Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Hei.
    Når jeg monterer inn en Ortofon 2M Black i Akito armen ser jeg at dette passer dårlig. Pickup'en lar seg vanskelig montere langt nok bak til at den kommer der den bør være. Ser på noen engelskspråklige fora at det bare er å bøye de fire kontaktene som sitter i armen. Er det så enkelt - noen som har prøvd? Hva skjer om en av disse kontaktene brekker - er det mulig å skifte disse?
    Du må ikke bøye pinnene på armen!

    Bøy derimot kontaktene på ledningene. Det går helt fint, bare pass på å bøye litt av gangen til du får PU'en langt nok bak. Da unngår du å måtte bøye kontakten tilbake igjen, noe som kan svekke materialet.

    Korte ledninger gjør ikke saken bedre, de må ha litt lengde for å rekke rundt. Linns ledninger er gode så bruk dem.

    Jeg har gjort dette selv både på Ekos2 og Ekos SE armene mine når jeg har montert hhv. Benz Ruby2 og LP.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Helt sikkert smart, som @FZ er inne på å ikke forsøke å bende på pinnene i tonearmen. Som bildet viser så er det trangt bak Soundsmith´n i Akitoarmen min også, men det gikk med bøying av kabelskoene og nøye routing av hver enkelt kabel. Og, som @FZ også nevner - det er enklere med litt lengre kabler enn korte.

    DSC01825.jpg
     

    ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    26
    Endelig!

    DSC_0498.jpg

    Etter endel frem og tilbake - det kan være en fordel å lese før man skrur - er denne nå oppe å spiller. Er ikke 100% sikker på om jeg har justert fjærene helt riktig men synes selv jeg har fått til en god bevegelse.(Opp og ned og minimalt sideveis).
    Største problemet inntraff da jeg skulle montere inn den gamle Ortofon 2M Black. Dette gikk ikke bra og endte opp med at den ble ødelagt. (Ofte dyrt å være dum!). Etter en tur til Kontrapunkt endte jeg opp med en Adikt.
    Er godt fornøyd så langt - men så var det dette med videre oppgraderinger. Siden jeg har ett gammelt subchassis står ett Cirkus høyt på listen da dette skal gi bedre feste for lageret. Videre synes jeg tonearmskabelen virker moden for bytte - noen anbefalinger?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Er det pinnene bak som er knekt på 2m black? Hvis stiften ikke er ødelagt kan du jo kjøpe et nytt hus til den.
     

    ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    26
    Hei.
    Stiften er intakt - er det mulig å bare kjøpe "huset"?
    I såfall hvor?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tror 2M-serien kun leveres enten som komplett m/stift, eller som separat stift. Ikke kun separat PU u/stift. Men, hør for sikkerhets skyld med en forhandler.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg så en bruktannonse for en stund siden på et sort hus med bronze stift. Kanskje stiften på black ble ødelagt og eieren kjøpte en bronze stift til det.

    Jeg prøvde å lete litt på ebay, men der var det ingen hus uten stift. Med litt tålmodighet og litt flaks vil det nok dukke opp et 2m black hus på brukten igjen.

    Men det hadde ikke skadet å ta kontakt med en forhandler, kanskje har de noe på lur.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Alle 2M PU`r (hus) er sorte, men farge på 2M-logo har farge iht type. Likeledes har stifthuset samme farge som type. Men, ja det kan være en som har satt Bronze stift på en Red, eller Blue PU, selv om det ikke er en fullstendig oppgradering til Bronze.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    454
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Det var et 2m black PU hus som eieren satte på en bronze stift. Hvis jeg ikke husker feil, så var prisen 1800. Var ikke langt fra jeg kjøpte den :p
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    131
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    1
    2M Black og Bronze har samme hus (mens Red og Blue har et annet, likt dimensjonert), så en 2M Bronze-stift i Black-hus er en 2M Bronze.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har.
    Den er god.


    Noen her som har hørt den nye Lingo 4 ?
    Hva koster den? I prislista til Kontrapunkt står Lingo til kr.17.100,-, men det gjelder kanskje forrige Lingo? Ut fra prisen i England må vel Lingo 4 bli betydelig billigere, eller?
    Hvorfor billigere?
    Prisen inkluderer Lingo og tilhørende motor samt montering.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Mulig jeg så feil, men oppfattet £1250 i England for samme, også inkl. montering.

    Sjekket igjen. £1450 = kr.15.735,-.
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Bestilte ny reim til min LP12. Kunne ikke drømt om at denne skulle koste kr.715,-. Er dette virkelig normalt i dag? Det samme gjaldt for øvrig en fingerbøl av ei oljeflaske til lageret til den nette sum av kr.100,-. Tror snart jeg selger dritten og går over til min gamle Thorens. Der er i alle fall den originale Thorens reima mye, mye rimeligere.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nja, original Thorens over disk i Norge har vel ligget i det området de siste årene.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.695
    Torget vurderinger
    14
    Orginal Thorens reim 243 kr levert i postkassa fra Thakker (ebay) i Tyskland.
    Vh GunnarS
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Orginal Thorens reim 243 kr levert i postkassa fra Thakker (ebay) i Tyskland.
    Vh GunnarS
    Står det Thorens på den reima? Har dårlige erfaringer med Thakker sine reimer fra tidligere. Bestilte derfor noen originale Thorens og da fungerte spilleren som normalt igjen.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    5.695
    Torget vurderinger
    14
    Ja, de selger uorginale for ca 50 lappen rimeligere. Min erfaring med Thakker er bare positive.
    Vh GunnarS
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt LP12 siden studielånet ble ofret i 1988 og vært igjennom samtlige oppgraderinger (bortsett fra Ekos SE og Erika 2 som er i kjømda), men kom over en original eldre spiller for litt siden som jeg har oppgradert til standard som ny.
    Den var inntil forrige måned med:
    Majik innerchassis av seneste utgave, Cirkus, Ittok LVII, Adikt/2 og Valhalla av seneste utgave uten brennmerker. Kom over en defekt Lingo1 som jeg fikk sent til Class A i England og byttet alle kondiser og koblet opp denne i går. Virkelig De-Ja Vu fra 1993. En utrolig forbedring fra Valhalla som jeg husker ble demonstrert hvor man sammenlignet toppspiller utstyrt med Ekos og Troika på en spiller med Valhalla mot en stiller med Akito/1 of K9 pickup men da med Lingo. Spileren med Lingo fullstendig knuste spillerne med dyr arm og pick-up.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Jeg opplever fjæringen på min LP12 som veldig "nervøs", sammenlignet med min Thorens TD126 MkIII. Dette medfører at det skal veldig liten bevegelse i plinten før stiften er i ferd med å forlate rilla, eller at det skjer. Selv betjening av støvlokket kan være nok. Nå lurer jeg på om det kan hjelpe å montere slike svampinnlegg som settes inn i fjærene og som brukes på nevnte Thorens. Jeg regner med at dette ikke er å anbefale, siden det ikke brukes slike svampinnlegg originalt i LP12, men kan en supermyk svamp inne i fjærene virkelig ødelegge spillerens ytelse lydmessig i særlig grad?
     
    Sist redigert:

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Jeg opplever fjæringen på min LP12 som veldig "nervøs", sammenlignet med min Thorens TD126 MkIII. Dette medfører at det skal veldig liten bevegelse i plinten før stiften er i ferd med å forlate rilla, eller at det skjer. Selv betjening av støvlokket kan være nok. Nå lurer jeg på om det kan hjelpe å montere slike svampinnlegg som settes inn i fjærene og som brukes på nevnte Thorens. Jeg regner med at dette ikke er å anbefale, siden det ikke brukes slike svampinnlegg originalt i LP12, men kan en supermyk svamp inne i fjærene virkelig ødelegge spillerens ytelse lydmessig i særlig grad.
    Kjenner ikke Thorens'en du nevner men de jeg var borti tidligere gynget ganske lett. Hvis din LP12 gynger som du beskriver når du løfter lokket så er det noe fundamentalt galt men underlaget den står på. Meget viktig at det er stivt. helst lett og stivt hvis du ikke har Trampolin. Svmpinnlegg hørtes ikke ut som en god ide.
     

    ECgutten

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    36
    Antall liker
    26
    Afromosia Fluted plinth
    Plinth.jpg

    Er veldig fornøyd med dette plinthet og lurer på om noen har noen gode tips for å bevare det best mulig? Har lest ett sted på en engelsk side for lenge siden at de anbefalte "Lemon oil polish ".
    Noen erfaringer?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Afromosia Fluted plinth
    Er veldig fornøyd med dette plinthet og lurer på om noen har noen gode tips for å bevare det best mulig?
    Noen erfaringer?
    Det finnes flere ulike type oljer for treverk, med litt ulike base og teoretisk ulike bruksområder.
    Hvilke type man skal/kan/bør bruke avhenger også litt av hva slags finish man ønsker å oppnå.
    Noen oljer får man også med pigmenttilsetninger dersom man ønsker en litt annen tone i det eksisterende treverket.

    Liberon Finishing Oil kan anbefales dersom man ikke ønsker noe annet enn å bevare en gyllen overflate. Et "fluted" plinth er litt mer arbeidskrevende å olje, og jeg ville påført tynne lag til treverket er "mettet" for så å fjerne all overskytende olje som ikke trekker inn - før den begynner å tørke.

    Hvor ofte du bør gjøre dette er så udefinert som ved behov. I praksis betyr det at behovet ikke spesielt ofte. Treverk som ikke er utsatt for nevneverdig ytre påvirkning har sjelden behov for å oljes i tide og utide.
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har en LP12 med det enkle standard subchassis fra noen år tilbake, Cirkus-kit, Trampoline og innebygget Hercules. Standard stål topplate og motor er heller ikke gamle. Er egentlig svært godt fornøyd med lyden og derfor nesten litt redd for å endre på noe som helst. Likevel leker jeg med tanken på å kjøpe Kore, forutsatt at den kan påmonteres Jelco SA-750D, noe som er litt uvisst. Distansen fra tonearm pivot til spindelen skal være 211mm for Linn og 214mm for Jelco. Har derfor kontaktet Peter Swain, som har lovt å sjekke saken.

    Hva mener dere som har montert Kore? Vil dette ha noen hensikt for meg, så lenge jeg fortsatt ønsker å bruke Hercules? Har knapt med hylleplass i racket og derfor avhengig av innvendig montering. Hva kan jeg i så fall regne med eller håpe på av lydmessige endringer?

    Edit: Er selvfølgelig også takknemlig for eventuelle innspill fra andre med kjennskap til LP12. Ikke bare Kore-eiere.
     
    Sist redigert:

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en LP12 med det enkle standard subchassis fra noen år tilbake, Cirkus-kit, Trampoline og innebygget Hercules. Standard stål topplate og motor er heller ikke gamle. Er egentlig svært godt fornøyd med lyden og derfor nesten litt redd for å endre på noe som helst. Likevel leker jeg med tanken på å kjøpe Kore, forutsatt at den kan påmonteres Jelco SA-750D, noe som er litt uvisst. Distansen fra tonearm pivot til spindelen skal være 211mm for Linn og 214mm for Jelco. Har derfor kontaktet Peter Swain, som har lovt å sjekke saken.

    Hva mener dere som har montert Kore? Vil dette ha noen hensikt for meg, så lenge jeg fortsatt ønsker å bruke Hercules? Har knapt med hylleplass i racket og derfor avhengig av innvendig montering. Hva kan jeg i så fall regne med eller håpe på av lydmessige endringer?

    Edit: Er selvfølgelig også takknemlig for eventuelle innspill fra andre med kjennskap til LP12. Ikke bare Kore-eiere.
    Kompis av meg har spiller lik din men med Kore. Forskjell at han har Ittok. Kore funger absolutt bra og når jeg fikk demonstrert forskjell mellom Majik, Kore og Keel på Kontrapunkt for ett par tre år siden så var det tydelig forskjell.
    Hvis du har liten hylleplass så kan jo den nyeste Lingo 4 være et tips da strømforsyning et jo er en avlang "kloss" som kan ligge bak spilleren. Selve motorstyringen er jo inne i spilleren.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har en LP12 med det enkle standard subchassis fra noen år tilbake, Cirkus-kit, Trampoline og innebygget Hercules. Standard stål topplate og motor er heller ikke gamle. Er egentlig svært godt fornøyd med lyden og derfor nesten litt redd for å endre på noe som helst. Likevel leker jeg med tanken på å kjøpe Kore, forutsatt at den kan påmonteres Jelco SA-750D, noe som er litt uvisst. Distansen fra tonearm pivot til spindelen skal være 211mm for Linn og 214mm for Jelco. Har derfor kontaktet Peter Swain, som har lovt å sjekke saken.

    Hva mener dere som har montert Kore? Vil dette ha noen hensikt for meg, så lenge jeg fortsatt ønsker å bruke Hercules? Har knapt med hylleplass i racket og derfor avhengig av innvendig montering. Hva kan jeg i så fall regne med eller håpe på av lydmessige endringer?

    Edit: Er selvfølgelig også takknemlig for eventuelle innspill fra andre med kjennskap til LP12. Ikke bare Kore-eiere.
    Kompis av meg har spiller lik din men med Kore. Forskjell at han har Ittok. Kore funger absolutt bra og når jeg fikk demonstrert forskjell mellom Majik, Kore og Keel på Kontrapunkt for ett par tre år siden så var det tydelig forskjell.
    Hvis du har liten hylleplass så kan jo den nyeste Lingo 4 være et tips da strømforsyning et jo er en avlang "kloss" som kan ligge bak spilleren. Selve motorstyringen er jo inne i spilleren.
    Takk for svar. Har ikke fått noen avklaring på om Kore kan benyttes sammen med min Jelco, men om det går er jeg fristet til å prøve. Når det gjelder Lingo 4, som jeg faktisk også har hatt i tankene, så er "problemet" at denne må monteres av "fagfolk", dvs. Kontrapunkt som nærmeste, slik jeg har forstått det. Er ikke veldig lysten på å sende fra meg spilleren for denne oppgraderingen, noe som innebærer å være uten spiller i ukesvis. Dessuten er jeg litt usikker på hvor mye Lingo 4 egentlig kan tilføre. Virker heller ikke som det er mange som har kjennskap til den.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Tviler på at du trenger "fagfolk" til å montere Lingo 4. Pleier å være ganske enkelt å montere strømforsyningene til Linn og 3. part som f.eks. Armageddon. Den eneste strømforsyningen jeg ikke har montert selv er Radikal, som Peter Swain monterte for meg.
    Synes forøvrig Linn har bommet litt med kassa til L4. Ledninger ut på begge sider og hvis du ikke har plass bak spilleren, f.eks. med de fleste vegghyllene, må den ligge i en hylle og se litt malplassert ut med den løsningen de har valgt. Alt IMO selvfølgelig.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Tviler på at du trenger "fagfolk" til å montere Lingo 4. Pleier å være ganske enkelt å montere strømforsyningene til Linn og 3. part som f.eks. Armageddon. Den eneste strømforsyningen jeg ikke har montert selv er Radikal, som Peter Swain monterte for meg.
    Synes forøvrig Linn har bommet litt med kassa til L4. Ledninger ut på begge sider og hvis du ikke har plass bak spilleren, f.eks. med de fleste vegghyllene, må den ligge i en hylle og se litt malplassert ut med den løsningen de har valgt. Alt IMO selvfølgelig.
    Det var samme Peter Swain som opplyste om vanskelighetene knyttet til montering av Lingo4 og at det derfor ikke var for alle. Verre enn å montere Radikal, mener jeg han skrev.

    Enig med deg når det gjelder utformingen av den utvendige kassa. Hadde derfor tenkt å plassere den helt nede på golvet under racket, hvis da ledningen til spilleren er lang nok, ca. 1 meter totalt til inni spilleren.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Det var samme Peter Swain som opplyste om vanskelighetene knyttet til montering av Lingo4 og at det derfor ikke var for alle. Verre enn å montere Radikal, mener jeg han skrev.

    Enig med deg når det gjelder utformingen av den utvendige kassa. Hadde derfor tenkt å plassere den helt nede på golvet under racket, hvis da ledningen til spilleren er lang nok, ca. 1 meter totalt til inni spilleren.
    OK, da er det kanskje litt mer innviklet enn Lingo 1-3, der er det bare å feste printet og koble på 4 ledninger fra motoren og så er man i gang. Hastigheten sjekkes med stroboskop og justeres om nødvendig ved å tilte motoren.

    Hva med å kjøpe en brukt Lingo 2 og oppgradere til Radikal når lysten på enda bedre lyd melder seg :) Lingo 2 får du da sannsynligvis solgt videre til en anstendig pris.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Det var samme Peter Swain som opplyste om vanskelighetene knyttet til montering av Lingo4 og at det derfor ikke var for alle. Verre enn å montere Radikal, mener jeg han skrev.

    Enig med deg når det gjelder utformingen av den utvendige kassa. Hadde derfor tenkt å plassere den helt nede på golvet under racket, hvis da ledningen til spilleren er lang nok, ca. 1 meter totalt til inni spilleren.
    OK, da er det kanskje litt mer innviklet enn Lingo 1-3, der er det bare å feste printet og koble på 4 ledninger fra motoren og så er man i gang. Hastigheten sjekkes med stroboskop og justeres om nødvendig ved å tilte motoren.

    Hva med å kjøpe en brukt Lingo 2 og oppgradere til Radikal når lysten på enda bedre lyd melder seg :) Lingo 2 får du da sannsynligvis solgt videre til en anstendig pris.
    Har lenge hatt lyst på Radikal, men syns den er dyr. Du får jo langt på vei en ny platespiller for den prisen. Men skal jeg oppgradere på denne fronten, blir det nok ikke noen eldre modeller av Lingo, men Lingo 4 eller Radikal. Synd Linn er så dyr. Hadde de operert med folkelige priser ville jeg nok kjøpt for lenge siden. Du som er LP12-mann og har flere slike, har kanskje en brukt Radikal til overs?
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Nei dessverre, har bare en Radikal og den er nok ikke til salgs ;)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Gratis tweak til de som har Radikal. Slå av enheten, slå på, trykk på muteknappen noen ganger til både rød og grønn lampe på spilleren lyser, slå av, slå på.
    Om det resulterer i bedre lyd? JA! No doubt.
     

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    102
    Antall liker
    29
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Etter demo hos Eksakt HiFi som ga en god indikasjon på potensialet i den nye LP12'en så slo jeg til på ny Majik spiller (med bonus på ekstra lager til hovedspilleren).
    Virkelig store endringer på LP12 de siste 5-6 årene. Selv på de rimeligste utgavene så har det blitt nytt chassis, ny innstegsarm, nye festanaordninger inn i spilleren og ikke minst nytt lager (3. design siden 1974). Andre produsenter ville jo droppet spilleren og tvunget deg til å selge den for å kjøpe en ny hvis man ønsker "det nye". Henter spilleren om 3 dager!
    Ny LP12 Majik.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn