KnB

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    Takk :) Fungerer veldig bra nå med "kun" to basser, men... 8)
    Deler på 135hz 24db filter fra marchand. Fungerer bra.
    Skal du bygge kasser selv, eller dipol kanskje?

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Hehe..kjenner igjen den. Mye vil ha mer osv. :) Du får jo et annet headroom samt nesten en line-array, og det vil kanskje gi en enda bedre frekvensrespons i bassområdet.

Skal gi meg i kast med et diy Trio oppsett. Trenger derfor å sjekke med dere som har ordentlig Trio hvorvidt det oppleves noen "hull" på frekvensfløyene. Særlig i delingen mellom midbass hornet og bassene. Poenget for uvissheten er at det diskuteres mye på utendlandske fora hvor mye respons man har ned mot cut-off frekvensen for hornet. Ned mot og under dette vil hornladningen forsvinne, og elementet fungerer som en konvensjonell høytaler (uten hornladning). Det sies at delefrekvensen mellom elementene bør ligge en oktav over cut-off, spesielt på mid og tweeter, noe lavere på mid/øvre bass. Noe av grunnen til dette er at det introduseres phase shift og group delay hvis det deles for lavt.
    Nå ble jo dette veldig teknisk, og jeg beklager det.
    Hovedpoenget mitt er imidlertid at en del av det tekniske/forskningen rundt dette blir veldig høytflyvende for de fleste. Nesten på grensen så folk ikke tør gi seg i kast med horn. Jeg er som sagt ute etter å høre hva de som faktisk eier hornene opplever. Jeg har også selv hørt Trio, og kan ikke si jeg var annet enn imponert.
    Da er jeg et steg nærmere å bestemme meg for utgangspunktet i byggingen. Takk :)

Et spørsmål til: har du XM9 eller XM44? Er veldig i tvil om jeg skal gå for analog eller digital deling. Nå blir jeg vel halshogd av analog-mafiaen ;D

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    kult :)

xm46.

LMC er jo den med lang fartstid og mye erfaring fra trio og custom basser.
    Mitt ht system er/blir en kopi av hva Leif har i dag.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    KnB skrev:
    Kan leve lenge med det jeg har her nå Leif :). Om 4 uker skal de 2 siste bassene være ferdig, spennende å se hva det sammen med ny dac gjør med lyden.

Er ute på jobb nå, har med kit for super regulatorer som skal bygges. Hvilken forandring vil implementering av denne kunne gi?
    ennå "stivere" power
    dvs stålkontroll
    det sammen med doblet følsomhet på basstårna:
    "jern-neve i silkehanske"

gled deg! 8)

mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    SannaX skrev:
    Hehe..kjenner igjen den. Mye vil ha mer osv. :) Du får jo et annet headroom samt nesten en line-array, og det vil kanskje gi en enda bedre frekvensrespons i bassområdet.

Skal gi meg i kast med et diy Trio oppsett. Trenger derfor å sjekke med dere som har ordentlig Trio hvorvidt det oppleves noen "hull" på frekvensfløyene. Særlig i delingen mellom midbass hornet og bassene. Poenget for uvissheten er at det diskuteres mye på utendlandske fora hvor mye respons man har ned mot cut-off frekvensen for hornet. Ned mot og under dette vil hornladningen forsvinne, og elementet fungerer som en konvensjonell høytaler (uten hornladning). Det sies at delefrekvensen mellom elementene bør ligge en oktav over cut-off, spesielt på mid og tweeter, noe lavere på mid/øvre bass. Noe av grunnen til dette er at det introduseres phase shift og group delay hvis det deles for lavt.
    Nå ble jo dette veldig teknisk, og jeg beklager det.
    Hovedpoenget mitt er imidlertid at en del av det tekniske/forskningen rundt dette blir veldig høytflyvende for de fleste. Nesten på grensen så folk ikke tør gi seg i kast med horn. Jeg er som sagt ute etter å høre hva de som faktisk eier hornene opplever. Jeg har også selv hørt Trio, og kan ikke si jeg var annet enn imponert.
    Da er jeg et steg nærmere å bestemme meg for utgangspunktet i byggingen. Takk :)

Et spørsmål til: har du XM9 eller XM44? Er veldig i tvil om jeg skal gå for analog eller digital deling. Nå blir jeg vel halshogd av analog-mafiaen ;D
    Har hatt Trio i over 12 år nå, aldri benyttet AG's egne basser. De store horna på Trio går i hvertfall ned til 250-220 Hz. men under dette har hornet ingen forsterkende effekt. Jeg har god erfaring med både 300 og 400 Hz. som nedre delefrekvens, og best resultat med 6 db. steilhet. Aktiv deling.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    har du pakket de ut? ::)
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Nå skal De passe Dem litt, Herr LMC - kanskje jeg må ta en prat med min GODE venn havnesjefen i Horten så du må ligge på svai ved Bastø-fergen om en måneds tid.. 8) 8)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    vi må satse på longsideplass ved flytebrygga som vanlig
    bare Petter husker å ta med seg tampen når han hopper i land!
    fortrinnsvis med den andre enden festet til båten ;D
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Pleier ikke han å droppe ankeret.. - i lettbåten ;D ;D

PS: Har bokad hotel fre-lø.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Har hatt Trio i over 12 år nå, aldri benyttet AG's egne basser. De store horna på Trio går i hvertfall ned til 250-220 Hz. men under dette har hornet ingen forsterkende effekt. Jeg har god erfaring med både 300 og 400 Hz. som nedre delefrekvens, og best resultat med 6 db. steilhet. Aktiv deling.
    Sorry OT i tråden din KnB..si fra hvis det gjør noe!
    I følge AG ligger delefrekvens på 100hz. En av gutta i AG tråden hadde snakket direkte med AG, og de mente hornet hade en reell cut-off på 150hz. Da høres 220-250hz edruelig ut som delingsområde. Ser jo likevel at alle deler ned under hornets cut-off? Blir det bare tekniske fraser, siden det virker som det ikke er hørbart uansett? LMC, du deler vel på 130hz@24db mot bassene har jeg lest et sted? Det er ikke meningen å sette spørsmålstegn ved AG oppsettene deres, for lytteinntrykkene sier jo mer en 1000ord, bare prøver å skjønne hva AG egentlig gjør. Og for å være helt ærlig, så blåser jeg blanke i det teoretiske, så lenge det praktisk fungerer. Grunnen til spørsmålene er kun for å bestemme hva oppsettet skal bestå av til slutt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Prøv å dele høyere, så hører du forskjell. Fysiske lover gjelder for AG også. Forskjell på cut-off og hva som er optimalt.. Men ta ikke mine ord for det, prøv det selv. Det verste vi gjør med horn er å tvinge de oppover/nedover i frekvensytterpunktene i den tro at størst mulig operativt område er det optimale.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hos meg begynte bassen å rulle kraftig av ved rundt 140hz og siden jeg ikke vil dele mellombasshorna nedover valgte jeg 130hz for passe fill inn
    skulle jeg blendet inn tårna ved 200hz, måte jeg kjørt høypass og det kompliserer/fucker opp alt! imo
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Prøvde ikke du også slakere deling, Leif, men med dårligere resultat? Eller husker jeg leif?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du husker som en elefant ;D
    jeg delte etter masse eksperimentering dual 6db på 95 og 120 hz
    24db@130 ble vesentlig ryddigere og mere potent
    alt passivt og analogt på linjenivå inn på bassforsterkere
    prøvde også på Bert´s anbefaling en eq i de laveste frekvensene(under 30hz) ved hjelp av et høypassfilter, men det tok fullstendig luven av dynamikken og låt uengasjerende og dødt(derfor min uvilje mot dipoler som oftest equalises, gjerne hardt, på denne måten)
    så min oppskrift er analog, passiv deling (og evt eq) på linjenivå for maks følsomhet og best integrasjon
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Der er vi på linje - voldsom eq av dipol (som ofte benyttes som lettvint utvei for å kompensere for avrullingen) er ikke bra og heller ikke noe tema hos meg. Er løst på annet vis. Hos meg fungerer både 6 dB og 12 dB men det er fordi satelittene faktisk ER fullrange samt at bassene går spikrakt til 500 Hz, målt i rommet. Da tåler systemet slakk deling. I tillegg har jeg mer enn nok power både til bass og satelitter, PLUSS at alle elementene har stålkontroll (sic) på seg selv - viktig.

Dersom jeg skulle bruke Trio sammen med bassystemene nå, ville jeg startet med 350 Hz. og 6 dB, så skiftet til 12 dB for sammenlikning, deretter prøvd tilsvarende med 290 Hz. og kanskje 250 Hz. Heldigvis er det hjul på baflene så det er enkelt å flytte de frem/tilbake for å finne optimal plassering mht. akustisk senter.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ok
    men da ville det bli et meningsløst smalt område for Trio mellombasshornet som skjæres på 600 på vei opp imo
    da er på en måte Trio feil valg i utg.-punktet
    skulle jeg hatt noe annet, ville jeg hatt Skramstad subhorn fra 25-80, dual Altec 15/evt Kilimanjaro fc i front horn fra 80-800(ala Steve Mackie) og et eller annet gromt i toppen
    mvh
    Leif

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    342
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Sluket: betyr det at du ikke ville sendt fullrange signal til Trio'ene, men benyttet en deling? Slik at basstårn og Trio ikke spilte over samme frekvensområde i og med at Trio i utgangspunktet spiller ned til ca 140hz?

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    LMC skrev:
    så min oppskrift er analog, passiv deling (og evt eq) på linjenivå for maks følsomhet og best integrasjon
    mvh
    Leif
    Og det fungerer veldig bra!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    janly skrev:
    Sluket: betyr det at du ikke ville sendt fullrange signal til Trio'ene, men benyttet en deling? Slik at basstårn og Trio ikke spilte over samme frekvensområde i og med at Trio i utgangspunktet spiller ned til ca 140hz?
    Nettopp.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    KnB skrev:
    LMC skrev:
    mvh
    Leif
    Og det fungerer veldig bra!
    Det er flere veier til Rom, og dette er en av de! Har forøvrig hørt flere anlegg med digital aktiv deling og det er (foreløpig, i hvertfall..) ikke veien.
    Jeg bruker aktiv ANALOG deling som verktøy under uttesting og prøving, men det skiftes til passiv deling på linjenivå når spec. er bestemt.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    høres ut som en fin prosedyre
    synd det ikke finnes noen gode aktive delefiltre med variabel delning
    hadde gjort alt enklere enn å drive og bytte filterkort mm
    kanskje digital er ok for prøving av frekvenser og steilhet, for så å bytte til fast analog
    mvh
    Leif

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.742
    Digitale filtre er veldig gode verktøy til å prøve ut saker og ting på sekunder.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Jag, jeg har vurdert digital deling men det koster så forp.... mye penger ( fort 100k) og i og med at det ikke skal benyttes permanent men bare som et verktøy, så tar vi heller litt kortskifte på strak arm!

Det finnes analoge filtre med justerbare (brytere) frekvenser men disse er gjerne fra syttitallet og ikke veldig high end, og har gjerne ikke muligheten til endring av flankesteilhet, fase og et par andre kjekke opsjoner. Så korskifte IT IS. Tar ikke så lang tid da, et minutt.. ::) ::)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du har vel et Accuphase filter kjenner jeg deg rett? ;D
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    interessant produkt, men skal du ha et knippe med ulike frekvenser, flankesteilhet i både lav og høypass, baller det på seg..rundt 500 for LP og HP begge kanaler for en frekvens og en bratthet....
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Sikkert interessant i et enkelt, allerede designet system med kun en delefrekvens og fast flankesteilhet, men dersom det skal benyttes som verktøy a la det jeg gjør med Accuphase sitt fire-veis filter så blir det en lastebil med deler, mye å holde styr på og sikkert dyrt nok også..

Bedre å løse det med kun en boks og 0 mulighet for feilkoblinger etc. Ikke noe stas å svi av et par beryllium membraner til $ 2.000.00 / stk. pluss frakt/retur Japan..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    du har vel et Accuphase filter kjenner jeg deg rett? ;D
    mvh
    Leif
    Eehh.. to! Ett to-veis og et for inntil fire. Viktig med verktøy når man kokkelerer!

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    et annet alternativ er Rod Elliot sine filterboards
    de spiller knall hos Ove på Altec riggen
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    Ja, sikkert bra, og så har du noe interesant fra Pass i kombinasjon med hans "stärkare" men da er man litt låst igjen. Fordelen med Accuphase er "plug & play" og til formålet god nok lyd og fleksibilitet. Så kan man optimalisere en passiv linjeløsning når alle relevante verdier er testet og valgt.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    men du må jo ha noen kort liggende da
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    13 stk. - fra 70 Hz. til 10K. Meget praktisk.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Mye spennende lesning her nå. Tror nok det enkleste for egen del blir et aktivt digitalt filter, for å teste ut hva som passer best. Det eneste jeg er "nervøs" for er dsp som ofte følger med disse løsningene, og hva alt dette gjør med lyden i form av delay etc. Kan hende er bekymringen ubegrunnet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    LMC skrev:
    samme steilhet?
    Steilheten justeres på hovedkortet, samme med fase og volum i 0,5 - 1 - 2 dB step, inntil 20 dB. MEGET praktisk. Kun selve frekvensen på innstikkskort.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.551
    Torget vurderinger
    23
    SannaX skrev:
    Mye spennende lesning her nå. Tror nok det enkleste for egen del blir et aktivt digitalt filter, for å teste ut hva som passer best. Det eneste jeg er "nervøs" for er dsp som ofte følger med disse løsningene, og hva alt dette gjør med lyden i form av delay etc. Kan hende er bekymringen ubegrunnet.
    GULP - glemte at dette er tråden til KnB - vi har vel snart skremt ihjæl han nå. Beklager, KnB! Ble bitt av bølgen!

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    kjør på, her er alt lov, og dette er jo interessant og relevant :)

KnB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    108
    Torget vurderinger
    2
    ;D ja da, så lenge meningen er god :eek:

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Det var bra! Satt med en gnagende følelse jeg også :) Interessant stoff er det jo definitivt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn