Krell

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Har akkurat handlet meg et gammelt KAV forsterkersett, som jeg er meeeget fornøyd med. Kav 250p og Kav 150a, for å være nøyaktig.

    Vurderer å prøve å JBL på det, siden jeg syns lyden blir litt slank (men ellers veldig bra) med Klipsch. Noen som har synspunkter, eller tips om andre høyttalere som vil spille fyldig og dynamisk med dette settet? Går mest i rock og metal, men er ganske altetende og liker å kunne høre på jazz, klassisk, og andre ting også. Film låter allerede mer enn "greit nok", men skader ikke med litt mer pondus her heller tenker jeg. Tenkte kanskje JBL LS 80.


    Eneste negative jeg har å si er om byggekvaliteten. Høyttalerterminalene på effektforsterkeren virker både ganske grunne, og gjør at banapluggene jeg hadde på kablene mine satt litt slarkete. Ble bedre når jeg byttet til andre kabler som en nødløsning, men lurer på om det rett og slett er dårlig kvalitet/unøyaktig boring i disse terminalene. Andre som har vært borti noe lignende? Kablene jeg bruker nå sitter forsåvidt greit nok tilsynelatende, men dette er sånt som kan holde meg våken om natta når jeg ligger og har angst for at kablene skal løsne og kortslutte.
    Jeg brukte et par ProAc Response 1SC sammen med Krell KAV 150a. Det var lyd som falt i smak i mine ører, men er nok ganske langt unna det man vil få med både Klipsch og JBL.

    Ellers deler jeg ditt hjertesukk angående høyttalerterminalene på KAV 150a - de var både grunne og slarkete hos meg også. Men jeg opplevde aldri at noen av kablene mine løsnet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Ulf-B, takk for svar. ProAc har jeg bare hørt et par ganger tidligere, og kan dessverre ikke si det passet helt til mine preferanser. Det var vel den tidligere gulvstående som het 2.5 eller noe lignende, hvis hukommelsen ikke svikter helt. Får se det an og prøve meg fram litt, har vurdert å bruke de ekstra pre-utgangene til et par subwoofere som et alternativ til å bytte høyttalere.

    Det med de terminalene er et irritasjonsmoment, ja. Ikke det jeg forventer av en produsent som Krell, selv om dette er budsjettforsterkere fra den kanten. Har litt terskel for å modifisere og bytte terminaler, men det finnes vel noen sakkyndige fagfolk som kan gjøre det på en forsvarlig måte hvis det blir aktuellt. Eventuellt bruke spader isteden, men syns ikke det blir optimalt heller i disse terminalene.
     

    akkjasann

    Medlem
    Ble medlem
    10.12.2008
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Hva i all verden gjør man om man trenger service/reparasjon på en Krell??!
    Har en KPS 25sc som ikke lenger leser CD'ene stabilt (se denne: Krell disfunktion.MOV - YouTube). Funker av og til, men som sagt, ikke stabil.
    Har kontaktet Krell i USA, og fått noen innledende men ikke oppklarende svar, men så ble det plutselig taust.
    Kontaktet også generalagent for Norden i Sverige, men de svarer ikke i det hele tatt.
    Så her sitter jeg med en fantastisk maskin som bare fungerer når den selv vil...
    Noen tips? Både til hva som kan være feil, og hvordan man får Krell eller andre som kan utføre service i tale?
    Hej.
    Har haft min kps 25 sc på renovering i Holland"creato audio"Skicka mig ett mail så får du alla detaljer Vis vedlegget 198990 Vis vedlegget 198988 Vis vedlegget 198989
    Troligen är det denna "hold stopper"som är problemet.
    Hilsen/Ingemar
    Takk for godt tips Ingemar!
    Jeg så innlegget ditt først nå, og har i mellomtiden oppdaget Creato selv. Jeg venter i skrivende stund på å få KPS'n min i retur fullt overhalt og oppgradert.
    Jeg kontaktet også Knut Vadseth i Fidelity da jeg oppdaget Creato, og han ringte sporenstreks til Holland og sendte sin maskin dit. Han var meget godt fornøyd, noe han også gir uttrykk for i siste nummer av Fidelity.
    Creato kan absolutt anbefales til alle som har bruk for service eller oppgradering på en Krell. Meget god kommunikasjon og service, og virkelig kompetente folk!
    Gleder meg til prøvespilling!
     

    ingemar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2006
    Innlegg
    52
    Antall liker
    9
    Hva i all verden gjør man om man trenger service/reparasjon på en Krell??!
    Har en KPS 25sc som ikke lenger leser CD'ene stabilt (se denne: Krell disfunktion.MOV - YouTube). Funker av og til, men som sagt, ikke stabil.
    Har kontaktet Krell i USA, og fått noen innledende men ikke oppklarende svar, men så ble det plutselig taust.
    Kontaktet også generalagent for Norden i Sverige, men de svarer ikke i det hele tatt.
    Så her sitter jeg med en fantastisk maskin som bare fungerer når den selv vil...
    Noen tips? Både til hva som kan være feil, og hvordan man får Krell eller andre som kan utføre service i tale?
    Hej.
    Har haft min kps 25 sc på renovering i Holland"creato audio"Skicka mig ett mail så får du alla detaljer Vis vedlegget 198990 Vis vedlegget 198988 Vis vedlegget 198989
    Troligen är det denna "hold stopper"som är problemet.
    Hilsen/Ingemar
    Takk for godt tips Ingemar!
    Jeg så innlegget ditt først nå, og har i mellomtiden oppdaget Creato selv. Jeg venter i skrivende stund på å få KPS'n min i retur fullt overhalt og oppgradert.
    Jeg kontaktet også Knut Vadseth i Fidelity da jeg oppdaget Creato, og han ringte sporenstreks til Holland og sendte sin maskin dit. Han var meget godt fornøyd, noe han også gir uttrykk for i siste nummer av Fidelity.
    Creato kan absolutt anbefales til alle som har bruk for service eller oppgradering på en Krell. Meget god kommunikasjon og service, og virkelig kompetente folk!
    Gleder meg til prøvespilling!
    Du kommer att bli nöjd det är jag helt säker på!!!
    Ska skicka min fpb 700 cx till Marcel för en uppgradering i oktober.Han har en del ideer om att få den att spela ännu bättre!!!
    Hilsen Ingemar
     

    Peter J

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Hva i all verden gjør man om man trenger service/reparasjon på en Krell??!
    Har en KPS 25sc som ikke lenger leser CD'ene stabilt (se denne: Krell disfunktion.MOV - YouTube). Funker av og til, men som sagt, ikke stabil.
    Har kontaktet Krell i USA, og fått noen innledende men ikke oppklarende svar, men så ble det plutselig taust.
    Kontaktet også generalagent for Norden i Sverige, men de svarer ikke i det hele tatt.
    Så her sitter jeg med en fantastisk maskin som bare fungerer når den selv vil...
    Noen tips? Både til hva som kan være feil, og hvordan man får Krell eller andre som kan utføre service i tale?
    Hej.
    Har haft min kps 25 sc på renovering i Holland"creato audio"Skicka mig ett mail så får du alla detaljer Vis vedlegget 198990 Vis vedlegget 198988 Vis vedlegget 198989
    Troligen är det denna "hold stopper"som är problemet.
    Hilsen/Ingemar
    Takk for godt tips Ingemar!
    Jeg så innlegget ditt først nå, og har i mellomtiden oppdaget Creato selv. Jeg venter i skrivende stund på å få KPS'n min i retur fullt overhalt og oppgradert.
    Jeg kontaktet også Knut Vadseth i Fidelity da jeg oppdaget Creato, og han ringte sporenstreks til Holland og sendte sin maskin dit. Han var meget godt fornøyd, noe han også gir uttrykk for i siste nummer av Fidelity.
    Creato kan absolutt anbefales til alle som har bruk for service eller oppgradering på en Krell. Meget god kommunikasjon og service, og virkelig kompetente folk!
    Gleder meg til prøvespilling!
    Du kommer att bli nöjd det är jag helt säker på!!!
    Ska skicka min fpb 700 cx till Marcel för en uppgradering i oktober.Han har en del ideer om att få den att spela ännu bättre!!!
    Hilsen Ingemar
    Hei!
    Jeg oppdaget Creato Audio i siste Fidelity, så sjekket jeg Krell tråden her og leste om Ingemar sin erfaringen. Da var valget meget lett.
    Min KPS sendes fra Creato i morgen. Den hadde de klassiske KPS feilene, men er nå fullt oppgradert. Monoblokkene skal sendes inn til høsten.
     

    ingemar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2006
    Innlegg
    52
    Antall liker
    9
    Vad skoj det är att fler som upptäckt Marcel och Creato Audio:)En mycket trevlig bekantskap "våran"Marcel!!Har haft en längre diskussion med honom om krells slutsteg,hade en tanke på att eventuellt uppgradera till den modernare evo serien typ 600 men Marcel menade att det inte är värt pengarna utan istället gå för evolution 1 eller Agostinos senaste kreationer,men dom kostar ju som bekant några kronor:eek:men han har en lösning"enligt honom själv"som ska spela i klass med evo 600 eller till och med bättre och efter att haft min creato uppgraderade cd ett tag nu så tvivlar jag inte på hans uttalande:cool:
    Hilsen/Ingemar
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Mon tro om Marcel kunne gjort noe spennende med et par Krell MRA :rolleyes:

    Mvh
    Roysen
     

    Peter J

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    28
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Mon tro om Marcel kunne gjort noe spennende med et par Krell MRA :rolleyes:

    Mvh
    Roysen
    Nå er ikke jeg noen ekspert men skulle tro at noen av kondensatorene har sett sine beste dager. Regner med at MRA utvikler en del varme, det gjør i værtfall FPB serien.

    Peter J
     

    ingemar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2006
    Innlegg
    52
    Antall liker
    9
    :D
    Hej Roysen!
    Först vill jag önska dig en god bättring!!!
    Tja vem vet vad han kan hitta på men efter jag har renoverat min kps hos honom så tror jag säkert att han kan få till det lite till så att säga.Enligt honom själv så tycker han att krell är bland dom bättre trots att han har varit designer hos Goldmund men att dom kan göras lite bättre på vissa punkter,har en lista på vad "uppgraderingen"går ut på,om du är nyfiken så kan jag skicka den till så får du avgöra om detta kan va något,skulle nog tro att det finns något i dina monster steg att förbättra.
    Hilsen/Ingemar
     
    R

    Roysen

    Gjest
    :D
    Hej Roysen!
    Först vill jag önska dig en god bättring!!!
    Tja vem vet vad han kan hitta på men efter jag har renoverat min kps hos honom så tror jag säkert att han kan få till det lite till så att säga.Enligt honom själv så tycker han att krell är bland dom bättre trots att han har varit designer hos Goldmund men att dom kan göras lite bättre på vissa punkter,har en lista på vad "uppgraderingen"går ut på,om du är nyfiken så kan jag skicka den till så får du avgöra om detta kan va något,skulle nog tro att det finns något i dina monster steg att förbättra.
    Hilsen/Ingemar
    Hei, Ingemar.

    Ja, jeg kunne gjerne tenke meg å få tilsendt en slik liste. Jeg har jo også en Goldmund Eidos Reference. Kanskje han har noen godbiter på lager for den også?

    Mvh
    Roysen
     

    rusten

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2012
    Innlegg
    44
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    2
    Har nå blitt bestevenn med min bruktkjøpte Krell s300-i som trives godt sammen med et par b&w 805s.

    At jeg kunne få såpass grep om bassen på så små høyttalere hadde jeg nesten ikke trodd, kan ikke alle disse begrepene for å beskrive musikken, men synes rett og slett det låter bra! Ord som veldefinert, kontroll og tørt tror jeg

    Driver dette i dag med en Abrahamsen v2 dac, men kunne tenke meg å prøve noe annet. Noen som har noen anbefalinger som kan matche?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.774
    Antall liker
    510
    Sted
    Stockholm
    Noen som har prøvd s300i med Focal / JmLab her? Vurderer en sånn opp mot Bladelius og Hegel da strømmen har vært slem mot forsterkeren min og det er langt til nærmeste service verksted i Kina.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Vad skoj det är att fler som upptäckt Marcel och Creato Audio:)En mycket trevlig bekantskap "våran"Marcel!!Har haft en längre diskussion med honom om krells slutsteg,hade en tanke på att eventuellt uppgradera till den modernare evo serien typ 600 men Marcel menade att det inte är värt pengarna utan istället gå för evolution 1 eller Agostinos senaste kreationer,men dom kostar ju som bekant några kronor:eek:men han har en lösning"enligt honom själv"som ska spela i klass med evo 600 eller till och med bättre och efter att haft min creato uppgraderade cd ett tag nu så tvivlar jag inte på hans uttalande:cool:
    Hilsen/Ingemar
    Marcel virker som en utrolig flink mann med et stort nettverk. Han er ikke bare tidligere Goldmund ansatt, men også kjæreste med Goldmunds internasjonale salgssjef Anne Karine Agius. Vi diskuterer i øyeblikket hvordan mine Krell MRA og Goldmund Eidos Reference kan forbedres.

    Mvh
    Roysen
     

    ingemar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2006
    Innlegg
    52
    Antall liker
    9
    Hej Roysen!
    Ser du,va bra att han kan utföra sin"magi":)på dina slutsteg.Min 700cx går iväg nästa månad,ska bli spännande att få hem den och om som Marcel säger att jag kan förvänta mig cirka 75% av vad renoveringen av kps 25an gav så blir det väääldigt bra:)
    Har du exprimenterat ngt med strömkablar på dina krellsteg Roysen eller använder du orginal kablar??
    Hilsen/Ingemar
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Hei, Ingemar.

    På Krell MRA er det ikke mulig å bytte strømkabel. De er fastmontert. Det er gjort slik at ingen skal forsøke å bruke de med for lite tversnitt eller kontakter som ikke er beregnet for foremålet. Dan D'Agostino anbefaler en separat 80A kurs til hver av de to monoblokkene.

    Mvh
    Roysen
     

    ingemar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2006
    Innlegg
    52
    Antall liker
    9
    Hej Roysen.
    Ja de är ju lika på FPB serien,och som jag har läst på många forum audiogon mm så avråder folk från att exprimentera med kablar som du säger men enligt Marcel så finns det lite att vinna på detta,så jag testar just nu en kabel från Transparent serien som är en powerlink reference MM med gott resultat.Det jag upplever är fastare bas,mer mikro,macro detaljer och betydligt mycket mer "kroppskänsla "på både röster och instrument.Kabeln har en AWG 10 så den orkar 55 ampere som jag tror räcker till,men man kan ju fråga sig om det är värt pengarna,och naturligtvis är det så;)
    Ha de/Ingemar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.114
    Antall liker
    11.143
    Torget vurderinger
    10
    Snuser på forskjellige effekttrinn. Skal drive doble Accoustic Elegance 15 tommere i dipol opp til 300 Hz. Har prøvd litt forskjellig og de elsker strøm, gjerne PA. Det er ikke så mange gode 200-250 wattere som har nok krefter. "Myke" forsterkere fungerer ikke her. Har hørt at Krell er kjent for stålkontroll. Ser at KAV 2250 kan være en ok kandidat. Spm 1: den er vel sterk nok? Spm 2: hva er en realistisk bruktpris? Mener jeg så en på brukten for 12-13K for en tid siden. På finn står det en 2006 modell for 19K. Dette må vel være for dyrt da*?

    * I og med at forsterkere til en viss grad er ferskvare mtp ladelytter osv så har jeg grovt sett følgende terskel: 0-2 år 65%, 2-5 år drøye 50%, etter 5 år underkant av 50%, ca 10-15 år 35%. Etter 15 år er det vintage. Dette er min private mening, ser særlig på finn at mange har fantasipriser, det er selvfølgelig helt greit, noen ganger betaler man bra for et svært attraktivt objekt (i egne øyne). Om selger har annonsen ute i tre år er det hans problem. Den siste idioten (pr def uvitende) er enda ikke født. Hadde jeg f eks kommet over en Pass X250.5 så hadde jeg strukket meg opp mot en idiotpris men sånt nevner man selvfølgelig ikke i en Krell tråd :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Snuser på forskjellige effekttrinn. Skal drive doble Accoustic Elegance 15 tommere i dipol opp til 300 Hz. Har prøvd litt forskjellig og de elsker strøm, gjerne PA. Det er ikke så mange gode 200-250 wattere som har nok krefter. "Myke" forsterkere fungerer ikke her. Har hørt at Krell er kjent for stålkontroll. Ser at KAV 2250 kan være en ok kandidat. Spm 1: den er vel sterk nok? Spm 2: hva er en realistisk bruktpris? Mener jeg så en på brukten for 12-13K for en tid siden. På finn står det en 2006 modell for 19K. Dette må vel være for dyrt da*?

    * I og med at forsterkere til en viss grad er ferskvare mtp ladelytter osv så har jeg grovt sett følgende terskel: 0-2 år 65%, 2-5 år drøye 50%, etter 5 år underkant av 50%, ca 10-15 år 35%. Etter 15 år er det vintage. Dette er min private mening, ser særlig på finn at mange har fantasipriser, det er selvfølgelig helt greit, noen ganger betaler man bra for et svært attraktivt objekt (i egne øyne). Om selger har annonsen ute i tre år er det hans problem. Den siste idioten (pr def uvitende) er enda ikke født. Hadde jeg f eks kommet over en Pass X250.5 så hadde jeg strukket meg opp mot en idiotpris men sånt nevner man selvfølgelig ikke i en Krell tråd :)
    Vil anbefale deg å sjekke at du får reparert den hvis det skjer noe med den før kjøp. Jeg har en enda eldre Kav forsterker hvor sannsynligvis elektrolyttene er utslitt, og serviceverkstedet jeg har snakket med vil ikke ta den imot fordi de ikke klarer å oppdrive koblingsskjema til den. Bare en liten heads up.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.114
    Antall liker
    11.143
    Torget vurderinger
    10
    Takk for svar. Det var et viktig moment.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    2.298
    Jeg har en enda eldre Kav forsterker hvor sannsynligvis elektrolyttene er utslitt, og serviceverkstedet jeg har snakket med vil ikke ta den imot fordi de ikke klarer å oppdrive koblingsskjema til den
    Hei. Jeg har tilgjengelig noen Krell forsterkere. Dette med reperasjon / service har vært et tema. Slik jeg forstår det - så har importør til Norge fra og med sommer 2013 adgang til alle koblingsskjema og kan gjøre service. Når det er sagt, så er min 402 nå i USA og forhåpentligvis på vei tilbake snart.
    Mvh
    JMK
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har en enda eldre Kav forsterker hvor sannsynligvis elektrolyttene er utslitt, og serviceverkstedet jeg har snakket med vil ikke ta den imot fordi de ikke klarer å oppdrive koblingsskjema til den
    Hei. Jeg har tilgjengelig noen Krell forsterkere. Dette med reperasjon / service har vært et tema. Slik jeg forstår det - så har importør til Norge fra og med sommer 2013 adgang til alle koblingsskjema og kan gjøre service. Når det er sagt, så er min 402 nå i USA og forhåpentligvis på vei tilbake snart.
    Mvh
    JMK
    Hei, og takk for info. Norsk importør er vel Acoustic Tuning? Hadde helst håpet jeg skulle slippe å sende den Trondheim, men kan se ut som det ikke er noen annen utvei hvis de faktisk kan fikse den. Syns det er en altfor fin forsterker til å bare gi den opp også.

    Men kan ikke si det frister så veldig å overlate den til oranguta... jeg mener folka, som jobber med godshåndtering i posten.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    2.298
    Hei, og takk for info. Norsk importør er vel Acoustic Tuning? Hadde helst håpet jeg skulle slippe å sende den Trondheim, men kan se ut som det ikke er noen annen utvei hvis de faktisk kan fikse den. Syns det er en altfor fin forsterker til å bare gi den opp også.

    Men kan ikke si det frister så veldig å overlate den til oranguta... jeg mener folka, som jobber med godshåndtering i posten.
    Hei tilbake. kan jo ikke love noe på vegne av Acoustic Tuning, men jeg har god erfaring og har fått fin oppfølging. Når det gjelder transport - så deler jeg dine bekymringer :) Men, dersom Frode tar dette oppdraget - så kanskje du kan få gjort en avtale med ham en gang han kjører nedover?
    Er sjøl godt fornøyd med Krell forsterkerene jeg har prøvet ut (med unntak av en 400i eller hva den het - det matchet dårlig med det jeg for øvrig spilte på den gang). Nå låner jeg et par 600 blokker, og må si jeg koser meg.
    Lykke til.
    Mvh
    JMK
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Hei, og takk for info. Norsk importør er vel Acoustic Tuning? Hadde helst håpet jeg skulle slippe å sende den Trondheim, men kan se ut som det ikke er noen annen utvei hvis de faktisk kan fikse den. Syns det er en altfor fin forsterker til å bare gi den opp også.

    Men kan ikke si det frister så veldig å overlate den til oranguta... jeg mener folka, som jobber med godshåndtering i posten.
    Hei tilbake. kan jo ikke love noe på vegne av Acoustic Tuning, men jeg har god erfaring og har fått fin oppfølging. Når det gjelder transport - så deler jeg dine bekymringer :) Men, dersom Frode tar dette oppdraget - så kanskje du kan få gjort en avtale med ham en gang han kjører nedover?
    Er sjøl godt fornøyd med Krell forsterkerene jeg har prøvet ut (med unntak av en 400i eller hva den het - det matchet dårlig med det jeg for øvrig spilte på den gang). Nå låner jeg et par 600 blokker, og må si jeg koser meg.
    Lykke til.
    Mvh
    JMK
    Vil strekke meg langt for å slippe å sende noe jeg er glad i med posten, iallfall. Kan jo høre med AC hva de sier, og om de kan gi meg et kostnadsoverslag på reparasjon.
    Er forøvrig bare en 150 watter det jeg har, så de 600 blokkene stiller nok i en litt annen divisjon enn mitt beskjedne oppsett. :) Men at Krell lyden er vanedannende er det ingen tvil om.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    2.298
    Er forøvrig bare en 150 watter det jeg har, så de 600 blokkene stiller nok i en litt annen divisjon enn mitt beskjedne oppsett. :) Men at Krell lyden er vanedannende er det ingen tvil om.
    Joda, det er gøy å kunne slenge rundt seg med informasjon om at det står to 600 blokker hos meg. Men, musikk opplevelse må jo ikke knyttes kun opp mot pris på utstyr og kabler. Man må ha det gøy med den en har. Min største opplevelse var nok den gang jeg fikk låne noen monster ht kabler til et sett TDL studio monitor 3 jeg hadde hatt en god stund. Du hildrande du hvor gøy det var med opplevd endring i lyd, og pur spilleglede. Så hvis blokkene ikke blir stående permanent, så skal jeg nok vite å trives og kose meg med annet utstyr allikevel.
    Mvh
    JMK
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.987
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Antakelig spiller 150W mye bedre enn 600W...om du ikke har htt med 67dB følsomhet.../ 300m2 lytterom
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Antakelig spiller 150W mye bedre enn 600W...om du ikke har htt med 67dB følsomhet.../ 300m2 lytterom
    Har vel rundt 20 m2 med stor takhøyde og høyttalere med 99 dB følsomhet, så opplever det som at 150w er nok. Eller iallfall passe. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Er forøvrig bare en 150 watter det jeg har, så de 600 blokkene stiller nok i en litt annen divisjon enn mitt beskjedne oppsett. :) Men at Krell lyden er vanedannende er det ingen tvil om.
    Joda, det er gøy å kunne slenge rundt seg med informasjon om at det står to 600 blokker hos meg. Men, musikk opplevelse må jo ikke knyttes kun opp mot pris på utstyr og kabler. Man må ha det gøy med den en har. Min største opplevelse var nok den gang jeg fikk låne noen monster ht kabler til et sett TDL studio monitor 3 jeg hadde hatt en god stund. Du hildrande du hvor gøy det var med opplevd endring i lyd, og pur spilleglede. Så hvis blokkene ikke blir stående permanent, så skal jeg nok vite å trives og kose meg med annet utstyr allikevel.
    Mvh
    JMK
    Veldig enig der. At det er gøy er tross alt hele moroa. Med 150 Krell watt på old school Klipsch høyttalere har jeg det helt i overkant gøy noen ganger, men det er til å leve med. :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.914
    Antall liker
    107.979
    Torget vurderinger
    23
    Litt OT; spiller nå på sølde 10W, aldri hatt hverken bedre eller større lyd.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    2.298
    Veldig enig der. At det er gøy er tross alt hele moroa. Med 150 Krell watt på old school Klipsch høyttalere har jeg det helt i overkant gøy noen ganger, men det er til å leve med. :)
    Høres (!) helt bra ut.
    Jeg synes ulike teoretiske betraktninger om utstyr, kabler mm ofte ikke er så alt for interessante (spesielt ikke de bombastiske utsagn basert på utredninger av et eller annet) . Det er gleden over å høre på musikk i nuet som er aller viktigst. Men, så har jeg vært så heldig at jeg har kunnet prøve ut en del type bra utstyr oppover - og jeg skal jo også innrømme at det har vært en god del "eier glede" også. Tror jeg veksler litt over tid på hva jeg setter pris på.
    Nå for tiden skal jeg få dreis på en Krell streamer (m/dac) - og kan jo melde tilbake på Krell tråden etter hvert.
    Mvh
    JMK
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Litt OT; spiller nå på sølde 10W, aldri hatt hverken bedre eller større lyd.
    Det kan virke som veien å gå, få mer og mer effektive høyttalere som klarer seg med mindre og mindre effekt. Men det krever både know-how og mye cash har jeg skjønt.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Snuser på forskjellige effekttrinn. Skal drive doble Accoustic Elegance 15 tommere i dipol opp til 300 Hz. Har prøvd litt forskjellig og de elsker strøm, gjerne PA. Det er ikke så mange gode 200-250 wattere som har nok krefter. "Myke" forsterkere fungerer ikke her. Har hørt at Krell er kjent for stålkontroll. Ser at KAV 2250 kan være en ok kandidat. Spm 1: den er vel sterk nok? Spm 2: hva er en realistisk bruktpris? Mener jeg så en på brukten for 12-13K for en tid siden. På finn står det en 2006 modell for 19K. Dette må vel være for dyrt da*?

    * I og med at forsterkere til en viss grad er ferskvare mtp ladelytter osv så har jeg grovt sett følgende terskel: 0-2 år 65%, 2-5 år drøye 50%, etter 5 år underkant av 50%, ca 10-15 år 35%. Etter 15 år er det vintage. Dette er min private mening, ser særlig på finn at mange har fantasipriser, det er selvfølgelig helt greit, noen ganger betaler man bra for et svært attraktivt objekt (i egne øyne). Om selger har annonsen ute i tre år er det hans problem. Den siste idioten (pr def uvitende) er enda ikke født. Hadde jeg f eks kommet over en Pass X250.5 så hadde jeg strukket meg opp mot en idiotpris men sånt nevner man selvfølgelig ikke i en Krell tråd :)
    Vil anbefale deg å sjekke at du får reparert den hvis det skjer noe med den før kjøp. Jeg har en enda eldre Kav forsterker hvor sannsynligvis elektrolyttene er utslitt, og serviceverkstedet jeg har snakket med vil ikke ta den imot fordi de ikke klarer å oppdrive koblingsskjema til den. Bare en liten heads up.
    Her er du inne på det største ankepunktet jeg har i f.m. Krell. Jeg er fortsatt venn av Krell - rent lydmessig - og kunne godt tenkt meg å ha både ett og to velvoksne Krell effekttrinn her hjemme. Men det er helt uaktuelt å kjøpe Krell når de så åpenbart stikker kjepper i hjulene for å kunne få service i nærheten av der man bor. Junior har min gamle KAV150a - og er stadig godt fornøyd - men når den tar kvelden, ser jeg ikke for meg at Krell får fornyet tillit der heller. Dessverre - for produktene er jo helt topp.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    2.298
    Men det er helt uaktuelt å kjøpe Krell når de så åpenbart stikker kjepper i hjulene for å kunne få service i nærheten av der man bor.
    Hei. Når vet jeg ikke helt hva du mener lokalt, og ikke skal jeg ta på meg å være en Krell forkjemper heller... Men, så vidt jeg forstå så er det godt mulig å få service på Krell i Trondheim, og mange ganger vil det kunne løse seg andre steder i landet også.
    Mvh
    JMK
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.907
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Men det er helt uaktuelt å kjøpe Krell når de så åpenbart stikker kjepper i hjulene for å kunne få service i nærheten av der man bor.
    Hei. Når vet jeg ikke helt hva du mener lokalt, og ikke skal jeg ta på meg å være en Krell forkjemper heller... Men, så vidt jeg forstå så er det godt mulig å få service på Krell i Trondheim, og mange ganger vil det kunne løse seg andre steder i landet også.
    Mvh
    JMK
    Trondheim er ikke "lokalt" for meg. Det jeg fikk opplyst i f.m. at juniors KAV150a trengte service, var at ingen verksteder, utenom det autoriserte verkstedet i Trondheim, fikk noen form for backing fra Krell m.h.t. deler eller annet nødvendig underlag for å kunne yte service. Selv om kompetansen og viljen til å yte fullgod service var der i fullt monn. En slik leverandør ønsker ikke jeg å handle med.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    2.298
    Trondheim er ikke "lokalt" for meg. Det jeg fikk opplyst i f.m. at juniors KAV150a trengte service, var at ingen verksteder, utenom det autoriserte verkstedet i Trondheim, fikk noen form for backing fra Krell m.h.t. deler eller annet nødvendig underlag for å kunne yte service. Selv om kompetansen og viljen til å yte fullgod service var der i fullt monn. En slik leverandør ønsker ikke jeg å handle med.
    At Trondheim ikke er sentralt - det er nok så når man bor andre steder.
    Ja, jeg har også forstått det slik at Krell er svært selektive når det gjelder hvem de gir ut tegninger og deler til = Trondheim stort sett. For meg gir det en trygghet på at det samles ekspertise et sted - slik at man har god erfaring med de produktene man server. meg om det. Lykke til.
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.589
    Antall liker
    13.687
    Antakelig spiller 150W mye bedre enn 600W...om du ikke har htt med 67dB følsomhet.../ 300m2 lytterom
    I denne sammenheng Cobra 2 har jeg følgende å melde..."dream on" :cool:
    Andre faktorer er jo at Krell KAV på Klipsch horn, og 2 stk Krell 600 monoblokker på Wilson Sasha er to vidt forskjellige divisjoner mhp foretrukket lydsignatur, kontroll og oppløsning. Uavhengig av hverandre virker de herrer Blitzkrieg og jamakr å ha det svært så stas på hvert sitt hold.
    Så da er jo din og min subjektive mening dem revnende likgyldig.
     

    thans

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.05.2012
    Innlegg
    70
    Antall liker
    14
    Sted
    Oslo
    Hei Krell-venner,

    Jeg kjøpte akkurat et par av de minste Krell-monoblokkene. Det fungerte dårlig å kjøre disse gjennom en PS Audio regenerator. De forrige ampene mine, fra Linn, spilte derimot bedre koblet til regeneratoren enn direkte til veggen, og jeg føler nok at det er mer ro i lydbildet gjennom Linn-ampene koblet til regeneratorene enn med Krell-ampene koblet direkte til veggen. Er det noen av dere som bruker krell effektforsterkere som har gode erfaringer med benytte disse sammen med noe nettfilter eller lignende?
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Skilletrafo skal visst være tingen, men for å håndtere selv de minste blokkene trenger du en som er stor, stygg og sannsynligvis dyr.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn