Da har jeg lagt coppan til speking i spekeposer. Lagde to varianter basert på hva jeg fant på nettet så får vi ser hvordan det går. Hadde ca 2.5 kilo svinenakke så det skulle bli rundt 1.7 kilo ferdig produkt. Kostpris blir rundt 200 kroner - kjøpte en svinenakke fra Jæren Smak, men fikk den rimelig på Jacobs(!). Ikke fått ånden over meg for å lage salami ennå, men det er neste prosjekt.
Fenalårene ble, om jeg skal si det selv, jævla bra. Jeg har hatt de hengende til tørk i kjelleren som har holdt 16-17-18 grader underveis så det er ikke veldig spesielle klimatiske forhold som trengs for å få det til. Jeg har et eldre hus, så luftingen foregår gjennom ventiler så en viss bevegelse i luften er det, om enn ikke veldig mye. Målte aldri luftfuktigheten siden jeg uansett ikke får gjort noe særlig med den. Dannet seg noe hvit mugg på de, men det er bare å tørke av underveis med en klut vridd opp i sterk saltlake eller eddikkvann. To av de fire har blitt konsumert og ingen har rapportert om skadevirkninger så langt. Ser ut som 0.8 døgn salting / kilo er passe lenge for mine preferanser og det er veldig, veldig mye mindre salt enn de man varnligvis får kjøpt. Brukte helt vanlige, vakuumpakkede lammelår fra Gilde til 79 kroner kiloen. Det funker visstnok helt fint med fryste også, men har ikke prøvd selv. Da er det imidlertid viktig at de er 1) tint og 2) kalde før man legger de til salting.