Et lite tillegg til fjernkontroll-temaet. Må ta forbehold om navnene på disse remotene, da det er fritt etter husken, men håper korreksjon kommer om det er feil.
Dette er en Narcom 3 om minnet ikke svikter. Den kom som standard med 112/122 og Reference preamper (unntatt 552), CDX2 og CDS3. Denne liker jeg veldig godt i bruk; den er lett og lettvint, og har all funksjonalitet;
Den neste, er det ikke Narcom 5 den heter tro, kommer med 5-serie komponenter nå, og den er jeg ikke særlig begeistret for; den er ustø og ikke så lett i bruk synes jeg;
Ser at R-com kommer som standard med 552 og 555 nå, tidligere var Flash standard. Betyr det at man faser ut Flash? Eller bare at man må punge ut ekstra for den lekre saken?
Så har jeg en oppfordring om å bidra til å belyse iSaints spørsmål fra en side eller to bakover, om LP12 Majik. Jeg har ikke hørt den, men kan kommentere på generelt grunnlag;
Det virker å være en rimelig inngangsbillett til LP12 musikalitet, med norsk listepris på 24.900,-. Den kommer komplett og er plug&play. Jeg er blant de som vil hevde at LP12 justering er ikke så vanskelig og er ingen sort magi eller tryllekunst.
N'te-grads finjustering i ørtende potens er kanskje vanskelig, men er det hørbart ift en sunn "normal" setup? Jeg har hatt min satt opp av en "ekspert" engang for 10-12 år siden. Var ikke overbevist om at den låt noe nevneverdig bedre.
Jeg vil si at på meg virker dette med justeringsmagi som glimrende tidtrøyte for lydnevrotikere, så kan deres nevroser næres i konstant usikkerhet om LP12 faktisk "er optimalt justert". Ikke noe for meg.
Med andre ord; ikke bry deg om dette med justeringsproblemer iSaint. Det er bare noe noen få sier for å være tøff
Så er det spørsmål om riaa. Adikt (som følger med i Majik-pakka) er MM. For deg er det svært hensiktsmessig å bruke Stageline, fordi den kan strømforsynes fra HiCap via 202, og dermed slipper du svært så billig unna riaa-spørsmålet. Problemet med Stageline er at den ikke er switchbar mellom MM og MC. Det er enten eller. Når du har kjøpt en MM Stageline, og vil oppgradere til en MC pickup, så må du skaffe en ny riaa. Hadde det fulgt med en MC pickup, så hadde ikke det vært et problem.
Jeg vil tippe at man kan gjøre en avtale om kjøp av Majik uten Adikt, og velge seg en MC fra "det frie markedet".
Jeg tror alt i alt at det er den beste måten å svi av 20-25k til platespiller. Jeg er Linn-entusiast. Jeg liker de best fordi de alltid spiller best. I mine ører. Og de er fremtidssikret.
Men... hvor mye er den innebygde psu'en verdt ved oppgradering? Hvor mye vil arma være verdt ved oppgradering?
Et plausibelt alternativ til denne er å få et godt tilbud på en LP12/Lingo2/RB300. Listepris bør tilsi noe slik som 32-33k.. dette er en klassisk kombinasjon med den store fordelen som Lingo2 har... og som RB300 har; ved bytte eller oppgradering holder de godt på verdien sin. Og du kan bruke temmelig highclass MC pu'er på denne uten at den protesterer.
Jeg skal ikke legge noen føringer for hvorvidt man bør kjøpe Majik eller ei, det er en budsjettsak for den enkelte; jeg bare belyser hva noen ekstra lapper vil gi av versatilitet. Om det er verdt det? Neppe... når man tenker på hvor mye vinyl man får for mellomlegget
Mvh Vidar P