Orso;
Jeg er usikker på hvor relevant kamfilter-effekter egentlig er når det kommer til multi-kanals musikk designet for nettopp det. En av grunnene er fordi man kan velge å styre nøyaktig hvilke lyder som skal hvor, når og til hvilken spl.
En annen er at kamfilter-effekter ikke er noe som plager oss i særlig grad når det kommer til lokaliseringsevne og rominfo i virkeligheten. Man fokuserer liksom på det ene eller det andre enten bevisst eller ubevisst når det skjer mye rundt oss, så jeg er skeptisk til at spatial info rundt oss skal være ødeleggende for vår oppfattelse av lyden som kommer forfra i en surround-setting, gitt fornuftig miksing.
Jeg ser ingen grunn til at kamfilter-effekter er et større problem i et surround-system enn i virkeligheten, og Toole nevner ofte den "kamfilter-salen" som et eksempel på at vår opplevelse ikke kan sammenlignes med en mikrofons egenskaper.
Om det eksempelet er mer relevant for ditt poeng enn mitt kan dog være...
Utover det er det nok en stor forskjell i referanser som utgjør mye av uenighetene når det kommer til dette spørsmålet. Det er veldig få som har opplevd musikk i stereo i et rom som er spesielt godt behandlet for nettopp det, så du har en klar fordel der.
Likevel klarer jeg ikke å legge fra meg idéen om at et diffust lydfelt er bedre, og lettere å få til, i et veldempet rom med multikanal enn med stereo + demping og diffusering.
Aktiv "diffusering" vs passiv diffusering, kan man kalle det det?