Nå har finansministeren tenkt hardt

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Hva da med en søker som ser en bedrift med et potensiale, som han har gode ideer for. Han er sulten på utfordringen og reduserer lønnskravet.
En paralell er hopptreneren Mika (og et finsk navn jeg ikke tør skrive :) ) Han valgte det norske laget p.g.a. utfordringen, ikke lønnen.
Det er ikke sikkert eieren av bedriften er like lysten på denslags lotteri med egne penger som du er.
 
O

OivindJ

Gjest
Hva da med en søker som ser en bedrift med et potensiale, som han har gode ideer for. Han er sulten på utfordringen og reduserer lønnskravet.
En paralell er hopptreneren Mika (og et finsk navn jeg ikke tør skrive :) ) Han valgte det norske laget p.g.a. utfordringen, ikke lønnen.
Perfekt!  :)  Da har firmaet flere å velge imellom. Han med de høye kravene må konkurrere med flere. Dette er jeg jo 100% for..
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Avtalen hadde ikke hatt realisme i seg før lederen ble TRUKKET i lønn dersom aksjekursen gikk ned. Skullle likt å se trynene på de som da vinner uansett. Sånn situasjonen er nå, kan de jo aldri tape; hva slags dusteavtale er nå det?

Honkey
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Alle som vet litt om økonomi ser at Telenor ikke er i særlig konkurranse - de har tatt over etter Televerket som var et statsmonopol. Og iallefall milevis unna det vi kaller fullkommen konkurranse - noe som dessuten ikke finnes i virkeligheten men bare i teorien.

Hvorfor skal ledere av et slikt trygt selkap ha opsjoner?
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Jeg syns incentivbaserte lønnsavtaler er et gode.

Man yter bedre når størrelsen på egen bankkonto øker når man jobber hardere, eller er flinkere.
Når det gjelder denne Telenoravtalen, er det ikke vanskelig å se at beløpets størrelse skaffer Telenor et forklaringsproblem overfor sine ansatte, og sine kunder.

Selvfølgelig skal slike avtaler ha et tak, likedan som man har et gulv ved null. (Enig med Honk)

Man at aksjekursen skulle få den utviklingen som den fikk i dette tilfelle, var det vel ikke lett å forutse, selv om Telenor har hatt en svært dyktig ledelse som har utviklet selskapet til å bli velansett og foretrukket forretningspartner på verdensbasis.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Med det utgangspunktet Telenor har hatt som statsfinansiert kompetansebdrift skulle det mye til før dette ikke ble suksess.
Tranøy har tatt for seg Telenor i sin siste bok. Les og lær. Det er popularisert økonomi og statsvitenskap med intressante analyser dere sjelden ser i avisene.
 
O

OivindJ

Gjest
Trenger statsministeren 1mill/år da?

Skulle vi ikke dele nå da?  ::)

Hver gang noen får til noe så bare jevner vi ut forskjeldene, blir så fint så..

.. og ikke minst rettferdig, jada....
 

Hi-Fi-Nybegynner

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2003
Innlegg
131
Antall liker
0
Hva med å innføre resultat lønn for politikerene, basert på hvor mange valgløfter de innfrir :)

Da hadde Kristin & Co måtte gå på sosialen ;D

Mvh

Roy-E

(Hun kan jo alltids spise noen flere kameler)
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Posten har gjort det bedre og bedre økonomisk i det siste, og noe av grunnen til dette er rasjonalisering (les: dårligere service, lang vendtid, pakker på avveie etc....). Har vært flere tråder om dette her på HS.
De fortjener vel klekkelige bonuser de da, ledelsen i Posten som ikke leverer varene til oss kundene, men soper inn milionene.
Tja, skeptisk.....



Leveringskvalitet, målt som andel A-post fremme over natt, er i 3.kvartal målt til 85,2 prosent mot 88,2 prosent i 3. kvartal i fjor. Konsesjonskravet er 85 prosent.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.561
Torget vurderinger
2
Posten tjener vel noen kroner i året på å beholde oppkravspenger over en uke. Har prøvd å få en forklaring av Posten på dette, uten at svaret har bestått av annet enn pissprat.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det kan vi godt godta; tross alt er bedriftslederens oppgave å få bedriften så suksessfull sommulig. Og deres suksess måles i overskudd og rene penger. Politikeren er ikke bedriftsleder; han har et beytdelig større, bredere og mer komplisert mandat. Han ville antakelig gjøre det like godt/dårlig i bedriftslederens stilling som bedriftslederen ville gjøre det i politkerens.
Det virker på meg som om du har en teori, Løkken, om at Norsk + Politiker = Udugelig, mens ditt andre regnestykke Utenlandsk + Bedriftsleder = Dyktig er like spikret. Jeg tror like lite på treffsikkerheten på begge disse regnestykkene. På alle arbeidsplasser finnes mer og mindre dyktige folk. Det er ike yrkesvalget som avgjør dyktigheten. Rett mann på rett plass kan faktisk også være både politiker OG norsk!
Jeg er av den oppfatning at norske politikere er et produkt av den norske folkesjela; arrogante, selvgode, fulle av jante og desperate etter å blande seg inn i ting de ikke har noe med, enten det er innenriks eller utenriks. Nordmenn har en særegen evne til å sette seg til dommere over situasjoner vi hverken har noe med eller kjenner noe særlig godt til. Enten det er Israels politikk eller lederlønninger, så er det alltid vi som vet best og alle andre på hele fordømte planeten som er helt på viddene. Derfor føler vi oss for gode for EU, derfor gjemmer vi oss bak en panservegg av tollbarriærer, derfor finnes det bare to land i de fleste politiske diskusjoner: Norge og Utlandet. Derfor har norske politikere en ekstremt kompulsiv trang til å detaljregulere og detaljstyre alt mulig rart som de egentlig burde holdt fingrene sine langt unna. Bjørn Rosengren traff spikeren midt på hodet da han etter den havarerte telefusjonen klagde høylytt over at alt skal være politikk i denne sovjetstaten. Folk skal på død og liv stikke nesa si bort i absolutt alt som andre driver med.

Som en direkte følge av dette fremstår norske politikere som udugelige. Ikke nødvendigvis fordi de er mindre faglig dyktige enn politikere andre steder, men fordi de på død og liv skal gape over tusen ganger mer enn de kan svelge, på død og liv skal blande seg bort i alt mulig rart som de ikke har noe med. På hvert eneste debattprogram på TVen kommer den samme regla; "dette må vi gjøre noe med....dette er et problem vi må ta fatt i". Og hver gang får jeg like lyst til å dykke inn i TVen, ta strupetak på politikeren og hvese "Hold deg for faen unna!" Et begrep norske politikere burde fått banket inn i skallen er "none of your fucking business!"

Vi lever i fotformlandet, der ingen skal kunne skille seg ut, velge noe annet enn den gemene hop, tjene mer eller lykkes bedre uten av vedkommende skal dømmes til et liv som uglesett, mistenkeliggjort og utstøtt. Småligheten gjennomsyrer politikk som den gjennomsyrer dagligliv. Vi får de lederne vi fortjener.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Du må slutte å hate dine medborgere, Løkken. Delta mere i sosiale sammenhenger. Sett deg inn i andres måte å tenke på.

En politiker i et demokrati skal bry seg!
 
W

wurst

Gjest
Sett deg inn i andres måte å tenke på.
Jeg kan ikke dy meg: det gjelder også deg! Ivar uttrykker en erfaring som svært mange har, meg selv iberegnet, da jeg gjerne reagerer instinktivt og negativt når selvbestaltede "autoriteter" skal formane oss i hva vi har godt av, hva vi skal mene, hvordan vi skal oppføre oss osv. osv. Jeg tror bl.a. politikken er en arena for maktmennesker av forskjellig slag, for det første kreves ingen utdanning eller arbeidslivserfaring for å kunne bekle politiske verv, for det andre kan man derigjennom oppnå makt til å bestemme over andre og kanskje ta igjen litt for mobbing i barndommen, dårlige karakterer på skolen, manglende sosial aksept osv. Hva tror du er hovedmotivasjonen hos de fleste politikere? Samfunnsengasjement? Langt ifra, ønske om makt eller personlig vinning og karriere teller nok langt mer for de fleste. Denne tankegangen bør du etter eget utsagn sette deg inn ifør du formaner andre! ;)
 
W

wurst

Gjest
Kva med klassisk stutumisme som motivasjonsfaktor for å meine noko her på sentralen?
Det er velsingna enkelt å legge meiningar til politikarar så vel som meddebattantane her.
Medfødd og naturleg negativt instinkt som drivkraft?
Neppe medfødt, men avgjort et produkt av Trangvik!
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Jeg synes Løkken moraliserer over politikere på en svært så selvgod måte. Han synes å vite godt hvordan politikere skal opptre. Tror ikke han har politisk erfaring.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Jeg er av den oppfatning at norske politikere er et produkt av den norske folkesjela; arrogante, selvgode, fulle av jante og desperate etter å blande seg inn i ting de ikke har noe med, enten det er innenriks eller utenriks. Nordmenn har en særegen evne til å sette seg til dommere over situasjoner vi hverken har noe med eller kjenner noe særlig godt til. Enten det er Israels politikk eller lederlønninger, så er det alltid vi som vet best og alle andre på hele  fordømte planeten som er helt på viddene. Derfor føler vi oss for gode for EU, derfor gjemmer vi oss bak en panservegg av tollbarriærer, derfor finnes det bare to land i de fleste politiske diskusjoner: Norge og Utlandet. Derfor har norske politikere en ekstremt kompulsiv trang til å detaljregulere og detaljstyre alt mulig rart som de egentlig burde holdt fingrene sine langt unna. Bjørn Rosengren traff spikeren midt på hodet da han etter den havarerte telefusjonen klagde høylytt over at alt skal være politikk i denne sovjetstaten. Folk skal på død og liv stikke nesa si bort i absolutt alt som andre driver med.

Som en direkte følge av dette fremstår norske politikere som udugelige. Ikke nødvendigvis fordi de er mindre faglig dyktige enn politikere andre steder, men fordi de på død og liv skal gape over tusen ganger mer enn de kan svelge, på død og liv skal blande seg bort i alt mulig rart som de ikke har noe med. På hvert eneste debattprogram på TVen kommer den samme regla; "dette må vi gjøre noe med....dette er et problem vi må ta fatt i". Og hver gang får jeg like lyst til å dykke inn i TVen, ta strupetak på politikeren og hvese "Hold deg for faen unna!" Et begrep norske politikere burde fått banket inn i skallen er "none of your fucking business!"

Vi lever i fotformlandet, der ingen skal kunne skille seg ut, velge noe annet enn den gemene hop, tjene mer eller lykkes bedre uten av vedkommende skal dømmes til et liv som uglesett, mistenkeliggjort og utstøtt. Småligheten gjennomsyrer politikk som den gjennomsyrer dagligliv. Vi får de lederne vi fortjener.
Makan! slik jeg oppfatter deg anser du nordmenn generelt og våre politikere spesielt for å være mangelfullt utstyrt fra natur og kultur...? Og noe tilsvarende kunnne ikke skjedd i Luxemburg, Nederland og Belgia, liksom? Dette kan ikke tas seriøst. Det finnes da ikke noe hverken genetisk eller kulturelt i Norge som gjør at vi fungerer dårligere (eller bedre) enn andre. Og bare for å understreke poenget; Italia har betydelig flere "molbo-lover" enn vi kan drømme om. Og alle som har forsøk å bo i Sverige er slått ut over petimeter-kulturen og firkantetheten som gjelder der. For ikke snakke om Tyskland! Nei, Løkken, dette er meningsløst, men du skal da gjerne få leve i din tro. Jeg foreslår emigreiring.

Honkey
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Å vere sjølvgod er eit viktig incitiament for å trykkje ut noko her, eller?
Sjølvsagt. Er det nokon her som ikkje er sjølvgode?
Eg er det i alle fall. Du og, tenkjer eg. 8)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Vi er nok sjølgode men i ulik grad og med forskjellig utrykk. Å være sjølgod er en forutsetning for å opprettholde egen identitet. Men alt med måte.
 
O

OivindJ

Gjest
Jeg er av den oppfatning at norske politikere er et produkt av den norske folkesjela; arrogante, selvgode, fulle av jante og desperate etter å blande seg inn i ting de ikke har noe med, enten det er innenriks eller utenriks. Nordmenn har en særegen evne til å sette seg til dommere over situasjoner vi hverken har noe med eller kjenner noe særlig godt til. Enten det er Israels politikk eller lederlønninger, så er det alltid vi som vet best og alle andre på hele  fordømte planeten som er helt på viddene. Derfor føler vi oss for gode for EU, derfor gjemmer vi oss bak en panservegg av tollbarriærer, derfor finnes det bare to land i de fleste politiske diskusjoner: Norge og Utlandet. Derfor har norske politikere en ekstremt kompulsiv trang til å detaljregulere og detaljstyre alt mulig rart som de egentlig burde holdt fingrene sine langt unna. Bjørn Rosengren traff spikeren midt på hodet da han etter den havarerte telefusjonen klagde høylytt over at alt skal være politikk i denne sovjetstaten. Folk skal på død og liv stikke nesa si bort i absolutt alt som andre driver med.

Som en direkte følge av dette fremstår norske politikere som udugelige. Ikke nødvendigvis fordi de er mindre faglig dyktige enn politikere andre steder, men fordi de på død og liv skal gape over tusen ganger mer enn de kan svelge, på død og liv skal blande seg bort i alt mulig rart som de ikke har noe med. På hvert eneste debattprogram på TVen kommer den samme regla; "dette må vi gjøre noe med....dette er et problem vi må ta fatt i". Og hver gang får jeg like lyst til å dykke inn i TVen, ta strupetak på politikeren og hvese "Hold deg for faen unna!" Et begrep norske politikere burde fått banket inn i skallen er "none of your fucking business!"

Vi lever i fotformlandet, der ingen skal kunne skille seg ut, velge noe annet enn den gemene hop, tjene mer eller lykkes bedre uten av vedkommende skal dømmes til et liv som uglesett, mistenkeliggjort og utstøtt. Småligheten gjennomsyrer politikk som den gjennomsyrer dagligliv. Vi får de lederne vi fortjener.

En kan begynne å lure iblandt om det er felleskapet eller janteloven det er snakk om.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Makan! slik jeg oppfatter deg anser du nordmenn generelt og våre politikere spesielt for å være mangelfullt utstyrt fra natur og kultur...?
Ikke fra natur (en latterlig proposisjon, dessuten ble biologisk raseforskning tabu etter WW2), men kulturelt ja. Nordmenn har tradisjonelt vært et folk av husmenn, både i direkte forstand og i internasjonale politisk sammenheng. Jeg er av den oppfatning at husmannsånden, - den instinktive forakten mot alle som eier mer og har det matrielt bedre enn oss selv, fortsatt er svært levende. Kall den gjerne jante.

Ett spørsmål: Hvis det jeg skriver overhodet ikke er tilfelle, hvordan vil du da forklare hvorfor Norge har et politisk klima som skiller så mye fra resten av verden? Hvorfor har vi en helt annen lønnsprofil enn resten av verden, og et helt særegent negativt syn på dem som tjener (veldig) mye? Hvorfor har vi mest formynderi og suverent flest offentlig ansatte? Hvorfor er vi ikke med resten av Europa i EU? Hvorfor har vi suverent flest gående på velferd? Hvorfor forventer og forlanger vi alltid at politikerne skal ordne opp i alle våre problemer? Og hvorfor er nordmenn så opptatt av utenrikspolitikk og det å sette seg til dommere over andre lands politiske valg? Hva gjør oss så mye bedre skikket enn israelere og amerikanere til å avgjøre hvordan deres land skal styres?

Hvis det ikke er kulturelt betinget, hvis du benekter alt innhold i det jeg skrev, så kan ikke jeg se annet enn at du mener at fire millioner nordmenn er den smarteste halve promillen av verdens befolkning. Personlig finner jeg det svært vanskelig å tro.

Nei, Løkken, dette er meningsløst, men du skal da gjerne få leve i din tro. Jeg foreslår emigreiring.
Jeg planlegger ikke livet mitt, men lever én dag om gangen. Hva som skjer i fremtiden vil tiden vise.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.757
Antall liker
8.067
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ikke fra natur (en latterlig proposisjon, dessuten ble biologisk raseforskning tabu etter WW2), men kulturelt ja. Nordmenn har tradisjonelt vært et folk av husmenn, både i direkte forstand og i internasjonale politisk sammenheng. Jeg er av den oppfatning at husmannsånden, - den instinktive forakten mot alle som eier mer og har det matrielt bedre enn oss selv, fortsatt er svært levende. Kall den gjerne jante.

Ett spørsmål: Hvis det jeg skriver overhodet  ikke er tilfelle, hvordan vil du da forklare hvorfor Norge har et politisk klima som skiller så mye fra resten av verden? Hvorfor har vi en helt annen lønnsprofil enn resten av verden, og et helt særegent negativt syn på dem som tjener (veldig) mye? Hvorfor har vi mest formynderi og suverent flest offentlig ansatte? Hvorfor er vi ikke med resten av Europa i EU? Hvorfor har vi suverent flest gående på velferd? Hvorfor forventer og forlanger vi alltid at politikerne skal ordne opp i alle våre problemer? Og hvorfor er nordmenn så opptatt av utenrikspolitikk og det å sette seg til dommere over andre lands politiske valg? Hva gjør oss så mye bedre skikket enn israelere og amerikanere til å avgjøre hvordan deres land skal styres?

Hvis det ikke er kulturelt betinget, hvis du benekter alt innhold i det jeg skrev, så kan ikke jeg se annet enn at du mener at fire millioner nordmenn er den smarteste halve promillen av verdens befolkning. Personlig finner jeg det svært vanskelig å tro.


Jeg planlegger ikke livet mitt, men lever én dag om gangen. Hva som skjer i fremtiden vil tiden vise.

Å rakke ned på omgrepet "husmann" bør sjåast i lys av korleis samfunnet var organisert i andre land, i Danmark t.d., som vi var ein del av, hadde dei leiglendingar. Desse kasta seg hovudstups til jorda om kongen kom forbi. Her heime på berget, gjekk bøndene derimot fram til kongen og ville ta han i handa, når han no ein sjeldan gong var på desse kantar....

Forakt er det vel ikkje snakk om? Eg ser elles sunn, kritisk innstilling til grådige menneske som vil grabbe til seg mest mogleg i reint egosentrisk perspektiv som noko eg strengt tatt ikkje føler at samfunnet treng, men sjølvsagt, om ein ynskjer slike, er det berre å stemme på rette fraksjonane ved neste val...
 
O

OivindJ

Gjest
Forakt er det vel ikkje snakk om? Eg ser elles sunn, kritisk innstilling til grådige menneske som vil grabbe til seg mest mogleg i reint egosentrisk perspektiv som noko eg strengt tatt ikkje føler at samfunnet treng, men sjølvsagt, om ein ynskjer slike, er det berre å stemme på rette fraksjonane ved neste val...  
Om du ikke vil ha en Ferrari, så trenger vel ikke naboen din en heller? finfin urnorsk holdning..
 
P

Parelius

Gjest
Om du ikke vil ha en Ferrari, så trenger vel ikke naboen din en heller? finfin urnorsk holdning..
Det høres da fornuftig ut; det ser da latterlig ut nå husmenn kjører Ferrari på krøtterstier. Vi har da litt omtanke for naboen...
 
O

OivindJ

Gjest
Hehe ;D

Men å dra på jobb,betale skatt og ha avisa/kaffen/nyhetene som eneste lyspunkt i hverdagen, det er vel fortsatt lov eller?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Norge har en tradisjon som handler om selvstendighet - ikke om husmannsånd. Middelalderen slo aldri helt an her. Det kommer av at Norge er vanskelig å dominere av geografiske grunner. Alt for mye fjell og daler til å holde effektiv kontroll. Vi har fått en norsk identitet som handler om selvstendighet og en norsk mangel på høflighetsformer (og her er vi berømt) - vi trengte ikke det da vi ikke var tjenere for noen. Vi er ikke vant til at noen skal ha påfallende mere makt og penger enn andre og reagerer ut fra fornuftsmessige grunner. Du må gjøre deg fortjent til respekt og til penger her.

Telenor er ikke i en situasjon som handler om særlig konkurranse.

Baksaas kan prøve å snakke med sykepleierene om at han trenger opsjoner for xx millioner for å gjøre en god jobb. De har en fastlønn på ca 10% av Baksaas fastlønn, -før opsjonene har kommet i betraktning.

Baksaas er en hån mot alt ærlig arbeid.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.568
Dersom naboen ynskjer at eg skal selje bilen min, for å sponse ein Ferrarri, er eg ikkje utan vidare interessert i det, nei......
men det er mange som betaler penger til Lotto slik at andre blir rike...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.421
Antall liker
9.845
Å rakke ned på omgrepet "husmann" bør sjåast i lys av korleis samfunnet var organisert i andre land, i Danmark t.d., som vi var ein del av, hadde dei leiglendingar. Desse kasta seg hovudstups til jorda om kongen kom forbi. Her heime på berget, gjekk bøndene derimot fram til kongen og ville ta han i handa, når han no ein sjeldan gong var på desse kantar....

Forakt er det vel ikkje snakk om? Eg ser elles sunn, kritisk innstilling til grådige menneske som vil grabbe til seg mest mogleg i reint egosentrisk perspektiv som noko eg strengt tatt ikkje føler at samfunnet treng, men sjølvsagt, om ein ynskjer slike, er det berre å stemme på rette fraksjonane ved neste val...  
Husmannsånd, eller rettere sagt leilendingsånd, må det vel sies å være den nesegruse ukritiske beundringe noen viser de som tjener mye penger. På den ene eller andre måten.
 
W

wurst

Gjest
Det høres da fornuftig ut; det ser da latterlig ut nå husmenn kjører Ferrari på krøtterstier. Vi har da litt omtanke for naboen...
- - - eller bilen! :D
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.902
Antall liker
679
Dårlig sammenligning. Staten har den moralen som folket ved stortinget gir den.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.757
Antall liker
8.067
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Korleis skulle ein laga ei skikkeleg opsjonsavtale for ein lærar?
Kanskje elevane hans skulle betale 1 promille av inntekta si (før skatt) når dei kjem ut i arbeid? Ikkje sikkert det vert rare greiene, men det hadde kanskje fått slutt på vinklingane om at når det går bra med eleven, er han flink, men når det går dårleg, bør han få ny lærar......
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Korleis skulle ein laga ei skikkeleg opsjonsavtale for ein lærar?
Kanskje elevane hans skulle betale 1 promille av inntekta si (før skatt) når dei kjem ut i arbeid? Ikkje sikkert det vert rare greiene, men det hadde kanskje fått slutt på vinklingane om at når det går bra med eleven, er han flink, men når det går dårleg, bør han få ny lærar......
Løna blir sjøvsagt ein funksjon av oppnådd snittkarakter mellom elevane.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.757
Antall liker
8.067
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Karakterar heng slett ikkje saman med læringa, det veit alle. Då heller direkte innbetaling til læraren av det som eleven etter kvart tener. Då ser vi kva det fører til. Og for den ekstremrightwingete er det berre å verte uteliggar, så slepp han å dele med læraren....
 
Topp Bunn