Med rør og stativhøyttalere skal Bjørns Hi-Fi land bygges

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.314
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Man kan miste motet allerede nå ved den flotte rassikringen som er gjort og koster en god forsterker i året å passere.. :)

Og jeg er nok enig med 007.. litt erting tåler man, og det har det vel altid vært mellom spes narvik og harstad :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Snart havner vi i samme kommune, og nærmeste lensmann blir å finne i nærheten av Steinkjer.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    ...men bare som en kommentar til politi- og kommune- og fylkes/regionreformviljen til Høyre og Frp:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Sjuk ble man i vinterferien. Ikke mye skigåing av sånt nei, når snørra henger!

Men det blir alltids tid til litt musikk.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For meg, som foreløpig fortsatt spiller via USB på Abrahamsen A-DAC, vil Spotify kunne erstatte Tidal med bravur hvis de tilbyr lossless strømming. Men hvis jeg har 24 bit DAC i hus innen den tid så fortsetter jeg med Tidal hvis de fortsatt har eksklusiv bruk av MQA.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Man driver i alle fall å fisker etter mer penger...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Besøkte for en tid tilbake de gamle JM-Lab/Focal Electra 936 høyttalerne jeg en gang hadde. De har det godt, og spiller flott. De var "fattigmanns" Utopia da de kom og et mer økonomisk alternativ.

DSC_5537_01.jpg

DSC_5554.jpg

DSC_5551.jpg

DSC_5547.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Litt polert kanskje, men rette sorten..!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    «Nordting blander kritiske blikk på (u)kulturen i vår samtid med kunstneriske uttrykk, kunnskap, refleksjon og med stikk til både finkulturens lefling med storkapitalen og Hålogaland Teaters vandring fra sin opprinnelige posisjon og raddis-tradisjon. Det er noe med nostalgien i at "det skal bo folk i husan", allmenningens tragedie og ikke minst Hovedstadspolitikken og storkapitalens innmarsj i Nord-Norge som har tatt fra folket livsgrunnlaget gjennom innføring av fiskekvoter og "oljesmøring" av samfunnet i håp om støtte til å bore etter mer petroleum.

Ikke hverdagskost at jeg blir servert vodka på et teater heller..!

IMG_20170324_213427_edited.jpg

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lurer meg på om ProAc har kjøpt bånddiskanter av Monitor Audio. Ligner veldig. Vet du noe om det?

432021d1490107426-va-r-med-pa-stemme-frem-den-proac-modellen-du-helst-vil-ha-re-proac.jpeg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Det var et godt spørsmål. Skal sjekke litt rundt angående det. Virker litt som en trend at stadig flere går over til bånddiskanter.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    En liten runde på SoundWorldSpaceGarden avdekket at Devialet sine forsterkere er å finne i sortimentet deres.

IMG_20170325_153427_edited.jpg

IMG_20170325_153458_edited.jpg

Det var ikke tid til å lytte på noen av disse, men jeg er ikke helt ukjent med Devialet forsterkere.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fått reist litt, men av og til overraskes man av hvor nært enkelte ting er. York, Liverpool, St. John har alle slike steder men overraskende nok finner man "retro-steder" som satser på god mat, god stemning, utvalg av øl, vin og drinker og ikke minst en atmosfære med et sterkt preg av intimitet og et slags snev av mine besteforeldres hjemlige atmosfære.

En liten bytur i Tromsø førte meg til steder jeg ikke har vært, hvor f.eks. en syv-retters middag servert på mormors og farmors varierte utvalg av asjetter, men et meget bra resultat: Hildr Gastro Bar. Her satses det på internasjonalt og lokalt inspirerte småretter, velsmakende cocktails, og nøye utvalgt vin og øl. Atmosfæren følger med på kjøpet.

IMG_20170329_194651_edited.jpg

IMG_20170329_194616_edited.jpg

IMG_20170329_194550_edited.jpg

Turen gikk etter hvert til gamle Verdensteatret er som er Nord-Europas eldste kino, etter Parkteatret Scene (1907) i Oslo, som fortsatt er i drift. De har også en flott barløsning der, og de spiller LP'er til gjestene. Sammensetningen av LP-covre utstilt i baren der sies å formidle en kryptisk melding til gjestene, men dette tok jeg ikke bilde av denne kvelden.

Turen gikk videre til Lugar 34, der det ryktes at de skal ha kaker som bare MÅ prøves. Jeg for min del møtte en hyggelig bartender som skulle vise seg å være svært interessert i Hi-Fi. Anlegget de spiller på i baren er en Tandberg Sølvsuper 12 som ikke gjør seg bort i det intime lokalet. Her står det et piano som gjestene kan spille på om de ønsker. I andre etasje i lokalet, i salongen eller kanskje "stua" konsumerte et par glass med IPA og Bayer fra Mack Øl-bryggeri før turen gikk hjemover i en av landets mest moderne busser.

IMG_20170329_204617_edited.jpg

Neste bytur bør kanskje fokusere på hva slags musikk-anlegg man spiller på, som en slags "guide" på hva man får av lydopplevelser på noen av byens utesteder.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Det er fokus på kabel, igjen. :p

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Etter en lang og krevende dag på Hifisentralen, der min popularitet kanskje er noe dalende trøster jeg meg selv med en kald boks Nøgne Ø.

IMG_20170407_211330_edited.jpg

...og tenker på en ny kabel som er på vei hjem til meg fra det fjerne østen.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Kikket i dag litt på et par høyttalere som annonseres her på HFS, nemlig Heco Direkt. Litt dyre kanskje, til 30 høvdinger. Men de ser ganske pene ut, med en litt retroaktig design. 11" mellomtone/bass, bør i alle fall være litt trykk i bassen. Frekvensområdet strekker seg fra 25 - 28.000 Hz, som er ganske bra, men jeg antar at dyttet i bassen under 30 Hz ikke er så stort. Synd man ikke får hørt dem her oppe.

Heco_Direkt_Standard_OF_SW.jpg

Heco_Direkt_Standard_GE_SW.jpg

HECO_Direkt.jpg

Pene er de i alle fall.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Virkelig interessante høyttalere. Hvis noen høyttalere i den prisklassen er i stand til å vippe mine Monopulse ut av krypten så er det kanskje de.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    De er lettdrevne også, og kan til og med gå på MAE SET for dem som har +/- 10 watt å gå på. For min del er ikke dette et problem. Men jeg har lenge kikket på hva man får -30 K klassen og disse virker attraktive. Disse er svært interessante og ser veldig bra ut og står for den litt minimalistiske linjen jeg legger meg mer og mer på. Men jeg har skjønt at de ikke er så små som først antatt.

Heco_Direkt_Aufmacher.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    De kan tydeligvis rocke -hvis dette er et "live opptak" da...

...men jeg ville ikke ha basert noen meninger på et opptak slik som her.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.591
    Torget vurderinger
    23
    Burde hete "Racing" eller "Le Mans" de modellene der - med fartsstriper og det hele. Tøffe!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Burde hete "Racing" eller "Le Mans" de modellene der - med fartsstriper og det hele. Tøffe!
    De gjør noe ut av seg i hvitt, de stripene. Men jeg hadde nok tatt svart.

De virker å ha bra med dynamikk i seg. Igjen, dette er et opptak fra en demo.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.314
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Du får sjekke med Halvar hos audioaktøren om han ikke sender et par opp på demo :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Nja, jeg er nok ikke det man kan kalle "safe bet". Prisen er fortsatt noe høy, så må man få avsetning på et par GS20 før vi kan begynne å snakke. Men hvis at i så fall, må du jo komme innom for en lytt.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    ....men de er faktisk pene å se på. Her er modellen over, tre ganger prisen vel å merke.

direkt-dreiklang.jpg

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt rart at det er så stor prisforskjell, men jeg lurer alvorlig på hvor gode Triklang (tror det er navnet på treveis-modellen er) faktisk er.

Ja, der er faktisk uvanlig tøffe. Tøffe for far, ikke for tenåringen. I begge utførelser. Le Mans og Monte Carlo burde de ha kalt de to modellene.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Triklang kunne hett Trixpensive..! De virker å være store i alle fall.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.314
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Storebroren er veldig mye større... men 3 gangern er vel ikke helt rett.. litt mer kasse, et element og noe mer snadder i delefilter...

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.465
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg så og hørte på Avantgarde zero1 xd i fjor høst. Det slo meg at de virket visuelt veldig mye større enn de faktisk var. Fordelen med firkantet design er at det er enkelt å skjære til en papplate i riktig dimensjon for å se hvordan det tar seg ut hjemme :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke hva det er som feiler meg, men jeg drives mer og mer i retning av slike konstruksjoner. Jeg har til og med oppdaget at jeg har surfet på nettsider med Klipsch Heresy og Cornwall.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.337
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…