Jeg og Vegarron kom på besøk hos en hyggelig kar fra Kolbu, med en gang vi trådde ut av bilen så kunne jeg skimte noe høyt gjennom vinduet og måtte få turkameraten min om å kikke inn gjennom vinduet.
Når vi nærma oss døra fikk vi se noe stort gjennom vinduet og basstårn ble nevnt fra turkameraten, men jeg synes ikke det var nok store elementer til den slags, uansett så tørte vi å ringe på døra, der stod vi litt før avtalt tid og hutra og frøys (det har jo blitt vintern på Toten også tross alt).
Vi entret inn gjennom døra og ble møtt av en hyggelig mann (akkurat som forrige gang for min del), som mer enn gjerne viste oss sine vakre kreasjoner, for det er det, møbler, pynt, høyttalere, kjært barn har mange navn, men ingen av de er mer riktig enn det andre.
Når vi kom inn i stua møtte vi noe stort, jeg ble nok mest overraska over at et nytt høyttalerpar stod i stua etter så kort tid etter mitt forrige besøk, store høyttalere var det i alle fall. Lytteinntrykket fra disse finnes i den andre lyttetråden, så "head over there" hvis du/dere vil lese litt om den opplevelsen.
Bendit'sa ble balsamert med mer vokal nå enn ved mitt forrige besøk og det gjorde vi rett i, de låter så oppløst og fint spesielt på vokaler, men bassen sitter så stramt og fint (nok til at julestjerna foran verandadøra dansa litt mot ruta), absolutt hele rommet blir fylt med god, behagelig lyd, jeg har vanskeligheter med å beskrive lyden disse høyttalerne lager/produserer, men at det er helt fantastisk, det vet jeg. De er avrundet nok i toppen til at de ikke blir skarpe, alt i mellomtonen skjer riktig, selv om jeg personlig ville hatt enda mer smekk i mellomtonen enn det Bendit'sa leverer, selv med høyere deling. Nå skal det sies at attaktert mellomtone kom bedre frem, på Long Hard Ride av Midnight Choir opplevde jeg et "smekk" i øvre del av mellomtone-elementene i høyre høyttaler (når jeg satt i sweetspot). I sweetspot føles det litt som å sitte inni munnen til en artist når disse står på og gjør sitt, veldig nærvær av stemmer og en fantastisk "scene" i lydbilde. Det ble spilt Dire Straits, Lene Marlin, Philter, Hanne Boel, Leonard Cohen, Eagles og mye annet jeg ikke kommer på i farta, det mest fantastiske er at disse høyttalerne spiser det aller meste av innspillinger, selv om innspillinga ikke er av beste sorten, så graver de frem utrolig mye bra informasjon av cd-platene, dette synes ikke jeg personlig det er mange høyttalere som klarer så bra (selv ikke det jeg selv har), men i mine ører klarer Bendit'sa dette veldig bra.
Jeg takker og bukker for veldig hyggelig selskap og en lærerik opplevelse (har skjønt at når man er på besøk hos denne karen så er det viktig at øra er reine for å høre etter, både av kunnskap og lyd). God mat (som sagt så er det kokken som gjør at maten smaker
), god musikk og en fin måte å innlede en god stemning for lyden i jula.
Disse høyttalerne er helt utrolige for mine ører og øyne, en fantastisk jobb (nok en gang) og et aldeles utmerket resultat, neste gang må det eventuelt gjentas med skikkelig hardrock? Jeg har plater uansett.