Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    lassemann skrev:
    Det er sånn Morten at JanR har noe på gang i kveld.. Tenkte meg en tur dit og da kan jo jeg ta turen innom deg på veien.. Slenge deg med kanskje?

    mvh
    lassemann
    Det syns jeg absolutt.
    Skal til og med sette fram krakken til Lagga ;)

    /jan
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    Du synes han har det for godt når han bare får sitte på en krakk? Selv om han har MI-forsterkere..? ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    bjornh skrev:
    Du synes han har det for godt når han bare får sitte på en krakk? Selv om han har MI-forsterkere..? ;D
    Han liker å sitte i nær-nær felt. Da er det krakk som gjelder.
    Det gjelder alle, ikke bare MI folk ;)

    /jan
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    -jeg liker gode stoler... ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    bjornh skrev:
    -jeg liker gode stoler... ;D
    Jeg også, derfor sitter jeg som oftest i en ;)
    Kommer'n innom skal han jaggu få velge,- krakk eller godstolen.

    /jan"hyggeligsomfan"olsen
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Mye sånne blunketegn her Yel...veit du noe vi ikke veit ;)
    YEL skrev:
    ;)Jeg gir meg ikke.... jeg vil ha en tlf fra norsk-tipping.. deretter en tlf fra meg til El-Doc Malmin, med ønske om en klasse a jævel på 200++ watt, og hønne tung, slik at ikke frua kan bære den ut.... Norsk-tipping... hører dere??? ??? ??? :eek: ;)
    -Y
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    Det der var en skikkelig ghettoblaster... ;D
     

    yel

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Innlegg
    677
    Antall liker
    1
    slartibartfast skrev:
    Om dette er en av RMs tidligere prosjekter?? ;D




    Se der ja... fått pakka den inn i MI boks, og kjørt klasse a... Norsk tipping??? ;)


    -Y
     

    yel

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Innlegg
    677
    Antall liker
    1
    Ved nærmere ettersyn er vel det der mer en høytaler..?? Ble litt ivrig, og øynet et håp om en monster amp..

    -Y
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    Ikke verst. Nesten som med hydrofoner i marinen.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Litt laber aktivitet her på MI-tråden nå... Er det stille før stormen...? ???
    Det er jo like før MI 10.1 (25W klasse A) er klar for levering. Denne bygger på MI 10 (15W klasse A), som ifølge Roar Malmin er den beste forsterkeren han har konstruert. Det er nå flere som har bestilt MI 10.1, og jeg ser fram til å lese omtalene.
     

    AB1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    159
    Antall liker
    1
    Er det noen som vil bytte en sort front med en sølv til Mosfet?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    lassemann har gjort en modifikasjon av MI Mosfet, som innebærer å bytte ut internkablingen. Hva dette gjør rent lydmessig kunne det vært interessant å få en kommentar på her i tråden. :)

    -hadde vært spennende å fått lassemann til å publisere bildene her, og fått utdypende kommentarer på hva som er gjort.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.688
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen!

    Vel, da var den lille bomben sluppet ;)

    Først vil jeg si at jeg har stor respekt for Roar Malmin og hans valg av komponenter i hans forsterkere, og jeg ønsker ikke på noen måte å tukle med hans ideer. Kanskje et paradoks, for jeg har jo faktisk gjort det. Grunnen til at jeg har byttet ut strømbaner er at jeg med stort hell har gjort det i nesten alt utstyr jeg besitter, og jeg mener bestemt at lyden blir bedre i form av mer ro i lydbildet, mer dynamikk og hurtigere transienter. Såkalt sort bakgrunn er likhetstrekk jeg opplever. Jeg har snakket med Roar om dette og han mener at et slikt mod egentlig ikke har noe for seg. Han mener at så korte strekk med kabling ikke har noen betydning lydmessig for hans produkter, men at høyttalerkabelen har en vesentlig betydning for lyden. Desverre klarer ikke jeg å la være et slikt mod uprøvd. Derfor ble det en formiddag på kjøkkenbordet operasjonen ble gjort.. Kort forklart:

    1) Byttet ut signalledning med Vivanco coax
    2) Byttet ut overgang fra trafoer til kondensatorbank til 2,5mm2 solidcore kopper
    3) Byttet ut strømbaner fra effektprint til høyttalerterminaler med 6mm2 solidcore kopper

    Vanskelig å gi en utdypende forklaring om de lydmessige forbedringene, men noe er forklart over. I tillegg har forsterkeren fått mange flere timer og det er uvisst hva dette har bidratt lydmessig. Uansett det ene eller andre - dette er den beste transistoramp jeg har hatt i hus noensinne. Den knuser etter min mening både EC AW 100 og AW 120 som begge har spilt her over tid.

    Det som hadde vært interessant er muligheten å høre en umoddet MI Mosfet opp mot min. Først da kan det være en sikker vurdering om bytte av strømbaner har forbedret lyden i MI Mosfet.

    vedlegger et bilde av de utlodda strømbanene i forsterkeren opp mot de jeg lodda inn :)


    mvh
    lassemann
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    bjornh skrev:
    -hadde vært spennende å fått lassemann til å publisere bildene her, og fått utdypende kommentarer på hva som er gjort.
    Ble stille på dere nå gett ;)

    /jan
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.688
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    I kveld har jeg på nytt satt opp MI 11 sammen med MI Mosfet.. Det vil komme en vol 2 vurdering. Mitt umiddelbare inntrykk er veldig positivt, men mere vil komme etter noen dager ;)

    mvh
    lassemann
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    JanR skrev:
    bjornh skrev:
    -hadde vært spennende å fått lassemann til å publisere bildene her, og fått utdypende kommentarer på hva som er gjort.
    Ble stille på dere nå gett ;)
    /jan
    Hehe... har visst om lassemanns modding en stund, og er nysgjerrig.
    Jeg har en original Mosfet, kunne ha vært interessant å kjøre den opp mot Mosfet "lassemodd"... ;)
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    lassemann skrev:
    I kveld har jeg på nytt satt opp MI 11 sammen med MI Mosfet.. Det vil komme en vol 2 vurdering. Mitt umiddelbare inntrykk er veldig positivt, men mere vil komme etter noen dager ;)
    mvh
    lassemann
    Interessant, lassemann!
    Vi venter på vurdering vol 2... :D
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.688
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    SaltyDog skrev:
    JanR skrev:
    bjornh skrev:
    -hadde vært spennende å fått lassemann til å publisere bildene her, og fått utdypende kommentarer på hva som er gjort.
    Ble stille på dere nå gett ;)
    /jan
    Hehe... har visst om lassemanns modding en stund, og er nysgjerrig.
    Jeg har en original Mosfet, kunne ha vært interessant å kjøre den opp mot Mosfet "lassemodd"... ;)
    Hei Salty!

    Veldig interessant og prøvd din orginale godt innspilte MI Mosfet opp mot min lett modifiserte:) Først da vil det være mulig å avgjøre om det var et fornuftig trekk.. Det som imidlertid er klart er at den på ingen måte er blitt dårligere ;)

    mvh
    lassemann
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    lassemann skrev:
    Hei Salty!
    Veldig interessant og prøvd din orginale godt innspilte MI Mosfet opp mot min lett modifiserte:) Først da vil det være mulig å avgjøre om det var et fornuftig trekk.. Det som imidlertid er klart er at den på ingen måte er blitt dårligere ;)
    mvh lassemann
    Det må vi prøve å få til, lassemann! Avstanden er overkommelig...
    (Pent utført modding, forresten.)
    Mvh Salty
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    lassemann skrev:
    Hei igjen!

    Vel, da var den lille bomben sluppet ;)

    Først vil jeg si at jeg har stor respekt for Roar Malmin og hans valg av komponenter i hans forsterkere, og jeg ønsker ikke på noen måte å tukle med hans ideer. Kanskje et paradoks, for jeg har jo faktisk gjort det. Grunnen til at jeg har byttet ut strømbaner er at jeg med stort hell har gjort det i nesten alt utstyr jeg besitter, og jeg mener bestemt at lyden blir bedre i form av mer ro i lydbildet, mer dynamikk og hurtigere transienter. Såkalt sort bakgrunn er likhetstrekk jeg opplever. Jeg har snakket med Roar om dette og han mener at et slikt mod egentlig ikke har noe for seg. Han mener at så korte strekk med kabling ikke har noen betydning lydmessig for hans produkter, men at høyttalerkabelen har en vesentlig betydning for lyden. Desverre klarer ikke jeg å la være et slikt mod uprøvd. Derfor ble det en formiddag på kjøkkenbordet operasjonen ble gjort.. Kort forklart:

    1) Byttet ut signalledning med Vivanco coax
    2) Byttet ut overgang fra trafoer til kondensatorbank til 2,5mm2 solidcore kopper
    3) Byttet ut strømbaner fra effektprint til høyttalerterminaler med 6mm2 solidcore kopper

    Vanskelig å gi en utdypende forklaring om de lydmessige forbedringene, men noe er forklart over. I tillegg har forsterkeren fått mange flere timer og det er uvisst hva dette har bidratt lydmessig. Uansett det ene eller andre - dette er den beste transistoramp jeg har hatt i hus noensinne. Den knuser etter min mening både EC AW 100 og AW 120 som begge har spilt her over tid.

    Det som hadde vært interessant er muligheten å høre en umoddet MI Mosfet opp mot min. Først da kan det være en sikker vurdering om bytte av strømbaner har forbedret lyden i MI Mosfet.

    vedlegger et bilde av de utlodda strømbanene i forsterkeren opp mot de jeg lodda inn :)


    mvh
    lassemann
    Jeg se bilder fra forsterkerens innside..! ;D
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.688
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    ;D ;D, vel, du refererer og linker til min side, så for spesielt interesserte kan dere gå inn der å se, og det er jo forsåvidt min greie hva jeg har gjort med MI Mosfet. Med respekt for Roar Malmin og at denne siden nå fungerer som hans vindu, velger jeg å ikke legge ut bilder her over mod jeg har gjort. Håper for forståelse for dette :) I beste mening :) :)

    mvh
    lassemann
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    lassemann skrev:
    ;D ;D, vel, du refererer og linker til min side, så for spesielt interesserte kan dere gå inn der å se, og det er jo forsåvidt min greie hva jeg har gjort med MI Mosfet. Med respekt for Roar Malmin og at denne siden nå fungerer som hans vindu, velger jeg å ikke legge ut bilder her over mod jeg har gjort. Håper for forståelse for dette :) I beste mening :) :)

    mvh
    lassemann


    /jan
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    Her kommer en teaser: ueloksert prøve på ny frontplate til MI 10.1.

    15939 064.jpg
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    Her er bilder av en spesialversjon av MI 10, som ikke er MI 10.1. Hva som er spesielt med disse vet jeg enda ikke. Dette ser ganske heftig ut, og det ser ut til at vi snakker om store kjøleribber.
    15939 067.jpg

    15939 060.jpg
     
    Sist redigert:

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Bare maser etter mer dere.
    Enkelt forklart.....valg av feil høyttalere.
    Mi10 er gull !!!
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    Her er forresten noen nye bilder av prosjektet Roar Malmin har holdt på med:

    15939 071.jpg
    15939 072.jpg
    15939 073.jpg
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    Skarpe øyne legger kanskje merke til at dette IKKE er MI 10.1 men japanske Fidelix LB-4 som i sin tid ble bygget av utbrytere fra Fidelity Research.

    15939 068.jpg
    15939 069.jpg
    15939 070.jpg
     
    Sist redigert:

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.295
    Antall liker
    243
    Torget vurderinger
    1
    Må bare stikke innom MI tråden og si at MI Mosfetten oppe hos Lassemann imponerer stort.....

    Destiny.. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    Fidelix ampene låt visstnok ikke noe særlig, så eieren ba om å få bygd en utgave av MI 10 i kabinettene.

    15939 075.jpg
    15939 076.jpg
    15939 074.jpg
     
    Sist redigert:

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.688
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Destiny skrev:
    Må bare stikke innom MI tråden og si at MI Mosfetten oppe hos Lassemann imponerer stort.....

    Destiny.. :)
    Takker Bjørn! Utrolig hyggelig med besøk, merket at du koste deg i go'stolen. MI Mosfet spiller fortryllende! Og jeg slutter aldri og imponere meg over hvilke krefter den har i bassen!! Kombinert med den utrolig glatte og myke mellomtonen.. Vannvittig bra faktisk ;D og bjornh: herlige bilder av en antakelig flott forsterker!

    mvh
    lassemann
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    Det later til at MI 10.1 erstatter den gamle innmaten. Så oppdager ikke kona det så lett heller... ;D
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.688
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Det later til at MI 10.1 erstatter den gamle innmaten. Så oppdager ikke kona det så lett heller... ;D
    Som fruen sier her; Malmin redder ethvert ekteskap ::)

    mvh
    lassemann
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    Stille det ble her gitt?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    Var på telefonen med Roar i dag. Han holder koken, og jeg håper MI 10.1 snart dukker opp. Et custom prosjekt til et "rør-leketøy" jeg har er også omtrent klart. Bilder er lagt ut tidligere. Hørte at SaltyDog hadde vært innom. Lurer på om han fikk sett noe morsomt der, jeg da..! ;D
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.877
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Var på telefonen med Roar i dag. Han holder koken, og jeg håper MI 10.1 snart dukker opp. Et custom prosjekt til et "rør-leketøy" jeg har er også omtrent klart. Bilder er lagt ut tidligere. Hørte at SaltyDog hadde vært innom. Lurer på om han fikk sett noe morsomt der, jeg da..! ;D
    Joda, jeg var innom hos Roar Malmin i går kveld. Bestandig hyggelig å slå av en prat med Roar, han har bevart entusiasten i seg. Han drev og spilte inn en amp; en kunde hadde bedt ham om å installere en spesialversjon av MI 10 inn i kabinettet sitt. Det låt flott, gjennom Martin Logan elektrostater.
    Salty
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.164
    Antall liker
    8.830
    Torget vurderinger
    1
    Ja er det ikke den ampen jeg har vist bilder av da? :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn