Mahler - generelt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm...spørs om jeg må få hjelp fra 19 åringen i huset....etter to år på skole i Brussel, må hun da ha lært litt fransk også....
    Fristende billig den boksen :)
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Godt kjøp - jeg betalte £87 + frakt + toll&behandling. Syklen er etter mitt skjønn svært god. Det blir interessant å lese hva dere andre synes etter hvert.

    Mvh.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fikk mail fra vår felles franske leverandør; går ut ifra at dette er gode nyheter? Noen som er så gode i fransk at de fanger opp ting jeg har oversett?

    Monsieur P******, Lorsque vous avez passé votre commande, nous avions prévu de vous expédierle(s) article(s) suivant(s) le 09 septembre à l'adresse que vous nous avezindiquée. Article                                                 
    QuantitéPrix unitaire Symphonies N° 1 à N°9 -- Gustav Mahler;Michael Gielen    22.58 EUR


    Mvh Vidar P
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Jeg fikk min Mahler-syklus av Gielen i posten i dag. Ingen toll eller noe tull, så det funket bra, det. Nå må jeg bare få lyttet meg gjennom alt. Er jo pokker ta meg 13 cd'r i den boksen. Godt at jeg (forhåpentligvis) har et langt liv foran meg.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    Jeg fikk min Mahler-syklus av Gielen i posten i dag. Ingen toll eller noe tull, så det funket bra, det. Nå må jeg bare få lyttet meg gjennom alt. Er jo pokker ta meg 13 cd'r i den boksen. Godt at jeg (forhåpentligvis) har et langt liv foran meg.
    Hmmmm. Og du fikk samme beskjed som meg? Vel, jeg bestilte vel en dag senere enn deg tror jeg, eller samme dag; så da er vel min rett rundt hjørnet da. Gleder meg! Jeg har faktisk flere hundre cd'er i bestilling, så nå får jeg nok å holde fingrene i en stund!

    Mvh Vidar P
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Jeg fikk en mail 2. september (jeg la inn en bestilling 29. aug eller no sånt trur eg) hvor det sto:

    Monsieur M.,

    Nous avons le plaisir de vous informer que, les articles suivants vous ont été expédiés à l'adresse ci-dessous :

    Som betyr, hvis fransken min ikke er heeelt borte, at de hadde sendt den. Jeg tror, uten å være sikker, at din beskjed mer er langs linjene om at de så for seg å sende pakken 9. september, men som sagt: fransken min suger. :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.814
    Antall liker
    10.265
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mbare skrev:
    Jeg fikk en mail 2. september (jeg la inn en bestilling 29. aug eller no sånt trur eg) hvor det sto:

    Monsieur M.,

    Nous avons le plaisir de vous informer que, les articles suivants vous ont été expédiés à l'adresse ci-dessous :

    Som betyr, hvis fransken min ikke er heeelt borte, at de hadde sendt den. Jeg tror, uten å være sikker, at din beskjed mer er langs linjene om at de så for seg å sende pakken 9. september, men som sagt: fransken min suger. :)
    Det betyr at den er sendt, og Vidar melding betyr at den blir sendt etter den 9.9 en gang, min er sendt for en ukes tid siden men ikke mottatt enda. Trekningen i postens lotteri faller litt forskejllig ut her og der.

    Mbare: Gikk den i postkassa?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for det erato. Hvis det at den blir sendt på et eller annet tidspunkt i tid etter 9/9 er stort å takke for da... men det er vel knapt nok din skyld :) Franskmenn... phføy.

    Hurruh. Som Blackadders løytnant George ville ha sagt.

    Mvh Vidar P
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Den kom ikke ned i postkassa mi, fikk en hentelapp og måtte innom postkontoret for å hente den.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da er denne boksen fortært nok en gang.
    Mahler - Symfoni nr 9 - Bernstein - Concertgebouworkest Amsterdam
    Bernstein er Bernstein.....på godt og ondt.
    Orkesteret er meget bra, selv om jeg aner en smule "gammelkallj" tendenser i messingen......
    Men jeg nyter denne musikken når jeg setter den på, nærmest uansett versjon.
     

    Vedlegg

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    1.466
    Likte din "Bernstein på godt og ondt", men skal la det ligge nå.
    Synes jeg vil anbefale en billig Virgin M9 med Liverpool Phil. under Libor Pesek. Denne figurerer meget ufortjent nesten aldrig på noen "må ha" lister. Her er det messing så man får frysninger, og hans tempi er IMHO helt rigtige. I tillegg får man en anstendig M1/Litton med på kjøpet. Pesek er helt deroppe sammen med Zander og Barbirolli og nesten Neumann/Leipzig.
    Steen
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.814
    Antall liker
    10.265
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og der kom Gielenboksen min gitt, 15 dager etter at den var sendt fra Frankrike, noe som nok må legges det lokale postvesen til byrde. Verre var at den relativt kompakte boksen som lett hadde gått i postkassa om den var sendt fra mdt, var emballert som en tank og måtte hentes på postkontoret. Samme dag kom en pakke (Schønbergs strykekvartetter med Juillard på United Archives) som var sendt fra mdt 2 dager tidligere. ::)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Der kan man se... typisk fransk. De gravde vel en skyttergrav (jmf ww1) og gjemte seg i før de turde å komme opp å sende den ut når alt allikevel så trygt ut. Så streiket vel den franskproduserte postbilen på vei til terminalen, hvor de ansatte forøvrig også var i streik.
    Velvel. Min skulle sendes "på et eller annet tidspunkt etter 09/09/08". Og jeg kan vel se for meg snøhvite fjelltopper før jeg blir beriket av Gielens kunst da. Men det er sikkert verdt det!

    Mvh Vidar P
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Jeg har nå fått min Gielen-boks for en stund siden, har latt den ligge noen dager og venne seg til å være i Fr.stad før jeg tok ut den første cd'en og dermed begynte Mahlers 1. og tone ut av høyttalerne mine. Har ikke hørt den før nå, så dette er første lytt.

    Hva skal man si? Dæven røske? :eek: Det er flere ganger i denne symfonien hvor jeg omtrent skvatt opp av sofaen når de plutselig klemmer til med trommer, pauker, cymbaler og gudene vet hva. Utover det: det er voldsomme kontraster Mahler tegner opp - jeg syns noe av symfonien, kanskje spesielt i begynnelsen, er vart og vakkert, av en eller annen grunn ga det meg assosiasjon til isdans (?!) - mens i andre deler høres det ut som det største, mest hårete monstret jeg har sett er på vei inn i stua mi. Heftige greier, som nok krever langt flere gjennomlyttinger før det sitter. Godt jeg har mange år foran meg med klassisk musikk. :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.814
    Antall liker
    10.265
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mbare skrev:
    mens i andre deler høres det ut som det største, mest hårete monstret jeg har sett er på vei inn i stua mi. Heftige greier,
    Hehe. Kom igjen når du har hørt den 6. Helst i tomt hus med god guff og gjerne en whisky under vesten......
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    19. september var 100 årsdagen for premieren til M7. Hvilken M7 hørte jeg på? Det burde vært Gielens, men det ble Gergiev siden den dukket opp i dag. Not quite my cup of tea - but OK.

    Gielen - dere som er på vei gjennom boksen har mye å se frem til. Mine høydepunkter er som følger

    M1 - 3. sats
    M2 - 1.&3. sats
    M5 - 2.&3. sats
    M6 - 2. sats
    M7 - 2&3 sats
    M9 - 1. sats

    Mvh.

    Edit- Jeg satte på Gielens 7. og ble slått av hvor mye bedre opptaket er sammenlignet med Gergiev. Det er litt eiendommelig at LSO ikke oppnår en bedre produksjon - jeg skulle tro at de har mulighet til det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.814
    Antall liker
    10.265
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror de spiller inn i Barbican Hall (men dette kan du sikkert sjekke i booklet'en) - i så fall en notorisk vanskelig hall.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Jeg tror de spiller inn i Barbican Hall (men dette kan du sikkert sjekke i booklet'en) - i så fall en notorisk vanskelig hall.
    Ja, det gjør de. Både 1, 6&7 er spilt inn der og jeg synes ikke den tekniske kvaliteten er god nok. I den 7. så sammenligner jeg med Gielen og Barenboim og begge disse er bedre rent teknisk og etter min mening er de også bedre fremført. Hør f eks Nachtmusik I til Barenboim&Gielen og deretter spill Gergiev. Mvh.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje dette er mer spesielt enn generelt, men jeg har nå iallfall vært en tur i operaen og hørt Zubin Mehta dirigere 2. symfoni. Det er få som har dirigert denne musikken mer enn ham, og linjene blir tydeligere hver gang. Dette var utrolig flott og langt mer enn jeg hadde forventet.

    Lyden i Oslos nye kulturmagnet er akkurat tingen for et slikt partitur, og en viktig referanse for den lydinteresserte. Her er det lett å sette i gang med hi fi-raljering, men det antagelig beste rådet er å skaffe seg en billett. (Jeg satt på 1. balkong, 1. rad og ca. midt på.)

    Mahlers symfonier kan en aldri bli ferdig med - hvis de først har krøpet under huden for alvor. Hver gang føyes nye deler til historien de forteller, musikken springer til liv - og vi med den.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.058
    Antall liker
    24.391
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Mbare skrev:
    mens i andre deler høres det ut som det største, mest hårete monstret jeg har sett er på vei inn i stua mi. Heftige greier,
    Hehe. Kom igjen når du har hørt den 6. Helst i tomt hus med god guff og gjerne en whisky under vesten......
    Hehe. Mine gjester pleier å få sekseren når de vil jeg skal "spille noe". Stakkars folk, helt uvitende om at de er i ferd med å stille seg i veien for det tunge kavaleriet.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Valentino skrev:
    Hehe. Mine gjester pleier å få sekseren når de vil jeg skal "spille noe". Stakkars folk, helt uvitende om at de er i ferd med å stille seg i veien for det tunge kavaleriet.
    *Mbare finner fram Gielen-boksen sin og stiller seg i veien for det tunge kavaleriet*
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Din ramp. Her er postkassa stadig like tom for Mahler fra Frankrike; men jeg fikk da visserlig denne beskjeden nylig;

    Monsieur P. Nous avons le plaisir de vous informer que, les articles suivants vous ont été expédiés à l'adresse ci-dessous :

    Hva nå enn det måtte bety (for de som lurer; fransk er heller ikke blant mine sterke sider) :)

    Mvh Vidar P
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Vidar P skrev:
    Din ramp. Her er postkassa stadig like tom for Mahler fra Frankrike; men jeg fikk da visserlig denne beskjeden nylig;

    Monsieur P. Nous avons le plaisir de vous informer que, les articles suivants vous ont été expédiés à l'adresse ci-dessous :

    Hva nå enn det måtte bety (for de som lurer; fransk er heller ikke blant mine sterke sider) :)

    Mvh Vidar P
    Fransken min er like dårlig som din. Prøv Babelfish?

    Forøvrig syns jeg ikke så synd på deg, det ville overraske meg om du ikke hadde en eneste versjon av Mahlers 6. i hyllene dine. :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har jo noen andre ja; men jeg vil være en av gutta og ha den dere har! Vil, vil, vil! :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.365
    Antall liker
    11.359
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mbare skrev:
    Vidar P skrev:
    Din ramp. Her er postkassa stadig like tom for Mahler fra Frankrike; men jeg fikk da visserlig denne beskjeden nylig;

    Monsieur P. Nous avons le plaisir de vous informer que, les articles suivants vous ont été expédiés à l'adresse ci-dessous :

    Hva nå enn det måtte bety (for de som lurer; fransk er heller ikke blant mine sterke sider) :)

    Mvh Vidar P
    Fransken min er like dårlig som din. Prøv Babelfish?

    Forøvrig syns jeg ikke så synd på deg, det ville overraske meg om du ikke hadde en eneste versjon av Mahlers 6. i hyllene dine. :)
    Måtte bare prøve: maskinen foreslår oversettelse for meg:
    "Mr P. We are pleased to inform you that, the following articles were dispatched to you with l' addresses below"
    ganske kult syns jeg faktisk
    Jørgen
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Supert Jørgen! Takker. Godt at manglende franskkompetanse allikevel kan avstedkomme kommunikasjon med franskmenn, om enn via tredjeparter. Hadde jeg hatt en fransklærerinne (som garantert ville ha vurdert å stryke meg i faget, tross mine innstendige oppfordringer til det motsatte, med komplementer til hennes korte skjørter), så skulle jeg ha fortalt henne dette.

    Mvh Vidar P
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    1.466
    Awe
    Min og fruens tur til operaen i bjørvika endte etter 13 mil, litt nord for minnesund. Bilens bremser tok føyken, og vi valgte å ta lokalvegen tilbake til gudbrandsdalen. 50KM/t med to ubenyttede biletter på 3. balkong i jakkelommen. Hadde håpet å få sett operaen innvendig, i tillegg til å få høre en av mine absolutte favoritter. Kunne du berette litt om framførelsen? Tenker spesielt på kvaliteten, ikke tolkningen. Stort nok orkester og kor? lyden på orgelet, og dynamikken i salen?
    Mvh
    Steen
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Min tro på franskmenns evne til å levere til slutt er gjenopprettet, iallefall til såvidt over frysepunktet. Ingen kan klage på spenningen ved handelen, i motsetning til f.eks den prompte leveringen fra engelske MDT, men boksen kom da til slutt... jeg trekker tilbake evt misbehagsytringer om franskmenn generelt dersom det måtte være til støtelse for frankofile; boksen med Gielen er verdt selv de umenneskelige lidelser man må gjennom for å kjøpe fra Frankrike!

    Den kom da godt og grundig dokumentert på pakka, sågar med mine telefonnumra, og godt innpakket. Se der :)

    Mvh Vidar P
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Noen som har tenkt seg på Oslo Filharmonikerne når de skal spille Mahlers 3.? Jeg tenkte meg dit på fredag, har kjøpt billett og greier. Gleder meg allerede.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.058
    Antall liker
    24.391
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    JB er fransk.

    Hvordan gikk det foran det tunge kavaleriet, Mbare?
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Det gikk fint det. Seilte gjennom det med et stort glis. ;D Jeg skjønner dog hva du mener med at kavalariet. Jeg har en liten mistanke om at HT mine som ruller bratt av rundt 40hz nok ikke fikk vist fram all moroa som er i den symfonien. Mektige saker, må sies. Og enda en plata jeg må høre mer på Nå skal jeg kjøre meg gjennom Mahlers 3. i påvente av konserten på fredag, etter at Billie Holliday er ferdig i stua.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.365
    Antall liker
    11.359
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mbare skrev:
    Det gikk fint det. Seilte gjennom det med et stort glis. ;D Jeg skjønner dog hva du mener med at kavalariet. Jeg har en liten mistanke om at HT mine som ruller bratt av rundt 40hz nok ikke fikk vist fram all moroa som er i den symfonien. Mektige saker, må sies. Og enda en plata jeg må høre mer på Nå skal jeg kjøre meg gjennom Mahlers 3. i påvente av konserten på fredag, etter at Billie Holliday er ferdig i stua.
    Mahler 3 er for meg kanskje den fineste av dem alle. Den har alt, inkludert herlige effekter som offstage post-horn ! Hvordan løser de den i Oslo tro, web-kamera eller speil ? Kornett ?
    Aldo Ceccato introduserte meg til Mahler med nettopp denne i Grieghallen en gang i tiden og 'ikke et sete var tørt' etterpå.
    Min Bernstein-innspilling har selveste Philip Smith bak i kulissene og det låter helt magisk.

    Jørgen
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det er altfor lenge siden jeg var i full klassisk modus, men jeg kommer tilbake helt sikkert. Kanskje ekspertisen her kunne si noe om mine plater? Jeg kom ikke så langt at jeg kjøpe flere ulike tolkninger. Men Mahler var en av mine foretrukne etter russerne.





    Regner med skepsis om disse to ;).




    No 5 var et tips fra et HiFi blad men med hosting hvert 2 sekund så ble det for ille. Trolig kald vinter i St. Petersburg.
    Den klart mest spilte er no 6 etterfulgt av no 2.


    No 8 fant jeg ikke bilde av men er fra denne Decca platen;



    Bildet stemmer ikke på den siste, men har Das lied von der erde fra den konserten.



    Jeg har ikke no 7 men dere kan sikkert anbefale en utgivelse til meg?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    achri-d skrev:
    19. september var 100 årsdagen for premieren til M7. Hvilken M7 hørte jeg på? Det burde vært Gielens, men det ble Gergiev siden den dukket opp i dag. Not quite my cup of tea - but OK.

    Gielen - dere som er på vei gjennom boksen har mye å se frem til. Mine høydepunkter er som følger

    M1 - 3. sats
    M2 - 1.&3. sats
    M5 - 2.&3. sats
    M6 - 2. sats
    M7 - 2&3 sats
    M9 - 1. sats

    Mvh.

    Edit- Jeg satte på Gielens 7. og ble slått av hvor mye bedre opptaket er sammenlignet med Gergiev. Det er litt eiendommelig at LSO ikke oppnår en bedre produksjon - jeg skulle tro at de har mulighet til det.
    Har ikke kommet så langt i Gielens boks, men skjønner godt de to første høydepunktene dine achri-d! De skiller seg virkelig ut fra det "gjengse"!. Spent på å høre hans 7. og 8., de synes å være litt vanskelige å få til.
    Ellers er jeg jo begeistret for Barenboims nyeste M7, hørte den igjen nettopp, men Gergiev fikk strålende kritikk i BBC MM, noe mer moderat i Gramophone var det vel.

    LSO skal få seg ny sal etterhvert, den de har idag er ikke spesielt god. Om jeg ikke husker helt feil. Det sto en artikkel om det i et av de nevnte bladene. Det forklarer vel mye lyden i innspillingene deres i det senere.

    Mvh Vidar P
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Lyngen skrev:
    Det er altfor lenge siden jeg var i full klassisk modus, men jeg kommer tilbake helt sikkert. Kanskje ekspertisen her kunne si noe om mine plater? Jeg kom ikke så langt at jeg kjøpe flere ulike tolkninger. Men Mahler var en av mine foretrukne etter russerne.
    Jeg har ikke no 7 men dere kan sikkert anbefale en utgivelse til meg?
    Som legmann kan jeg ikke se noe særlig galt der. Temirkanov og Leinsdorf er vel de mest problematiske. Du har f eks en av mine absolutte favoritter i den 9ende.

    I 7eren er det Gielen, Barenboim, Chailly, Abbado-CSO for meg.

    Edit - jeg bør vel legge til at 5eren kanskje er den du bør prøve andre kandidater først. Ex Bernstein, Barshai, Chailly, Gielen, Karajan, ...

    Vidar P skrev:
    Har ikke kommet så langt i Gielens boks, men skjønner godt de to første høydepunktene dine achri-d! De skiller seg virkelig ut fra det "gjengse"!. Spent på å høre hans 7. og 8., de synes å være litt vanskelige å få til.
    Ellers er jeg jo begeistret for Barenboims nyeste M7, hørte den igjen nettopp, men Gergiev fikk strålende kritikk i BBC MM, noe mer moderat i Gramophone var det vel.

    LSO skal få seg ny sal etterhvert, den de har idag er ikke spesielt god. Om jeg ikke husker helt feil. Det sto en artikkel om det i et av de nevnte bladene. Det forklarer vel mye lyden i innspillingene deres i det senere.

    Mvh Vidar P
    Gielens 7. er veldig god. Men det er da Barenboims også - liker du den kan jeg ikke tenke meg at Gielens versjon ikke skulle falle i smak. De utfyller hverandre godt. Ny sal høres fornuftig ut.

    Mvh.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Jeg skulle jo vært på konsert med Oslo Filharmonien og hørt de spille Mahlers 3. i kveld, jeg. Men det var helt til NSB bestemte seg for at de skulle være 1 time forsinka, så da rakk jeg ikke det. :'( Det er nå en ærlig ting å være forsinka og de hadde jo opplyst om at de skulle være "litt forsinket" på hjemmesidene. Men på en togstrekning som tar i overkant av 1 time, må vel 1 times forsinkelse på toppen sies å være litt mer enn "litt forsinket"? :p Så da blir det ikke noe Mahler på meg, da. Sukk...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.365
    Antall liker
    11.359
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mbare skrev:
    Jeg skulle jo vært på konsert med Oslo Filharmonien og hørt de spille Mahlers 3. i kveld, jeg. Men det var helt til NSB bestemte seg for at de skulle være 1 time forsinka, så da rakk jeg ikke det. :'( Det er nå en ærlig ting å være forsinka og de hadde jo opplyst om at de skulle være "litt forsinket" på hjemmesidene. Men på en togstrekning som tar i overkant av 1 time, må vel 1 times forsinkelse på toppen sies å være litt mer enn "litt forsinket"? :p Så da blir det ikke noe Mahler på meg, da. Sukk...
    Kondolerer.

    -og jeg mener det
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Selv om den perfekte M6 for meg er Chailly 1. sats, Gielen 2. og 3. sats og Eschenbach 4. sats er jeg nødt til å nevne Barbirollis #6. Den er av de langsomme, men for et driv (reductio ad absurdum) og nerve. Den må da være en av de beste Mahler-innspillingene til Barbirolli? Mvh.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    1.466
    Støtter deg achri-D
    Når Barbirolli legger ut i første sats, på LP, må man nesten sjekke at spilleren faktisk snurrer med 33,3 rpm. En av mine absolutte favoritter. En annen er T. Sanderling og St.Petersburg. Jeg vet at den ikke er å få tak i lenger, men vet også at det lar seg gjøre å "finne" den på nettet. Hans version er i mine ører den mest "tenkte" og kontrollerte. Dette er vanligvis ikke bra i Mahler, men her fungerer det utmerket.
    Steen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn