Monitor Audio venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Ni som har gold, kjører dere med toe-in?
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Har toe in på mine gold. Synes bånddiskanten høres bedre ut sånn i sweetspotten.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har litt, og det har sammenheng med at jeg ikke har en likebeint trekant mellom høyttalere og lytteposisjon. Men det kan fungere veldig fint dersom de peker rett framover også.
     
    Ble medlem
    06.05.2017
    Innlegg
    34
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Noen som har erfaring med Apex A10 høyttalere alene i et stereo oppsett ?

    Skal innrede et lite tv-rom på 7-10 kvm. Tenkte å montere høyttalerne på vegg og pare med en liten Nad D3020 forsterker.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaring med Apex A10 høyttalere alene i et stereo oppsett ?

    Skal innrede et lite tv-rom på 7-10 kvm. Tenkte å montere høyttalerne på vegg og pare med en liten Nad D3020 forsterker.
    Om Apex A10 kan det sies at de har arvet veldig mye fra den nå utgåtte GS-serien til Monitor Audio. Apex kom på tampen da GX-serien overtok. A10 går ikke veldig dypt i bassen, men hvis man likte f.eks. GS10 vil man nok bli overrasket over lyden i A10. Kombiner dem gjerne med subwooferen i serien.
     
    Ble medlem
    06.05.2017
    Innlegg
    34
    Antall liker
    2
    Sted
    Trondheim
    Ja ser på prisene at jeg tok ganske så feil. Trodde Apex 10 prisen på Swsg var per par.

    Har nå sett meg ut et par Bronze 1 til å henge på veggen på et lite 7 kvm rom. Hva tenker folk om de høyttalerne ? Skal brukes til tv, film og playstation. Nok trykk fra de alene uten sub ?
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Har de gulvstående Bronze 6 så kan ikke uttale med om stativ variantene, med det sagt Bronze serien er alt jeg søkte som ikke Klipsch leverte og det sier jo sitt, at de samtidig har en kvalitet andre bare kan glemme i samme prisklasse sier også sitt, alt med lydbildet henger bare perfekt sammen og ikke noe som stikker seg feil ut.

    Trykk blir det med Bronze 1 men selvsagt begrenset havhva du kan få ut av disse samt en sub vil alltid være og foretrekke uansett størrelse ellers på høyttalerne, men dette er en smakssak hva den enkelte foretrekker, enklere og få til små høytalere i mindre rom en store i samme rom.
     

    Keroo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    58
    Antall liker
    30
    Sted
    Karmøy
    Ja ser på prisene at jeg tok ganske så feil. Trodde Apex 10 prisen på Swsg var per par.

    Har nå sett meg ut et par Bronze 1 til å henge på veggen på et lite 7 kvm rom. Hva tenker folk om de høyttalerne ? Skal brukes til tv, film og playstation. Nok trykk fra de alene uten sub ?
    Rommet er såpass lite at det lar seg gjøre. Hvis du vil ha mer med tida, så er det nok å kjøpe en fin liten 8" sub av ett slag å supplemere.
    Bronze serien spiller overaskende bra til prisen ;)
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    XTZ 17 Edge serien anbefales, kjører 10" nå hadde 12" uten edge før men den kan ikke hamle opp med Edge forsterkeren, mer en nok krutt og liten nok til at det passer inn overalt, bare et tips =)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Er plassen dårlig, så har Monitor Audio noen subwoofere som kan gjemmes under sofaen.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    116
    Antall liker
    43
    Noen som kan si noe om Gx 50? Hørt på silver 6 eller no sånt, de falt ikke i smak.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    116
    Antall liker
    43
    Ot: Ok, hvorfor gikk du fra Focal til MA? Prøver å samle litt inntrykk da det er lite å lytte på før kjøp her..
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Ot: Ok, hvorfor gikk du fra Focal til MA? Prøver å samle litt inntrykk da det er lite å lytte på før kjøp her..
    Det er mange år siden, da jeg solgte Electra 936 med tilhørende senter og subwoofer. Jeg var uten anlegg en stund, men etter å ha solgt MA Gold GS20 fant jeg ut at de representerte veldig mye høyttalere for pengene. Electra 936 var nok bedre på en del områder, men GS20 var et kupp sett i forhold til prisen de ble solgt for. GS20 er også de høyttalerne jeg har hatt lengst, lette å plassere og enkle å ha med å gjøre i forhold til forsterkerlasten med en viss fun-faktor i forhold til størrelsen.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    116
    Antall liker
    43
    Mulig jeg er for godt vant med varm Dali lyd, men opplevde MA som veldig tørr, klinisk men korrekt. Kan du ta en kort sammenligning MA/Focal?
     
    Sist redigert:

    Keroo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2016
    Innlegg
    58
    Antall liker
    30
    Sted
    Karmøy
    Mulig jeg er for godt vant med varm Dali lyd, men opplevde MA som veldig tørr, klinisk men korrekt. Kan du ta en kort sammenligning MA/Focal?
    Og hvilken forsterker + rom ble disse spillt på/i ?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg er for godt vant med varm Dali lyd, men opplevde MA som veldig tørr, klinisk men korrekt. Kan du ta en kort sammenligning MA/Focal?
    Jeg syntes at GS20 var varmere i lyden enn det Electra 936 var, som i sin tur var luftigere i toppen. GS20 var mer engelsk i mellomtonen, mens Electra 936 med doble 8" hadde en del mer spark i mellombassen. Nå var jo Electra 936 dobbelt så dyr og vel så det. Ingen av dem er tungdrevne, men begge profitterer på forsterkere som innehar mye kraftreserver.

    GS20 var forresten en veldig grei last å trekke for rørforsterkere med 2 stk EL34 og 30-35 watt pr. kanal, noe som ble testet ut en lydaften da jeg drev butikk og kundene kunne få ta med seg eget forsterkeri i butikken å prøve ut. Monitor Audio RS1, RS5 og RS6 var populære valg. RS6 var faktisk den mest solgte høyttaleren jeg hadde den gang da, og den i likhet med sine brødre og GS10 og GS20 trivdes med rør.
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Egentlig har jeg en oppfatning av at den beste løsningen sannsynligvis vil innebære en litt kostbar og heldigital pre-amp med effektforsterker(e) for å få i pose og sekk. Jeg har eid produkter fra Meridian, og de var akkurat det -men til en pris godt over det folk flest tar seg råd til.

    Høyttalerne er som regel ikke flaskehalsen nå for tida (men det er vel lett for meg å sitte å si...).
    Tillater meg å være litt uenig her. Ikke mange andre hifi komponenter med avvik på +/- 3db. I verste fall kan en peak på +3db gå rett ned i en dipp på -3db (målt anekoisk). Spredningen har blitt jevnere på en del nye høyttalere heldigvis så rommet har mindre effekt over 600 - 800hz. Selv tok jeg sjansen på MA i håp om at de levde opp til navnet. Silver 10 gjorde definitivt en god jobb med en plugg i den ene refleksåpningen.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    116
    Antall liker
    43
    Tok sjansen på MA jeg og, akkurat fått koblet opp.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Kanskje for tidlig med en konklusjon men hva synes du så langt? kommer selv fra Klipsch,B&W,Dali og Tannoy og må igjen si som sist at MA er de desidert morsomste og beste frontene jeg til nå har hatt.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    116
    Antall liker
    43
    Skal ikke konkludere noe enda, men toppen er helt klart mye mer luftig, mer som skjer der nå. Som forventet egentlig. Må lytte mere, på litt høyere volum.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    116
    Antall liker
    43
    Etter noen timer mere med mine nye kompiser, så må jeg si at de spiller veldig bra. Savnet umiddelbart hvordan Dali låt på kvinnevokal, men ikke nå lenger. Er en voldsom dybde som oppleves på noen sanger, som ikke har vært der før. MA presenterer imo scenen bakover og litt til siden, mens Dali er midt i. Er mer detaljer og smekk i trommer feks. De får hjelp av suben (delt på 60hz), som trengs, men de spiller overraskende dypt likevel. Da mener jeg ikke bass som rister bildene ned fra veggen. Men som i Diana Krall, Lets fall in love. Kari Bremnes, Trist når du får tenkt dæ om, har en dyp bass i begynnelsen av sangen som de naturlig nok ikke klarer å gjengi. Nå har jeg hverken halleluja sub- eller forsterker, så er såklart rom for forbedringer. Ble en fin oppgradering dette.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Hei, noen som vet hvor lavt i Ohm en Pl300(I) går?
    Jeg ser at Pl300(II)) går ned i ca 4, men ikke mye lavere.
    Grunnen til at jeg spør er at jeg kikker på en forsterker med laveste ohm 2.7 og lurer på om det er innafor på mina elskede Pl300 :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Hei, noen som vet hvor lavt i Ohm en Pl300(I) går?
    Jeg ser at Pl300(II)) går ned i ca 4, men ikke mye lavere.
    Grunnen til at jeg spør er at jeg kikker på en forsterker med laveste ohm 2.7 og lurer på om det er innafor på mina elskede Pl300 :)
    Det er skal ikke være noe problem . Mk1 dipper heller ikke under 4 ohm såvidt jeg kan huske [emoji2]


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    PL300 har jeg sett tvinge noen forsterkere i kne.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Bør gå greit tror jeg.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Ja, subwoofer kan være bra som et lite tips.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Men tenkte du på noe spesielt?
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    116
    Antall liker
    43
    Lurte vel på om noen har prøvd subwoofer fra MA?
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Lurte vel på om noen har prøvd subwoofer fra MA?
    Handlet inn MA W10 I Bronze serien tidligere i år men denne ble sendt raskt i retur, grei nok lyd men til prisen blir den grust av andre merker lett, grei finish osv men ikke nok til at den var verdt 6k, kjører idag en stk XTZ Sub 10.17 Edge of ja litt høyere pris men finish og lydmessig overlegen.

    Dog skal det sies at jeg hører mye godt subwoofer'ne i høyere prisklasse fra MA men er fortsatt mye en betaler her for hva man faktisk får kontra andre merker, eneste grunn jeg ser at en skal handle MA suber er hvis en ønsker full matching av design, intet annet.
     

    North

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2016
    Innlegg
    327
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har en Gold 15w og en en Arendal Sub2.

    Monitor audio subben gjører en skikkelig god jobb sammtidig som den er veldig liten. Det er den minste 15" sub du kan få i vit og den har fjernkontroll for justering av volum/EQ/fas og har nightmode.

    Ned til 25 gjører den en god nok jobb i mitt rom.


    Hvis man ikke trenger liten sub, fjernkontroll, nightmode osv så får man mere for pengene med Arendal Sub2, men den krever også tuning for å spille som den skal og er en god del større i virkeligheten (WAF er på grensen i stua med Arendal medans MA gold 15 faktisk "smetter in").

    Til musik skulle jeg nesten si at det er hip som hap, mens til film vinner Arendal som går dypere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn