Med Supra LoRad i anlegget, nettkabler som oppgradering
Som dere har fått med dere har jeg montert en Supra nettkabel som har stått tilkoblet MI Mosfet et par dager. I utgangspunktet fulgte det ikke noen kabler til noen av Musical Innovations forsterkerne, så jeg fant fram noen jeg hadde liggende av den standardiserte typen som du får til alle slags apparater med IEC støpsler. Disse har nok ikke spesielt stort tverrsnitt i kobberledere og er sikkert dårlig skjermet.
I denne beskrivelsen så tar jeg ikke for meg eventuelle forskjeller mellom
ulike nettkabler. Men jeg kan si såpass at en av mine desiderte favoritter er fra produsenten Furutech, FP-3TS762 med tverrsnitt på 4,93mm2 ledere og en flott skjerm. Til sammenlikning har Supra LoRad 2x2,25mm2 + 2,25mm2 ledere. Eventuelle nyanseforskjeller blir derfor en annen diskusjon.
Så til spørsmålet:
er det forskjell? Noe må jo endre seg. Mener mange. Ja, det gjør det. Jeg har sittet å pløyd i gjennom noen av de samme platene jeg har beskrevet tidligere, samt noen andre. Har jeg noen inntrykk systematisert tilstrekkelig til at jeg kan si noe sikkert om forbedringer? En kamerat som var innom, han med
Summit Guitar School skjorta hadde forut for monteringen av kabelen dannet seg et lite inntrykk av hva MI 11 og MI Mosfet låt som. Han sa det i klartekst: "-her ble det mer tyngde og mer ro!"
Det er kanskje hovedessensen. Men det er mer enn som så. Rominformasjonen er bedre nå. I det ligger dybde, bredde og detaljer. Først, ble jeg oppmerksom på at f.eks. Roxy Music
Flesh + Blood ble strammere i lydbildet. Det hele virker mer kontrollert, faktisk. Det er absolutt et pluss. Hør plata selv. Hør NPM sin Re-Vision og merk deg akkurat det. Hør Leonard Cohens
Ten New Songs og merk deg det roen som fremtrer som bedre nå. I tillegg til at bakgrunnen er blitt mørkere og med mer ro, er lydbildet er blitt mindre "spisst" og mer behagelig. Det er ikke enorme forskjeller vi snakker om her, slik mange forteller om når ting tweakes. Men det er tilstrekkelig til at jeg opplever en liten kvalitetsheving. Dynamikken framstår vel som bedret grunnet nettopp dette. Kanskje er det skjermingen av innstrålt / utstrålt støy i kabelen påvirker anlegget her. Kanskje er det økningen av tverrsnitt i lederne i kabelen som gir bedret kapasitet. Uansett er forbedringen såpass betalbar i dette tilfellet at jeg kun kan anbefale det til eiere av MI Mosfet.
Da gjenstår det bare å smekke den andre Supra nettkabelen i MI 11 og begynne å samle inntrykk fremover. Men det må jeg fortelle om en annen kveld når jeg er kommet så langt.
Mvh. Bjørn