Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.128
    Antall liker
    8.759
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Tror ikke det er noen om helst problemer med det på de mono-blokkene der.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.279
    Antall liker
    914
    val skrev:
    SvenArne skrev:
    val skrev:
    Hvordan klarer disse blokkene lavere impedanser?
    Blokkene bare smiler og ler av lave impedanser :)

    Sven Arne
    Har du tekniske data på det?

    Er nyskjerrig ettersom brokoblede forsterkere normalt ikke er gunstig på lave impedanser
    JA ikke sant. Dessuten ofte med dårligere lydmessig ressultat som faktum. Økt forvregning mere enn undertrykt støy, som vel er målet (i tillegg til økt effekt)

    Finnes masse skrevet om dette, samt testing.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    bjornh skrev:
    Hehe. Tror ikke det er noen om helst problemer med det på de mono-blokkene der.

    Hva er grunnen til det? Har konstruktøren funnet en smart løsning som gjør at de takler lave impedanser til tross for brokobling eller er det kun to stk brokoblede stereotrinn?
     

    bwterje

    Fersking
    Ble medlem
    05.11.2007
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    .Kan si jeg har hørt på en del utstyr for og finne det Musikalske Nirvana
    da Roar ble aktuell litt tilfeldig selfølgelig var jeg så intresert at en mosfeet mi7
    kom i hus, dette var veldig behagelig opplevelse.
    skal sies at jeg og har mi 11 som er noe for seg selv .
    Da mi 10 er kl A 10-15 w så måtte den og handles siden lydbilde var
    så bra uten å legge til eller ta vekk lyd.denne bruker jeg med rør
    forforsterker og roger`s ls3/5a 11ohm utgave max 25w så det var nok
    til og drive dem skikkelig..
    For og toppe det hele så kom det en til mi7 i hus, de jeg har er det xlr inngang på
    så de kan brukes som monoblokk om ønskelig såå nå jobber det godt.
    Kjører fullbalansert lyd og det er herlig ....... hilsen bw.
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    548
    Antall liker
    1.482
    Torget vurderinger
    2
    Til de fryktsomme som tilsynelatende er redd for at MI 9 SE skal lide av akutt åndenød, kan det nevnes følgende; Jeg benytter 2SA1943/2SC5200 som drivere. Dette er transistorer som typiske japanske forsterkere i 100W/kanal benytter som utgangstransistorer. De kjører med nok strøm til at de ALDRI forlater klasse A området. Videre benytter jeg fire par med 2SA1216/2SC2922 som utgangstransistorer. Disse har en total effekttålighet på 68A/1600W pr fase. Med totalt 3200W pr forsterker skulle det være nok. Det er også benyttet to 500VA ringkjernetrafoer med dobbel likeretting. Lave impedanser er ikke denne forsterkers største problem. Slewrate på over 100V/uS, SN på bedre en -100dB. Forvrengning ligger lavere en 0.1%, UTEN tilbakekobling.

    RMalmin
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    RM skrev:
    Til de fryktsomme som tilsynelatende er redd for at MI 9 SE skal lide av akutt åndenød, kan det nevnes følgende; Jeg benytter 2SA1943/2SC5200 som drivere. Dette er transistorer som typiske japanske forsterkere i 100W/kanal benytter som utgangstransistorer. De kjører med nok strøm til at de ALDRI forlater klasse A området. Videre benytter jeg fire par med 2SA1216/2SC2922 som utgangstransistorer. Disse har en total effekttålighet på 68A/1600W pr fase. Med totalt 3200W pr forsterker skulle det være nok. Det er også benyttet to 500VA ringkjernetrafoer med dobbel likeretting. Lave impedanser er ikke denne forsterkers største problem. Slewrate på over 100V/uS, SN på bedre en -100dB. Forvrengning ligger lavere en 0.1%, UTEN tilbakekobling.

    RMalmin

    Har du målt hva den leverer i 2 ohm?

    Er det noe å hente ved å benytte større trafoer i disse blokkene, f.eks det dobbelte av det du bruker nå?

    Er det mulig å lave en klasse A/B versjon av disse blokkene for å unngå for mye varme?
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    548
    Antall liker
    1.482
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke målt dem i 2R.

    Da jeg ikke benytter meg av tilbakekobling for å senke utgangsimpedansen, blir denne avhengig av impedansen i trafoer og verdien på emittermotstandene. Sett i lys av dette, er det lurt å benytte større trafoer, men samtidig har man også flaskehalser som printbaner, tykkelsen på kabler etc. Totalt blir nytteverdien av større trafoer veldig liten på dette nivået.

    Skal du ha klasse A/B, er det bare å redusere tomgangsstrømmen etter behov. Uten å ha målt noe særlig på det, kan jeg si at forvrengningen ikke vil øke mye.

    RMalmin
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.128
    Antall liker
    8.759
    Torget vurderinger
    1
    val skrev:
    bjornh skrev:
    Hehe. Tror ikke det er noen om helst problemer med det på de mono-blokkene der.

    Hva er grunnen til det? Har konstruktøren funnet en smart løsning som gjør at de takler lave impedanser til tross for brokobling eller er det kun to stk brokoblede stereotrinn?
    Han fnyser vel egentlig av problemstillingen.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    bjornh skrev:
    val skrev:
    bjornh skrev:
    Hehe. Tror ikke det er noen om helst problemer med det på de mono-blokkene der.

    Hva er grunnen til det? Har konstruktøren funnet en smart løsning som gjør at de takler lave impedanser til tross for brokobling eller er det kun to stk brokoblede stereotrinn?
    Han fnyser vel egentlig av problemstillingen.
    Hvem fnyser? Og hvorfor?

    Svært få brokoblede forsterkere er stabile i to ohm og ettersom høyttalerne jeg vurderer har vanskelig last ved lave frekvenser må jeg finne hvilke forsterkere som er aktuelle.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.128
    Antall liker
    8.759
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det du vurderer siden de er nede å dipper i 2 Ohm?
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    bjornh skrev:
    Hva er det du vurderer siden de er nede å dipper i 2 Ohm?
    Vurderer flere forskjellige, bl.a DIY.

    f.eks. Marten Coltrane er 1.9 ohm ved 43 Hz


    Tviler på at jeg kommer til å ende opp med høyttaler som har slik impedanse, men vil ha nok å gå på! Liker overkill ;)
     

    oisteinth

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    75
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    2
    Roar skal ombygge min MI7 til MI9 denne uka, gleder meg som et lite barn :)

    MI11 pre og MI7 effekt låter egentlig utrolig bra, så jeg er veldig spent på MI9...
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    oisteinth skrev:
    Roar skal ombygge min MI7 til MI9 denne uka, gleder meg som et lite barn :)
    MI11 pre og MI7 effekt låter egentlig utrolig bra, så jeg er veldig spent på MI9...
    Jeg tror virkelig at du har grunn til å glede deg, oisteinth! ;D
    Har hatt fornøyelsen av superkomboen MI 9/11 i 4 måneder nå, og det har vært en sann fryd.
    Jeg har riktignok aldri hørt effekttrinnet MI 7, men oppgraderingen fra MI Mosfet til MI 9 var merkbar, for si det mildt. ;)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.128
    Antall liker
    8.759
    Torget vurderinger
    1
    Regner med at jeg har MI 10.1 i løpet av neste uke..!! :D Nå blir det fart på sakene gitt. Og når jeg blir rik, så skal jeg ha to til mono-blokk konfigurasjon!!!! ;D ;D
     

    yel

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2006
    Innlegg
    677
    Antall liker
    1
    val skrev:
    RM skrev:
    Til de fryktsomme som tilsynelatende er redd for at MI 9 SE skal lide av akutt åndenød, kan det nevnes følgende; Jeg benytter 2SA1943/2SC5200 som drivere. Dette er transistorer som typiske japanske forsterkere i 100W/kanal benytter som utgangstransistorer. De kjører med nok strøm til at de ALDRI forlater klasse A området. Videre benytter jeg fire par med 2SA1216/2SC2922 som utgangstransistorer. Disse har en total effekttålighet på 68A/1600W pr fase. Med totalt 3200W pr forsterker skulle det være nok. Det er også benyttet to 500VA ringkjernetrafoer med dobbel likeretting. Lave impedanser er ikke denne forsterkers største problem. Slewrate på over 100V/uS, SN på bedre en -100dB. Forvrengning ligger lavere en 0.1%, UTEN tilbakekobling.

    RMalmin

    Har du målt hva den leverer i 2 ohm?

    Er det noe å hente ved å benytte større trafoer i disse blokkene, f.eks det dobbelte av det du bruker nå?

    Er det mulig å lave en klasse A/B versjon av disse blokkene for å unngå for mye varme?


    Få satt inn en velger, mellom klasse a og a/b, i front. Da kan du kjøre de etter utetempratur og strøm priser. Og... ingen tilbakekobling? ME LIKE!
    Mangler bare penga.. sånne står nå på min ønske liste!! Sikker på du kan få de speced almost like you want Val... mtp 2R..


    I beste mening
    -Y
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    YEL skrev:
    val skrev:
    RM skrev:
    Til de fryktsomme som tilsynelatende er redd for at MI 9 SE skal lide av akutt åndenød, kan det nevnes følgende; Jeg benytter 2SA1943/2SC5200 som drivere. Dette er transistorer som typiske japanske forsterkere i 100W/kanal benytter som utgangstransistorer. De kjører med nok strøm til at de ALDRI forlater klasse A området. Videre benytter jeg fire par med 2SA1216/2SC2922 som utgangstransistorer. Disse har en total effekttålighet på 68A/1600W pr fase. Med totalt 3200W pr forsterker skulle det være nok. Det er også benyttet to 500VA ringkjernetrafoer med dobbel likeretting. Lave impedanser er ikke denne forsterkers største problem. Slewrate på over 100V/uS, SN på bedre en -100dB. Forvrengning ligger lavere en 0.1%, UTEN tilbakekobling.

    RMalmin

    Har du målt hva den leverer i 2 ohm?

    Er det noe å hente ved å benytte større trafoer i disse blokkene, f.eks det dobbelte av det du bruker nå?

    Er det mulig å lave en klasse A/B versjon av disse blokkene for å unngå for mye varme?


    Få satt inn en velger, mellom klasse a og a/b, i front. Da kan du kjøre de etter utetempratur og strøm priser. Og... ingen tilbakekobling? ME LIKE!
    Mangler bare penga.. sånne står nå på min ønske liste!! Sikker på du kan få de speced almost like you want Val... mtp 2R..


    I beste mening
    -Y

    Ja, har fått tilbakemelding og skal teste når det er klart!
     

    oisteinth

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    75
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    2
    SaltyDog skrev:
    oisteinth skrev:
    Roar skal ombygge min MI7 til MI9 denne uka, gleder meg som et lite barn :)
    MI11 pre og MI7 effekt låter egentlig utrolig bra, så jeg er veldig spent på MI9...
    Jeg tror virkelig at du har grunn til å glede deg, oisteinth!  ;D
    Har hatt fornøyelsen av superkomboen MI 9/11 i 4 måneder nå, og det har vært en sann fryd.
    Jeg har riktignok aldri hørt effekttrinnet MI 7, men oppgraderingen fra MI Mosfet til MI 9 var merkbar, for  si det mildt.  ;)
    Bra å høre, SaltyDog :) Kabinettet på MI7 har riktignok ikke tilstrekkelig kjøling, så min MI9 vil kun kjøre 30W i 8R i ren klasse A og øvrige 30W i klasse AB. Normalt lyttenivå trekker jo uansett ikke så mange watt, så tror det skal gå bra.
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Driver å kjører inn min nye MI 10.1.... Lover godt dette selv etter bare få timer ;D
     

    SvenArne

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2004
    Innlegg
    25
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    4
    Oi oi morro :) Gratulerer med ny forsterker Amademus
    Sitter her i god stolen med mine mi 9 SE og digger det :)

    Amademus skrev:
    Driver å kjører inn min nye MI 10.1.... Lover godt dette selv etter bare få timer ;D
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Har bare gått ca 5 timer, men den er finere i lyden en 10'ern. Mindre grovkornet på en måte, men med "baller". Ørlite skarp ennå, men det kommer seg nok raskt. Veldig god kropp og fylde uten at det virker grøtete på noen som helst måte. Spiller veldig åpent og lett. Meget god detaljrikdom og pressisjon. Blir å spille hele dag, så får se hva kvelden bringer når den har fått gått seg skikkelig varm. Må kansje unne meg et glass med noe godt i kveld ;-)
    Men du har helt klart noe godt og se frem til Bjornh :D
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    SvenArne skrev:
    Oi oi morro :) Gratulerer med ny forsterker Amademus
    Sitter her i god stolen med mine mi 9 SE og digger det :)

    Amademus skrev:
    Driver å kjører inn min nye MI 10.1.... Lover godt dette selv etter bare få timer ;D
    Takk for det SvenArne. Roar lager likanes ting ja:)
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Nå må det da snart se å komme en MI 10.1 til Tromsø,
    ellers kan jeg ikke skjønne annet enn at bjørnh bør bli
    tildelt en "veteran-vente-medalje" i gull for lang og tro
    innsats. ;D
    (venting på MI er gull verd)


    Ole G :)
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    olisn skrev:
    Nå må det da snart se å komme en MI 10.1 til Tromsø,
    ellers kan jeg ikke skjønne annet enn at bjørnh bør bli
    tildelt en "veteran-vente-medalje" i gull for lang og tro
    innsats.   ;D 
    (venting på MI er gull verd)


    Ole G  :)
    Har ventet en god stund jeg også, og kan bekrefte at ventetiden fort blir glemt når lyden sildrer ut av høyttalerene.......  ;)              Katten var ikke sen om å finne godplassen, så jeg måtte sette en liten dings oppå slik at katten måtte finne andre avslappings-steder, hehe
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.128
    Antall liker
    8.759
    Torget vurderinger
    1
    olisn skrev:
    Nå må det da snart se å komme en MI 10.1 til Tromsø,
    ellers kan jeg ikke skjønne annet enn at bjørnh bør bli
    tildelt en "veteran-vente-medalje" i gull for lang og tro
    innsats. ;D
    (venting på MI er gull verd)


    Ole G :)
    ;D

    Ja jeg er god til å vente. I dag tok utålmodigheten angående et headset jeg skulle ha til gaming. det ble, etter 5 ukers venting avbestilt.

    ¨Men MI 10.1 har jeg hatt tid å vente på, og nå, nååååå..!!
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Da er MI 10.1 sluppet! ;D
    Gratulerer med en kjempeforsterker, Amademus!
    Denne fortjener å bli solgt i bøtter og spann, imo... ;)
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    SaltyDog skrev:
    Da er MI 10.1 sluppet! ;D
    Gratulerer med en kjempeforsterker, Amademus!
    Denne fortjener å bli solgt i bøtter og spann, imo... ;)
    Takk for det. Tror nok denne kommer til å selge godt ja :D
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Artig kattebilde, Amademus. :D
    Frontplaten på MI 10.1 ser hvit ut, men bildet lyver kanskje litt...?
     

    Vedlegg

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Takk :), nei den er grå som før. Er litt filtereffekt på bilde så det lyver litt ja.

    Men ser litt kul ut som hvit også da. Kansje nye hifi mote, he he ;)
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer Amademus! Blir spennende å høre lytteinntrykk etterhvert. Roar, hvis du leser dette: Hvite fronter hadde vært utrolig bra..den er iallefall jeg med på ;D
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    SannaX skrev:
    Gratulerer Amademus! Blir spennende å høre lytteinntrykk etterhvert. Roar, hvis du leser dette: Hvite fronter hadde vært utrolig bra..den er iallefall jeg med på ;D
    Det er billig spraylakk på Biltema
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, det er i drøyeste laget hvis jeg angrer :eek: ;D Skulle hatt et par ekstra frontplater og prøvd på! Da snakker vi "lifestyle" produkter...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.128
    Antall liker
    8.759
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg ville hatt en proff å gjøre det..! ;D
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Tanx. Blir ikke mye lytting i helgen desverre, men mer til uka. Den har litt mye ssss lyder ennå som forstyrrer og gjør at den høres litt lys ut, men av erfaring var det det samme med MI 10 også i begynnelsen. Den ble mye varmere og bedre i lyden etter noen uker, så det er bare å smøre seg med tolmodighet så faller den nok skikkelig på plass snart. Men herlig å spille på nå fordet da. Blir glad av å høre på den, da den spiller veldig engasjerende og livlig. Å krefter ann mass for oss som har litt lettdrevne spillekasser:) Spiller veldig hurtig og ryddig.

    Amademus.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.128
    Antall liker
    8.759
    Torget vurderinger
    1
    Virker som at du er av den oppfatning av MI 10.1 er en vesentlig forbedring fra MI 10.
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Virker som at du er av den oppfatning av MI 10.1 er en vesentlig forbedring fra MI 10.
    Ja jeg synes den er en del bedre på flere parametere, så blir veldig spennende å få spilt den mere inn :)
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Nå har "s"ene roet seg betraktlig og den spiller nå mer kroppslig/fyldigere uten å virke noe som helst grøtete. Spiller kraftfult med god holografi uten at det blir overdrevet. Spiller sammen med rør pre, og det virker som en veldig god kombinasjon for en som meg, som egentlig er litt mer glad i rør hele veien. Men må si denne ampen ikke har noe å skamme seg over, snarere tvert imot så er denne meget likanse å lytte til :D Verey good jobba Roar ;D ;D ;D

    Noen andre som har fått låne ørene til denne ennå?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.128
    Antall liker
    8.759
    Torget vurderinger
    1
    Håper at min blir sendt nå, denne uka.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn