Mat, drikke og røyk MAT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.748
    Antall liker
    17.793
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns ikke homlagården kalkun var særlig mye å skryte av, et hakk opp fra "vanlig" kalkun men flere hakk ned fra nesten hvilken som helst kylling. Det samme gjelder kalkunen fra Holte gård. Gørr kjedelig. At man kan sammenligne noe av dette med and er for meg uforståelig.
    Interessant. Jeg fikk prøver på lår og bryst en tid tilbake og tilberedte disse på ulike vis. Mørkt og saftig kjøtt og oppførte seg som andekjøtt i stekepannen. Kom også veldig godt ut av stekeovnen. Lagde både hele lår og oppskårne skiver.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.748
    Antall liker
    17.793
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syns ikke homlagården kalkun var særlig mye å skryte av, et hakk opp fra "vanlig" kalkun men flere hakk ned fra nesten hvilken som helst kylling. Det samme gjelder kalkunen fra Holte gård. Gørr kjedelig. At man kan sammenligne noe av dette med and er for meg uforståelig.
    And: Mørkt kjøtt, svært mye fett, svært mye smak, saftig
    Kalkun: Lyst kjøtt, magert, lite smak, blir lett tørt

    Er jo nesten det samme da...
    Det var det relevante med "Black Turkey" prøvene jeg mottok - den er mørk i kjøttet, hadde fett og mye smak/var saftig. Fikk "nye øyne" på kalkun etter de rundene på kjøkkenet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg syns ikke kjøttet var spesielt mørkt og ganske langt unna and. Vet ikke hvillen avstamming disse kalkunene har men for meg var det ganske likt norfolk black turkey som jeg har fått servert i uk ved ett par anledninger. Vet heller ikke hva du mener med "oppfører seg som and i panna" da den har betydelig mindre fett og ikke egner seg til samme stekegrad som et typisk andebryst.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.748
    Antall liker
    17.793
    Torget vurderinger
    2
    Tilbake i hovedstaden. Tenkte det kanskje var forskjell på sommerkalkun (prøven) og den de selger nå, men det var det ikke. Fremstår veldig mørk sammenlignet med vanlig kalkun og med en del fett i kjøttet. Godt fettlag på selve låret under skinnet.

    85A18FB5-E19B-461A-A4B6-0DE34011802F.jpg
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Fargen på kjøttet er ikke spesielt knyttet til rasen men til metabolisme og blodforsyning. Kalkuner uavhengig av rase som faktisk har tatt bena i bruk vil har mørkt kjøtt i lårene. Ettersom kalkunen ikke flyr så er brystkjøttet hvitt. En and som er en flyvende fugl har mørkt kjøtt også i brystet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.482
    Antall liker
    14.013
    ... og ca 20% fett, noe som merkes når and stekes.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.013
    Antall liker
    108.397
    Torget vurderinger
    23
    Fargen på kjøttet er ikke spesielt knyttet til rasen men til metabolisme og blodforsyning. Kalkuner uavhengig av rase som faktisk har tatt bena i bruk vil har mørkt kjøtt i lårene. Ettersom kalkunen ikke flyr så er brystkjøttet hvitt. En and som er en flyvende fugl har mørkt kjøtt også i brystet.
    Det forklarer "pigs might fly"........ ikke en mørk kjøttbit på de svina!

    Spiste vaktler tidligere i uka, det er nok hybrider for de var en mellomting mellom lyse og mørke. Gode var de uansett. Penslet med en blanding av hvitvinseddik og akasiehonning, tre ganger i.l.a. 24 timer, oppbevart i kald kjeller. Blandingen trekker seg langsomt inn i kjøttet, fuglene ble delt langsetter. Salt og pepper. Tørke av det likke som er igjen av marinade, så opp i gryte med temperert olje, konstant overvåkning da de ikke tåler for mye steking. Så - når fargen er akkurat passe gylden... ut med seg! Over på tørkepapir, deretter ned på tallerken, inn i Sluket. Ufattelig godt, salt/sterkt, søtt og saftig med crunch.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ville vaktler er i norge rød listet og en trekkfugl. Den man får kjøpt i butikken er stort sett alet opp i bur og flyr lite. Så en hybrid er nok ganske dekkende. Godt er det uansett.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har ikke noe i mot tilbud men...

    Pepperkaker, Grandiosa, marsipan, rødbrus og rødkål... finn på noe nytt da i det minste. Fy faen.


    uff.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.748
    Antall liker
    17.793
    Torget vurderinger
    2
    ^Ting jeg ikke trenger, for å si det mildt. Pepperkakene vil man ikke vite hva består av, marsipanen er full av melis og inneholder 70% sukker, burde vært 70% mandler.

    Urterøkt villørret, derimot ... gjerne ha priskrig på den. ;)

    9454155_orig.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.857
    Antall liker
    8.167
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har kverna 600 gram mandlar på ei svært lita kvern i dag. Så no skal kjeksa til Sarah Bernard bakast....
    Bukkeribbene heng til tørk, og der har eg full kontroll.
    Røykelaksen er kjøpt inn, og vidarepreparert for å få ut vatnet
    Gravlaksen er lagt under press. Det vert vanleg type, med dill. Men sausen står att - kanskje ein får finne på noko kreativt der?
    Bringebær/moltefromasj-ingrediensane er på plass, bortsett frå kremfløyta. Og så vil dei ha karamellpudding - men her treng eg både vaniljestang og melk.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har vært innom julemarkedet i trondheim et par ganger og det store teltet til bondens marked, kan bare bekrefte at det er en scam også i år. Juleskinker forma som griser, kjipt pålegg, frossne kjøttvare og lefser til kriminelle priser. Greit nok at det heter tynnribbe men det bør være mulig å ta mindre enn 330 kroner for frossenribbe tynn som et donaldblad og blottet for fett... Brimi, kjøss mæ i rævva!

    Strandaskinke kvalitet spekeskinke til pata negra priser fremsto heller ikke spesielt lukerativt. Men det er sikkert fort gjort å bli snøblind av lusekofter, dialekt og rollups med bondegårder på
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.748
    Antall liker
    17.793
    Torget vurderinger
    2
    Lefsene på Rakfiskfestivalen og Bondens marked burde ha påtrykt valør og kunne brukes til kontantbetaling i butikker ...

    Stor variasjon rundt omkring i landet på BM, og stor variasjon på hvert marked. Mange produsenter har trukket seg ut og begynt for seg selv, etterhvert som de har vunnet en kundekrets og kommet frem til gode produkter. Kanskje en grei måte å selvselektere på ved å prøve seg på markedet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Man burde ha et panel som godkjenner aktørene som får lov til å selge varene sine basert på kvalitet pris og smak
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Når jeg så disse bildene, så kom jeg til å tenke på at jeg har hjemmerøkt laks i fryseren. Onkel Børge, ass!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.482
    Antall liker
    14.013
    Har vært innom julemarkedet i trondheim et par ganger og det store teltet til bondens marked, kan bare bekrefte at det er en scam også i år. Juleskinker forma som griser, kjipt pålegg, frossne kjøttvare og lefser til kriminelle priser. Greit nok at det heter tynnribbe men det bør være mulig å ta mindre enn 330 kroner for frossenribbe tynn som et donaldblad og blottet for fett... Brimi, kjøss mæ i rævva!

    Strandaskinke kvalitet spekeskinke til pata negra priser fremsto heller ikke spesielt lukerativt. Men det er sikkert fort gjort å bli snøblind av lusekofter, dialekt og rollups med bondegårder på
    Det er vel en betydelig del av den bransjen som henvender seg til folk som har null koll men liker å fremstå som de har det og gjerne bruker masse gryn for å vise det. Skal det være et stykke entrecôte totalt uten fettmarmorering til 450 kroner kiloen kun fordi vi har pakket den i sort plast og skrevet «jacobs utvalgte» på pakken? Jeg bor på Nordstrand så ser disse dustene daglig.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Eller Jacobs utvalgte pesto, av rapsolje, cashew, og pecorino. Tror det var 3% pinkekjerner...
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    cruiser

    Gjest
    Btw gulating har begynt å selge bartevoks og skjeggoljer, hva er det for no jævla tull? Snudde å gikk på polet..
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Snart som man må velge skjegg eller øl. Utfallet er i så fall gitt, og det blir naturligvis Vinmonopolet.....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Trøsten er at saueflokken seg beveger fort videre, da kan de sitte der med tatoverte sleeves og et skap fullt av altfor korte bukser..
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.765
    Antall liker
    13.724
    Sted
    Sørlandet
    Inviterte noen nye landsmenn på tradmat:

    Rakfisk fra Lofoss:

    Rak.jpg

    Økologisk Ribbe fra Jæren:

    Rib.jpg

    Jeg er meget fornøyd med kvaliteten på begge produktene og fikk gode tilbakemeldinger fra gjestene.

    Mvh
    -BB-
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.748
    Antall liker
    17.793
    Torget vurderinger
    2
    Mer grunn til latter. Jarlsberg skal produseres i Irland og 100 millioner liter norsk melk blir overflødig. Q ønsker å bruke den til noe annet. Underholdende innslag på Dagsnytt 18 om dette, der TINE skulle forsvare hvorfor det var helt naturlig å skulle produsere Jarlsberg i utlandet.

    Skjermbilde 2017-12-18 kl. 16.03.21.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor er "Jarlsberg" produsert i Norge med en høyst tilfeldig miks av tilgjengelig melk noe mindre bra enn noe som er produsert etter samme oppskrift i Irland?

    Fra et proteksjonistisk og nasjonalistisk synspunkt gir det mening, men ... produktet vil ikke tape kvalitet på dette.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Problemet er at merkevaren vannes ut. Kanskje det hadde vært bedre å bare la eksporten dø helt ut hvis det ikke er mulig å selge den til høyere pris uten eksportsubsidier. Resultetet med overskuddsmelk er blir dog fortsatt det samme.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Problemet er at merkevaren vannes ut. Kanskje det hadde vært bedre å bare la eksporten dø helt ut hvis det ikke er mulig å selge den til høyere pris uten eksportsubsidier. Resultetet med overskuddsmelk er blir dog fortsatt det samme.
    Merkevaren er jo ikke stedbundet så det er jo bare juks. Tilfeldig sammenrasket melk fra hvorsomhelst i Norge, og en metode.

    Eksportsubsidier er noe piss, akkurat som tollmurene er det. Det er noe vi må bli kvitt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.748
    Antall liker
    17.793
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel problemet. Jarlsberg er ikke en merkevare, den er et påfunn.

    Forsøk å fortelle en stedsbunden osteprodusent i Frankrike at dennes ost kan produseres i USA og Irland.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er vel problemet. Jarlsberg er ikke en merkevare, den er et påfunn.

    Forsøk å fortelle en stedsbunden osteprodusent i Frankrike at dennes ost kan produseres i USA og Irland.
    Ja presis. Jarlsberg er ikke en lokal merkevare basert på melk fra kyr som har beitet på rødkløver i "jarlsbergområdet". Det er, som du sier et påfunn, en god ost laget på en spesiell metode ved hjelp av tilsatte mikroorganismer. Jeg liker den, men det er ingenting med den norske varianten som ikke kan reproduseres hvor som helst med gode råvarer. Og Irland har gode gressmarker og god melk, samme hvordan man snur på det. Bedre enn mye kraftforet storfe her hjemme ....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Den markedsføres nå heftig som norsk med fjorder og alt hva det innebærer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.748
    Antall liker
    17.793
    Torget vurderinger
    2
    Dere skulle sett ansiktet til folk i Spania, Frankrike og UK når jeg peker på "Made in Ireland" på Jarlsbergpakkene de kjøper/har lyst til å kjøpe.

    "I helvete. Jeg trodde den var norsk."

    Nordmenn i Spania blir veldig, veldig forbannet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Dere skulle sett ansiktet til folk i Spania, Frankrike og UK når jeg peker på "Made in Ireland" på Jarlsbergpakkene de kjøper/har lyst til å kjøpe.

    "I helvete. Jeg trodde den var norsk."

    Nordmenn i Spania blir veldig, veldig forbannet.
    Hva er det med irsk melk som er underlegen den norske da? De har bedre klima enn oss for storfe på beite gjennom året og botanikken.

    Det blir litt feil i min bok når alt skal handle om reklame og markedsføring av tullball.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ser den selvsagt, tror som sagt der hadde vært bedre å avslutte eksporten og latt merkevaren "Norge" vært forbeholdt norske produkter produsert i norge. Endel norske aktører som har kjempet lenge for å få de gode produktene anerkjent og inn på utenlandske markeder, de fortjener bedre.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ser den selvsagt, tror som sagt der hadde vært bedre å avslutte eksporten og latt merkevaren "Norge" vært forbeholdt norske produkter produsert i norge. Endel norske aktører som har kjempet lenge for å få de gode produktene anerkjent og inn på utenlandske markeder, de fortjener bedre.
    Skal det bli troverdig merkevare så kan man ikke bruke "Norge" som er like langstrakt og diverst som herfra til middelhavet.
    Fanaost, vossekorv, lofotsau... ja konge. Men "Jarlsberg" laget på hva som helst av tilfeldig melk eller å tro at noe er "lokalt" og "kortreist" fordi det er laget i Norge. Litt geografi er på sin plass.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Amerikanerne kan ikke sin egen geografi engang, det er nok at det høres eksotisk ut og er forbundet med en viss kvalitet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn