Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mye hysteri og folklore ved LP12-oppsett. Det er ikke vanskelig.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Mye hysteri og folklore ved LP12-oppsett. Det er ikke vanskelig.
    Kanskje det, men det presiseres alltid dette med setup.

    En korreksjon. Jeg har fått hjelp fra en proff allerede, men jeg mener en kommersiell en....fra UK.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Stover skrev:
    Mye hysteri og folklore ved LP12-oppsett. Det er ikke vanskelig.
    Kanskje det, men det presiseres alltid dette med setup.

    En korreksjon. Jeg har fått hjelp fra en proff allerede, men jeg mener en kommersiell en....fra UK.
    Peter har peiling. Slenger'n en tur over eller tar du pr. telefon?
     
    S

    Stover

    Gjest
    FZ skrev:
    Stover skrev:
    Mye hysteri og folklore ved LP12-oppsett. Det er ikke vanskelig.
    Kanskje det, men det presiseres alltid dette med setup.

    En korreksjon. Jeg har fått hjelp fra en proff allerede, men jeg mener en kommersiell en....fra UK.
    Peter har peiling. Slenger'n en tur over eller tar du pr. telefon?
    Han tar gjerne en tur over...om jeg betaler flybilletten og ordner overnatting.
    Det blei aldri nevnt noe om timebetaling.
    Skjønner ikke annet enn at flere måtte ha interesse av det?

    I tillegg til lp12, kjenner han Naim godt og tilbyr en totalgjennomgang av setup.
    Plassering, Fraim, kabling etc.

    På den annen side forstår jeg Vidars resonnement. Det er faktisk gøy å fikle med justering og sikkert ikke så vanskelig heller. Men det var liksom denne "fasiten" eller grundigheten jeg var ute etter...og for ikke å glemme kontakten med denne utrolig imøtekommende karen ( mitt inntrykk etter flere e-post).
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Ja, han er utrolig hjelpsom. Kommer jeg i nærheten av sjappa hans vil jeg helt sikkert droppe innom for en prat om oppsett av LP12.....
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Beklager men LP-12 er borte. Synes det var adskillig bedre lyd i vinylen enn det var på cd.
    Men synes det ble for tungvint, og merket at jeg spillte adskillig mindre. Synd da det var en meget god tone her på vinylforumet sammenliknet med resten av sentralen. Takk for interressen, og lykke til videre dere andre entusiaster!
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Hagto skrev:
    Beklager men LP-12 er borte. Synes det var adskillig bedre lyd i vinylen enn det var på cd.
    Men synes det ble for tungvint, og merket at jeg spillte adskillig mindre. Synd da det var en meget god tone her på vinylforumet sammenliknet med resten av sentralen. Takk for interressen, og lykke til videre dere andre entusiaster!
    Du fikk uansett dratt i gang en lang og interessant tråd, Hagto...
    Synd du ga opp vinylen, men kommer du på bedre tanker er det som kjent ingen skam å snu 8)
     

    Kim

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2002
    Innlegg
    433
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    17
    Hagto skrev:
    Beklager men LP-12 er borte. Synes det var adskillig bedre lyd i vinylen enn det var på cd.
    Men synes det ble for tungvint, og merket at jeg spillte adskillig mindre. Synd da det var en meget god tone her på vinylforumet sammenliknet med resten av sentralen. Takk for interressen, og lykke til videre dere andre entusiaster!
    Er på akkurat samme sted som deg. Ingenting spiller som LP12, men dessverre er det for tungvint og for lite musikk tilgjengelig. Har dog min stående fortsatt, men den er til salgs. (Hadde kjøper som skulle ha den, men pengene kom aldri inn på kontoen :mad: .)
     
    B

    break_out

    Gjest
    Synd at dere faller av vinyl karusellen. Jeg for min del kommer til å satse videre med vinyl som foretrukket kilde, men ønsker meg en ny digitalkilde også etterhvert. Hvorfor velge den ene bort?
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    445
    Antall liker
    175
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Hagto skrev:
    Beklager men LP-12 er borte. Synes det var adskillig bedre lyd i vinylen enn det var på cd.
    Men synes det ble for tungvint, og merket at jeg spillte adskillig mindre. Synd da det var en meget god tone her på vinylforumet sammenliknet med resten av sentralen. Takk for interressen, og lykke til videre dere andre entusiaster!
    Kanskje eldre folk har det greiest med en stor CD veksler.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    budda skrev:
    Hagto skrev:
    Beklager men LP-12 er borte. Synes det var adskillig bedre lyd i vinylen enn det var på cd.
    Men synes det ble for tungvint, og merket at jeg spillte adskillig mindre. Synd da det var en meget god tone her på vinylforumet sammenliknet med resten av sentralen. Takk for interressen, og lykke til videre dere andre entusiaster!
    Kanskje eldre folk har det greiest med en stor CD veksler.
    Det er av sine egne en skal få det....... ;)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    emotikon skrev:
    budda skrev:
    Hagto skrev:
    Beklager men LP-12 er borte. Synes det var adskillig bedre lyd i vinylen enn det var på cd.
    Men synes det ble for tungvint, og merket at jeg spillte adskillig mindre. Synd da det var en meget god tone her på vinylforumet sammenliknet med resten av sentralen. Takk for interressen, og lykke til videre dere andre entusiaster!
    Kanskje eldre folk har det greiest med en stor CD veksler.
    Det er av sine egne en skal få det....... ;)
    ;D ;D
    (Han er litt ovenpå nå med hele gulvet full av Lp'er fra samlingen jeg hadde).
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hagto skrev:
    emotikon skrev:
    budda skrev:
    Hagto skrev:
    Beklager men LP-12 er borte. Synes det var adskillig bedre lyd i vinylen enn det var på cd.
    Men synes det ble for tungvint, og merket at jeg spillte adskillig mindre. Synd da det var en meget god tone her på vinylforumet sammenliknet med resten av sentralen. Takk for interressen, og lykke til videre dere andre entusiaster!
    Kanskje eldre folk har det greiest med en stor CD veksler.
    Det er av sine egne en skal få det....... ;)
    ;D ;D
    (Han er litt ovenpå nå med hele gulvet full av Lp'er fra samlingen jeg hadde).
    Det skjønner jeg godt. :)
    Nå kjenner jeg ikke samlingen, men slik jeg har lært deg å kjenne på nett, er det nok ikke bare 80-talls popinnspillinger i den samlingen....... ::)
     
    S

    Stover

    Gjest
    Jeg venter inn et nytt plinth til lp12.
    Det skiftes kun av kosmetiske hensyn. (cherry)

    Har noen skiftet plinth noengang? Fremgangsmåte?
    For meg ser det ut som chassis har 2 innfestingspunkter og etpar anleggsflater.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Stover skrev:
    Jeg venter inn et nytt plinth til lp12.
    Det skiftes kun av kosmetiske hensyn. (cherry)

    Har noen skiftet plinth noengang? Fremgangsmåte?
    For meg ser det ut som chassis har 2 innfestingspunkter og etpar anleggsflater.
    Har du tenkt å gjøre det selv? Vet ikke hvor mye du har skrudd på LP12'ere, men dette er ikke noe for amatører 8)

    Hvilket plinth har du nå? Såvidt jeg husker har du en ganske ny spiller med "enlarged corner blocks" og topplate med "stud", for å si det på godt norsk. Da er det enklere å få til, men du må sannsynligvis til å bøye på topplata for optimal tilpasning og da bør du vite hva du gjør.
    Jeg har gjort det på et par eldre spillere med den gamle topplata og det tar noen timer å få dette til 100%

    Du risikerer å sitte igjen med en LP12 med nytt treslag som passer deg bedre utseendemessig, men som låter dårligere enn en optimalt oppsatt spiller vil gjøre....

    mvh
    FZ
     
    S

    Stover

    Gjest
    FZ skrev:
    Stover skrev:
    Jeg venter inn et nytt plinth til lp12.
    Det skiftes kun av kosmetiske hensyn. (cherry)

    Har noen skiftet plinth noengang? Fremgangsmåte?
    For meg ser det ut som chassis har 2 innfestingspunkter og etpar anleggsflater.
    Har du tenkt å gjøre det selv? Vet ikke hvor mye du har skrudd på LP12'ere, men dette er ikke noe for amatører 8)

    Hvilket plinth har du nå? Såvidt jeg husker har du en ganske ny spiller med "enlarged corner blocks" og topplate med "stud", for å si det på godt norsk. Da er det enklere å få til, men du må sannsynligvis til å bøye på topplata for optimal tilpasning og da bør du vite hva du gjør.
    Jeg har gjort det på et par eldre spillere med den gamle topplata og det tar noen timer å få dette til 100%

    Du risikerer å sitte igjen med en LP12 med nytt treslag som passer deg bedre utseendemessig, men som låter dårligere enn en optimalt oppsatt spiller vil gjøre....

    mvh
    FZ
    Takker.
    Skjønner, men dette høres unektelig litt rart ut. Bøye plate?
    Spilleren er kun 2-3 år gammel og plinthene bør vel passe overens?

    Har skrudd på mye forskjellig opp igjennom årene, men lite lp12.
    Har ikke lyst til å ødelegge verken spilleren eller lyden.

    Har maple, vil ha cherry.

    Skal forhøre meg litt på naim-Forum.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Topplate skal jo ha en bøy - altså stå i spenn. Mener fjernt å huske at Donald her på forumet har bytta plinth selv på sin LP12. Kan ta feil, men antageligvis har jeg rett...
     

    Dryg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    556
    Antall liker
    3
    toriamos skrev:
    Topplate skal jo ha en bøy - altså stå i spenn. Mener fjernt å huske at Donald her på forumet har bytta plinth selv på sin LP12. Kan ta feil, men antageligvis har jeg rett...
    Du har nok rett, jeg byttet plinth for noen år siden. Husker ikke detaljer, men vanskelig var det ikke, men så er jeg rett så fingernem da så.. ;D
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Donald skrev:
    toriamos skrev:
    Topplate skal jo ha en bøy - altså stå i spenn. Mener fjernt å huske at Donald her på forumet har bytta plinth selv på sin LP12. Kan ta feil, men antageligvis har jeg rett...
    Du har nok rett, jeg byttet plinth for noen år siden. Husker ikke detaljer, men vanskelig var det ikke, men så er jeg rett så fingernem da så.. ;D
    Plata skal ikke stå i spenn, men må bøyes for at den skal ha kontakt med konsollene når mutterne dras til.
    I og med at plata bøyes er det kritisk for optimal bounching at de tre lange boltene som fjærene hviler på er perfekt vertikale.....
     
    S

    Stover

    Gjest
    Plinthet er nå bytta.
    Det var relativt enkelt, men endel skruing måtte til. Det var også viktig å se for seg hvordan ting hang sammen for å løsne i riktig rekkefølge.
    Ingenting av det jeg løsnet, skruer og muttere satt særlig godt fast.

    Når "topplata" løsnes viser den et sideveis spenn. Det virker som det er viktig kun å trekke dette spennet ned mot treverket når man monterer igjen. Deretter låse med treskruene.

    De 4 lederne til motoren ble frakobla. Pluggbar flatkabel til startbryter ble frakobla.

    Noen av skivene var deformert og burde vært bytta. Jeg retta opp den verste, bytta heller ingen låsemuttere, men det burde nok vært gjort.

    Bytte av plinth gjorde hos meg denne spilleren til et visuellt skue. Særlig siden jeg har mørkt treverk i rack, ht osv.

    Jeg valgte å bytte alle deler/ fjærer og satte opp bounce pånytt. Synes sjøl jeg fikk det brukbart til.
    Justerte armhøyde, motvekt og VTA (visuellt).

    Lappen bakpå med serienummer. Ta tak i hjørnet på lappen og trekk den forsiktig av. Den er laget i et fiber-/ plaststoff så den ødelegges ikke. Bruk IKKE føner er mitt råd.

    Etter at plinth var ferdig montert, var spilleren ekstremt følsom for gulv, omgivelser. I tillegg kunne jeg ikke spille særlig høyt uten at pickup hoppet.

    Da valgte jeg å bytte fjærer og gjøre all justering pånytt. Det hjalp vesentlig, men den er fremdeles følsom når jeg lister meg over gulvet. I tillegg ser det ut til at ht elementene mellomtone-/ bass starter å resonnere ved høyere volum. Blafrer inn og ut i raskt tempo. Dette selvom den samtidig spiller veldig flott.

    Spilleren står nå på et Ikea pcbord, med en slakterblokk under og Holfi dempeputer. Om den står på Fraim er samme problemet.
    Vegghylle er innkjøpt og blir montert over påske i nytt lytterom.

    Er lp12 virkelig så følsom overfor ressonnanser?

    Har kontaktet forhandler i UK (Peter) og han sier den må opp på vegghylle og at bare den bouncer fint skal det være iorden. Om man tighter mer eller mindre skal kun påvirke klangen fra spilleren.

    Fikk tips fra PFM om å kontakte Fredrik Lejonklou. Det har jeg gjort og er villig til å kjøre meg en tur. for optimal setup.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke opplevd LP12 som så følsom på vibrasjon at man må liste seg over gulvet; og det er jo også et godt gulv du har. Kan man gjette på at resonansfrekvensen til opphenget er for høy eller for lav? Denne bounce-vurderingen er en "målemetode" med en betydelig feilmargin imo. En ting er rett opp-ned bounce, men det kan man oppnå med forskjellig tensjon i fjærene; det er noe med tonusen i opphenget, eller kan man kalle det compliance i opphenget? Den skal ikke være for slapp, ei heller for stram. Litt leking med det tar kortere tid enn en kjøretur til Stockholm; i hvis tilfelle LP12'en din kan være like feiljustert før du kommer hjem igjen.

    Uansett vil problemstillingen dukke opp igjen ila få år Stockholm eller ei; så det er like godt å leke litt med den nå så man får følelsen av den. Man kan se på en ekspert tusen ganger, men man lærer det ikke før man gjør det selv uansett. Imo. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, bare man har tålmodighet til å prøve forskjellige strammingsgrader.

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Enig med Vidar at turen til Sverige ikke har så mye for seg i forhold til justering av fjærer. Det fikser du greit selv. Hvis topplata di ligger an mot alle konsollene og det ikke er noen resonanser i den når du banker på den er alt i orden. Spesielt motorhjørnet må være fri for resonanser.

    Stover: Når du sier at ingenting var særlig tight er dette helt normalt. En ny Linn må tightes opp etter noen måneder i bruk. Når du har gjort dette et par ganger vil den holde seg tight.

    Vidar: Skjønner ikke helt poenget ditt med forskjellig stramming av fjærene i forhold til resonansfrekvens av oppheng. Det er vekten av det som viler på fjærene som gir resonansfrekvensen og den er uavgengig av hvordan du strammer mutterne under fjærene.

    FZ
     
    S

    Stover

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg har ikke opplevd LP12 som så følsom på vibrasjon at man må liste seg over gulvet; og det er jo også et godt gulv du har. Kan man gjette på at resonansfrekvensen til opphenget er for høy eller for lav? Denne bounce-vurderingen er en "målemetode" med en betydelig feilmargin imo. En ting er rett opp-ned bounce, men det kan man oppnå med forskjellig tensjon i fjærene; det er noe med tonusen i opphenget, eller kan man kalle det compliance i opphenget? Den skal ikke være for slapp, ei heller for stram. Litt leking med det tar kortere tid enn en kjøretur til Stockholm; i hvis tilfelle LP12'en din kan være like feiljustert før du kommer hjem igjen.

    Uansett vil problemstillingen dukke opp igjen ila få år Stockholm eller ei; så det er like godt å leke litt med den nå så man får følelsen av den. Man kan se på en ekspert tusen ganger, men man lærer det ikke før man gjør det selv uansett. Imo. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, bare man har tålmodighet til å prøve forskjellige strammingsgrader.

    Mvh Vidar P
    Er enig i resonnementet ditt mht forhandleren i Sverige. Mitt mål med det er ikke akkurat dette med bounce. Det er mer monteringen jeg nå har utført. Han skriver inngående om akkurat det på hjemmesiden.

    Hva mener du med dette? Kan man gjette på at resonansfrekvensen til opphenget er for høy eller for lav?

    Mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg mente var vel egentlig bare om fjærene var enten for slakke eller for stramme. At det er derfor opphenget ikke tar seg av skritt på gulvet.

    Er det feil tenkt? Det er mulig det altså. Jeg har som sagt aldri opplevd LP12 som følsom på skritt, så vet ikke.

    Mvh Vidar P
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Det jeg mente var vel egentlig bare om fjærene var enten for slakke eller for stramme. At det er derfor opphenget ikke tar seg av skritt på gulvet.

    Er det feil tenkt? Det er mulig det altså. Jeg har som sagt aldri opplevd LP12 som følsom på skritt, så vet ikke.

    Mvh Vidar
    Hva med tommelfingerregelen om at man skal justerer spennet i fjærene slik at armbordet er (nesten) i flukt med plinth? Vil man ikke da automatisk ha adekvat tensjon i fjærene?
    Min spiller er forøvrig temmelig følsom for vibrasjoner fra underlag (spasering over tregulv) men har aldri opplevd blafrende elementer, men nå benytter jeg vegghylle som er plassert på veggen godt over en meter bak venstre høyttaler.
    Har Stovers gamle plinth på besøk for å se om dette muligens kan passe min noe mer aldrende LP12. Ser i alle fall at hjørneavstiverene virker tykkere på Stover-plinthet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er det virkelig en god tommelfingerregel? Jeg husker at Odd Rune på Kontrapunkt sa, etter å ha lært seg oppsett hos Linn tror jeg, sa at flukting armbord-plint ikke var et poeng, og at det var bouncens stempelbevegelser og varighet som telte.

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Det jeg mente var vel egentlig bare om fjærene var enten for slakke eller for stramme. At det er derfor opphenget ikke tar seg av skritt på gulvet.

    Er det feil tenkt? Det er mulig det altså. Jeg har som sagt aldri opplevd LP12 som følsom på skritt, så vet ikke.

    Mvh Vidar P
    IMO er det feil tenkt. Resonansfrekvensen er avhengig av vekt på fjærene, dvs. vekt av PU + skruer + tags + arm + armbrett inkl. skruer + subchassi + lager inkl. skruer + olje + øvre pakninger + innertallerken + yttertallerken + plattematte + LP inkl. evt. støv (har jeg glemt noe nå?) og selvsagt fjærenes karakteristikk.

    Toriamos:Den har ingenting med om armbrettet flukter med plinthet.

    Sånn er det ;)

    FZ
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Er det virkelig en god tommelfingerregel? Jeg husker at Odd Rune på Kontrapunkt sa, etter å ha lært seg oppsett hos Linn tror jeg, sa at flukting armbord-plint ikke var et poeng, og at det var bouncens stempelbevegelser og varighet som telte.

    Mvh Vidar P
    Er ikke min regel, men fungerer da godt som et utgangspunkt. God bouns og minimering av sideveis bevegelse må jo være det grunnleggende.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    toriamos skrev:
    Er ikke min regel, men fungerer da godt som et utgangspunkt. God bouns og minimering av sideveis bevegelse må jo være det grunnleggende.
    Riktig gynging er alfa og omega for LP12. Om armbrettet er flush med topp plinth er bare en kosmetisk greie, men en grei referanse for at alt er i vater.

    FZ
     

    FESty

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.03.2008
    Innlegg
    57
    Antall liker
    0
    Som tidligere eier av Linn Sondek Lp 12-1987 utg.med Ittoch arm og Troika pu,og siden denne tråden er så aktiv idag,tar jeg meg den frihet og stiller etpar spørsmål. Troikaen har jeg ennå(slitt men ikke utslitt); hvordan hevder denne seg idag i forhold til nyere pu:er, og er det noen som kunne vært interessert i å overta den for en rimelig penge el en byttehandel(Stover-G.hydra?).Idag har jeg Thorens 160 Super m. det jeg tror er en Formula 4 arm; kjøpt for nesten ingenting.Spm. Hvem produserte denne armen, og vet noen av dere om det finnes en adresse med evnt.informasjon om den? Mvh
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    Hvis topplata di ligger an mot alle konsollene og det ikke er noen resonanser i den når du banker på den er alt i orden. Spesielt motorhjørnet må være fri for resonanser.

    FZ
    Topp-plata til Stover har jo en bolt ved motorhjørnet, som går ned i et korresponderende hull i hjørneavstiveren ved motoren. Der festes og tigthes den fra undersiden med en mutter. Toruquen der er forøvrig oppgitt i cNm - hva nå dette er. Uansett, har sett på min egen topp-plate at jeg ikke har en bolt som passer hullet i hjørneavstiveren. Dette er noe Linn har puttet på etterhvert antar jeg. Er det grunn til å tro at min topp-plate ikke passer ned i Stovers gamle plinth, gitt at topp-plata er gamlere enn plinthet?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    toriamos skrev:
    Topp-plata til Stover har jo en bolt ved motorhjørnet, som går ned i et korresponderende hull i hjørneavstiveren ved motoren. Der festes og tightes den fra undersiden med en mutter. Toruquen der er forøvrig oppgitt i cNm - hva nå dette er. Uansett, har sett på min egen topp-plate at jeg ikke har en bolt som passer hullet i hjørneavstiveren. Dette er noe Linn har puttet på etterhvert antar jeg. Er det grunn til å tro at min topp-plate ikke passer ned i Stovers gamle plinth, gitt at topp-plata er gamlere enn plinthet?
    Jeg har topplate uten denne stud'en og plinth med feste for stud. Ingen problem å få denne til å passe.

    Jeg lurer på å kjøpe en ny topplate til spilleren min. Den og yttertallerkenen er det eneste som er igjen etter min opprinnelige spiller og hvis jeg bytter plata er den lik en 2008-modell.

    Linn sier at stud'en kun er for at det skal være lettere å montere plata optimalt. Ingen lydmessig gevinst i forhold til den gamle hvis denne er riktig montert.

    FZ
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    Topp-plata til Stover har jo en bolt ved motorhjørnet, som går ned i et korresponderende hull i hjørneavstiveren ved motoren. Der festes og tightes den fra undersiden med en mutter. Toruquen der er forøvrig oppgitt i cNm - hva nå dette er. Uansett, har sett på min egen topp-plate at jeg ikke har en bolt som passer hullet i hjørneavstiveren. Dette er noe Linn har puttet på etterhvert antar jeg. Er det grunn til å tro at min topp-plate ikke passer ned i Stovers gamle plinth, gitt at topp-plata er gamlere enn plinthet?
    Jeg har topplate uten denne stud'en og plinth med feste for stud. Ingen problem å få denne til å passe.

    Jeg lurer på å kjøpe en ny topplate til spilleren min. Den og yttertallerkenen er det eneste som er igjen etter min opprinnelige spiller og hvis jeg bytter plata er den lik en 2008-modell.

    Linn sier at stud'en kun er for at det skal være lettere å montere plata optimalt. Ingen lydmessig gevinst i forhold til den gamle hvis denne er riktig montert.

    FZ
    Interessant. Hva må vi betale for en 2008-topp-plate da?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    1940,- står det i prislista til Kontrapunkt.
     

    toriamos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Innlegg
    2.255
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    1940,- står det i prislista til Kontrapunkt.
    Ikke så ravgæli med andre ord. På den andre siden skal det vel godt gjøres at man merker noen lydmessig forbedring ved bytte. Får problemer med å redegjøre for serienummer da, med nytt Cirkus, plinth, topp-plate,
    motor, strømforsyning og trampolin så er det jo ingenting igjen av originalspilleren enn lokket. Nøyaktig hvilken del av denne oppgraderbare og del-utskiftbare platespilleren er det serienummeret skal identifisere?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn