Jeg var også avventende til hvordan han behandlet de fire stykkene med brisket. Han hadde så mye annet å styre med at de kanskje ikke fikk full oppmerksomhet. Nærbildet av perfekt tilberedt brisket med god rendering og saftig kjøtt manglet.
Du ser at hans brisket ikke er i nærheten med en gang han begynner å skjære i den med kniven. Jeg har ikke tidligere sett at noen har hengt en brisket opp slik han gjør.
Aspartam som er et av de mest brukte søtningsmidler er nå av WHO satt på listen over mulig kreftfremkallende stoffer. Og det er ikke hensyntatt mengde av inntak.
Kommer vel ikke som en bombe.
Det går helt fint an å leve uten brus.
Hos oss er det vann og evt.iblandet juice når vi har lyst på en annen smak.
Når en går for sånt og venner seg til det over en lengre periode smaker plutselig brun alt for søtt.
Norsk brus smaker faktisk mye søtere enn feks. i Tyskland - der har de også brus med til dels mye mindre sukker og heller ikke søtningsmiddel, spesielt om sommeren.
Torsk fra Smøla i smørsaus.
Et potensielt hjerteinfarkt eller hjerneslag servert på blå brikke i trygg forvissning om at livsforsikringen er innbetalt.
Av de sykere matopplevelser jeg har …. ehh… opplevd
Dette er Geralds Bar i San Sebastian.
Det eneste som tyder på at man bør spise der er anbefalinger fra andre.
Vi spurte om det var mulig å få et glass bobler … de kunne tilby en blanc de Noir fra en liten produsent… det var en like god start som det hørtes ut som.
Vi delte tre retter; Først en grønn pepper ting med challottelauk, nøtter og en himmelsk saus, deretter en skjell-pasta med innkokt kraft av det himmelske slaget. Så var det catch of the day, som var skatevinge. Jeg vet ikke om jeg noensinne har smakt bedre utgaver av noe av dette … vi smilte bredt fra første smak til vi forlot lokalet.
Og dette skjer i en «pub» som for anledningen er omgitt av stillaser.
Og servicen var den beste jeg har opplevd noensinne. Kelneren sa: Jeg serverer den første retten når dere er ferdig med sjampanjen. kona satt med ryggen til og smånippet på de siste dråpene…. Skal du ikke tømme glasset snart, liksom? Jeg så at kelneren fulgte med … og ca 30 sekunder etter at hun tok de siste dråpene var første rett på bordet.
Vi snakket oss også gjennom vinkartet, det var ikke dyrer enn at jeg sa at «vi har råd til alt», på hans spørsmål om det var noen prisbegrensninger i forhold til anbefalinger … hvitvinene stoppet på 75 EUR .. . Vi landet etter en diskusjon på en lokal hvitvin som var helt super til 35 EUR.
Alle som jobbet der var flinke, maten var ekstremt god og alt gikk i vårt tempo. Noen sier at det er dyrt i San Sebastian, men hele gildet kostet 135 EUR for 2, med dessert og kaffe. Latterlig billig ift hva vi fikk. På en norsk restaurant må du nesten ut med det samme bare for en hvitvin av samme kvalitet….
Disse smakene tåler sammenlikning med 2-3 stjerners Michelin-restauranter i Norge; Det enkle, upretensiøse opplegget er en bonus for en som meg som nyter det som er ærlig og upynta … og ser enkelt ut.
Folkens, ta en tur til Baskerland. Herregud for en matkultur.
Det er godt å få ørene ut i virkeligheten. VredensFrydensgnag er nå i Baskerland, i vakre og på mange måter ubeskrivelige San Sebastian. Her begynte en månedslang musikkfestival i forgårs, og i kveld er det premiere på Carmina Burana. Gårsdagens generalprøve var imponerende, etter forlydender...
Det er godt å få ørene ut i virkeligheten. VredensFrydensgnag er nå i Baskerland, i vakre og på mange måter ubeskrivelige San Sebastian. Her begynte en månedslang musikkfestival i forgårs, og i kveld er det premiere på Carmina Burana. Gårsdagens generalprøve var imponerende, etter forlydender...
Nydelige beretninger der, og du har en god fortellerstemme.
Vi har ikke oppsøkt annen kultur enn matkultur og arkitektur og kulturlandskap denne gangen. Stedet byr jo også på fantastiske turmuligheter i vakre omgivelser. I dag ramla vi inn på en restaurant med hvite duker ved lunchtid, etter ca 3 timers vandring med noen hundre høydemetre … langt utenfor turistfellen og bare spanske gjester. De kunne lage mat der og. Spider Crab og solomollo på meg.
Nydelige beretninger der, og du har en god fortellerstemme.
Vi har ikke oppsøkt annen kultur enn matkultur og arkitektur og kulturlandskap denne gangen. Stedet byr jo også på fantastiske turmuligheter i vakre omgivelser. I dag ramla vi inn på en restaurant med hvite duker ved lunchtid, etter ca 3 timers vandring med noen hundre høydemetre … langt utenfor turistfellen og bare spanske gjester. De kunne lage mat der og. Spider Crab og solomollo på meg.
Folk som er bare en smule glad i god mat og kjører FORBI her i åpningstiden burde få buksevann, skolissene knytt sammen og blitt skrevpisket med anløpt makrell!!
Når du først er i de traktene, er Olestølen på stølsfjellet verdt et besøk, om du er i Østre Slidre. Er du heldig, har hun geitesmør, men ellers kan du fråtse i utvalget. De lager også brunost kokt ut i jernkjele over ved, som om de ikke hadde nok å stå i med.
Og så er det jo Katharina Sparstad, som kinner smør på sin støl om sommeren. Viestad mimrer fortsatt om det smøret. Han kjørte amerikanerflaket sitt helt opp til stølen, så det er grei vei, både dit og til Olestølen.
På Sparstad Stølen kan du oppleve støling på gamlemåten med håndmelking, kinning med håndkraft og ysting over vedfyrt ovn. Dessuten kan du sove i den gamle løa og våkne til lyden av kyr som fredfylt gresser rundt husveggen. Det er som å ta en tidsreise inn i et vakkert eventyr.
Som gutt var jeg ofte med og lagde både smør, oster (i Hardanger), lefser, flatbrød (Gudbrandsdalen) pluss alskens sylting selvsagt. Husker enda hvordan vi snudde de svære flatbrødleivene på den store vedfyrte takken i kjelleren til tante. En laang trepinne laget av onkel. Kan kjenne smak/lukt fra alt dette fortsat... Ubetalelige opplevelser fra oppveksten.
Litt mer fra Valdres. Glemte bilde, og vipps så var denne fortært. Veldig god synes jeg, nøtter og lønnesirup er spot on. Så gjenstår det å se om det virkelig er et kraftig afrodisiakum.
Bortsett fra at den beste aiolien lager man selv, så trenger man så definitivt ikke noe mere. I alle fall kan jeg knappest tenke meg noe som er like så enkelt og like godt.
Er heldig som har et spansk-serbisk vennepar som begge er opptatte av mat. Det er åpenbart også begge deres familier der hjemme for er det noe de alltid har på lur når vi er over så er det håndskåret Bellota og hjemmelaget Ajvar av den fyrrige typen. Og det er før det er blitt skikkelig fyr i kullgrillen.
Jeg synes skinken vi får her nede (på Costa Blanca) er bedre enn den jeg har smakt i norge. En tydelig søtlig nøttesmak er forskjellen.
Bellota trenger stor plass for å komme til sin fulle rett. Har fått det uten tilbehør et par ganger på gode restauranter. Men tomater og brød med aioli funket veldig bra her. Og det er en super match med Champagne, de er kanskje hverandres beste match, eller tett på. Merethe Bøe anbefaler Iberico-skinke til sjampis. Og jeg anbefaler sjampis til Iberico-skinke
Fikk ånden over meg i dag.
Grovkvernet ytrefilet ispedd litt Guancale...
champignon surret i smør fra Bitibua
Hjemmelaget syltet rødløk
ditto aioli
Burger toppet med blåmuggost, smeltet
Har kokkelert litt i kveld. Invitert noen kolleger på taco på lørdag.
Hvetetortillas. Ble nærmere 20 store.
Ny runde steking på torsdag. Da smeller jeg nok sammen en flan også.
Steker rundbiffer som skal souvides til i morgen. Dette er drøye tre kilo. De får besøk av litt chipotlechili i vakuumposen også.
Fruen skal feires. Lunsj med 60 gjester. Skal foregå i en innredet låve på en gård på Ringerike som tilhører familien.
Koldtbord.
Har ambisjoner om å lage maten selv. Full tilgang til kjøkken i hovedhuset, litt begrensede oppvarmingsmuligheter i låven (1 komfyr). Tenkte tradisjonsmat, roastbiff m potetsalat og hjemmelagd remulade og potetsalat, honningglasert bayonneskinke m waldorfsalat, gravlaks m sennepssaus og fløtestuede poteter. (lune, eller kan de serveres kaldt?) Kyllingpate (fruens spesialitet). Spekemat (fenalår) m kald eggerøre og rømme. Et par salater (mango/avocado, chili etc...).
brie og druer og deretter div hjemmebakte kaker til kaffen.
Mye av dette kan lages både en og to dager på forhånd.
Høres dette gjørbart ut? Forslag til andre retter?