LC Audio & ZAPsolute`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Fisking etter pris og slikt for produkter gjøres i egnet tråd her
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Hei, jeg har zapsolute mk4, jeg bruker kimber balansert xlr kabler fra pre til zapsolute. Lest en plass at kimber kabler kan være problematisk med zappen. Stemmer det? Jeg syns det låter bra og har ikke opplevd noe problemer. Noen som har noe meninger om dette? Isåfall på hvilken måte vil det være problematisk?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Uskærmede og plukker støj op tænker jeg. Filtrere indgangen med lille extra kondensator til stel.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.678
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei, jeg har zapsolute mk4, jeg bruker kimber balansert xlr kabler fra pre til zapsolute. Lest en plass at kimber kabler kan være problematisk med zappen. Stemmer det? Jeg syns det låter bra og har ikke opplevd noe problemer. Noen som har noe meninger om dette? Isåfall på hvilken måte vil det være problematisk?
    Det kan være de høyere capacitance høytaler cablene man tenker på

    Ofte tett flettede multi strand typer .Monster hadde vel og en amp killer ," grønn /transparant flette .
    De kan for noen bredbåndete amper trigge ustabilitet og Hf occilasjoner , svidde diskanter eller sikringer
    I værste fall brent utgang...
    Selv byttet jeg mine kimber TC x 8 da jeg oppdaget at de fysisk beveget seg under hard last
    En safe kabel for bredbånd amp er noe ala inakustik sin opp bygging som ls1002 og ls502
     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    Hei dere, er det noen som har likeretter til zap mk4 78w liggende ? pbyr1645 som er i nå, men MBR1645 er også lik. trenger egentlig 32stk for begge kanalene.
    Får ikke justert noe bias. demonterte ene kanalen og der var 15 av 16 blåst.
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Jeg har en SE liten rør forforsterker, er det noe grunn den ikke skal være en god match til zapsolute mk4? Mener å har lest noe om det....
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.678
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei dere, er det noen som har likeretter til zap mk4 78w liggende ? pbyr1645 som er i nå, men MBR1645 er også lik. trenger egentlig 32stk for begge kanalene.
    Får ikke justert noe bias. demonterte ene kanalen og der var 15 av 16 blåst.
    Der må være annet feil og ? ,,, hvordan måler du diodene ?
     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    jeg måler med multimeter i diode og har målt med en transistor tester som leser av hele dioden.
    Jeg har prøvd å gått mellom det meste og kan ikke finne feil eller sett typisk varmgang på komponenter
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Hei dere, er det noen som har likeretter til zap mk4 78w liggende ? pbyr1645 som er i nå, men MBR1645 er også lik. trenger egentlig 32stk for begge kanalene.
    Får ikke justert noe bias. demonterte ene kanalen og der var 15 av 16 blåst.
    MBR1645 er på lager hos Elfa og Farnell:

    Men den har kun 45V maks revers spenning, og det er lite i en likeretter. Hva er spenningen ut at trafoen på zpsoluten ? 24VAC ?

    mvh
    KJ
     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    jepp har vært innom der å kikket :)
    ja det stemmer det, er vel det som kommer orginalt fra LC-audio. ja tror det var 24vac. Står TT1011-728A på trafoen fra Torr-Tech LTD
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.915
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en SE liten rør forforsterker, er det noe grunn den ikke skal være en god match til zapsolute mk4? Mener å har lest noe om det....
    Ja, den vil slite. Zapsolute-blokkene har lav inngangsimpedans, så en liten rørpreamp vil slite med å drive de. Du vil antakeligvis (ut fra det jeg har testet) få veldig slapp og uinspirerende lyd.

    Johan-Kr
     

    hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Ja, den vil slite. Zapsolute-blokkene har lav inngangsimpedans, så en liten rørpreamp vil slite med å drive de. Du vil antakeligvis (ut fra det jeg har testet) få veldig slapp og uinspirerende lyd.

    Johan-Kr

    Jeg bruker en diy preamp med 12b4a rør, som jeg skjønner så har den lavt output impedans. Syns det låter skikkelig flott, langt ifra det du skriver.
     

    Vedlegg

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.915
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis utgangsimpedansen er lav nok, så berger man seg. Jeg har hørt resultatet med kombo Zapsolute effekt og rør pre, som ikke matchet. Det låter eksakt som beskrevet.

    Johan-Kr
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.678
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    jeg måler med multimeter i diode og har målt med en transistor tester som leser av hele dioden.
    Jeg har prøvd å gått mellom det meste og kan ikke finne feil eller sett typisk varmgang på komponenter
    Har du koplet fra trafo og power amp ? ellers blir ikke målingene gyldige "
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.678
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Du må i allefall gå gjennom hele amplifieren driver og utgangen
    til den defekte psuen
     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    Har gått vel gått mellom alle komponenter samt kondensatorene der er det bare tap på 7% 10000uf, målt 9300uf. Du nevner utgangen, forklar meg litt der på måling. Men likerettere på høyre side er fjernet.


    Men venstre side står urørt.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.678
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Enkleste er en innføring her ; Tips en transistor har 2 diode strekninger som kan måles


    Hver og enkelt transistor hart ett navn , en spec og pin out
    slik at du kan måle den Collektor - base - og emmitor
    Google din transistor xxxxx pin out " feks

     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    Takk for info, likeretterene har to pinout bare så enkelt å måle, måler kortslutning på de og noen har knekt.

    Vil så få zapsolute mk4n oppe å gå. Men får evt prøve å bytte de og teste ut 🤞.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Do you have the schematics for the expansion module?
    Mvh
    Jonas
    Hi & sorry for the late responce. I do not have the schematics for the expansion boards. I thought I had them, but they seem to have been lost. I do have a poor copy of the building book for The End Millenium, but the expansion boards are a bit different to earlier versions (The end MK 3 and Zapsolute2 ?).

    best regards
    KJ
     

    erajoma

    Fersking
    Ble medlem
    26.03.2024
    Innlegg
    2
    Antall liker
    1
    Sted
    Stockholm
    Hi & sorry for the late responce. I do not have the schematics for the expansion boards. I thought I had them, but they seem to have been lost. I do have a poor copy of the building book for The End Millenium, but the expansion boards are a bit different to earlier versions (The end MK 3 and Zapsolute2 ?).

    best regards
    KJ
    i don't know if it is this you are referring to ?
    The end millenium.JPG

    best regards Jonas
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Yes, its the picture in my old building book. If I should guess a schematic from the picure, each power transistor has a small resistor i series with base, and each transistor has three paralell 1W resistors in series with emitter, and there are two small capacitors to decouple the power supply, and the common point between the six 1W resistors is the output to speakers.

    best regads
    Knut
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Guesswork, something like this:
    1713541777442.png


    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn