Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    break_out skrev:
    toriamos skrev:
    break_out skrev:
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    LP12 er vel ikke spilleren for de meste nevrotiske av oss...
    Definitivt ikke, man skal ha gode nerver og pågangsmot for å få det beste ut av en LP12 ;)

Da Art Dudley testet Keel, Ekos SE og nye Trampolin i Stereophile i fjor høst var det bare lovord om Keel og Ekos SE, men Trampolin var han ikke så begeistret for. Han nevnte det samme som deg, at vektfordelingen ikke blir lik på alle 4 beina.

Jeg synes forøvrig det var merkelig at ikke Linn lagde Keel slik at vektfordelingen inkl. Ekos SE og Akiva ble lik på alle fjærene. Alle som har skrudd på en LP12 vet jo at ingen av fjærene har samme belastning. Her var det en gyllen sjanse for Linn til å rette på det. Istedet lager de en vektfordeling som er akkurat lik det gamle subchassiet. Hvor lurt var egentlig det???
    Hvorfor røre med det perfekte? Vektfordelingen har nok sin funksjon i forhold til prestanda av spiller? De jobbet jo mot å treffe akkurat samme vektfordeling med keelen som originalt design.

Eller er det slikt?

Har forstått det slikt at spesielt en produsent av en finfin arm jobbet med en pakke der arm samt en spesialfjær skulle kompensere for vekten av armen i dette hjørnet. Sabotert av keelen? Tror denne produsenten bruker innfestning ala SME....
    Tja, hvorfor røre med det perfekte? Nå gjør nå Linn akkurat dette selv ved å innføre Keel, og Ekos SE. Er Keel perfekt? La oss vente noen år og se hva som skjer :)
    Keelen er og blir en fin oppgradering for LP12, om den er verd alle de tusenlappene som den koster får en avgjøre selv. Men jeg mener nå at dersom en ønsker å satse på en LP12 spiller, og ser det over et lengre perspektiv så er kanskje prisen grei nok?
    Skal vi se... JEG ønsker å satse på LP12 i et lengre perspektiv og synes absolutt at 26400,- for en aluminiumsplata, om enn noe forseggjort, er helt uaktuellt. Om vi ser på en annen noe forsegjort metallplata - yttertallerkenen - så koster denne 2300,- Onde rykter vil ha det til at Linn har priset Keel ut i fra hva Keel medfører av lydforbedring. Altså ikke hva den koster å produsere, men hva Linn mener at forbedringen i lydkvalitet er verd. Sagt med andre ord - de er grådige.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    toriamos skrev:
    Skal vi se... JEG ønsker å satse på LP12 i et lengre perspektiv og synes absolutt at 26400,- for en aluminiumsplata, om enn noe forseggjort, er helt uaktuellt. Om vi ser på en annen noe forsegjort metallplata - yttertallerkenen - så koster denne 2300,- Onde rykter vil ha det til at Linn har priset Keel ut i fra hva Keel medfører av lydforbedring. Altså ikke hva den koster å produsere, men hva Linn mener at forbedringen i lydkvalitet er verd. Sagt med andre ord - de er grådige.
    Trenger ikke være rakettforsker for og forstå det! ;D

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    NYTT PLINTH OG TRAMPOLIN... - Skal vi se.

- Starta med å montere et nytt plinth - eller, det var det JEG trodde. Det viste seg at Linn nå plasserer hullene til studsene (boltene) litt annerledes i dag enn for en del år siden:

Gammelt plinth:

Nytt plinth:

Den skarpøyde vil se at monteringshullet for studsene i ny-plinthet befinner seg 3mm lenger til venstre enn hos gammel-plinthet. Disse 3 millimetrene gjør monteringen av topp-plata umulig. Det er ikke nok klaring på venstre side. Sånt er jo slikt man oppdager ETTER at alt er demontert fra det gamle plinthet.
    Antageligvis er de nye topp-platene noe anerledes enn de gamlere?

Okei - så har vi Trampolin:

Ikke et godt bilde desverre. Man ser til venstre, venstre bakre fot til Trampolin, og til høyre på bildet, da venstre fremre fot. Som bildet forhåpentligvis viser, er det en høydeforskjell her. 3 millimeter for å være presis.
    Spilleren er altså ikke i vater. Hylla som spilleren er plassert på ER i vater, men bakre høyre fot er presset ned av vekten av tallerkenen og vi får denne nivåforskjellen.

Mener Linn at det ikke er kritisk at platespilleren står i vater? Hvordan har dere andre som har Trampolin løst dette problemet.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har Solid bunnplate og har aldri prøvd Trampolin, men Art Dudley kritiserte Trampolin 2 for det samme som du gjør.

Ellers stemmer det at plinthene ikke er helt like, men jeg har montert en topplate fra en '82 modell i et '97 modell plinth. Det passet perfekt.

Men hvis du har et gammelt plinth fra før de store hjørneavstivningene kom passer ikke de nye bunnplatene til dette.

Er det Trampolin 1 eller 2 du har?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toriamos skrev:
    Hylla som spilleren er plassert på ER i vater, men bakre høyre fot er presset ned av vekten av tallerkenen og vi får denne nivåforskjellen.

Mener Linn at det ikke er kritisk at platespilleren står i vater? Hvordan har dere andre som har Trampolin løst dette problemet.
    Det viktigste er vel at plinten står i vater, ikke hylla den står på. Alt henger jo i plintet.
    Jeg dobbeltsjekker også at tallerkenen er i vater med vinyl på forresten; lett med minivateret som fulgte med Aro.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    Jeg har Solid bunnplate og har aldri prøvd Trampolin, men Art Dudley kritiserte Trampolin 2 for det samme som du gjør.

Ellers stemmer det at plinthene ikke er helt like, men jeg har montert en topplate fra en '82 modell i et '97 modell plinth. Det passet perfekt.

Men hvis du har et gammelt plinth fra før de store hjørneavstivningene kom passer ikke de nye bunnplatene til dette.

Er det Trampolin 1 eller 2 du har?
    Er litt usikker på alderforskjellen mellom topplate og plinth, men hos meg passer ikke topplata i plinthet. Det er Trampolin 1 som er i stua, passer som hånd i hanske i gammel-plinthet.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    Hylla som spilleren er plassert på ER i vater, men bakre høyre fot er presset ned av vekten av tallerkenen og vi får denne nivåforskjellen.

Det viktigste er vel at plinten står i vater, ikke hylla den står på. Alt henger jo i plintet.
    Jeg dobbeltsjekker også at tallerkenen er i vater med vinyl på forresten; lett med minivateret som fulgte med Aro.

Mvh Vidar P
    Ja, det tenker jo jeg også - at det viktigste er at plinthet er i vater - og dermed platetallerkenen. Den letteste måten å få plinthet i vater på er vel å sørge for at underlaget er i vater - dvs platespillerhylla. Det er jo her Trampolin kommer og ødelegger. Hvorfor denne er konstruert slik at den ikke er i vater er jo et mysterium. Er ikke fristende å begynne å bygge opp med et eller annet under føttene heller slik at man ikke lenger har samme underlaget under alle føttene OM nå dette skule ha noen betydning.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Er litt usikker på alderforskjellen mellom topplate og plinth, men hos meg passer ikke topplata i plinthet. Det er Trampolin 1 som er i stua, passer som hånd i hanske i gammel-plinthet.
    Det er ikke alle som mener at Trampolin 1 er noen ubetinget succes. Du får prøve litt med og uten og finne ut hva du liker best.

Når det gjelder synergi topplate/plinth er det vel bare å hoste opp et par tusen..... da får du også den siste topplata med stud i motorhjørnet.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    Det er ikke alle som mener at Trampolin 1 er noen ubetinget succes. Du får prøve litt med og uten og finne ut hva du liker best.

Når det gjelder synergi topplate/plinth er det vel bare å hoste opp et par tusen..... da får du også den siste topplata med stud i motorhjørnet.
    Innlegget mitt handlet egentlig ikke om Trampolin som bunnplate per se, men mye mer om den noe idiotiske løsningen med fjærende ben der alle fire gir etter like mye til tross for at vekten av spilleren ikke er jevnt fordelt. Dette medfører at spilleren ikke lar seg justere i vater uten å putte ting under noen av føttene. Da jeg er usikker om dette er meningen lurer jeg på hvilke andre muligheter man har - med untak av å ikke bruke Trampolin i det hele tatt.
    En bunnplate på en platespiller som IKKE lar seg justere i vater må være feilkonstruert. Eller er det noe jeg ikke forstår?
    Er det i det hele tatt noen som bruker Trampolin?

S

Stover

Gjest
    Ja, jeg bruker Trampolin og den har en rikere klang enn uten.

Hvordan vet du at bena på Trampolin ikke er avstemt med vektforskjellene? På min Trampolin 2 er det 2 mm forskjell (sett i dårlig kveldslys) på høyre og venstre side, der høyre er høyest og også tyngst.

Dette kan jeg enkelt rette opp med platespillerhylla. Er det 1 bein som er ujevnt hos deg siden du ikke kan gjøre det samme?

Forøvrig synd (for deg) at plinthet ikke passer. Du har vel lært mye av dette da?

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Stover skrev:
    Ja, jeg bruker Trampolin og den har en rikere klang enn uten.

Hvordan vet du at bena på Trampolin ikke er avstemt med vektforskjellene? På min Trampolin 2 er det 2 mm forskjell (sett i dårlig kveldslys) på høyre og venstre side, der høyre er høyest og også tyngst.

Dette kan jeg enkelt rette opp med platespillerhylla. Er det 1 bein som er ujevnt hos deg siden du ikke kan gjøre det samme?

Forøvrig synd (for deg) at plinthet ikke passer. Du har vel lært mye av dette da?
    Ja, du bruker jo Trampolin :) Har faktisk tatt meg bryet med å skru på gamlebunnplata kun for å oppdage at jeg også synes Trampolin høres best ut. Enig i at klangen oppleves rikere med enn uten. Med solid base ble lyden litt stram og litt "ufri" - helt subjektivt.
    Grunnen til at jeg mener at Tramplin ikke er avstemt etter vektforskjellene i platespilleren er at jeg rent visuellt og målemessig kan påvise ganske stor forskjell på hvordan de fire føttene blir komprimert av spilleren. Nu - dette betyr ikke at den IKKE er avstemt, den kan være UTILSTREKKELIG avstemt.
    Forstår ikke helt det du skriver til slutt... Ingen av mine bein er "ugjevne" - de står jo alle fire godt plantet i hylleplata, men fordi det hviler mest vekt på venstre bakbein (platespillertallerkenen) så er dette beinet mer komprimert enn de tre andre beinene. Dette medfører en høydeforskjell på plinthet på 3mm - fra bak til front. ......
    .....
    Hmmmm - det kan synes som du har rett. De fjærende føttene synes avstemt.. De "bunner" ved forskjellig vektbelastning. Den venstre bakre foten fjærer lettere enn venstre foran. Det burde være omvendt. Og snart vil de bli det også siden føttene kan demonteres og byttes med hverandre. Det fant vi løsningen tenker jeg. Føttene fjærer forskjellig - om dette er tilsiktet fra Linns side eller om det skyldes belastingen over år anes ikke, men rent praktisk så aner jeg uansett en løsning - ved å rett og slett bytte om på venstre bakre og venstre fremre fot.
    (Tror kanskje ikke Linn har tunet fjæringen etter vekten - ser ut som gummimembranen som sørger for fjæringen er like tykk på alle føttene - men jeg har ikke målt med atom-tommestokk)

Neeeei - plinthet ble en skuffelse gitt - men som du skriver - nå kan jeg i alle fall å bytte plinth.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Èn stk Trampolin-pote demontert:

Sitter med fire små treskruer, ingen sak å skru ut.

Et nytt bilde - og noe mer interessant... Samme poten, men nå delt i to. Foten er gjenget og er skrudd inn i "hodet" på gummimembranen. Dette er jo interessant. Om man opplever en høydeforskjell i plinthet ved Tramplin, så kan man jo justere høyden på føttene ved å skru ut foten en millimeter eller tre. Om dette er anbefalt aner jeg ikke - Linn nevner ingenting på sine sider om at føttene til Trampolin er gjenget på og kan skrues helt eller delvis ut. Informasjon er ikke skottenes sterke side.

Vel, da kan jeg beholde Trampolin OG sove godt om natten.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Da er jo problemet løst. Mente jeg hadde hørt tidligere at disse kunne justeres, men når ikke Trampolin-eierne nevnte noe om det regnet jeg med at det var noe jeg hadde drømt 8)
    Det hadde jo vært for dumt om ikke det var mulig og at man skulle justere hylla ut av vater for at spilleren skulle være i vater ;)

Ellers er jo Linn noen ordentlige særinger. Minst mulig informasjon skal komme til eierne av LP12, for de kunne jo komme til å skru på spilleren selv....og det mener Linn at vi ikke klarer.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Ikke SÅ lett å justere denne spilleren i vater. Etter å ha slitt litt er alt i vater. Spiller ei plate. Blir nevrotisk og sjekker vater igjen. Nå er den ikke like mye i vater lengre. Vateren vandrer... Spilleren står jo på ei treplate i Target-vegghylla. Spikes inn i treet - der har vi en variabel. "Fjæringen" i Trampolin er jo en gummimembran som strekker seg litt over tid - nok en variabel.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Ikke SÅ lett å justere denne spilleren i vater. Etter å ha slitt litt er alt i vater. Spiller ei plate. Blir nevrotisk og sjekker vater igjen. Nå er den ikke like mye i vater lengre. Vateren vandrer... Spilleren står jo på ei treplate i Target-vegghylla. Spikes inn i treet - der har vi en variabel. "Fjæringen" i Trampolin er jo en gummimembran som strekker seg litt over tid - nok en variabel.
    Den originale plata på Target-vegghylla har metall-plater der spikesene treffer. Da har du ihvertfall fjernet en variabel. Gummimembranen i Trampolin strekker seg vel ikke merkbart etter en plateside?? Uansett er det vel bare å vri noen grader med urviseren på beinet så er den i vater igjen. Eller??

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    toriamos skrev:
    Den originale plata på Target-vegghylla har metall-plater der spikesene treffer. Da har du ihvertfall fjernet en variabel. Gummimembranen i Trampolin strekker seg vel ikke merkbart etter en plateside?? Uansett er det vel bare å vri noen grader med urviseren på beinet så er den i vater igjen. Eller??
    Targethylla mi er ikke helt som den skal. En av spikesene sitter dønn fast og lar seg ikke justere. Det er derfor hell i uhellet at treplata IKKE har disse metalplatene. Får vatra hylla ved at den ene spikesen trykkes litt lengre inn i plata enn de andre. Ikke sikkert at dette er noen god idè tross alt. Tenker jeg likesågodt kan bestille meg en Apollo fra kontrapunkt.
    Aner ikke om membranen er i stand til å strekke seg i løpet av tjue minutter. Skal la hele stasen stå i fred en stund og justere litt hver dag - hvem vet, kanskje den kommer i vater til slutt.
    Den spiller uansett godt nå - bedre med Trampolin enn uten. Mer rytme i musikken. Da jeg bytta tilbake til den gamle bunnplata ble det svært tydelig at den fungerer dårligere hos meg. Som om noe av "livet" forsvant fra musikken og istedet fikk jeg en stram og umusikkalsk gjengivelse. Merkelig at jeg ikke kan huske at det var slik før - før jeg forsøkte med Trampolin.

Har forøvrig et par kraftige Ikea-blokker... (siden jeg klok av andres innlegg i en annen tråd har fjerna sånt under DAC og forsterker) kan legge en av disse over ramma på Targethylla i stedet for den tvilsomme hylleplata.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Har forøvrig et par kraftige Ikea-blokker... (siden jeg klok av andres innlegg i en annen tråd har fjerna sånt under DAC og forsterker) kan legge en av disse over ramma på Targethylla i stedet for den tvilsomme hylleplata.
    Nja, ikke nødvendigvis optimalt det kanskje.... poenget er vel at plata som ligger an mot spiksene skal være så stiv som mulig, men også så lett som mulig for å få resonansene opp i et område hvor fjærene i LP12 fungerer optimalt.

Men i og med at du bruker Trampolin er nok dette mindre kritisk enn med Solid bunnplate... uansett er det forsøket verd....

Det er mange som mener at Trampolin er en fix for LP12'ere som står på ikke-optimale underlag og at hvis den står på et optimalt underlag, les: lett og stivt, låter den bedre uten Trampolin, og da spesielt for Trampolin 1 som har fått en del dårlig omtale. Trampolin 2 er jo igjen en revisjon på ener'n og blir regnet som vesentlig bedre. (Har ikke førstehåndserfaring med dette selv, har aldri prøvd hverken ener'n eller toer'n)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Target hylleplata mi må vel karakteriseres som lett og stiv. Men avkoplet er den jo ikke - all den tid spikesene er tredd inn i treet. Hos meg synes lyden å være bedre MED Trampolin. Tenkte jeg skulle forsøke Ikea-blokken, men i går kveld oppdaget jeg at plinthet nå ER i vater igjen... Dessuten er lyden HELT i vater :)
    Med Tramplin blir lyden rikere og mer naturlig. Bassområdet er nok noe løsere i bunnen, med litt dårligere definert atakk på strengene, men totalopplevelsen er såpass mye bedre at dette blir småpirk.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    ..... - Eller er det egentlig småpirk?.. Dro til, til en forandring, og skrudde volumet opp noe over det vanlige stuevolumet. Pen diskant, god mellomtone - men bassen... Den ble veldig svulstig og dårlig definert - som om bassistene spilte med ullvotter.
    Bytta tilbake til Solid base. Oppdager nå at jo - strammere i bunnen, men samtidig hardere oppover. Spesielt toppen ble nå tegnet med spissere form. Alt er ryddigere, renere - men er dette bedre? Eller er det "værre?"
    Tror jeg må ha noen runder til for å bestemme meg.

Vinyl ER arbeid.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.279
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har formeninger om Cetech Carbon Fibre Subchassis for LP12 som selges for £199.00 på ebay?

Dryg

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Antall liker
    3
    K.H. skrev:
    Noen som har formeninger om Cetech Carbon Fibre Subchassis for LP12 som selges for £199.00 på ebay?
    Ikke annet enn at det høres ut som om de som har kjøpt det er fornøyd. Og at jeg lurer på et slikt selv.. :)

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.279
    Torget vurderinger
    10
    Donald skrev:
    K.H. skrev:
    Ikke annet enn at det høres ut som om de som har kjøpt det er fornøyd. Og at jeg lurer på et slikt selv.. :)
    Har tenkt gjennom dette. Kommet til at et Cirkus-kit komplett med lager, innertallerken, fjærer og foringer, kanskje likevel er et tryggere og mer fornuftig kjøp.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er iallefall et mye lurere kjøp ift evt annenhåndsverdi. Tror nå jeg da.

På en Cirkus-spiller vil du kunne få igjen (omlag) hele utlegget til Cirkus, på en Cetech-spiller er det ikke sikkert du får igjen et øre, kanskje sågar mindre enn om den ikke hadde vært "modda" (gjetninger selvsagt, men med en anelse kvalifikasjon).
    Jeg hadde iallefall gitt mindre for en tredjeparts modda spiller (med vitale deler fra en avdød og glemt eller ukjent tredjepart) enn jeg hadde ville gitt for en helt original og uklussa en, når den var blitt noen år.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Har vakla endel ift cd kontra vinyl og å nedgradere vinyl.
    Nå ser det imidlertid ut til at lp12 blir stående en stund.

Jeg har ikke planer om å oppgradere spilleren foreløpig. Det første som må endres er riia, men det skal vente til lp12 har fått et stabilt hjem. :)
    I tillegg kjøpe og lytte til musikk.

Allikevel. Kan noen si noe om den spec. spilleren har? Tenker først og fremst på arm og pickup. Alder, nivå og naturlig vei videre. Klang, annen pickup enn Linn.

Som Naim entusiast ville en "naimed" lp12 vært tingen (aro, Armageddon), men ser ulempene mht at armbord, armkabel mm må endres, samt at en fremtidig Keel utelukkes (foreløpig).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skjønte ikke spørsmålet?

Om du tenker på din egen? Spør du meg så er det ingen naturlig vei videre med arm og pu, det er mest sideveis, hadde det vært hos meg så hadde det garantert fått stå. I årevis.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Vidar P skrev:
    Skjønte ikke spørsmålet?

Om du tenker på din egen? Spør du meg så er det ingen naturlig vei videre med arm og pu, det er mest sideveis, hadde det vært hos meg så hadde det garantert fått stå. I årevis.

Mvh Vidar P
    Spilleren er topp. Mangler bare Keel.
    Armen er helt topp.
    PU. har noen år på ryggen og aner ikke noe om stand.

Passer alle pickuper til Ekos2, fysisk sett?

Tenker ellers ikke på annet enn å høre litt om arm og pickup. Kvalitet og naturlig sammensetning arm og neste pickup. dreier det seg kun om klang og klangsmak?

Har ingen oppgradering i tankene som sagt. Spør mer for læringens skyld.

Bedre uttrykkt? ;)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Neppe, plassen i Ekos er noe begrenset. Skal du bruke en lang PU som må plasseres et stykke bak i headshellet får du trøbbel. Jeg kan f.eks. ikke bruke Ekos tags med min Benz PU, men har fått tak i noen Dynavector tags som har mindre kontakter, evt. kunne jeg modifisert Linn tags'ene.
    Vil tro at f.eks. Koetsu PU'er vil passe dårlig.

Her du bør du nok gjøre litt research før du handler ny ikke-Linn PU.

S

Stover

Gjest
    FZ skrev:
    Stover skrev:
    Neppe, plassen i Ekos er noe begrenset. Skal du bruke en lang PU som må plasseres et stykke bak i headshellet får du trøbbel. Jeg kan f.eks. ikke bruke Ekos tags med min Benz PU, men har fått tak i noen Dynavector tags som har mindre kontakter, evt. kunne jeg modifisert Linn tags'ene.
    Vil tro at f.eks. Koetsu PU'er vil passe dårlig.

Her du bør du nok gjøre litt research før du handler ny ikke-Linn PU.
    Takk for svar. Har ingen erfaring, men skjønner hva du sikter til. Selv med Arkiv er det ikke spesielt god plass etter hva jeg kan se.

VTA. Har forstått at gjengivelsen endres med denne justeringen, overheng eller ikke...eller hva det nå kalles.
    Er det virkelig kun øyemål som benyttes her, eller finnes redskap? En tommestokk kanskje?
    Noen erfaringer?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    VTA. Har forstått at gjengivelsen endres med denne justeringen, overheng eller ikke...eller hva det nå kalles.
    Er det virkelig kun øyemål som benyttes her, eller finnes redskap? En tommestokk kanskje?
    Noen erfaringer?
    VTA er Vertical Tracking Angle og den justerer du ved å senke eller heve armen i armbasen.

Overheng er avstanden fra senter spindel til nålespiss. Denne justerer du ved å skyve PU'en fram eller tilbake i head-shellet (i de slissede hullene).

Med Arkiv og Akiva blir overhenget riktig når du bruker det tredje hullet i head-shellet, så fremt armbasen er korrekt plassert på armbrettet. Det gjøres ved hjelp av "Kinky-tool".

Har du Keel, Ekos og Akiva, evt. Arkiv, er alt "låst" og overhenget er korrekt.

Er du med? Hvis ikke er det bare å spørre.

FZ

S

Stover

Gjest
    FZ skrev:
    Stover skrev:
    Noen erfaringer?
    VTA er Vertical Tracking Angle og den justerer du ved å senke eller heve armen i armbasen.

Overheng er avstanden fra senter spindel til nålespiss. Denne justerer du ved å skyve PU'en fram eller tilbake i head-shellet (i de slissede hullene).

Med Arkiv og Akiva blir overhenget riktig når du bruker det tredje hullet i head-shellet, så fremt armbasen er korrekt plassert på armbrettet. Det gjøres ved hjelp av "Kinky-tool".

Har du Keel, Ekos og Akiva, evt. Arkiv, er alt "låst" og overhenget er korrekt.

Er du med? Hvis ikke er det bare å spørre.

FZ
    Jeg er med.

Og VTA justeres ved å heve-/ senke armen og bruke øyemål?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Jeg er med.

Og VTA justeres ved å heve-/ senke armen og bruke øyemål?
    Ja, normalt skal armen være parallell med plata når nåla ligger i rillen, men du kan prøve å senke/heve den og høre om du liker lyden bedre da.....

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.279
    Torget vurderinger
    10
    VTA skal vel som hovedregel justeres slik at headshellet er parallelt med overflata på LP'en når armen er nedsenket og stiften står i rilla.

Jeg bruker å senke armen et stykke inn på LP'en og så legge en rektangulær gjenstand parallelt ved siden av headshellet. Denne bør helst være en liten tanke lavere enn headshellet, f.eks 0,5 - 1mm. Så er det bare å sikte og om nødvendig justere. Når gjenstanden og headshellet flukter med hverandre er vel VTA sånn omtrent etter boka. At det så i enkelte tilfeller kan være en fordel lydmessig å justere armen høyere eller lavere bak, er en annen sak...

S

Stover

Gjest
    Rektangulær gjenstand. Det tipset likte jeg. Glimrende.

Ellers også spennende å prøve flere løsninger, litt positiv, negativ og helt i vater.

Skal ikke glemme å lytte til musikk også Vidar :)

Takk. All lærdom taes imot med takk.

S

Stover

Gjest
    Fikk levert 2 stk hengsler til støvlokket, da de 3 år gamle ikke klarte jobben.
    Det fungerte aldeles glimrende.

Så langt jeg kan forstå, belastes fjæren i hengsla når lokket er nede.
    Mao, de er beregnet for å ha lokket av, at musikk spilles ;)

S

Stover

Gjest
    Har lest et sted, forskjellene ved justering av VTA, positiv, nøytral og negativ, men finner det ikke igjen.
    Uansett;

Etter småtips sjekket jeg VTA på spilleren, tommestokk faktisk og øyemål. Så langt jeg kunne se, måtte jeg senke arma vesentlig....og det gjorde jeg.

Spilte en plate sist Vidar P var på besøk og jeg må inrømme at det låt særdeles kjedelig og ullent. Etter justering ble alt mye mer definert, åpnere og friskere.

Noen sier justering av lp12 er vanskelig/ omfattende. Andre sier det ikke må overdrives og at det er enkelt.
    Min erfaring er at det nok er enkelt, teknisk sett, men man MÅ lære seg det og ikke ta lett på det (sånn som jeg nok kan ha gjort).

:)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gjorde meg vel omtrent akkurat de samme erfaringene i starten (er vel fortsatt temmelig i starten, men har funnet roen). Mange begreper, frykt for at alt var stilt inn helt høl i hue, osv osv.
    Gjorde jobben en gang for alle, kjøpte rega-spacere for å få høyden på armen riktig, stilte inn stifttrykk riktig, samt azimuth. Etter det har jeg spilt, og synes alt er helt topp. Har justert vta en gang i ettertid, nå heller armen bittelitt i bakkant. Ikke så umiddelbar vill i uttrykket lenger, men mye mer melodi og flyt.

Snart skal jeg ha på et silikontrau til armen, da må hele greia stilles inn på nytt.

Du gjør lurt i å lære deg spilleren sakte, men sikkert. Gjør grunninnstillingen, spill plater, og ha det gøy. Vinyl skal være moro, ikke teknisk hesebles :D

Stover skrev:
    Har lest et sted, forskjellene ved justering av VTA, positiv, nøytral og negativ, men finner det ikke igjen.
    Uansett;

Etter småtips sjekket jeg VTA på spilleren, tommestokk faktisk og øyemål. Så langt jeg kunne se, måtte jeg senke arma vesentlig....og det gjorde jeg.

Spilte en plate sist Vidar P var på besøk og jeg må inrømme at det låt særdeles kjedelig og ullent. Etter justering ble alt mye mer definert, åpnere og friskere.

Noen sier justering av lp12 er vanskelig/ omfattende. Andre sier det ikke må overdrives og at det er enkelt.
    Min erfaring er at det nok er enkelt, teknisk sett, men man MÅ lære seg det og ikke ta lett på det (sånn som jeg nok kan ha gjort).

:)

Rudi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Antall liker
    10.778
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    39
    Paa en spiller med Keel, kan en Rega RB1000 váre en arm som gir st?rre fleksibilitet vedr pickupvalg enn en Ekos arm ?........ passer den i det hele tatt paa en Linn LP12...... burde kanskje spurt om det f?rst ? Jeg ?nsker IKKE og laase meg til bare Linn sine pickuper. Planen min var egentlig og bruke en Ekos SE sammen med en Benz Lp, men hvis denne comboen ikke passer sammen pga Linns faste u-justerbare overheng.....vel da er jeg like langt.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Rudi skrev:
    Paa en spiller med Keel, kan en Rega RB1000 váre en arm som gir st?rre fleksibilitet vedr pickupvalg enn en Ekos arm ?........ passer den i det hele tatt paa en Linn LP12...... burde kanskje spurt om det f?rst ? Jeg ?nsker IKKE og laase meg til bare Linn sine pickuper. Planen min var egentlig og bruke en Ekos SE sammen med en Benz Lp, men hvis denne comboen ikke passer sammen pga Linns faste u-justerbare overheng.....vel da er jeg like langt.
    Ingen problem å justere overheng på en Linn arm. Den har jo slissede hull som de fleste andre armer. Har ikke du både en Akito og Ekos i heimen + at du har lånt en SE.....

Eneste aberet er at head-shellet er litt kort og det er trøblete å få enkelte PU'en langt nok bak for korrekt overheng. Jeg bruker DynaVector tags istedet for Linn tags pga. dårlig plass. Tagsene som følger med nyere Ekos armer har litt for lange kontakter for å få justert min Benz korrekt.

Og.... i Keel passer bare Linn armer eller evt. andre armer med Linn-standard. Finnes det?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er enklere å justere overheng på en Linn-arm enn på en Naim-arm :)

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Det er enklere å justere overheng på en Linn-arm enn på en Naim-arm :)

Mvh Vidar P
    Alt er gæernt med den armen, Vidar. Ikke kan du justere overheng og ikke passer den i en Keel........ ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn