Steen skrev:
M1-Slatkin-Sain Louis-Telarc:
Må bare si at dette var skikkelig nedtur. Alle noter ble spilt, tror jeg, men det var alt. Ingen dynamikk i orkesteret, samme tempo nesten hele veien igjennom, lite engasjement, og et totalt fravær av det Klezmerpreget som har vært omtalt i de siste poster. Styr unna.
Hei, jeg har ikke hørt Slatkins versjon av M1, men har M2 og det samme gjelder der - styr unna. Derimot er Mehta på topp i M2. Han må være en av de mest undervurderte dirigenter jeg kjenner til, men han har mange fine innspillinger bak seg. F eks den M4 du nevner.
Grunnen til denne posten - om noen her på HFS har tid til å lese andre tema enn de som er "hinsides" (huff) - er en sterk M3 anbefaling -
denne. Jeg har versjonen som jeg peker til i linken, men det er kommet en budsjett-versjon senere.
I løpet av 2008 begynte jeg å høre på Mahlers 3. og har flere versjoner - blant dem er Gielen, Chailly, Zinman, Boulez, Gergiev, Abbado (Lucerne DVD), Haitink, osv og denne overgår dem.
Heinz Rögner gjør det meste riktig i mine ører og har fått med seg en meget god sanger i
Jadwiga Rappé. Det er kanskje Rappé som gjør at jeg synes denne M3 er så bra. I den siste tiden har jeg lyttet meg gjennom Zinman, Gergiev, Boulez, Chailly og Gielen. I går kveld var det igjen Rögners tur. Ikke nok med at tolkningen er fenomenal, men lyden er minst like god som de nyere Zinman og Chailly. Den versjonen jeg har som ligner mest er Gielens, men dessverre er ikke lyden så god - det gjør egentlig ikke noe, men man mister litt av den vektløse tilstanden som Rögner gir.
Det er mulig jeg har anbefalt denne før, men en god ting kan ikke skrives for ofte. Mvh.
Edit: Jeg snakket nettopp med en bekjent som spiller i operaorkestret. Musikerne var meget imponerte over Mehta da han var innom i fjor høst for å dirigere M2. Min bekjente mente for øvrig at jeg tok feil da jeg sa jeg synes Mehta er undervurdert. Og det, det er bra.