Fei skrev:
Har lest endel på spesifikasjonene, men med power handling, menes det at man kan kontinuerlig ha en 250w forsterker på full effekt uten at de tar skade?. Dette er sikkert et skikkelig dustespørsmål men jeg må ha det inn med teskje.. Har tilfeldigvis en 250w forsterker ;D
Takk ang bilder.
Her virker det som om alle mener at Klipsch tåler alt de fores med, og det er ikke helt sant. Jeg kjenner ikke deg, og du virker ganske oppegående. Derfor er kanskje dette unødvendig, men jeg vil fortelle om erfaringer som jeg har med sprenging av K.
Da jeg var en ung, aspirerende dj pleide jeg å spille på en restaurant som hadde private selskaper med servering av alkohol. Dette var på Karmøy før midten av åttitallet. Ved dansegulvet hadde vi et sett La Scala, som ble drevet av Nikkos største effektforsterker. Det burde være grei skuring, trodde jeg.
Men det var det faktisk ikke. Omtrent annenhver gang jeg hadde spillejobb der måtte vi på forhånd sjekke om diskantene var i orden. Vi var to dj's som spilte fast på stedet. Han andre var øyens mest etablerte dj, hvis jeg ikke husker feil. For å ikke henge ut en svært hyggelig kar vil jeg påpeke at jeg ikke er helt sikker på om det var han som spilte når jeg ikke var der, men skit la gå. Uansett så hadde den andre dj-en det for vane å sprenge diskantene. Og det skjedde svært ofte. Om det skyldtes vreng eller kraft vet jeg ikke, men sprengte var de uansett. Det virket helt utrolig på meg, som opplevde en enorm kraft med Nikkos 2x220 watt. Det fremstod for meg som uforståelig at det var mulig å bruke så mye kraft uten at det ble forferdelig ubehagelig, så forsterkeren bare lunket avgårde. Hvor overstyring skulle oppstå er for meg et mysterium, men det var kanskje mulig å overstyre mikseren?
Åkke som så var diskantene sprengt nesten annenhver gang. For å frikjenne den andre dj-en så kan det jo være at det var øvrig betjening på stedet som hadde sprengt dem på kvelder uten dj, men slikt er vel ganske usannsynlig.
Om under en måned er jeg også Klipsch-eier, hvis bare en kompis har råd til sine nye planer. Det blir et par RB-51. Fra før har jeg bare hørt skikkelig på modellen over, RB-61. Den spilte på en forsterker make til min EL-84 MingDa, og det låt fortreffelig. De stopper like raskt som de starter, og det er det eneste negative jeg kan skrive om den kombinasjonen. Hurtighet kan også være en svøpe med noen elementer, for den svakheten jeg vil påpeke er at de kanskje ikke klinger helt ut før de stopper. Til den prisen kan jeg uten problemer leve med det, for på alle andre områder låter de fenomenalt.
Slik jeg oppfattet det så yter RB-61 langt over evne med en anstendig rørforsterker. Det var lyd som helt klart hører til i en helt annen divisjon enn sub-5000 kroner. I og med at RB-51 har samme bestykning, og ikke altfor stor forskjell i kabinettstørrelse, så regner jeg med at forskjellen ikke er så fryktelig stor. Jeg gleder meg i alle fall storveis til å skifte lydfilosofi, for det er faktisk litt på tide. Jeg er kanskje det eneste medlemmet av HFS som synes jeg skifter ting for sjeldent, og at jeg gjerne kan bruke litt mer penger på hifi. ;D
Er det noen som har erfaring med både RB-51 og 61? Er det noen særlig stor forskjell på dem? Litt større kabinett og større bass-port burde ikke utgjøre så enormt stor forskjell, men er det noen som kan bekrefte det? Jeg har nemlig ikke fått høre 51 på rør enda, så jeg har ikke grunnlag for sammenligning. Jeg har knapt nok hørt dem på min venns Sansui også, og aldri i sweetspot. Derfor handler jeg blindt her, uten egentlig å ha lyttet på dem i det hele tatt.
Så spørsmålet til klipscherne her på forumet er; vil jeg oppleve det ganske annerledes i forhold til min erfaring med EL-84 og RB-61?