Jeg har fått reist litt, men av og til overraskes man av hvor nært enkelte ting er. York, Liverpool, St. John har alle slike steder men overraskende nok finner man "retro-steder" som satser på god mat, god stemning, utvalg av øl, vin og drinker og ikke minst en atmosfære med et sterkt preg av intimitet og et slags snev av mine besteforeldres hjemlige atmosfære.
En liten bytur i Tromsø førte meg til steder jeg ikke har vært, hvor f.eks. en syv-retters middag servert på mormors og farmors varierte utvalg av asjetter, men et meget bra resultat: Hildr Gastro Bar. Her satses det på internasjonalt og lokalt inspirerte småretter, velsmakende cocktails, og nøye utvalgt vin og øl. Atmosfæren følger med på kjøpet.
Turen gikk etter hvert til gamle Verdensteatret er som er Nord-Europas eldste kino, etter Parkteatret Scene (1907) i Oslo, som fortsatt er i drift. De har også en flott barløsning der, og de spiller LP'er til gjestene. Sammensetningen av LP-covre utstilt i baren der sies å formidle en kryptisk melding til gjestene, men dette tok jeg ikke bilde av denne kvelden.
Turen gikk videre til Lugar 34, der det ryktes at de skal ha kaker som bare MÅ prøves. Jeg for min del møtte en hyggelig bartender som skulle vise seg å være svært interessert i Hi-Fi. Anlegget de spiller på i baren er en Tandberg Sølvsuper 12 som ikke gjør seg bort i det intime lokalet. Her står det et piano som gjestene kan spille på om de ønsker. I andre etasje i lokalet, i salongen eller kanskje "stua" konsumerte et par glass med IPA og Bayer fra Mack Øl-bryggeri før turen gikk hjemover i en av landets mest moderne busser.
Neste bytur bør kanskje fokusere på hva slags musikk-anlegg man spiller på, som en slags "guide" på hva man får av lydopplevelser på noen av byens utesteder.