Ja, den var ikke helt fri for Hi-Fi i år heller. Fruen i huset har igjen fått noe som gir fra seg god lyd. B&O Beoplay A1 er et veldig godt alternativ i jungelen av mobil, trådløs lyd. Den kan brukes som høyttaler til både PC og mobiltelefon og har innebygd mikrofon slik at man den kan fungere som blåtann-handsfree. Vi har tatt overgangen til USB-C på mobiltelefonene og Beoplay A1 bruker samme kontakt for lading. Den har 24 timers batteritid - på moderat volum antar jeg. Bassen er utrolig massiv og relativt artikulert og mellomtonen er god og diskanten behagelig. L&B erklærte den som en av årets beste, og det er lett å forstå. Er man mye på reise, og vil ha et alternativ til til hodetelefoner og øreplugger så har Beoplay A1 min klare anbefaling. Vil man ha stereo kan man bruke to samtidig!
Jeg fikk nye PC-høyttalere til erstatning for mine gamle fra Logitech. Og de er selvfølgelig fra... Logitech! Det er flere alternativer der ute, men en alt-i-ett-løsning i et 2.1 oppsett er enklest å få tak på hos de tradisjonelle PC-høyttaler produsentene. Noe jeg synes er litt merkelig, ettersom det bør være et stort marked for Hi-Fi løsninger tilpasset PC- og multimedia bruk der lydkvalitet og merkevarer burde kunne stå sterkt. Uansett, Logitech Z625 tar relativt lite plass på arbeidsplassen min hjemme, kan kobles både optisk og RCA om man vil og viktigst av alt, den er THX-godkjent..!
Foreløpig har oppsettet ikke blitt spilt særlig på. Noe av grunnen er selvsagt O2/ODAC hodetelefon-forsterkeren på skrivebordet sammen med et par Sennheiser hodetelefoner, Momentum M2 og HD 700..!
Sennheiser HD 700. En utrolig god hodetelefon, som fremstår som noe "underrated" ettersom den dobbelt så dyre HD 800 har fått så mye mer oppmerksomhet. En kollega på jobb omtalte den som et drømmealternativ til sine eldre STAX'er da han fikk prøve den på en Hegel Super på jobb. HD 700 er utrolig luftig, oppløst og nøytral som lydformidler. Jeg blir ikke lyttetrett av disse. Fungerer godt med min hodetelefonforsterker O2/ODAC og min Hegel Super. Faktisk så bra at jeg av og til lurer på om man egentlig trenger mer enn dette.
Supra Nitro. Ble kjøpt for å prøve et alternativ til B&W C5 S2. Kan ved hjelp av en liten knapp bytte mellom å kunne brukes som fjernkontroll på alle mobiler. God lyd med godt trøkk i bassen, men en tanke mørk sammenliknet med C5 S2 til B&W samtidig som Nitro kan være skarpe i toppen. Anbefales dersom man synes at 1000,- kr. er budsjettet.
Sony Bravia X8505C. Ny Sony LCD-TV til erstatning av en annen traver fortsatt i bruk hos minstemann: Bravia D3000. X8505C har gjort det bra hos flere anmeldere, bla. hw.no/TEK.no. Godt bilde, 55" og et hav av justeringsmuligheter og fornuftig pris. Blir værende til en skjerm med 65"+ en gang i fremtiden gjør sin entre.
Bluesound Vault 2. En oppgradering fra Logitech Squeezebox Touch, som for øyeblikket befinner seg i boden nedpakket og gjorde flere års tjeneste som server for Spotify, Tidal og lokalt lagrede filer på min PC. Eneste negative var at SBT var avhengig av å ha en server kjørende.
Vault 2 har innebygd harddisk og auto-ripper CD'er man putter inn i slot'en. En flott app styrer systemet men integrasjonen opp mot Spotify er litt tungvint sammenliknet med Tidal. Støtter MQA, som forhåpentligvis blir en del av Tidal's strømmetjeneste i nær framtid. Fikk imidlertid en liten overraskelse Nytt års aften da min sønn Brutus hacket seg inn i Blåtanna på Bluesuonden min og overstyrte volumet slik at jeg ikke fikk avspilt mine utvalgte julesanger til familien her. Det ble oppdaget, og djevelungen effektivt utestengt slik at mine alternative julesanger ble avspilt behørig til min, madammens og svigermors store glede.
Sennheiser Momentum M2. Mine forrige Sennheisere ble overtatt av Stereofix slik at også han kunne få oppleve Sennheisers overlegne lydkvalitet. Forskjellen mellom Momentum og Momentum M2 er liten. Bøylene er sammenleggbare, lengre sammenliknet med førsteutgaven, og M2 har også mer romslige puter på klokkene - det kan fungere hvis man har store ører. Gir litt bedre passform på mitt hode.
Lydmessig, er det som nevnt små forskjeller. Det er slik jeg oppfatter litt bedre oppløsning i toppen, men ellers er de nokså identiske i lyden. Eventuelle forskjeller kan tilskrives putene som gir litt mer rom i mellom klokkene og ørene.
Kabler har det blitt litt tid til igjen. Men denne gangen som tilbehør til hodetelefonene. Først ut er en kabel til Sennheiser HD 700 bestilt på ebay fra Kina. Kabelen har mini-jack som hjelper litt på mengden overganger til hodetelefonforsterkeren min O2/ODAC. Forskjeller i lydbildet vil jeg ikke si så altfor mye om denne gangen, men jeg kan trøste dere alle med at de ikke er store nok til å nevnes.
Så måtte Sennheiser Momentum M2 også få en dedikert kabel fra Kina også kjøpt på ebay. M2'enes medfølgende kabel er beregnet for android-telefoner, og i et mer tradisjonelt oppsett med O2/ODAC fikk akkurat den pluggen lyden i Momentum M2 til å høres ut som at de var ute av fase. Den nye kabelen er pen å se på, men sender litt resonans gjennom isolasjonen til klokkene dersom den dras over fysisk over bordkanten, og er også en smule stiv. Noen forskjeller i lydbildet er heller ikke her nevneverdig tilstedeværende.
Til slutt fikk jeg noe som ikke så ekstremt Hi-Fi, men like fullt spytter ut mye lyd og sett i sammenheng med markedet for PC-høyttalere slett ikke er så verst . Logitech Z625 med sin veldig snasne THX logo er foreløpig ikke en gang innspilt, men vil nok i løpet av vinteren tas i bruk på arbeidsplassen. Subwooferen skal være i stand til å sparke litt fra seg, men jeg håper at mellomtonen og diskanten (som ikke virker å strekke seg veldig høyt) er bedre enn førsteinntrykket mitt.
Hva er årets Hi-Fi høydare? Det må vel sies å være Devivalet Phantom Gold, som den lokale Spacegarden-Soundworld/Worldgarden-Spacesound butikken hadde på utstilling. Futuristisk design som hentet ut av en sci-fi film med Tom Cruise eller spillet Portal fra Valve, og med meget god lyd til 50 000,- og en usannsynlig, men dominerende bass. Med tanke på hvordan markedet for lyd og bilde utvikler seg, så varsler nok Devivalets høyttaler om hva som kommer i fremtiden. Det skulle ikke forundre meg om slike produkter dominerer markedet om 10 år. Men er lyden like bra som dette trenger vi ikke bekymre oss.
Den andre tingen som jeg vil nevne er Bang & Olufsen Beosound A1, som jeg ikke fikk selv men som jeg gav samboeren til jul. En imponerende blåtannhøyttaler med nærmere 24 timer batteritid, og som kan brukes som "handsfree" til PC og mobiltelefon. Den har en en vanvittig bass og dynamikk størrelsen tatt i betraktning, og er fysisk større enn man kanskje tror. Mellomtonen er god, og diskanten ikke skarp eller problematisk. Lett å koble opp med mobiltelefon, og bruker man USB-C som ladekabel på telefonen klarer man seg med en lader.
Da lurer jeg på hva Hi-Fi året 2017 bringer med seg. Ett stikkord her er MI 21...
Bluesound Vault 2. En oppgradering fra Logitech Squeezebox Touch, som for øyeblikket befinner seg i boden nedpakket og gjorde flere års tjeneste som server for Spotify, Tidal og lokalt lagrede filer på min PC. Eneste negative var at SBT var avhengig av å ha en server kjørende.
Da lurer jeg på hva Hi-Fi året 2017 bringer med seg. Ett stikkord her er MI 21...
SBT'en fungerer godt den. Men jeg var litt fascinert av muligheten for ripping av CD'er og å ha en lokal disk å spille fra som Bluesound Vault 2 har. Vi får se om jeg kjøper 24-bit plater fremover. MQA-støtte presser meg nok i retning av å kjøpe en DAC etter hvert som støtter dette, særlig hvis det tilbys som strømming fra Tidal.
Lyden kjører jeg ut digitalt via coax med Nordost Silver Shadow digitalkabler jeg har liggende her. Hvis det er forskjell i lyden mellom SBT og Vault 2 du tenker på, så svaret på det: nei. Digitalt ut er digitalt ut ser det ut til. Jeg har ikke fått lyttet til de analoge utgangene noe særlig enda så jeg kan ikke si hvor bra A/D delen til Vault 2 er, men etter det jeg har lest er den ikke dårlig.
Jeg bruker innebygget DA delen i node2.. den er bedre enn den innebygde dacen i hegel h300, onkyo a9000 og peachtree nova 220se. Dacen til wyred 4 sound vil jeg si var på lik linje kun de jeg har testet opp mot til nå..
Det er mange bra DAC'er der ute, og det er en del der ute som faktisk ikke koster ekstreme summer. Det overrasker meg ikke at DAC'en i Bluesound'ene er såpass som bra som de virker å være.
Mener da at alle kan moderere sine tråder her i avdelingen, så skal man kunne gå inn i det første innlegget og gå til avansert redigering for å endre tittel der.
Funker ikke det så kan jeg alltids foreta kirurgisk inngrep for dem som måtte ønske det.
Kanskje de ikke kjenner muligheten med avansert redigering, men jeg vil håpe og tro de gjør det. De får henvende seg til deg, alle sammen. Så får du litt å gjøre i det nye året også...
Hehe, jaja. Du kan prøve å se om du får det til i din bilde-tråd. Jeg mener at du kan her på HFS ettersom det er deres egne tråder. Men som nevnt så kan jeg ordne det for alle som ikke får det til.
Hehe, jaja. Du kan prøve å se om du får det til i din bilde-tråd. Jeg mener at du kan her på HFS ettersom det er deres egne tråder. Men som nevnt så kan jeg ordne det for alle som ikke får det til.
Som gammel pressemann planlegger jeg slike titler med mange års framtidige lesere i tankene, så noe skifte er ikke nødvendig for egen del. Men jeg tror sannelig jeg skal sjekke bare for å gi det som et tips til de som ønsker å skifte tittel.
Haugesunds Avis, Rogalands Avis, Stavanger Aftenblad, Bergensavisen, Karmøybladet og Nye Takter (Dagsavisen/Arbeiderbladet) har fått nyte godt av mine skriblerier den tiden kulturstoff var mitt spesiale. I senere år har jeg jobbet for VI OVER 60. Men det er noen få år siden jeg sluttet å jobbe for media.
Se der ja. Vi opererer jo ikke under fullt navn så da er det ikke lett å vite hvem folk egentlig er.
Jeg for min del savner egentlig den tida at man hadde litt flere tydelige og politisk skolerte/bevisste/kunnskapsfylte journalister. Slike som Ivan Kristoffersen som jobbet i Nordlys. Men det er vel ikke dit mange med litt talent lengre søker. Lokale aviser operer pr. i dag mye med click bait nyheter. Og med veldig lite meninger som skaper debatt. Kommentarfeltene er stort sett en katastrofe av oppgulp og postfaktuelle ideer og konspirasjonsforestillinger. Den lille mannen i gata, sinte, hvite menn er i fri dressur pga. manglende opinionsledere som formulerer langsiktige mål.
Det har skjedd noe med de som søker seg til journalistikken også, og jeg har mine opplysninger fra en som underviste i faget og som jeg jobbet med i et stort mediehus for få år siden. Dagens unge journalistspirer er inspirert av kjendisstatusen journalister kan få, og er lite interessert i å starte karrièren i ei lokalavis som Firda Tidende. De vil rett til de store mediehusene, aller helst TV.
Jeg tilhører nok siste generasjon gammeldagse pressefolk, de som ikke stoler på kolleger som ikke drikker og er skeptiske til ikke-røykere. De som ble drevet av en misjonsgjerning til å bringe informasjon til folket, enten de var fagjournalister innen kultur, politikk eller hva det måtte være man dekket. På mange måter var journalister og lærere ganske like i sin tilnærming til faget sitt fram til nittitallet og den store mediaboomen. Kanskje derfor det var så mange som opprinnelig var lærere som ble journalister, fra frilans til fulltid.
Selv i det tradisjonsrike mediehuset jeg jobbet i sist merket jeg at medias kommersialisering er mye kraftigere nå enn da jeg startet i 1985. De arbeidsvilkårene mediearbeidere i dag jobber under er ikke særlig fristende for meg lenger, jeg er for gammel og for sliten til slikt. Faste stillinger er nesten saga blott og de som har det kjøpes ut av dem.
Ja det har skjedd noe de senere år. Jeg underviser studenter, men de skal jo stort sett jobbe i det offentlige når de er ferdige. De tilhører en ny generasjon lærere som vil bli veldig viktige i norsk skole framover, med større fagkunnskap enn tidligere, men i færre fag. Det er prisen man betaler for fordypning i norsk skole. Men, det vil også gjøre noe med undervisningen på sikt -til det bedre.
Likevel er det slående at de til tider har et fraværende fokus. Det er nok ikke noe nytt, men den medierte verden i form av blogger, instagram, twitter, facebook og kommunikasjonsplattformer som i det hele tatt tar mye av dere fokus deres hver gang de gis en mulighet. Og da er det noen ganger som de ikke er der lengre. Denne flyktigheten, distansen og søken etter respons virker litt fascinerende på meg, ettersom den er så til de grader selvsentrert.
Vilje til debatt, politisk bevissthet og klare meninger vil vel noen påstå at de mangler. Det er jo heldigvis ikke sant. De engasjerer seg kanskje ikke i like stor grad som 68-ere og deres politiserte barn, men det foregår heller ingen tydelig politisk, kulturell og moralsk kamp om verden som pågår på samme måten som når det var eksistensielt under den kalde krigen og EU-kampen. Dagens kriser handler om andre ting. Det er ikke slike agendaer som opptar dem mest. De har det godt økonomisk og sosialt, og har i liten grad opplevd av livet kan gå mot dem i form av endrede politiske, sosiale og økonomiske betingelser.
Når å ha en ny Galaxy eller iPhone får å kunne speile øyeblikkene serielt i håp om respons og anerkjennelse blir så viktig, kan man jo lure på hva eksistensiell usikkerhet er for mange i dagens generasjon. Jeg for min del, er kanskje ikke stort bedre, men jeg håper at alle verdens familier en dag skal ha råd til sin egen vaskemaskin. Det vil forbedre livskvaliteten til mange, særlig kvinner.
Deler bekymringene dine angående status-jag i sosiale medier og er spesielt bekymret for den økte selvsentreringen og påfølgende ambivalensen for det større bildet. Men alle voksne generasjoner har sagt det samme siden Sokrates sin tid, så det er vel sikkert bortkastet energi å være bekymret nå også!
Jeg traff ei venninne som var 18 i 1989, tidligere venninne av min første samboer. Fortalte hun at nå jobbet jeg som journalist i VI OVER 60, et magasin med nesten 400.000 lesere på den tiden. -Jeg har også blitt journalist, kunne hun gledesstrømmende fortelle meg. Og så kom det -jeg blokker om islam (islamkritikk). Det er jo engang slik at begrepet journalist også er utvannet, gud og hvermann kaller seg det hvis de har et dusin personer som følger dem på Twitter.
Tidal har sluppet MQA i forbindelse med CES. det betyr at Tidal støtter Hi-Rez lyd strømming. Men det er ikke et pakkeformat slik som MP3, OGG, AIFF eller FLAC ol. men ligger snarere pakket inn i f.eks. FLAC uten å kreve mer båndbredde og må pakkes ut ved hjelp av en MQA dekoder.
Oppdateringen til MQA master-audio kom i dag på Tidal-appen. Jeg har ingen DAC med MQA-støtte for Hi-Rez lyd, med unntak av at min nye Bluesound Vault 2 har støtte for MQA.
2017, ja da må jeg vel skaffe meg ny DAC med MQA-støtte.
Jeg kan ikke helt si at jeg til fulle forstår hvordan MQA fungerer, men det ser ut for meg som at mange andre ikke helt forstår hdette heller. Det kan være interessant å høre hva personene bak MQA mener:
Det spiller hi-res gjennom min Bluesound 1 og BelCanto 2.5 dac'en har ikke problem med å gjengi formatet. Tydelig forskjell på CD og MQA I mitt oppsett. Mer luft og finkornethet. Om den lyden blir enda bedre med støtte for MQA I dac kan jo hende. ???
Man er avhengig av MQA brikken som Meridian produserer for å få hele utbyttet av formatet. Hvis kjører analogt ut, så har BS'en støtte for det, så frem tden støtter MQA. Jeg får ikke testet det nå her fordi vi har så mye folk i huset fortsatt.
Men hvis du opplever at lyden er bedre likevel digitalt ut til BelCanto 2.5 DAC'en din, så er jo det svært positivt.
Man er avhengig av MQA brikken som Meridian produserer for å få hele utbyttet av formatet. Hvis kjører analogt ut, så har BS'en støtte for det, så frem tden støtter MQA. Jeg får ikke testet det nå her fordi vi har så mye folk i huset fortsatt.
Men hvis du opplever at lyden er bedre likevel digitalt ut til BelCanto 2.5 DAC'en din, så er jo det svært positivt.
Joda, det er forskjell. Så vidt jeg skjønner etter å ha lest litt rundt så begrenses oppløsningen til 96. Vil du over det må dac'en ha MQA støtte. Da kan du virkelig komme opp på masternivå. Snedig funnet på. Løftet opp fra CD kvalitet høres allerede. Spennende!
Satt i går kveld å lyttet på Master-filer på Tidal. Jeg har ikke sammenliknet noe med andre filer som ikke er av master kvalitet. Jeg synes likevel at lyden er svært god på Master-filene jeg har lyttet på.
Et lite tips angående Master-filene hos Tidal (MQA) - lytt litt på Iron Maiden, det høres bedre ut med Master-kvalitet i alle fall. Om det er MQA som gjør det, eller ny remastering skal være usagt.
Så diskuteres det om du får fullt utbytte av MQA/master hos Tidal på PC'en. Jeg tviler på det, jeg regner med at også der må det være en dekoderbrikke med støtte for MQA for å få fullt utbytte.
Kjørt litt a-b test her på et joni mitchell album som er i cd kvalitet og i mqa... det virker ryddigere i lydbildet med mqa.. og jeg kjører node 2 direkte inn i eci5 uten ekstern dac...
Minner litt om de 24 bit filene jeg har i DVD-Audio, og 2L Blu-Ray platene jeg har. Mye større ro og dybde, og bedre definisjon og artikulering i lyden.