleis opplevde du dempinga av hornet? Har vert inne på tanken sjølv men har ikkje komt so langt endå. Tenkte eg skulle prøve å dempe mine med sticky glue (sånn som ein henger opp plakatar med).

    U-96
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.453
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    hel skrev:
    Hvor får man kjøpt løse redervedeler til Klipsch reference? Hvis man f ex trenger et basselement, et horn eller en horndriver?
    En kompis fikk hjelp av nærmeste Klipsch forhandler med dette. Måtte regne med litt leveringstid, men var ikke noe problem.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    kaap skrev:
    hel skrev:
    Hvor får man kjøpt løse redervedeler til Klipsch reference? Hvis man f ex trenger et basselement, et horn eller en horndriver?
    En kompis fikk hjelp av nærmeste Klipsch forhandler med dette. Måtte regne med litt leveringstid, men var ikke noe problem.
    Hvilke muligheter er det for å bestille fra USA?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.747
    Antall liker
    11.359
    Torget vurderinger
    2
    hel skrev:
    Roberth skrev:
    hel skrev:
    Hvor får man kjøpt løse redervedeler til Klipsch reference? Hvis man f ex trenger et basselement, et horn eller en horndriver?
    Audiocompaniet.
    Får ikke kjøpt løst der. Har spurt.
    Bare for å rette opp en eventuell misforståelse: I min tid som eier av Fryd Hi-Fi skaffet jeg reservedeler hos Audiocompaniet. Normalt har Audiocompaniet de fleste RF-elementer på lager, dersom de ikke har, kan det bli en del leveringstid.
    Går ut fra at det du mener kun er at de ikke selger DIREKTE til kunden, slik at man må gå via forhandler...?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.493
    Antall liker
    287
    Torget vurderinger
    19
    hel skrev:
    Roberth skrev:
    hel skrev:
    Hvor får man kjøpt løse redervedeler til Klipsch reference? Hvis man f ex trenger et basselement, et horn eller en horndriver?
    Audiocompaniet.
    Får ikke kjøpt løst der. Har spurt.
    Gå igjennom en forhandler, som for eksempel tonart, de kunne skaffe for meg i hvertfall.
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    baluba skrev:
    Fei skrev:
    Har lest endel på spesifikasjonene, men med power handling, menes det at man kan kontinuerlig ha en 250w forsterker på full effekt uten at de tar skade?. Dette er sikkert et skikkelig dustespørsmål men jeg må ha det inn med teskje.. Har tilfeldigvis en 250w forsterker ;D

    Takk ang bilder.
    Her virker det som om alle mener at Klipsch tåler alt de fores med, og det er ikke helt sant. Jeg kjenner ikke deg, og du virker ganske oppegående. Derfor er kanskje dette unødvendig, men jeg vil fortelle om erfaringer som jeg har med sprenging av K.

    Da jeg var en ung, aspirerende dj pleide jeg å spille på en restaurant som hadde private selskaper med servering av alkohol. Dette var på Karmøy før midten av åttitallet. Ved dansegulvet hadde vi et sett La Scala, som ble drevet av Nikkos største effektforsterker. Det burde være grei skuring, trodde jeg.

    Men det var det faktisk ikke. Omtrent annenhver gang jeg hadde spillejobb der måtte vi på forhånd sjekke om diskantene var i orden. Vi var to dj's som spilte fast på stedet. Han andre var øyens mest etablerte dj, hvis jeg ikke husker feil. For å ikke henge ut en svært hyggelig kar vil jeg påpeke at jeg ikke er helt sikker på om det var han som spilte når jeg ikke var der, men skit la gå. Uansett så hadde den andre dj-en det for vane å sprenge diskantene. Og det skjedde svært ofte. Om det skyldtes vreng eller kraft vet jeg ikke, men sprengte var de uansett. Det virket helt utrolig på meg, som opplevde en enorm kraft med Nikkos 2x220 watt. Det fremstod for meg som uforståelig at det var mulig å bruke så mye kraft uten at det ble forferdelig ubehagelig, så forsterkeren bare lunket avgårde. Hvor overstyring skulle oppstå er for meg et mysterium, men det var kanskje mulig å overstyre mikseren?

    Åkke som så var diskantene sprengt nesten annenhver gang. For å frikjenne den andre dj-en så kan det jo være at det var øvrig betjening på stedet som hadde sprengt dem på kvelder uten dj, men slikt er vel ganske usannsynlig.

    Om under en måned er jeg også Klipsch-eier, hvis bare en kompis har råd til sine nye planer. Det blir et par RB-51. Fra før har jeg bare hørt skikkelig på modellen over, RB-61. Den spilte på en forsterker make til min EL-84 MingDa, og det låt fortreffelig. De stopper like raskt som de starter, og det er det eneste negative jeg kan skrive om den kombinasjonen. Hurtighet kan også være en svøpe med noen elementer, for den svakheten jeg vil påpeke er at de kanskje ikke klinger helt ut før de stopper. Til den prisen kan jeg uten problemer leve med det, for på alle andre områder låter de fenomenalt.

    Slik jeg oppfattet det så yter RB-61 langt over evne med en anstendig rørforsterker. Det var lyd som helt klart hører til i en helt annen divisjon enn sub-5000 kroner. I og med at RB-51 har samme bestykning, og ikke altfor stor forskjell i kabinettstørrelse, så regner jeg med at forskjellen ikke er så fryktelig stor. Jeg gleder meg i alle fall storveis til å skifte lydfilosofi, for det er faktisk litt på tide. Jeg er kanskje det eneste medlemmet av HFS som synes jeg skifter ting for sjeldent, og at jeg gjerne kan bruke litt mer penger på hifi. ;D

    Er det noen som har erfaring med både RB-51 og 61? Er det noen særlig stor forskjell på dem? Litt større kabinett og større bass-port burde ikke utgjøre så enormt stor forskjell, men er det noen som kan bekrefte det? Jeg har nemlig ikke fått høre 51 på rør enda, så jeg har ikke grunnlag for sammenligning. Jeg har knapt nok hørt dem på min venns Sansui også, og aldri i sweetspot. Derfor handler jeg blindt her, uten egentlig å ha lyttet på dem i det hele tatt.

    Så spørsmålet til klipscherne her på forumet er; vil jeg oppleve det ganske annerledes i forhold til min erfaring med EL-84 og RB-61?
    baluba

    Jeg har spilt på rb-51 en periode nå. Om et par dager får jeg rb-61 og skal
    gjøre en direkte sammenligning.
    Grunnen til at jeg hat kjøpt rb-61 er på anbefaling fra en del andre som
    melder om ganske stor forskjell.
    Da skulle man tro rb-81 var enda bedre men dette har jeg blitt frarådet.

    Lasse :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Fikk følgende svar fra Christian på mail i morges: "Deler selges dessverre ikke løst til det formål. Deler er ment til service og ikke til DIY prosjekter."


    Haakon_Rognlien skrev:
    hel skrev:
    Roberth skrev:
    hel skrev:
    Hvor får man kjøpt løse redervedeler til Klipsch reference? Hvis man f ex trenger et basselement, et horn eller en horndriver?
    Audiocompaniet.
    Får ikke kjøpt løst der. Har spurt.
    Bare for å rette opp en eventuell misforståelse: I min tid som eier av Fryd Hi-Fi skaffet jeg reservedeler hos Audiocompaniet. Normalt har Audiocompaniet de fleste RF-elementer på lager, dersom de ikke har, kan det bli en del leveringstid.
    Går ut fra at det du mener kun er at de ikke selger DIREKTE til kunden, slik at man må gå via forhandler...?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan var prisingen på drivere forresten, like dyrt som å kjøpe en ny høyttaler og partere den eller var det greie priser?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.964
    Antall liker
    10.860
    Torget vurderinger
    10
    Slik jeg ser det får man ikke kjøpt løse deler. Det må være et serviceoppdrag knyttet til en konkret høyttaler som er kjøpt hos en forhandler.

    Det jeg kunne tenke meg var hornet og driveren til den nye RF7II / senteren og 2 av 6,5" bassene til den nye RF7 senterhøyttaleren. Har lyst å bygge en mindre/mellomstor gulvstående (RF62 II deluxe med dempet og finert kabinett) med bassporten foran men med skikkelig oppløsning. Jeg kommer ikke til å gi meg før jeg har fått tak i det men jeg må vel til Sverige eller USA? Kjenner en møbelsnekker så kabinettene blir den minste utfordringen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn