MI 12, den nye forforsterkeren fra Musical Innovation
Jeg hadde trodd det skulle bli en enkel affære å kjøre en liten sammenliknings test mellom Musical Innovation for-forsterkerne til Roar Malmin. Nå på natta har jeg nå sprunget fram og tilbake nå en rekke ganger mellom sofaen og MI 11 og MI 12 for å bytte kabler og spilt den samme låta på den samme plata så mange ganger nå at jeg har til punktet der det er helt meningsløst å fortsette.
Rain Rain Rain på
Flesh + Blood fra Roxy Music har gått noen ganger nå, foruten et par andre låter fra samme plate. Etter alt rabalderet som pleier å pågå her på Hifisentralen om ABX-tester, blindtester, lyttepanel og kritiske påstander, så har jeg for denne natta bare måttet kaste inn håndduken og gi opp. Er det meg det er feil på, eller ørene rettere sagt?
Hva består denne frustrasjonen min av? -jo, det er litt arbeid å holde på med dette. Meningen er jo at man skal finne ut av de forskjeller som måtte ligge til i lyden. Klarer jeg det? Nei... Jeg sliter i natt med å finne signifikante forskjeller..! Jeg hiver meg rundt og kaster i Kare Bremnes sin plate
Ly. Åpnings låta
Passelig dose pløyes igjennom noen ganger her... Problemet er like stort nå som tidligere. Jeg finner ut at jeg må slappe litt av og kose meg mer nå. Hva mener jeg egentlig? Trenger jeg lykkepiller her?? Jeg kunne egentlig tenkt meg en liten drink her, for nå synes jeg det hele er på høyden her.
Hva kan jeg si om MI 12 som sier noe om egenskapene dens? For å være ærlig, så innehar den alle egenskapene til som sin mer påkostede bror MI 11. Jeg må ærlig talt si at
alle egenskapene til MI 11 ikke bare finnes i sin helhet i MI 12, de er så godt som identiske så langt jeg hittil har vært i stand til å høre. Jeg må bare krype oppi skyttergropa jeg har vokst opp i og erkjenne at hittil finner jeg ikke større forskjeller enn at jeg må anbefale denne forforsterkeren som det suverent beste kjøpet av de to forforsterkerne -og det er akkurat det jeg ønsket at MI 12 skulle bli og være..!
Men, det betyr ikke at det ikke er noen nyanse forskjeller mellom MI 11 og MI 12, Jeg har bare ikke funnet dem enda. Og jeg har ikke tenkt å gi opp riktig enda. Jeg skal bruke noen netter til..! Men jeg har drevet så lenge med Hi-Fi og testing av Hi-Fi utstyr at jeg er sikker på at dersom det er noe å finne, så skal jeg klare det. Jeg er nokså sikker på at de kvalitets komponentene som MI 11 har og som mangler i MI 12 må utgjøre en eller annen forskjell, i alle fall i nyansene. Derfor vil jeg ikke stå å si til noen at de heller skal kjøpe MI 12 fremfor MI 11. Ei heller at de som har MI 11 har gjort et dårlig kjøp, for det har de slett ikke! For andre igjen er MI 12 en liten gavepakke, og den perfekte match til MI Mosfet. Og jeg er helt sikker på at de som har fått råd til MI 10 her har et alternativ å velge på. Det gjelder vel for de som har eller drømmer om MI 9 også, eller andre Musical Innovation effekt-forsterkere.
Så, min søken etter forskjellene mellom MI 11 og MI 12 vil fortsette i morgen natt.... I mellomtiden vil jeg bare si; kjøp MI 12 hvis du trenger en god og forholdsvis rimelig forforsterker. Spesielt bør du kjøpe den hvis du ikke har råd til MI 11...
Mvh. Bjørn, nesten litt oppgitt.