Jeg bare ser at hver gang det dukker opp en tråd om strøm - så får vi denne historien din. Jeg har holdt på med dette en stund , og med forbehold om at jeg husker feil - så har jeg vel aldri slitt med støy eller varierende ytelse på oppsettet.
Ymir sin historie må fram gang etter gang fordi han er den eneste som faktisk har lagt ned mye arbeid i dette for å finne svar, i motsetning til mange her inne som bare synser. Skjønner det at det er tungt å svelge for mange som er utdannet innen elektrofag når de finner ut at de faktisk ikke har kunnskap til å forklare problemet. Og faget er komplisert. Var oppi en sak på en rigg jeg jobbet på der det var så mye støy at filtrene på frekvensomformerne/drivene brant opp. Det tok mange uker + en professor fra Finland før vi var trygge nok på å starte opp igjen uten filter. Hva vi var redd for? Støykomponenter på signalene til styringselektronikk og sensorer. Samme med PC drevet automasjon. Støy fra strømnettet skaper mye trøbbel. På de mest avanserte seismikk skipene brukte vi en egen clean generator for å forsyne data/obs rom for å minimere støypåvirkning. Har også gått runder her hjemme hos meg med målinger der Post og Tele tilsynet var og målte, og det førte til flytting av tilførselsskap for utelys i gatestumpen utenfor meg. Ble bedre, men nå siste årene er det i en nedadgående trend igjen...
Når det gjelder ditt eget anlegg, når du nevner det, så har jeg faktisk opplevd det ja. Husker det som det var i går. Vi var samlet i hyggelig samvær hjemme hos deg på en Tom Waits aften for en del år siden. God lyd, hyggelige mennesker og god stemning. Utover kvelden merket jeg at ting forandret seg og da jeg satte meg ned i sweetspot litt utpå kvelden ble det satt på en låt av Kari Bremnes og lyden kollapset totalt i varierende kvalitet gjennom hele låten. Det ble noe bedre etterhvert, men ikke med samme kvalitet som tidligere på kvelden. Ikke ulikt det jeg opplever hjemme hos meg. Har opplevd akkurat det samme i andre anlegg der jeg har vert og lyttet over mange timer. Lydbildet forandrer seg hele tiden...
Hos meg kan jeg også se fysisk når noe er på gang med strømkaliteten. I tillegg til lydbildet blir av dårlig opplevd kvalitet, så flytter vokal seg til høyre i lydbildet og jeg ser VU metrene på forsterkerene beveger seg med mindre dynamikk, og når musikksignalet stopper "henger" stolpene på VU metrene og går saktere til null enn normalt. Dette forklarer jeg med støykomponenter på signalet. Strømnettet forandrer seg også, for jeg har i mange år brukt en PS-Audio regenerator med godt resultat, men for ca.1 år siden etter testing igjen viste det seg at den faktisk gjorde lyden ganske mye dårligere. Dette sammenfalt med traforbytte og utbygging av nettet lokalt for å kunne forsyne en hau med el-bil ladere....
Enkelt? Nei, men det nytter ikke å stikke huet i sanden heller. Har selv troen på batteridrift men løsningene som finnes er så skamdyre at det er et fåtall som har råd.