Målbare forskjeller på kabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ingen kan ta fra deg eiegleden ved kabler, uansett pris. Om det gjør noen forskjell rent lydmessig, det er en helt annen historie. Eieglede er viktig og kan i mange tilfelle gjøre en lydforskjell, da man har tro på produktet og dermed mener man hører det man ønsker å høre.
    Veldig enig i det. Men nå finner jeg ingen glede i å eie slike kabler lenger, selv om de var flotte. :) Tiden går, og med tiden får man mer erfaring.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Og deretter dør man... livet suger...
    Vel, håper jeg fortsatt har noen år igjen selv om jeg nylig fikk en påminnelse om at du ikke vet hva som venter. Min far gikk nylig bort i en alder av 59, og jeg tenker livet blir hva du selv gjør det til. Jeg bruker tid på de ting jeg liker og synes egentlig livet er ganske flott. :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg også hadde dyre kabler og fant fort ut at jeg ikke likte fargen og følte derfor at at jeg kastet penger ut av vinduet, enda det var stengt.
    For en del år siden hadde jeg et par dyre høyttalerkabler som faktisk var vanskelig å skille seg av med. De var så flotte å se på at jeg vegret meg for å selge de.:rolleyes:
    Tipper produsent het noe på K? Har hatt store bokser fra Transperant. Tunge og gromme, og likte lyden. Men de ble stjålet. Og siden har aldri dyre kabler vært noe stort ønske..

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg også hadde dyre kabler og fant fort ut at jeg ikke likte fargen og følte derfor at at jeg kastet penger ut av vinduet, enda det var stengt.
    For en del år siden hadde jeg et par dyre høyttalerkabler som faktisk var vanskelig å skille seg av med. De var så flotte å se på at jeg vegret meg for å selge de.:rolleyes:
    Tipper produsent het noe på K? Har hatt store bokser fra Transperant. Tunge og gromme, og likte lyden. Men de ble stjålet. Og siden har aldri dyre kabler vært noe stort ønske..
    Neida, produsenten begynner på S og de har mange særdeles tvilsomme produkter. :D Har hatt mange flere som begynner på K, og har fortsatt noe liggende som ikke er i bruk.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.519
    Og deretter dør man... livet suger...
    Vel, håper jeg fortsatt har noen år igjen selv om jeg nylig fikk en påminnelse om at du ikke vet hva som venter. Min far gikk nylig bort i en alder av 59, og jeg tenker livet blir hva du selv gjør det til. Jeg bruker tid på de ting jeg liker og synes egentlig livet er ganske flott. :)
    Kondolerer. 59 er altfor tidlig.

Carpe diem!

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.595
    Sted
    Stavanger
    Jeg skal gjerne komme med en innrømmelse, hvis det kan hjelpe:
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    - Det var jeg som var 'Listener J' >:D

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når alt kommer til alt spiller eventuelle forskjeller på kabler ingen trille. Objektivt sett er det like sprøyte dårlig med +-20 dB respons i rommet enten kabelen er god eller dårlig, så for god lyd er kommandokjeden i min erfaring; akustikk > høyttaler > elektronikk > ørevoks > tørsthet > ..... > state of mind og kanskje helt til slutt kabler bak andre viktige ting som luftfuktighet, temperatur og atmosfærisk trykk.

Sann historie;
    En kar jeg kjøpte noe greier av skrøt voldsomt av betydningen av kablene han hadde kjøpt til rundt 150k. Han hadde slitt med å få noe bass ut av sine 20 år gamle Nautilus høyttalere fra B&W. Etter en telefonrunde ble han tipset om en god løsning som han valgte å gå for. Med et smil fortalte han om hvordan det ble så mye bedre bass av Transparent strømkabel med sånn hemmelig boks til ca 100k og så mye mer kontrollert med Nordost sølvkabler (25k tror jeg) mellom høyttaler-terminalene og fra forsterker at nå var det bare å nyte trøkket.
    En kjapp demo under et fårete glis fra gubben ga meg en alvorlig vekker; det var ingen bass overhodet. Bokstavelig talt.
    Alt var koblet riktig, men basselementene beveget seg ikke. Likevel var gubben hellig overbevist om at endelig var bassen der den skulle være, så det var ingen tvil om at kabler tilsvarende dobbel pris av hele kjeden ellers var fornuftig.

Jeg tenkte to ting; stakkars kar som lever på en egen planet, og vis meg den snøsokken som har ranet en halv årslønn fra pensjonisten i hans søken etter bedre bass! Det er ikke ofte jeg får lyst til å karnøfle noen, men Odd Even han steikje, der ble jeg så provosert inn til ryggmargen at jeg kjente fiktive ansiktsstrukturer kollapse under frontkollisjon med knokene mine.
    Jeg ga pengene, tok forforsterkeren og sa kort;

"Kjekt at du er fornøyd, ha en strålende bassfull dag!"

• Liker
    Reaksjoner: NLS

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Sann historie; det er til tider betydelig forskjell på kabler.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hvis man vil kalle en eq effekt på over 1 dB på forskjellige frekvenser som vist i testen over for betydelige forskjeller, så kan det jo til tider være det.

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hvis man vil kalle en eq effekt på over 1 dB på forskjellige frekvenser som vist i testen over for betydelige forskjeller, så kan det jo til tider være det.
    Skulle ønske det var så enkelt Collio... Teorien sier det men ørene noe annet. Målemafien har så mange poenger og kunnskap at jeg flere ganger har tenkt at dere må ha rett. Har derfor dratt på Chlas eller biltema og handlet kabler. De ender i skapet for så å bli kastet hver gang. Lyden blir ganske bra men det er noe med timingen som ikke sitter like godt.

X

X186841

Gjest
    Det sitter ikke i ørene , men i hodet, og der foregår det mye rart hos noen.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Må tillatte meg å være uenig i at det er i teorien at det ikke er forskjeller. Teorien tilsier at det er forskjeller mellom kabler avhengig av elektriske egenskaper og lengde. Målinger viser det samme, det er forskjeller tilstede. Praktiske tester i kontrollerte former viser gang på gang at hørselen svikter så fort man eliminerer synet fra ligningen.

Personlig bryr jeg meg fint lite om hvilket resultat som kommer fra kontrollerte tester, jeg bryr meg utelukkende om resultatet. Dersom resultatene av kontrollerte tester skulle vise seg å endre seg ved andre testmetoder eller nye rutiner, så vil coolio-boy være førstemann til å peke dette ut. Enkle sjeler som meg stoler på vitenskapen slik at man ikke alltid svømmer motstrøms når målet ligger medstrøms ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.570
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Må tillatte meg å være uenig i at det er i teorien at det ikke er forskjeller. Teorien tilsier at det er forskjeller mellom kabler avhengig av elektriske egenskaper og lengde. Målinger viser det samme, det er forskjeller tilstede. Praktiske tester i kontrollerte former viser gang på gang at hørselen svikter så fort man eliminerer synet fra ligningen.
    Eksakt. Konvensjonell elektromagnetisk teori tilsier at det er forskjeller, til og med mellom digitalkabler. (http://audioworkshop.org/downloads/AES_EBU_SPDIF_DIGITAL_INTERFACEaes93.pdf) «Hifi-teorien» tilsier at disse forskjellene er så store at det utgjør skjellsettende opplevelser, mens elektromagnetisk teori tilsier at forskjellene er så små at de knapt vil være hørbare. Min praktiske erfaring er at de er så små at de normalt ikke kan høres. De eneste gangene jeg har greid å høre kabelforskjeller er når jeg med vilje har forsøkt å lage «spesielle» kabler langt utenfor det normale. Da kan det oppstå en hørbar degradering av lydkvaliteten, men ellers ikke. Kabelforskjeller ligger stort sett i kategorien «målbart men ikke hørbart».

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.360
    Sted
    Holmestrand
    Eksakt. Konvensjonell elektromagnetisk teori tilsier at det er forskjeller, til og med mellom digitalkabler. (http://audioworkshop.org/downloads/AES_EBU_SPDIF_DIGITAL_INTERFACEaes93.pdf) «Hifi-teorien» tilsier at disse forskjellene er så store at det utgjør skjellsettende opplevelser, mens elektromagnetisk teori tilsier at forskjellene er så små at de knapt vil være hørbare. Min praktiske erfaring er at de er så små at de normalt ikke kan høres. De eneste gangene jeg har greid å høre kabelforskjeller er når jeg med vilje har forsøkt å lage «spesielle» kabler langt utenfor det normale. Da kan det oppstå en hørbar degradering av lydkvaliteten, men ellers ikke. Kabelforskjeller ligger stort sett i kategorien «målbart men ikke hørbart».
    Helt enig med deg her.
    Selvsagt vil man høre forskjell hvis ledningen har så spesielle egenskaper at den egentlig er et filter.
    :)

I alle elektriske/elektroniske konstruksjoner sørger man normalt for at ledningsnettet er slik utformet at det ikke gir signifikant bidrag til systemet.
    Hvis vi for eksempel ser på høytalerledninger som er forholdvis korte er det normalt ikke noe problem å holde R-, L- og C-verdiene på et nivå som gjør dem neglisjerbare. Her er også alle andre parametre som spenning, strøm og frekvens høyst moderate og krever derfor ikke veldig mye av ledningene.

Annerledes er det hvis vi ser på en 400kV-linje fra Eidfjord til Oslo. Den er svært lang, og vil derfor få en motstand som må regnes med, spesielt siden det går litt strøm. Vi får derved et spenningsfall langs linjen, det omsettes med andre ord effekt i linjen, og vi får tap. De store dimensjonene gjør også at vi får reaktive og kapasitive komponenter som gir fasedreining, som igjen reduserer effektiviteten av det vi kan benytte i andre enden.
    Mener å huske at typiske tap ligger i området 1-2 %?

For våre formål handler det hovedsaklig om å sørge for at de målbare verdiene er innenfor spec:
    Tilfredstillende verdier for R, L og C.
    Og ikke minst lange nok.

Alt dette er målbart. Men akkurat som kolesterolverdier er målbare, så betyr det hovedsaklig at så lenge det er innenfor akseptable rammer, så er det ikke stort mer å gjøre med saken.

Heldigvis for meg, min musikkopplevelse og ikke minst økonomi.
    :)

Sist redigert:

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Mye tull og tøys her. Jeg har hørt forskjell på absolutt alle kabel-bytter jeg har gjort i mitt anlegg, og jeg har prøvd mange. Noen spilte veldig bra og noen skuffet. Matching er tingen. Kan på stående fot fortelle om klangegenskaper til samtlige kabler jeg har prøvd om noen er interessert. Også digitalkabler og strømkabler. Hører dere ikke forskjell er det alltids noen årsaker:
    - har som oftest ikke prøvd kablene det er snakk om selv i eget anlegg
    - lytter ikke lenge nok og godt nok etter
    - mangler evnen til å beskrive eller fange opp det man hører (jeg vet av flere slike!)
    - har for dårlig kvalitet på resten av anlegget så forskjellene blir mindre gjenkjennbare
    - vil ikke høre forskjell (!)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mye tull og tøys her. Jeg har hørt forskjell på absolutt alle kabel-bytter jeg har gjort i mitt anlegg, og jeg har prøvd mange. Noen spilte veldig bra og noen skuffet. Matching er tingen. Kan på stående fot fortelle om klangegenskaper til samtlige kabler jeg har prøvd om noen er interessert. Også digitalkabler og strømkabler.
    Da burde det jo ikke være noe problem for deg å kjenne igjen hvilke av disse kablene som er koblet opp i anlegget ditt selv om du ikke vet det på forhånd eller ser dem, antar jeg? Prøv å utfordre deg selv på den måten en gang.

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Herlighet. Så dumt! Synet er en del av sansene også ved musikk. Ikke dra fram dette håpløse med placebo hver gang. Da hører du ikke forskjell på elektronikk heller ved blindtest i så fall.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.570
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Herlighet. Så dumt! Synet er en del av sansene også ved musikk. Ikke dra fram dette håpløse med placebo hver gang. Da hører du ikke forskjell på elektronikk heller ved blindtest i så fall.
    Øh, sier du her at du bare kan høre disse forskjellene med øynene? Dvs at disse forskjellene forsvinner igjen hvs du ikke ser hva som er koblet til?

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Nei, man lukker sjelden øynene når man hører musikk (i hvert fall gjør ikke jeg det). Men, som sagt, da ville ikke du hørt forskjell på CD-spillere eller DAC-er i blindtester heller, for digitalt er jo perfekt, er det ikke...?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mye tull og tøys her. Jeg har hørt forskjell på absolutt alle kabel-bytter jeg har gjort i mitt anlegg, og jeg har prøvd mange. Noen spilte veldig bra og noen skuffet. Matching er tingen. Kan på stående fot fortelle om klangegenskaper til samtlige kabler jeg har prøvd om noen er interessert. Også digitalkabler og strømkabler. Hører dere ikke forskjell er det alltids noen årsaker:
    - har som oftest ikke prøvd kablene det er snakk om selv i eget anlegg
    - lytter ikke lenge nok og godt nok etter
    - mangler evnen til å beskrive eller fange opp det man hører (jeg vet av flere slike!)
    - har for dårlig kvalitet på resten av anlegget så forskjellene blir mindre gjenkjennbare
    - vil ikke høre forskjell (!)
    Da kan du lett tjene en million dollar!
    https://gizmodo.com/305549/james-ra...iles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Klarer meg fint med anlegget og musikken jeg har her hjemme. Må legge til at flere har vært innom her og hørt de samme forskjeller som meg selv.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.570
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, man lukker sjelden øynene når man hører musikk (i hvert fall gjør ikke jeg det). Men, som sagt, da ville ikke du hørt forskjell på CD-spillere eller DAC-er i blindtester heller, for digitalt er jo perfekt, er det ikke...?
    Nei, og det er det heller ingen som mener.

Det er ikke mange innlegg siden jeg selv la ut en link som viser hvordan det kan oppstå hørbare forskjeller mellom digitalkabler. Det er bare det at jeg ennå ikke har greid å lage en kabel med så dårlige egenskaper at dette blir hørbart. Min erfaring etter en del testing er at de låter likt, alle sammen. Nå tror jeg det er en halvmeters stump av Bedea video-coax til ca 12 kr pr meter som står i. Derimot hadde jeg ingen problemer med å høre forskjell på en CD-transport og en streamer, mellom DEQX HDP-3 og HDP-4, eller mellom ulike klasse D-forsterkere fra samme produsent. Forstå det den som kan. :)

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Har du prøvd med en dyr digitalkabel da? Som f eks Nordost Silver Shadow eller Heimdall 2? Jeg hører greit forskjell, like mye som mellom drivverk.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.056
    Sted
    Langesund
    Klarer meg fint med anlegget og musikken jeg har her hjemme. Må legge til at flere har vært innom her og hørt de samme forskjeller som meg selv.
    Det forteller meg at du er sikker på å bomme. Ingen sier neitakk til lettjente 8 mill nkr

Kristian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    282
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Nei, spurte bare om de hørte eller så forskjell og de påpekte da det samme som jeg hadde erfart :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.570
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har du prøvd med en dyr digitalkabel da? Som f eks Nordost Silver Shadow eller Heimdall 2? Jeg hører greit forskjell, like mye som mellom drivverk.
    Dyreste i den testen var en Black Magic Revelation DIG-IC. Den låt eksakt likt som den ene halvparten av en grå RCA-ledning som fulgte med en boombox, og eksakt likt som alle de andre digitalkablene jeg prøvde. Unntatt den ene med brudd i. Da ble det ingen lyd, og det var jo en hørbar forskjell.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.675
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du skulle forsøke å lukke øynene en gang når du lytter til musikk. Forskjellen i opplevelsen kan raskt bli større enn et kabelbytte :)

L

larkus!

Gjest
    Mye tull og tøys her. Jeg har hørt forskjell på absolutt alle kabel-bytter jeg har gjort i mitt anlegg
    Hvis det er noen som tuller og tøyser, så er det du. Du klarer garantert ikke å høre forskjell på noe som helst av kabler hvis du ikke vet hvilke du lytter til.

Edit: Hvis det virkelig er slik at du hører forskjell på alt mulig av kabler, så har du rett og slett ikke godt nok anlegg.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.154
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Du skulle forsøke å lukke øynene en gang når du lytter til musikk. Forskjellen i opplevelsen kan raskt bli større enn et kabelbytte :)
    Det er faktisk helt riktig det,K :)

O

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    For våre formål handler det hovedsaklig om å sørge for at de målbare verdiene er innenfor spec:
    Tilfredstillende verdier for R, L og C.
    Hva er verdiene når de er innenfor spec?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ikke all elektronikk, selvsagt. :)

...men da har vi jo i alle fall fått klarhet i det.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.317
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vært morsomt med en demo hos deg Kristian både blindt og seende, dessverre bor jeg for langt fra Levanger....
    Men folk med både dyre og billige kabler er velkommen til å prøve dem hos meg i Oslo ved anledning, selv om anlegget er bare ræva av en rimelig sort med CD spiller til 14k sluttforsterker custom klasse A til 10k høyttalere til 18k halvveis DIY og en preamp til 110k. Diverse Nettfilter til 4K og kabler for 3k i en vanlig stue. Antagelig umulig å høre forskjell på noe som helst i allefall for meg , bortsett fra at CD låter bedre enn streaming og at min siste forsterker låter bedre enn den forrige . Jeg er kanskje en kabelhedning som gjerne vil bli frelst siden jeg synes å høre forskjell på kabler i blindtestet men ikke kan få meg til å tro at det er sant siden jeg har stor respekt for frøken Placebo, spesielt når treff statistikken min ang blindlytting startet bra men faller etterhvert.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn