Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Det er omtrent de målene jeg havnet på, min blir litt dypere. Tenker det blir 8x 15mm bjørk. Synes finishen din ser flott ut, den litt rå kryssfiner "looken" tiltaler! Pussig at du bruker bambus armboard, leste et eller annet sted at det funket godt på en Thorens, tenkte å bruke bambus selv.
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    805
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    10
    Bambus er steinhardt og jeg tror det kjekt med en annen hardhet enn i selve basen. Har et i tykk aluminium også, men bambus funker så bra at jeg aldri har boret det opp. Det er en bambus skjærefjøl som jeg har pusset og vokset. Kostet vel en femtilapp og jeg kan ikke tenke meg noe særlig bedre :)

    Hvis du planlegger en 12" arm så er jelcoen veldig anbefalt. En deilig arm på alle måter.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Jelco 12`er vel den jeg har mest i tankene, en av få tolvtommere med en vettug pris...
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Da er vi iferd med å strippe spilleren, arm, lift og annet smårusk er fjernet. Hvertfall en start, starter på plinth i kveld når unga er i seng:)

    P1040601.jpg
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    805
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    10
    Fremgang! bare litt sliping som skal til nå :)

    Det er verdt det til slutt!!

    Min, som ligner din, spiller ringer rundt alt annet den har blitt sammenlignet med!
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Takk fry, det går sakte, men sikkert framover. Står ikke på motivasjonen, men livet består av mye annet enn å bygge plinth (desverre):) Er veldig i tankeboksen på hvilken arm som skal på... Jelco, vintage SAEC/Microseiki, the Wand, tonearmaudio, scheu classic mm... Jæ.. mye å velge i. Pickupen er ganske klar, det blir nok en AT 33ev eller ptg.
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Noe skjer da...

    Armboard må til, skulle kunne ta alt fra 210mm til 310mm (spindle to pivot)

    P1040627.jpg


    P1040628.jpg


    Litt liming, første laga unnagjort:)

    P1040630.jpg
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja,ja,ja det går seg til skal du se.Og husk.. stablede tallerkener og mellomhjul fra AudioSilence er tingen.Rotasjonen blir mye bedre med litt vekt.
    Jeg angrer ikke et sekund på stablede tallerkener.Du får helt enkelt en spiller av virkelig klasse ut av Lencoen.
    Lykke til videre med prosjektet.
    Mvh Kenneth
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Takk Kenneth, jeg nok har planer om å "pimpe" opp spilleren litt etterhvert. Stablede tallerkener, nytt tallerkenlager + selvfølgelig nytt mellomhjul fra AudioSilence er ting jeg vurderer:) Har ikke hastverk og nå er jeg mest spent på hva slags finish jeg greier å få til med null peil... :)

    Mvh Jakob
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Takk Kenneth, jeg nok har planer om å "pimpe" opp spilleren litt etterhvert. Stablede tallerkener, nytt tallerkenlager + selvfølgelig nytt mellomhjul fra AudioSilence er ting jeg vurderer:) Har ikke hastverk og nå er jeg mest spent på hva slags finish jeg greier å få til med null peil... :)

    Mvh Jakob
    Hei Jakob!
    Bruk tiden til å finne ut hvordan du vil ha din spiller.Du får sikkert en perfekt spiller som overgår de fleste opp til 20k klassen.Min spiller litt mer "tilbakelent" enn
    min Project 10.1 Evo.Nå skal det sies at på Evoen er det pickup som koster 10k mer en VdH MC 10 som er montert på min Lenco.Men jeg må si jeg foretrekker lyden
    fra Lencoen.Derfor spiller jeg mest på denne.Noe må jeg ha gjort riktig med min Lenco.Det å bygge noe selv er det noe eget ved.Gleden når man får dette til kan
    man ikke kjøpe seg i butikk.Håper du opplever dette med din Lenco og bruk tid på dette prosjektet.Det kommer nok til å betale seg skal du se.
    Mvh Kenneth
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Kommer vel til å pusle med spilleren utover høsten og vinteren. Som sagt, har ikke dårlig tid, prøver også å bygge inn litt muligheter til å endre på ting underveis. Dette er første diy prosjekt for egen del, og tror du har helt rett i at eiergleden over å ha mekka litt sjæl er stor. Akkurat nå er det bare morsomt å holde på, være underveis:)

    Jakob
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.302
    Antall liker
    35.074
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fin Plinth det der Liveatleeds..........Har selv en L75 liggende som jeg vurderer å blåse liv i. Fant noen fine Plinth på eBay da jeg ikke gidder utfordre tommeltottene.

    Hadde kanskje tenkt meg en annen fargekombinasjon , men vi får se.................

    s-l1600l2.jpg

    s-l1600l4.jpg

    s-l1600l3.jpg
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Fint det er flere som sysler med retro. Jeg har flere drivverk. Så har laget 'hurtig kobling'
    Plan er at et av drivverkene skal pimpes max.
    Klomutter under bjerkeplint og gjenge stang. Fester drivverk med messing hylse mutter.
    20150710_191619.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.302
    Antall liker
    35.074
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja, retro kan være gøy - spesielt når resultatet blir bra...............

    Da har jeg endelig tatt et par store steg i retning av ferdig spiller. Grace 714 ankom i posten i dag , og Plinth er kjøpt fra Østerrike. Liker for så vidt vintage
    finishen på topp-plata , men man kommer ikke utenom hullene etter den gamle armen / armliften - så jeg kommer til å gå for en makeover på plata også.
    Har planer om en farge litt utenom det vanlige , men med skikkelig 70 talls feel :)

    Fortsettelse følger etter hvert.................

    lenco2.jpg

    lenco3.jpg

    lenco.jpg
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Det der ble jo ordentlig stilfullt:) Den Gracearmen er et lite smykke! Stått litt i stampe for egen del, men driver og lakker og oljer plinth, jæ... spent på resultatet...
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.302
    Antall liker
    35.074
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det blir spennende å få lyd i spilleren. Det fine med Grace armen er også at den lar seg montere lavt nok slik at man ikke behøver å heve/doble tallerkenen. Noe som sikkert har lydmessige fordeler , men jeg ønsker ikke å ta fra den all "identitet" i forhold til en original - selv om den allikevel blir ganske custom.

    Bare å smøre seg med tålmodighet og vente på Plint, jeg trenger dessuten en armkabel også - Grace er litt spesielle der ved at hunnkontakten sitter i armen , og jeg trenger altså DIN hannkontakt til RCA. Har sett det finnes på eBay.

    din.jpg

    din2.jpg
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Ja, er det noe du finner nok av på Ebay så er det kabler av ymse kategorier, et hav.... Hvilken pickup har du i tankene?
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal ha litt grease til motor og fartskontroll på min L78, hva bør jeg gå for og finnes det i smååå tuber kanskje...?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.302
    Antall liker
    35.074
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja, er det noe du finner nok av på Ebay så er det kabler av ymse kategorier, et hav.... Hvilken pickup har du i tankene?
    Har en Audio Technica AT 33 EV liggende som jeg håper vil funke i Grace armen.............Hadde ikke tenkt å gjøre mere innvesteringer enn jeg har gjort til nå.
    Man tenker at en gammel Lenco kan bli en billig og bra spiller , men jeg ender alltid opp med å dra den lenger enn som så...............

    Har uansett tro på prosjektet og føler den var verd en Plinth til et par tusen (+ moms/toll).
     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    AT 33ev/ptg er aktuelle kandidater hos meg også, og det er alltid fare for å dra ting litt langt (halve morroa...) :)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Hvilken arm er det som sitter på denne? Og den er feilmontert eller?
    66_448291501.jpg
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Hei

    Har en Lenco B55. Hører denne hjemme her i det gode selskap med L78 etc ? Dette er vel en mindre rimeligere modell jeg har, men er den regnet som god ?




     

    Liveatleeds

    Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    498
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Ingen ekspert, men B55 har såkalt "lett" platetallerken og litt annet lager tror jeg, motoren er den samme som på L70, 75 og 78... Sikkert noen med peil som kan si noe mer:) Den er fortsatt regnet som god mener jeg og ha lest.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.904
    Antall liker
    684
    Jeg har L 75 og B 55. Etter å ha renset, smurt og justert B 55 satte jeg på en plate. Jeg ble svært overrasket i positiv retning. Jeg kan anbefale denne.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.302
    Antall liker
    35.074
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Denne synes jeg var skikkelig fin , bildet er rappet på nettet og er følgelig ikke min spiller. Fargekombinasjonen er nøyaktig slik
    jeg egentlig hadde tenkt meg , men tilfeldighetene ville at jeg ender opp med et 70 talls drops (eller noe sånt) i stedet.
    Men pokker heller , hvem sa at man må nøye seg med kun en :)

    lencol75custom.jpg
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Denne synes jeg var skikkelig fin , bildet er rappet på nettet og er følgelig ikke min spiller. Fargekombinasjonen er nøyaktig slik
    jeg egentlig hadde tenkt meg , men tilfeldighetene ville at jeg ender opp med et 70 talls drops (eller noe sånt) i stedet.
    Men pokker heller , hvem sa at man må nøye seg med kun en :)

    Vis vedlegget 346136
    Ja denne var griselekker.Ide til oss som skulle få trang til en restaurering til.:)
    Mvh Kenneth
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.302
    Antall liker
    35.074
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt fremgang her nå. Plinth kommet fra Østerrike , og jeg er meget fornøyd. Problemfri handel , strøkent produkt.

    Har tettet hull etter arm osv. så nå gjenstår det å bore opp til ny arm og ikke minst lakkere toppen. Regner med at jeg
    henter inspirasjon fra Fender sin "Surf green" stratocaster. Altså så blir toppen på spilleren ala Fender !

    Lenco.jpg

    fender surf green.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Rimelig frekt! Gleder meg til å se ferdig produkt. Ser veldig bra ut så langt.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ja fargevalget blir ikke annet enn SMASH.Virkelig lekkert.Det er klasse over plinth også.
    Mvh Kenneth
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.382
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Får väldig lust på ett Lenco-projekt när jag ser bildena här inne. Fokus, först få ny platespiller i hus, så kan jag gå lös på projekter. En Lenco PTP4 i Corian-plinth med Thomas Schick-arm och en SPU på hade varit något!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.302
    Antall liker
    35.074
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takk for hyggelige ord folkens ! Plinthen er virkelig fin - ikke mye "appelsinhud" å spore der , så nå forplikter det å få toppen like bra. Med 70 talls pastell farger og polert tallerken så håper jeg man får lyst til å "smake" på den :)

    Ikke tradisjonell hifi kanskje , men en real 70 talls feeling blir det jo..................
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvilken arm er det som sitter på denne? Og den er feilmontert eller?
    Vis vedlegget 346132

    Armen til venstre er en støvbørste, og den må stilles så den følger rillene på plata ja...................
    Så feil er det altså mulig å ta???

    Har ikke sett en slik før.
    Den så jo rar ut den såkalte børsten som er festet til venstre bakre hjørne. Det der må da bli galt uansett om det er en børste eller arm med pu eller hva det er. L75 har originalt et lite høl der, og i det hølet kan man skru inn en slags nål. På nåla festet man en dust bug som kom i litt ulike varianter, men i alle fall ikke så ut som det monsteret som bildet viser. Muligens har jeg den gamle dust bugen liggende ett eller annet sted.

    Min gamle L75 er stadig i bruk, til tross for en litt kranglete arm. Brukes kun til -78 rpm.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.302
    Antall liker
    35.074
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Samme prinsippet som den dust bugen du nevner, og børsten skal selvsagt følge rillene på plata - altså vil armen peke mot høyre i bildet når man spiller. Børsten på bildet har en sylinder i noe filt materiale tror jeg.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.302
    Antall liker
    35.074
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Dere tåler vel en siste teaser før jeg starter sluttfinish / lakkering / polering...........

    Boret opp hull til Grace armen. Lencoen er en skikkelig "lowrider" , så jeg får litt trøbbel med VTA såfremt armen skal være vannrett.
    Blir penest og mest praktisk med armbasen festet på oversiden av plata - så vi får se hvor det bærer..........

    Lenco Grace.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn