Coop Obs har faktisk blitt ei vinylsjappe. Man kan finne litt godis der om man er på jakt faktisk. Stort sett går det vel i å tilby trygge storselger album og klassikere men man kan jo finne andre utgivelser også. I alle fall Mark Knopfler, og han er jo ikke helt ukjent både som en del av Dire Straits og med sin solokarrière.
Men det stopper ikke helt med det. Hvis man er av det litt audiofile slaget, så er man jo selvsagt opptatt av at vinylen har en viss egenvekt, som gir en stivere plate og økt stabilitet på spilleren og forhåpentligvis mer robusthet ettersom plata jo håndteres fysisk. Vi snakker her om 180 Gram Vinyl! Alt av LP'er med litt egenvekt er ofte straks mer interessant, og da tenker vi ofte på 140g, 160g, 180g eller 200g vinyl... Alle som er audiofile, og er opptatt av LP vet jo det.
Hva har jeg funnet på min ferd i LP-hylla til Coop Obs? Jo, faktisk ei plate av Rainbow, klassikeren "Difficult to cure". Bare gjensynet av coveret sendte meg tilbake til 1981 da broder'n drev å snurret plata og piratkopierte låtene han ville ha på kassettene sine. Jeg fikk høre. Husker han viste meg coveret med et smil, og villig delte musikk-opplevelsen med meg.
Ellers så kunne man finne denne plata med Deep Purple: "In Rock". Mener å huske at broder'n hadde den også på LP. Han var glad i å vise fram coverene til meg. Egentlig pleide han å være grei når det kom til musikk. Men jeg trur han var litt redd jeg skulle ødelegge platene til tross for at han lærte meg å spille LP'er i stua. Sikkert derfor det ble utøvd voldsomheter mellom oss ved noen anledninger.
Angående plateutvalget hos Coop Obs, så blir jeg å følge litt med på utviklinga framover. Den var faktisk noe uventet, tingenes tilstand tatt i betraktning.