ennå "stivere" powerKnB skrev:Kan leve lenge med det jeg har her nå Leif. Om 4 uker skal de 2 siste bassene være ferdig, spennende å se hva det sammen med ny dac gjør med lyden.
Er ute på jobb nå, har med kit for super regulatorer som skal bygges. Hvilken forandring vil implementering av denne kunne gi?
Har hatt Trio i over 12 år nå, aldri benyttet AG's egne basser. De store horna på Trio går i hvertfall ned til 250-220 Hz. men under dette har hornet ingen forsterkende effekt. Jeg har god erfaring med både 300 og 400 Hz. som nedre delefrekvens, og best resultat med 6 db. steilhet. Aktiv deling.SannaX skrev:Hehe..kjenner igjen den. Mye vil ha mer osv.Du får jo et annet headroom samt nesten en line-array, og det vil kanskje gi en enda bedre frekvensrespons i bassområdet.
Skal gi meg i kast med et diy Trio oppsett. Trenger derfor å sjekke med dere som har ordentlig Trio hvorvidt det oppleves noen "hull" på frekvensfløyene. Særlig i delingen mellom midbass hornet og bassene. Poenget for uvissheten er at det diskuteres mye på utendlandske fora hvor mye respons man har ned mot cut-off frekvensen for hornet. Ned mot og under dette vil hornladningen forsvinne, og elementet fungerer som en konvensjonell høytaler (uten hornladning). Det sies at delefrekvensen mellom elementene bør ligge en oktav over cut-off, spesielt på mid og tweeter, noe lavere på mid/øvre bass. Noe av grunnen til dette er at det introduseres phase shift og group delay hvis det deles for lavt.
Nå ble jo dette veldig teknisk, og jeg beklager det.
Hovedpoenget mitt er imidlertid at en del av det tekniske/forskningen rundt dette blir veldig høytflyvende for de fleste. Nesten på grensen så folk ikke tør gi seg i kast med horn. Jeg er som sagt ute etter å høre hva de som faktisk eier hornene opplever. Jeg har også selv hørt Trio, og kan ikke si jeg var annet enn imponert.
Da er jeg et steg nærmere å bestemme meg for utgangspunktet i byggingen. Takk
Et spørsmål til: har du XM9 eller XM44? Er veldig i tvil om jeg skal gå for analog eller digital deling. Nå blir jeg vel halshogd av analog-mafiaen ;D
Sorry OT i tråden din KnB..si fra hvis det gjør noe!pengesluk skrev:Har hatt Trio i over 12 år nå, aldri benyttet AG's egne basser. De store horna på Trio går i hvertfall ned til 250-220 Hz. men under dette har hornet ingen forsterkende effekt. Jeg har god erfaring med både 300 og 400 Hz. som nedre delefrekvens, og best resultat med 6 db. steilhet. Aktiv deling.
Og det fungerer veldig bra!LMC skrev:så min oppskrift er analog, passiv deling (og evt eq) på linjenivå for maks følsomhet og best integrasjon
mvh
Leif
Nettopp.janly skrev:Sluket: betyr det at du ikke ville sendt fullrange signal til Trio'ene, men benyttet en deling? Slik at basstårn og Trio ikke spilte over samme frekvensområde i og med at Trio i utgangspunktet spiller ned til ca 140hz?
Det er flere veier til Rom, og dette er en av de! Har forøvrig hørt flere anlegg med digital aktiv deling og det er (foreløpig, i hvertfall..) ikke veien.KnB skrev:Og det fungerer veldig bra!LMC skrev:så min oppskrift er analog, passiv deling (og evt eq) på linjenivå for maks følsomhet og best integrasjon
mvh
Leif
Eehh.. to! Ett to-veis og et for inntil fire. Viktig med verktøy når man kokkelerer!LMC skrev:du har vel et Accuphase filter kjenner jeg deg rett? ;D
mvh
Leif
Steilheten justeres på hovedkortet, samme med fase og volum i 0,5 - 1 - 2 dB step, inntil 20 dB. MEGET praktisk. Kun selve frekvensen på innstikkskort.LMC skrev:samme steilhet?
GULP - glemte at dette er tråden til KnB - vi har vel snart skremt ihjæl han nå. Beklager, KnB! Ble bitt av bølgen!SannaX skrev:Mye spennende lesning her nå. Tror nok det enkleste for egen del blir et aktivt digitalt filter, for å teste ut hva som passer best. Det eneste jeg er "nervøs" for er dsp som ofte følger med disse løsningene, og hva alt dette gjør med lyden i form av delay etc. Kan hende er bekymringen ubegrunnet.