H
Hardingfele
Gjest
Var der litt før ett. Kjøpte ikke noe utover det jeg sa - besøker var ikke planlagt og ukens meny var lagt allerede.
Men jeg stusser litt når du blir nesten religiøs av er relativt ordinært surdeigsbrød. Er resten du misjonerer for også i kategorien «i beste fall litt bedre enn hva man får omtrent hvorsomhelst» ? Kjøpte for en tid tilbake surkål. 200 spenn for et glass for noe enhver tysk bule gjør minst like bra. Nora er ingen relevant målestokk. Blir heftig skatt på latskap. Batchen som fermenterer i kjelleren kostet en tier i kål.
Min siste batch brød ble bakt med en del mel gått ut på dato. Ikke et gram økologisk mel i deigen - en fin kombo Av rema 1000 og harryhandel. Salt fra rema. Egenbrygget øl i deigen. Å spise brød fra ille brød var ikke en åpenbaring i forhold.
Du må ha vært uheldig. Har hatt innom brød fra ulike for salg og har også prøvd det som er å kjøpe i fornuftig omkrets med tanke på samme. Martins brød skiller seg ut og er veldig godt. Du får gi det et forsøk til. Diskuterte på St. Lars i går, de tar inn fra Åpent Bakeri, et lyst og luftig surdeigsbrød på rent hvetemel.
«Fordi det er hva som går hjem hos alle som kommer.»
Det brødet ville jeg kalt ordinært, men det var ikke noe galt med det. Der mente de at Martins brød var altfor syrlig til å kunne tilbys på samme måte. Enda syrligere syns jeg blir for surt, da kan det lett overdøve hva annet man legger på brødet (St. Lars lager sitt eget smør av Rørosrømme, forøvrig).
Har ingen problemer med å forkynne om Martins, weld. Det er et strålende surdeigsbrødbrød.
Når det gjelder fermentering, er det grunnen til at Elisabeth holder kurs og selger ulikt utstyr, så folk kan lage det billig selv, noe hundreder nå gjør utfra kursaktiviteten å dømme. Det er en god utvikling. Det å få folk til å gjenoppta gamle preserveringsteknikker er bra og morsomt. Skaper mye begeistring. Selv har jeg årets grønnsaker liggende i myrmose i potetkjelleren i år, for å teste den metoden for å holde dem friske i konsistens gjennom vinteren. Fikk en rødbet på senvåren som jeg hadde vansker med å tro var lagret over vinteren.
»Myrmose. Vidundermiddel.».
Vi får se. Men den rødbeten var helt fast og som om tatt rett opp av jorden.
Sist redigert av en moderator: