Hei igjen!
Vel, da var den lille bomben sluppet
Først vil jeg si at jeg har stor respekt for Roar Malmin og hans valg av komponenter i hans forsterkere, og jeg ønsker ikke på noen måte å tukle med hans ideer. Kanskje et paradoks, for jeg har jo faktisk gjort det. Grunnen til at jeg har byttet ut strømbaner er at jeg med stort hell har gjort det i nesten alt utstyr jeg besitter, og jeg mener bestemt at lyden blir bedre i form av mer ro i lydbildet, mer dynamikk og hurtigere transienter. Såkalt sort bakgrunn er likhetstrekk jeg opplever. Jeg har snakket med Roar om dette og han mener at et slikt mod egentlig ikke har noe for seg. Han mener at så korte strekk med kabling ikke har noen betydning lydmessig for hans produkter, men at høyttalerkabelen har en vesentlig betydning for lyden. Desverre klarer ikke jeg å la være et slikt mod uprøvd. Derfor ble det en formiddag på kjøkkenbordet operasjonen ble gjort.. Kort forklart:
1) Byttet ut signalledning med Vivanco coax
2) Byttet ut overgang fra trafoer til kondensatorbank til 2,5mm2 solidcore kopper
3) Byttet ut strømbaner fra effektprint til høyttalerterminaler med 6mm2 solidcore kopper
Vanskelig å gi en utdypende forklaring om de lydmessige forbedringene, men noe er forklart over. I tillegg har forsterkeren fått mange flere timer og det er uvisst hva dette har bidratt lydmessig. Uansett det ene eller andre - dette er den beste transistoramp jeg har hatt i hus noensinne. Den knuser etter min mening både EC AW 100 og AW 120 som begge har spilt her over tid.
Det som hadde vært interessant er muligheten å høre en umoddet MI Mosfet opp mot min. Først da kan det være en sikker vurdering om bytte av strømbaner har forbedret lyden i MI Mosfet.
vedlegger et bilde av de utlodda strømbanene i forsterkeren opp mot de jeg lodda inn
mvh
lassemann