Så. Da var det duket for et lite førsteinntrykk av kombinasjonen Monopulse A og Naim Nait XS kombinert med ekstern strømforsyning Flatcap2(x). Dette skulle bli noen få ord, men blir nok noen fler. Bær over med meg.
Den ekstra strømforsyningen til min Nait XS integrerte forsterker på 60w forsyner kun forforsterkertrinnet i forsterkeren, og således gir den ingen ekstra kraftreserver mtp trafo/kondiser sett oppimot høyttalerlast.
Men at det utgjør en forskjell i lyden hersker det ingen tvil om, selvom den kun gjør arbeidsbetingelsene bedre for pre-delen. Spørsmålet er så om det er til det bedre?
Det korte svaret er "Ja", men det er slettes ikke så enkelt.
Litt av det som fanget meg sånn med kombinasjonen av Monopulse og Naim var enkelheten og sammenhengen. Det var lyttevennlig på en slik måte jeg ikke kan huske å ha opplevd siden mitt første anlegg, forøvrig bestående av Pioneer CD spiller og Integrert forsterker (Pioneer PD 205 tror jeg det var) koblet til Kef Coda 8 høytttalere. Det var enkel glede for en 15 åring.
Akkurat som Naim integrert og Monopulse A høyttalere er enkle gleder for samme mann 20 år etter.
Men tilbake til denne strømforsyningen. Når jeg omsider fikk denne koblet til og spilt varm så var det noen ting som umiddelbart stakk seg ut;
1: Det er mer detaljer
2: Det er mer "rom/separasjon" innad i lydbildet
3: Det spiller med bedre definisjon i bassen
4: Det er mer tilstedeværelse av og i øvre mellomtone
Alt dette summert skulle en tro at gjorde opplevelsen enda bedre, og det gjør det egentlig. Men medaljen har en bakside slik jeg opplevde det her hos meg, og det er at noe av den barnslige gleden ved noe som "bare spiller musikk" falt litt bort. Altså misforstå meg rett, det spiller som en kule! Men likevel ble det litt mer voksent, om dere skjønner.
Så Monopulsene formidler såpass tydelig endringer i kilder (jeg kaller det det i dette tilfellet) at det er ganske drøyt.
Men jeg tenkte som så at når dette endrer seg såpass bør jeg kanskje flytte litt rundt på høyttalerne ettersom lydbildet har dreid seg så mye i en annen retning.
Som tenkt så gjort, og etter litt klumsing (jeg er bundet til krykker om dagen etter en kneoperasjon) og kåling og flytting av høyttalere så fant jeg tilbake 95% av morroa samtidig som jeg beholdt den "voksne" delen av lyden. Vinn vinn i grunn
Dette spiller altså etter min mening helt fabelaktig, og til prisen er det et realt "skuup". Jeg har ingen intensjoner om å bytte noe her med det første. Det går faktisk an å bare nyte musikk igjen, og det kan jeg takke en drøss med engelskmenn for! Forunderlig egentlig, for engelskmenn som er så tørrvittige og pertentlige (stereotypisk) vet åpenbart hvordan man gleder seg over musikk, og særlig da noe så vulgært som Rock'n roll!
Jeg digger det! Og jeg kan på det varmeste (som om dere ikke har skjønt det enda..) anbefale kombinasjonen Monopulse og Naim.