Med rør og stativhøyttalere skal Bjørns Hi-Fi land bygges

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt litt tid på å finne ut hvordan Tidal appen støtter MQA, og det er mange misforståelser ute å går. Tidal appen dekoder MQA til 96/24, men dersom du vil utnytte noe utover dette i signalet, dvs. mer enn 96Khz må du ha en DAC som støtter MQA dekoding. Det hjelper ikke om du henter ut lyden via USB 2 eller USB 3 -dette har ingenting å gjøre med MQA dekodingen å gjøre.

For å få sendt MQA høyere enn 44.1 eller 48/24 digitalt ut må du åpne Innstillinger i Tidal appen, sette kvalitet til HiFi/Master, deretter går du til Lydutgang og velger Høyttalere (2-DAC) dvs. den DAC'en som er tilkoblet USB eller Digitalutgangen (Realtek ol.). Bak digitalutgangen eller DAC'en Tidal appen ser, er det et lite tannhjul som vises når du holder pekeren over den. Klikk på den og du kommer inn i en ny undermeny og der velger du Passthrough MQA. Deretter kan du lukke menyen og du kan nyte musikken med en MQA kompatibel DAC.

MQA Passthrough deaktiverer programvare-dekodingen i Tidal appen etter det jeg skjønner.

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Måtte rette litt opp i forrige innlegg, så det ikke er til å misforstå.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Den samme konklusjonen har jeg kommet til bjornh. Å dekode et signal i to trinn vil ikke fungere. 24/96 kan vi leve godt med og vurdere tiltak når det kommer for en dag hvilke aktører som henger seg på så vi kan dra fullt utbytte av formatet hvis vi ønsker.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Tja, det er bare ett som har Hi-Fi butikker her nå.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.285
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Det er jo bare der alt i tromsø er pr i dag :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt litt tid på å finne ut hvordan Tidal appen støtter MQA, og det er mange misforståelser ute å går. Tidal appen dekoder MQA til 96/24, men dersom du vil utnytte noe utover dette i signalet, dvs. mer enn 96Khz må du ha en DAC som støtter MQA dekoding. Det hjelper ikke om du henter ut lyden via USB 2 eller USB 3 -dette har ingenting å gjøre med MQA dekodingen å gjøre.

For å få sendt MQA høyere enn 44.1 eller 48/24 digitalt ut må du åpne Innstillinger i Tidal appen, sette kvalitet til HiFi/Master, deretter går du til Lydutgang og velger Høyttalere (2-DAC) dvs. den DAC'en som er tilkoblet USB eller Digitalutgangen (Realtek ol.). Bak digitalutgangen eller DAC'en Tidal appen ser, er det et lite tannhjul som vises når du holder pekeren over den. Klikk på den og du kommer inn i en ny undermeny og der velger du Passthrough MQA. Deretter kan du lukke menyen og du kan nyte musikken med en MQA kompatibel DAC.

MQA Passthrough deaktiverer programvare-dekodingen i Tidal appen etter det jeg skjønner.
    Jeg funnet en kilde for hva slags digitalt signal man kan få ut digitalt med MQA. Pga. av det som har kommet frem, har jeg måttet korrigere litt i ettertid.

Set digitale signalet ut fra en Tidal kompatibel streamer gir "bare" 44.1 eller 48/24. Skal du ha noe mer må du ha en MQA-kompatible brikke i DAC'en som kan lese siganlet.

Det digitale signalet ser ut som 44,1/24 eller 48/24 for alle DAC'er uten en MQA dekoder.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    John H. Darko (Johnny Darko..?) forklarer MQA. MQA & Tidal - where are we now? | DAR__KO

Tidal are streaming 24bit/96kHz (and above) – that is, moving music data from their servers to your computer – using MQA’s ‘audio origami’ technique. The MQA encapsulation process folds the file in such a way that it can be stored / travel at 24bit/48kHz or 24bit/44.1kHz and then be unfolded again by the end user with an MQA-certified DAC and/or software. The result is we get to hear 24bit/96kHz (and above) but via a much less bandwidth-intensive delivery system.

Tidal appen støtter MQA, og kan folde ut og sende et signal til ekstern DAC med 24bit/96Khz. Enhver DAC som mottar et MQA signal, vil se det som 24bit/48kHz or 24bit/44.1kHz dersom avsenderen ikke har støtter MQA.

Dersom man sender et ubehandlet signal fra Tidal med MQA digitalt ut, vil en DAC med MQA støtte kunne dekode denne til 24bit/88.2kHz, 96kHz, 176.4kHz, 192kHz, 352.8kHz osv. avhengig av hva MQA-filen er masteret til.

Det er greit å være klar over at ikke alle mastere har høyere sampling enn 44.1khz eller 48khz, og da går man ikke glipp av stort når man bruker Tidal appen som folder ut signalet opp til 96khz.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Ny DAC i hus. De blir faktisk bare mindre og mindre. Blir hodetelefonforsterkeren O2/ODAC til NwAvGuy pensjonert?

IMG_20170112_180110_edited.jpg

Planen for 2017 har vært ny hodetelefonforsterker med DAC, men MQA-støtte ble helt plutselig et større behov enn først antatt. Audioquest har lovet at USB-DAC'en DragonFly Red (kult navn da) i løpet av kort tid skal få ny firmware med støtte for MQA. Det må testes ut.

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Pink Floyd i huset. Blir liksom aldri lei av å lytte på dem.

2017-01-13.jpg

Utvalget Master-filer hos Tidal er ikke akkurat enormt foreløpig, men det blir flere og flere ettersom dagene går. Jeg har en aldri så liten mistanke om at artistene som først har publisert MQA-filer blir hørt på litt mer enn vanlig. Jeg har ikke hørt så mye på Iron Maiden som nå på mange, mange år. Iron Maiden låter bedre nå, enn før i alle fall. Nesten så håret på skallen begynner å gro, igjen..!

2017-01-13 (1).jpg

For øyeblikket tester jeg ut Audioquest DrogonFly Red. Fargen magenta (på meg ser det helt ut som rosa) tyder på at det er 96kHz som strømmes her jfr. deres egen brukermanual.

IMG_20170113_020827_edited.jpg

Står jo litt info om akkurat det, for dem som vil lese.

2017-01-13 (2).jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje jeg bør satse på et selvbygg..?

CinderSpeakerMotion.jpg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Nå som verden har forandret seg, så har man i Nederland knekt koden for hvordan man kan drive diplomati med Trump.

[video=youtube;j-xxis7hDOE]https://www.youtube.com/watch?list=PLhYOh4j7IrWcfCv3qRd9g04z9yp2SZKzY&v=j-xxis7hDOE[/video]

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Yes, endelig mandag. Ei ny arbeidsuke der stemninga og produktiviteten er på topp. Må feires.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det freddah..!!!!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Yes! Endelig mandag, og det er bare å gønne på og øke produktiviteten.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Er MQA redningen for lydfrelste audiofile? Kanskje, kanskje ikke.

Det har på sett og vis ikke manglet på kritikk, men Jim Collinson som er Designer and Digital Marketer hos Linn presenterer noen kritiske argumenter til hva MQA innebærer: MQA is Bad For Music. Here's Why.

https://www.linn.co.uk/blog/mqa-is-bad-for-music

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er MQA redningen for lydfrelste audiofile? Kanskje, kanskje ikke.

Det har på sett og vis ikke manglet på kritikk, men Jim Collinson som er Designer and Digital Marketer hos Linn presenterer noen kritiske argumenter til hva MQA innebærer: MQA is Bad For Music. Here's Why.

https://www.linn.co.uk/blog/mqa-is-bad-for-music
    Vel, det kommer fra et konkurrerende selskap som også har liten label. Sistnevnte har vel i likhet med HD Tracks blitt tatt i å jukse med å selge oppsamplede 16-bitfiler som hirez. For meg er Linn både et firma og en label uten særlig cred lenger. Arroganse og æresfølelse over noe annet, med en skikkelig tulling som grunnlegger i sjefstolen. Selv om Linn-produkter ofte låter bra og det gjelder også plater på labelen deres, så gidder jeg ikke hører på hva folk fra Linn sier rett og slett fordi sjefen i firmaet er et så stort rasshøl uten evne til vidsyn at jeg mistenker alt for å være plantet av tullekuken selv.

Btw, jeg har opplevd hvordan han oppfører seg i diskusjoner og han får kabeldebatter her inne til å framstå som siviliserte. En rabiat reaksjonær tulling som er ekstremt glad i å krangle.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Det er uansett interessant at Jim Collinson diskuterer dette og stiller MQA i et kritisk lys. Det er riktig som de sier, at de har egne interesser, og til og med har jukset med noen av produktene sine.

MQA is an attempt to not simply sell the same content again at a higher margin, or to maintain audio quality in streaming ecosystems: it is an outright land grab. It’s an attempt to control and extract revenue from every part of the supply chain, and not just over content that they hold the rights for. It really is quite extraordinary. Let’s break it down:

Manufacturers of recording equipment will have to license the technology and adapt their products

$$$ MQA Gets Paid $$$

Developers of recording software systems will require certified software plug-ins

$$$ MQA Gets Paid $$$

Recording and Mastering engineers must purchase and use certified equipment and software

$$$ MQA Gets Paid $$$

Artists must use studios and engineers utilising certified equipment and new workflows; or even pay to have their back catalogue ‘remastered’ in MQA. The costs, of course, are borne by the artist, either directly or recouped from royalties

Digital distributors will have to license MQA and purchase/lease a ‘Hyper-Security Module’ to encrypt/encode/watermark files ready for delivery to download services

$$$ MQA Gets Paid $$$

Download and Streaming service providers will have to agree to commercial terms and become partners from which…

$$$ MQA Gets Paid $$$

Physical media manufacturers can use MQA to author on to CD and DVD, presumably there will be licensing agreement required for this too

$$$ MQA Gets Paid $$$

Hi-fi manufacturers and software developers will have to adapt their products and license the technology

$$$ MQA Gets Paid $$$

End customers, having paid a premium for MQA music via licensed content providers, will also have to buy MQA certified players at increased cost, with a license paid for each unit shipped

$$$ MQA Gets Paid $$$

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig skal de som utvikler en teknologi har penger for det, skulle bare mangle. Ville ikke vært noen teknologisk utvikling hvis det ikke fantes cutting edge utviklingsfirmaer som fungerer på kapitalismens premisser. Alt annet blir dumt.

End customers, having paid a premium for MQA music via licensed content providers, will also have to buy MQA certified players at increased cost, with a license paid for each unit shipped
    Når denslags kritikk kommer fra et firma som virkelig setter historisk rekord i kostnader på rene oppgraderinger av deres LP12 med få års mellomrom så ler jeg høyt. Virkelig, virkelig rungende høyt. Ingen er mer grådig når noe skal oppgraderes enn Linn - absolutt ingen i hele vide verden. Det er patetisk når en av de som jobber der skriver det sitatet over her. MQA koster ikke forbrukerne pt ei eneste krone hvis de abonnerer på Tidal Hifi og har en 24 bit DAC, uansett hvor gammel den er.

Linn setter med dette bunnrekord i patetiske utspill IMO. Jeg kommer aldri til å kjøpe et nytt produkt fra dette brønnpissende, usympatiske firmaet utenfor Glasgow.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen tvil om at de meler sin egen kake, Linn. Nå har jeg for så vidt aldri eid et produkt fra dem heller. Men Meridian, som står bak MQA har jeg hatt produkter både fra G-serien og 500-serien. De har også utviklet seg i retning av ekstremt dyre nisjeprodukter, samt deres digitale satsinger.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja ja, vet ikke helt om min avsmak for Linn i nyere dato er litt overdrevet, men det føltes litt godt å få det ut. Mye av kritikken mot MQA er tøysete, når så billige produkter som Dragonfly Black er kompatibel så kan det ikke påstås å koste bruker noe særlig. Spesielt når Tidal tilbyr utpakking i app, om enn med litt begrenset samplingfrekvens. Kritikk som går på det området virker mildest talt litt søkt, og når det kommer fra et av de grådigste firmaene som finnes mht oppgraderinger av egne produkter så blir det rett og slett bare til å riste på hodet av.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Det heter jo at på seg selv kjenner man andre. I så måte virker det jo nesten som Linn synes synd i seg selv over at det ikke var dem som kom ideen MQA er. Men klart, å kunne kreve enorme summer for oppgraderinger kan man leve godt av når kunden har kjøpt seg inn i økosystemet deres.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg flirer iallefall godt av din harme, baluba, så det er aldri så gale at det ikke er godt for noe! Takk for info, da er Linn ekskludert fra min hifi-liste for evig og alltid. Det verste jeg vet er bevisste hyklere.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel et problem i store deler av Hi-Fi industrien generelt akkurat det.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes en løsning på dobbelpostingen av bilder på sentralen:

http://www.hifisentralen.no/forumet...na-r-blir-alle-feil-fikset-5.html#post2460265

Kjapp instruksjon: gå til "Mine innstillinger", og "Generelle innstillinger" under "Min konto". Rull deretter ned til "Diverse Alternativer" og huk for "Standard Editor - Extra formatting controls" -husk å klikke "Lagre endringer".

For å finne ut om det virker prøv å poste et bilde (det kan være løsningen, det ser ut til å virke i Chrome).

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den får jeg se senere. Har alltid alltid likt hans konstruksjoner, i alle fall de jeg har hørt. Mest Treshold, for det var svært populært her i distriktet på åttitallet. Det står en til salgs på Boahs Kopervik nå, Stasis 300.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg hadde satset på noen First Watt greier hvis MI hadde "forsvunnet".

007

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Antall liker
    772
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Ref Harstad tidligere i tråden. Ness & Lind finner du i 2 etg til Expert. De selger møbler og lys men er nettopp blitt forhandler av Technics. Ellers er vi selvfølgelig en bedre by en Narvik med kun gate1 og 2... :cool:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Narvik har litt "sovjetisk stil" over de gatenavnene...

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.285
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Vil nå påstå de har mere "royalsk" stil... kongens gate.. dronningens gate.. håreks gate osv :) men det blir vel for avansert for våre frender i labanbyen :)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Sannelig ikke spøk i våre provinsbyer i sør, skjønner jeg..!

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.285
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Nei, men heldigvis må folk gjennom provinsen først.. da mister de i allefall ikke helt motet før enden er nådd ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Man kan jo miste motet ved den nye Hålogalndsbrua sies det...

007

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2012
    Antall liker
    772
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Litt "erting" mellom oss viktige byer i Norge e vel greit. Innerst inne e vi vel litt glad i hverandre. For alt vi vet havner vi i samme fylke/region etterhvert. Hifi-interesse har ihvertfall ingen grenser.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn