KnB

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    jan#jan skrev:
    Flytende gulv er grøss ... da er det bedre å kjøre hardt.
    Det er gulvet jeg er mest usikker på... 50mm sundolitt 22mm spon, 15mm parkett. alternativer vil bli vurdert men de må ikke bygge mer.

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    vins666 skrev:
    Gulv er isolert og grovavrettet betong, tanken er å bruke 50mm sundolitt 22mm spon og parkett.(sitat)

Isopor er ikke lovlig brukt i bygg uten å brannsikres.
    Har ikke sjekket hva som er lovlig eller ei, velger å følge anvisning fra entrepenør.

J

J.J

Gjest
    KnB skrev:
    jan#jan skrev:
    Flytende gulv er grøss ... da er det bedre å kjøre hardt.
    Det er gulvet jeg er mest usikker på... 50mm sundolitt 22mm spon, 15mm parkett. alternativer vil bli vurdert men de må ikke bygge mer.
    Varmekabel i gulvet ??

Her er et fancy ;) ;D Og et veldig slitesterkt gulv - blir brukt endel i det offentlige , men privatmarkedet vokser.
    Gummigolv ... godt og gå på (har det selv) og gir en behagelig akustikk, kan ikke forklare det mer .... ::)

Leveres i fliser - 53x53 cm og i 100x100 cm. Jeg har 53 versjonen.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.930
    Torget vurderinger
    3
    2*2" tilfarere boltet i gulvet 5cm isolasjon og 22mm parkett beregnet for å legge direkte på bjelkelag burde være en solid løsning :)

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Det gummigulvet kjenner jeg godt til, og ikke i svarte H om det havner i mitt hus :-X ;D ;D

Liker ikke varme i gulv, om det skulle være noe -kanskje vannbåren varme, men nei, det blir det ikke.

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Kvalitet er veldig bra osv, men jeg har tråkket på slike gulv i x antall år. For meg er det et mer jobb gulv ;)

J

J.J

Gjest
    KnB skrev:
    Kvalitet er veldig bra osv, men jeg har tråkket på slike gulv i x antall år. For meg er det et mer jobb gulv ;)
    Ah - den ser jeg ;)

Men noe som ligger ned-til betongen. Ville jeg hatt selv ihvertfall - Hva med skifer eller lignende ? Og heller dempe med løse tepper
    om nødvendig.

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg legger tilfarere så vil jeg burdere å spikre 22mm eikeplank direkte, det er pent og solid som bare det.
    Det er et alternativ. Vet ikke helt hvordan det bør gjøres mht fuktsperre, men det burde gå greit.

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke legge noe direkte på grov støpt plate, må ha 50mm isolasjon + fukt sperre

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.398
    Torget vurderinger
    1
    KnB skrev:
    Det gummigulvet kjenner jeg godt til, og ikke i svarte H om det havner i mitt hus :-X ;D ;D

Liker ikke varme i gulv, om det skulle være noe -kanskje vannbåren varme, men nei, det blir det ikke.
    Åh, på kjøkken og andre steder som det kunne trenges... ja hvorfor ikke. Plastikk-lammi gulv har jeg fått nok av, og unger lager hakk i alt inkludert parkett. Må vel kjøpe bambus-parkett når det blir aktuelt en gang.

vins666

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    3
    KnB skrev:
    vins666 skrev:
    Gulv er isolert og grovavrettet betong, tanken er å bruke 50mm sundolitt 22mm spon og parkett.(sitat)

Har ikke sjekket hva som er lovlig eller ei, velger å følge anvisning fra entrepenør.
    Beklager feilinformasjon. Ser at sundolitt er godkjent lagt med overdekking av 22mm spon eller gips før parkett.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.930
    Torget vurderinger
    3
    Tanken min var å spikre direkte i tilfarer. Bare bruke ullpapp på tilfarer for å hindre knirk.
    Hvis huset er av nyere dato ligger det sikkert fuktsperre i grunn. Da er det ingen grunn til å bruke fuktsperre lenger opp i konstruksjonen. Det er rett å slett uheldig da du kan ende med å sperre fukt mellom to lag plast.
    er huset av eldre årgang så annbefaler byggforsk å legge plast direkte på betong og tilfarere oppå, isolasjon og tregulv eller spon.

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    vins666 skrev:
    KnB skrev:
    vins666 skrev:

Beklager feilinformasjon. Ser at sundolitt er godkjent lagt med overdekking av 22mm spon eller gips før parkett.
    Det var da endelig godt :)

J

J.J

Gjest
    bjornh skrev:
    KnB skrev:

Åh, på kjøkken og andre steder som det kunne trenges... ja hvorfor ikke. Plastikk-lammi gulv har jeg fått nok av, og unger lager hakk i alt inkludert parkett. Må vel kjøpe bambus-parkett når det blir aktuelt en gang.
    Gummigolv er ikke plastikk .. men et høykvalitetsprodukt, men tror jeg skjønner hva du mener fordet ;)
    Det er fordel med enkle fliser .. OM det skulle bli hakk osv er det enkelt og skifte ut.

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Nikko03 skrev:
    Tanken min var å spikre direkte i tilfarer. Bare bruke ullpapp på tilfarer for å hindre knirk.
    Hvis huset er av nyere dato ligger det sikkert fuktsperre i grunn. Da er det ingen grunn til å bruke fuktsperre lenger opp i konstruksjonen. Det er rett å slett uheldig da du kan ende med å sperre fukt mellom to lag plast.
    er huset av eldre årgang så annbefaler byggforsk å legge plast direkte på betong og tilfarere oppå, isolasjon og tregulv eller spon.
    Ja, ser den :) men må inn med fuktsperre under tilfarere... som igjen blir puntert ved bolting.

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    KnB skrev:

Har god erfaring med heltre eik, helt annen kvalitet en parkett. La over 100m2 skipsgulv i mitt gamle hus. Veldig bra.
    Et slikt gulv blir ikke degradert ved noen hakk og riper, imo.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.930
    Torget vurderinger
    3
    KnB skrev:
    Nikko03 skrev:
    Ja, ser den :) men må inn med fuktsperre under tilfarere... som igjen blir puntert ved bolting.
    Riktig det. Men den lekkasjen er så liten og klemt med tilfareren så den representerer ingen fare.
    Var på kurs om fuktsperrer og vindtetting for en tid tilbake. Der sa foredragsholder at samlet antall rifter i plasten innvendig i etasjen. Ikke måtte overstige 10cm i diameter hvis tetthets kravet skulle overholdes.
    Og det er da små rifter som ikke er klemt med treverk mot konstruksjonen. Så det er litt å gå på for å si det sånn.
    selvom 10cm i diameter totalt i hele etasjen ikke er veldig mye, med tanke på hvor mye som monteres etter at plasten er satt opp :)

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Nikko03, tror det vil gå bra på den måten. Takker for tips :)

Litt frem i tid før jeg skal begynne på prosjektet enda, skal se på ulike løsninger, men aller enklest blir jo å legge sundolitt under flytende gulv. Om det utgjør så veldig mye for lyden er jeg usikker på...
    Derfor kjempefint med tips og anbefalinger ang dette :)

J

J.J

Gjest
    Flytende gulv vil føre til vibrasjoner ifra subwofferne - det gulvet må synge med ....
    Og med sånne vibrasjoner så vil det vel også bli tap av energi .. ??

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    vil tro at "fast" gulv vil være bedre ja, ser at flere er overbevist om at flytende gulv er fyfy. Sånn sett har jeg nok et dårlig gulv i hoved etasjen.... flytene med mange lag, slissepalte, lydtrinn, gips, spon, parkett. Men med et ekstra bjelkelag for økt stivhet. Usikker på hvor negativt dette er ::)

Men kan like godt legge litt ekstra i kjellergulvet for å være på den sikre siden 8)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.930
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje rockwool trinnlyd matter og flytende spon + parkett er bedre en isopor.
    det er iallefall mye brukt i forbindelse med flytende gulv

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Om jeg legger flytende ser jeg ikke at trinnlyd har noen fordel fremfor isopor på et kjellergulv.
    Alternativet blir tilfarere og spikring tror jeg :)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.930
    Torget vurderinger
    3
    KnB skrev:
    Om jeg legger flytende ser jeg ikke at trinnlyd har noen fordel fremfor isopor på et kjellergulv.
    Alternativet blir tilfarere og spikring tror jeg :)
    ikke sikkert det er bedre men trodde kanskje trinnlyd matta dempet vibrasjoner i underlaget bedre

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    fra lytte pos.
    prøver meg på justering av basser...

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Dette ble jo riktig så vakkert til slutt, ja...

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hvor er resten av subtårna ? ::)

Ser ikke galt ut det der :)

/jan

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    hehe, joda jeg synes det er ganske ok, men er nok mange som mener jeg er helt ute i periferien her ;D
    Bassene skal få samme finish som trio.

JanR, vel, jeg angrer litt på at jeg kjøpte dverg tårn ;D men det holder i lange baner, er dominerende nok som det er..
    Men kan kjøpe 2 til 8)

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Litt av baksiden ::)

En litt amputert dddac gjør tjeneste som kilde noen dager til.

Vedlegg

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Forbilledlig ryddig gitt kompleksiteten og dubbedittfaktoren. Dog ville jeg muligens fjernet siste rest av synlig kabling ved å flytte XO/EQ/Bassamp-boksene bak høyttalerne.

Ellers skjønner jeg at du synes 2x15"/side holder. Selv er jeg ikke i nærheten av å tyne mine 1x15"/side uten at ørene begynner å klage, og nabohensyn begynner å bli en issue. (Gjelder avspilling av normal musikk uten mye innhold sub30Hz).

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    :)

skal lage 2 nye rack til 300b forsterkerene, bassforsterkerene skal inn i rack. Som du ser er kabling bare twinnet PN for disse.
    ikke noe ferdig sydde greier her nei ;D

Spiller rimelig høyt med 4x15", men hadde jeg hatt litt større stue.. headroom er alltid bra.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Veldig bra unge mann :)
    Flotte bilder av utrolig flott hardware.

ps: ser bra ut ut med "minitårn" også

/jan

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    noen små justeringer for pre i dag, koplet inngang velger og satt i nye rca kontakter. loddet kun en inngang så langt.

Mulig jeg setter inn en ekstra velger for bypass av pot meter, må se hvordan volum kontrollen for dac virker.

Vedlegg

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    besøk i nabolaget, bilde tatt gjennom stuevinduet.
    Gresset stille og rolig til musikk av Jan Garbarek ;D

Vedlegg

• 72.5 KB Visninger: 225
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn