Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Stover

    Gjest
    FZ
    Personlig vil jeg foretrekke å få en kyndig til å sette opp og justere min spiller når det måtte være nødvendig, enten en skifter noe etc.

    Problemet er å få dem til landet eller å frakte spilleren dit. Har hatt kontakt med Peter som du vet og forståelig nok må det ligge et salgs-/ fortjenestepotensiale i det å komme til Norge. Å betale for reise og hospitere aleine er ikke nok for en mann som alle vil ha en bit av.

    Det betyr at det kun ved større investeringer ala det du gjorde, er ventelig å kunne få et besøk fra doktoren. Det vil i praksis si at denne personen ikke er tilgjengelig da man ikke oppgraderer i tide og utide...eller ;)

    For min del kunne selvfølgelig kjøp av Superline eller/ og Aro (fordi jeg er pro naim) gi muligheten, men det er ikke noe man kan anbefale alle. Enig?

    Peter sier at å frakte lp12 som håndbagasje på fly ikke er noe problem. Lejonklou ristet på hodet av det og sa; til nød i bil.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det hele er å trekke det altfor langt for en "vanlig" musikkelskende audiofil. Om jeg er useriøs eller ei av den grunn får bli opp til andre å bedømme. Jeg har da i det minste levd lykkelig i min useriøsitet da.

    Dette med å finoptimalisere det ene og det andre kan man trekke veldig langt på alle slags variabler i et hifisystem, bl.a resonanskontroll, rørvalg, rack-optimalisering, kabelvalg, romakustikk, høyttaleroppsett.. for ikke å snakke om rett azimuth, overheng, VTA, downforce etc for alle situasjoner etc etc.. men et eller annet fornuftig sted må man imo sette en grense, si at nok er nok, og nå må jeg begynne å spille platene mine istedet.
    For meg går denne grensen på et punkt hvor jeg begynner å føle at videre tanker omkring ting som ikke er helt optimalt fører til at man fokuserer mer på lyden enn på musikkopplevelsen, som er hele poenget for meg.
    Når man aldri blir tilfreds med en variabel da kan man risikere å snuse på grensene til lydnevrose imo.

    Jasså Stover, snusende på Aro? Husk at du må ha et armbord drillet for Aro også da; men det pleide å følge med i Aro-eska før i tida, vet ikke hvordan det er nå.

    Og så er det jo alltids et spørsmål om hvor godt Akiva passer i Aro... noen sier at det ikke er optimalt. Kanskje best å være avventende inntil videre?

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Jasså Stover, snusende på Aro? Husk at du må ha et armbord drillet for Aro også da; men det pleide å følge med i Aro-eska før i tida, vet ikke hvordan det er nå.

    Og så er det jo alltids et spørsmål om hvor godt Akiva passer i Aro... noen sier at det ikke er optimalt. Kanskje best å være avventende inntil videre?

    Mvh Vidar P
    Ligger der og leker i tankene. Jeg er naim eier vet du.
    Sikkert naturlig å ta ifm pickupbytte så det er avventende.

    Forøvrig interessant diskusjon som pågår her nå. Er også fornøyd med at LP12 tråden er flyttet til naimtråden, akkurat som Naim-forum. ;D
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Stover skrev:
    FZ
    Personlig vil jeg foretrekke å få en kyndig til å sette opp og justere min spiller når det måtte være nødvendig, enten en skifter noe etc.

    Problemet er å få dem til landet eller å frakte spilleren dit. Har hatt kontakt med Peter som du vet og forståelig nok må det ligge et salgs-/ fortjenestepotensiale i det å komme til Norge. Å betale for reise og hospitere aleine er ikke nok for en mann som alle vil ha en bit av.

    Det betyr at det kun ved større investeringer ala det du gjorde, er ventelig å kunne få et besøk fra doktoren. Det vil i praksis si at denne personen ikke er tilgjengelig da man ikke oppgraderer i tide og utide...eller ;)

    For min del kunne selvfølgelig kjøp av Superline eller/ og Aro (fordi jeg er pro naim) gi muligheten, men det er ikke noe man kan anbefale alle. Enig?

    Peter sier at å frakte lp12 som håndbagasje på fly ikke er noe problem. Lejonklou ristet på hodet av det og sa; til nød i bil.
    Selvfølgelig skal det ligge et fortjenestepotensial for Peter, det er jo salg av HiFi han lever av. Men med den sterke krona vi har nå ble det mye billigere å kjøpe stashet fra Peter inkl. hans 3 dager hos meg for oppsett, enn å kjøpe det i Norge. Det må vel kalles en vinn-vinn situasjon :)

    Jeg ville ikke sendt spilleren til Leicester for oppsett, men fått ham over i egen stue. I tillegg til at han setter opp spilleren får du unik opplæring i oppsett av LP12, sannsynligvis minst like god eller bedre enn du ville fått på kursene som Linn holder for forhandlerne. Bare det er verdt mye IMO.

    Besøket hans vil jeg påstå er en av de aller beste HiFi investeringer jeg har gjort, hvis ikke den beste.

    Jeg ville anbefale alle som tenker på å kjøpe en Linn spiller å undersøke muligheten for å få ham til å komme over og sette opp spilleren, uansett om det er en Majik LP12 eller en Lingo/Keel/Ekos SE spiller.

    I følge sikre kilder er det forøvrig svært sannsynlig at det dukker opp Keel for Aro temmelig snart. Linn har lånt en av Peters Aro'er og ting vil skje hvis denne Keel'en blir en succes lydmessig.

    Peter jobber også tett med Naim om optimalisering av last på SuperLine for forskjellige PU'er.

    mvh
    FZ
     
    S

    Stover

    Gjest
    FZ skrev:
    Stover skrev:
    FZ
    Personlig vil jeg foretrekke å få en kyndig til å sette opp og justere min spiller når det måtte være nødvendig, enten en skifter noe etc.

    Problemet er å få dem til landet eller å frakte spilleren dit. Har hatt kontakt med Peter som du vet og forståelig nok må det ligge et salgs-/ fortjenestepotensiale i det å komme til Norge. Å betale for reise og hospitere aleine er ikke nok for en mann som alle vil ha en bit av.

    Det betyr at det kun ved større investeringer ala det du gjorde, er ventelig å kunne få et besøk fra doktoren. Det vil i praksis si at denne personen ikke er tilgjengelig da man ikke oppgraderer i tide og utide...eller ;)

    For min del kunne selvfølgelig kjøp av Superline eller/ og Aro (fordi jeg er pro naim) gi muligheten, men det er ikke noe man kan anbefale alle. Enig?

    Peter sier at å frakte lp12 som håndbagasje på fly ikke er noe problem. Lejonklou ristet på hodet av det og sa; til nød i bil.
    Selvfølgelig skal det ligge et fortjenestepotensial for Peter, det er jo salg av HiFi han lever av. Men med den sterke krona vi har nå ble det mye billigere å kjøpe stashet fra Peter inkl. hans 3 dager hos meg for oppsett, enn å kjøpe det i Norge. Det må vel kalles en vinn-vinn situasjon :)

    Jeg ville ikke sendt spilleren til Leicester for oppsett, men fått ham over i egen stue. I tillegg til at han setter opp spilleren får du unik opplæring i oppsett av LP12, sannsynligvis minst like god eller bedre enn du ville fått på kursene som Linn holder for forhandlerne. Bare det er verdt mye IMO.

    Besøket hans vil jeg påstå er en av de aller beste HiFi investeringer jeg har gjort, hvis ikke den beste.

    Jeg ville anbefale alle som tenker på å kjøpe en Linn spiller å undersøke muligheten for å få ham til å komme over og sette opp spilleren, uansett om det er en Majik LP12 eller en Lingo/Keel/Ekos SE spiller.

    I følge sikre kilder er det forøvrig svært sannsynlig at det dukker opp Keel for Aro temmelig snart. Linn har lånt en av Peters Aro'er og ting vil skje hvis denne Keel'en blir en succes lydmessig.

    Peter jobber også tett med Naim om optimalisering av last på SuperLine for forskjellige PU'er.

    mvh
    FZ
    Jeg betviler ikke på noen måte at dette er en god investering.

    Du skjønner sikkert hva jeg mener. Alle forstår at også Peter lever av penger, men for dem som har en lp12 og IKKE skal oppgradere på noen måte, er IKKE dette noe alternativ IMO.

    Hyggelige opplysninger du kommer med der.
    For min del avventer jeg litt mht oppgradering av lp12, kanskje en SL etterhvert.

    Keel/ ARO for fremtiden blir ikke akkurat noen billig affære og bør være gjennomtenkt. Kanskje ARO m/ standard armbord er en løsning. ARO selges forøvrig med armbordet ser jeg av en prisliste jeg har fra mars-april.

    Jeg prøver å memorere hva jeg har hørt hos Vidar P, både nå og tidligere fra hans ARO/ lp12 kontra min Ekos2, men det er ikke lett.
    Nei. Stover skal spille musikk i tiden fremover ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    [Jeg prøver å memorere hva jeg har hørt hos Vidar P, både nå og tidligere fra hans ARO/ lp12 kontra min Ekos2, men det er ikke lett.
    Det er lettere å høre etter et glass god barolo; Aro er selvsagt den beste tonearma på kloden, Ekos den nest beste, hvilket ikke er noe å kimse av :)

    Edit; for Naim cdp-eiere så er "Klassisk; historisk idag"-tråden noe å følge med på. La debattene rase blant non-converts om mest mulig korrekt "pling" eller "plong", og la oss diskutere musikk og Naim.

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Stover skrev:
    Du skjønner sikkert hva jeg mener. Alle forstår at også Peter lever av penger, men for dem som har en lp12 og IKKE skal oppgradere på noen måte, er IKKE dette noe alternativ IMO.
    Nja, si ikke det. Vet ikke hva han evt. skulle ha for å komme over. En flybillett og en seng + noen kroner evt. svake pund. Hvis en 3-4 LP12-eiere slo seg sammen skal du ikke se bort i fra at det hadde vært overkommelig. Det skader ihvertfall ikke å spørre ;)

    Mine evt. nevroser som Dr. V er redd for at jeg har utviklet er ihvertfall kraftig undertrykt etter Dr. P's besøk. Har vel aldri spilt så mye musikk uten tanke på å sette spilleren i jiggen 8)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Mine evt. nevroser som Dr. V er redd for at jeg har utviklet er ihvertfall kraftig undertrykt etter Dr. P's besøk. Har vel aldri spilt så mye musikk uten tanke på å sette spilleren i jiggen  8)
    Jeg er ikke bekymret for dine nevroser. Jeg er bekymret for utvikling av egne.

    Men når du først er inne på temaet; hva er det neste som ikke er 100% optimalisert i systemet ditt?
    There you go; ny nevrose å kose seg med? :)

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Men når du først er inne på temaet; hva er det neste som ikke er 100% optimalisert i systemet ditt?
    There you go; ny nevrose å kose seg med? :)
    Koser meg litt med Naim Chips som Peter sendte med her om dagen, nam nam ;D

    Neste nevrose er last av Benz'en. Har tenkt å lodde inn noen nye motstander i preamp'en for å se hva det kan avstedkomme. Men får vel la høstmørket og depresjonene komme før en ny nevrose slår til ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    Men når du først er inne på temaet; hva er det neste som ikke er 100% optimalisert i systemet ditt?
    There you go; ny nevrose å kose seg med? :)
    Koser meg litt med Naim Chips som Peter sendte med her om dagen, nam nam ;D

    Neste nevrose er last av Benz'en. Har tenkt å lodde inn noen nye motstander i preamp'en for å se hva det kan avstedkomme. Men får vel la høstmørket og depresjonene komme før en ny nevrose slår til ;)
    Iht min gamle professor i Oslo, Einar Kringlen, så ER en depresjon en nevrose :)

    Ie nevrotisk sinnslidelse, i motsetning til en psykotisk (virkelighetsttap) sinnslidelse.

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    e-h skrev:
    Hei alle sammen. Hvis noen har lyst til å komme med innredningsforslag til mitt kommende hifi-rom kan dere ta turen over til http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/75616-naim-hagestuen-trenger-hjelp.html. Der har dere plantegning og et bilde av første plassering av utstyr.

    Mvh E
    Innred rommet som normalt. Ikke vær redd for å ha for mye i rommet.
    På akkurat det punktet har jeg måttet svelge noen fordommer ift eget rom og hører at et godt møblert rom ofte kan låte bra.
    Parkett og glatte flater motvirkes.

    Deretter lytte seg frem til beste plassering/ vegg.
    Deretter se nærmere på førsterefleksjoner på gulv og vegg. (les tepper, bilder etc.

    Etter dette vil rommet fremdeles se ut som et normalt oppholdsrom.

    Etter dette er det 1000 ting man kan sjekke ut. Den første vil være å få en platesamling til rommet, gjerne vinyl...som man kan lytte til. ;)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Iht min gamle professor i Oslo, Einar Kringlen, så ER en depresjon en nevrose :)

    Ie nevrotisk sinnslidelse, i motsetning til en psykotisk (virkelighetsttap) sinnslidelse.

    Mvh Vidar P
    Hmmmmm...høres ikke bra ut. Får prøve å oppdrive noen antidepressivaer, kanskje en dose gla'jazz og et par øl kan hjelpe ;D

    FZ
     
    S

    Stover

    Gjest
    FZ skrev:
    Stover skrev:
    Du skjønner sikkert hva jeg mener. Alle forstår at også Peter lever av penger, men for dem som har en lp12 og IKKE skal oppgradere på noen måte, er IKKE dette noe alternativ IMO.
    Nja, si ikke det. Vet ikke hva han evt. skulle ha for å komme over. En flybillett og en seng + noen kroner evt. svake pund. Hvis en 3-4 LP12-eiere slo seg sammen skal du ikke se bort i fra at det hadde vært overkommelig. Det skader ihvertfall ikke å spørre ;)
    Det er nok akkurat dette jeg har gjort. Han måtte ærlig innrømme at han prioriterte oppsett for kjøpere av produkter først, og siden køen er lang.....
    Alt kan imidlertid kjøpes for penger sies det. Vet ikke helt jeg.... ;)

    Sjøl ser jeg frem til å avslutte ukependling til Bergen i november (Bergen er en flott by) og komme tilbake til min "vanlige" hverdag som gir meg uker med frihet til musikklytting mm.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    Iht min gamle professor i Oslo, Einar Kringlen, så ER en depresjon en nevrose :)

    Ie nevrotisk sinnslidelse, i motsetning til en psykotisk (virkelighetsttap) sinnslidelse.

    Mvh Vidar P
    Hmmmmm...høres ikke bra ut. Får prøve å oppdrive noen antidepressivaer, kanskje en dose gladjazz og et par øl kan hjelpe ;D

    FZ
    Gladjazz og øl hjelper, men den eneste fullstendige og rette kur er et fullblown Naim-system. You know you want to... :)

    Mvh Vidar P
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.825
    Antall liker
    428
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Gladjazz og øl hjelper, men den eneste fullstendige og rette kur er et fullblown Naim-system. You know you want to... :)

    Mvh Vidar P
    Armageddon, Vidar, ARMAGEDDON.................. ;)
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Innred rommet som normalt. Ikke vær redd for å ha for mye i rommet.
    På akkurat det punktet har jeg måttet svelge noen fordommer ift eget rom og hører at et godt møblert rom ofte kan låte bra.
    Parkett og glatte flater motvirkes.

    Deretter lytte seg frem til beste plassering/ vegg.
    Deretter se nærmere på førsterefleksjoner på gulv og vegg. (les tepper, bilder etc.

    Etter dette vil rommet fremdeles se ut som et normalt oppholdsrom.

    Etter dette er det 1000 ting man kan sjekke ut. Den første vil være å få en platesamling til rommet, gjerne vinyl...som man kan lytte til. ;)
    Takk for tips! Vinyl vurderes seriøst, men har bestemt meg for å vente til jeg har fått på plass sofa og Fraim først. Da har jeg i hvert fall mulighet til å sitte i ro og slappe av. Å sitte på gulvet er ingen løsning i lengden ;)
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.602
    Antall liker
    185
    Sted
    Trondheim
    Hei. Har endelig fått forsterkere, men får ikke lyd når jeg prøver å bruke
    RCA inngangene se bilde .. Har prøvd å koble på riaa og cd spiller
    Noen tips ??
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Som det står på bildet; "Please read the manual before use" :)

    Det kan jo være drøssevis av årsaker; sjekk at du har koblet rett først.

    Kjør deretter input mapping og velg RCA istedet for DIN (som sikkert forrige eier har valgt);

    The NAC 112x has six DIN input sockets and two alternative
    pairs of RCA Phono sockets. The RCA Phono sockets can be
    mapped individually to the CD and AUX 2 input buttons in place
    of the DIN sockets.
    Input mapping setup is accessed through the NAC 112x program
    mode. To switch into program mode press and hold the prog key
    on the remote handset (in preamplifier mode). Program mode
    is indicated by a flashing indicator on the volume control. If no
    function is operated within five minutes of entering program
    mode the NAC 112x will return to normal mode automatically.
    Once in program mode press and hold the remote handset 1
    button to select or de-select the RCA Phono socket input for CD,
    and the remote handset 6 button to select or de-select the RCA
    Phono socket input for AUX 2. The corresponding front panel
    input buttons can similarly be used to select or de-select the
    RCA Phono socket inputs. The appropriate input button indicator
    will flash three times on selection of the RCA Phono option and
    once on selection of the DIN option.
    Mvh Vidar P
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.602
    Antall liker
    185
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Som det står på bildet; "Please read the manual before use" :)

    Det kan jo være drøssevis av årsaker; sjekk at du har koblet rett først.

    Mvh Vidar P
    Det skal jeg gjøre, lover :)
    Vet du om det skal være mulig å koble til en cd spiller med RCA på denne ?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spol en side tilbake, og se hva jeg linket fra DENNE MANUALEN

    Du kan selvsagt bruke cdp i rca-inngangene, men du må aktivisere de først.

    Mvh Vidar P
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare hyggelig. Det virker litt kronglete med en gang denne konfigureringen, men følg bruksanvisning slavisk til punkt og prikke så virker det fint!
    Engelskmenn er ikke amerikanere, de babler og skryter ikke i vilden sky, og skriver ikke mer enn høyst nødvendig i sine manualer, og alt som står der er sentralt, rett-til-poenget og viktig.

    Merk deg også "Connections"-bildet, ledningen mellom 112 og 150, tro ikke et øyeblikk at den lille firkanten i 112-enden av ledningen er der ved en tilfeldighet :)

    Gratulerer med finfine forsterkere forresten; dette blir stas!

    Mvh Vidar P
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.602
    Antall liker
    185
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Bare hyggelig. Det virker litt kronglete med en gang denne konfigureringen, men følg bruksanvisning slavisk til punkt og prikke så virker det fint!
    Engelskmenn er ikke amerikanere, de babler og skryter ikke i vilden sky, og skriver ikke mer enn høyst nødvendig i sine manualer, og alt som står der er sentralt, rett-til-poenget og viktig.

    Merk deg også "Connections"-bildet, ledningen mellom 112 og 150, tro ikke et øyeblikk at den lille firkanten i 112-enden av ledningen er der ved en tilfeldighet :)

    Gratulerer med finfine forsterkere forresten; dette blir stas!

    Mvh Vidar P
    Den spiller! Jippi :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leon skrev:
    Den spiller! Jippi :)
    Flott. Det var DIN-kontaktene som var aktive?

    Får vi en prelimenær rapport etterhvert?
    Hvilken cdp skal du bruke? Om det er en Naim, så gå gjerne tilbake til DIN igjen, det låter en anelse bedre. Husk da å slå av RCA-kontaktene på cdp, da låter det ennå et hakk bedre :)

    Mvh Vidar P
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.602
    Antall liker
    185
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    leon skrev:
    Den spiller! Jippi :)
    Flott. Det var DIN-kontaktene som var aktive?

    Får vi en prelimenær rapport etterhvert?
    Hvilken cdp skal du bruke? Om det er en Naim, så gå gjerne tilbake til DIN igjen, det låter en anelse bedre. Husk da å slå av RCA-kontaktene på cdp, da låter det ennå et hakk bedre :)

    Mvh Vidar P
    Jepp, aktive DIN-kontakter:)
    Rapport kommer, vinyl er kilde + en eldre Maranz spiller som jeg bruker til cd spilling
    en kjelden gang.. Jeg har forhåpentligvis lært meg skifte fra RCA til DIN :)
    Snodig at det anbefalles 13A-16A sikring når det står 10A 250V på strømkontakt til effekt ?
    Gleder meg til å høre litt på ny investeringen.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    brukermanualen opplyser at det nærmest er obligatorisk med egen kurs med naim?

    - er det virkelig nødvendig, motar gjerne råd fra noen som har prøvd og om de har hørt forsjell?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nilsen64 skrev:
    brukermanualen opplyser at det nærmest er obligatorisk med egen kurs med naim?

    - er det virkelig nødvendig, motar gjerne råd fra noen som har prøvd og om de har hørt forsjell?
    Naim er vel ikke mer følsom på støy enn andre merker; heller mindre faktisk i mange tilfeller, siden mange av apparatene bruker regulerte psu'er. Noe jeg i det siste har skjønt ikke er noen selvfølge selv for apparater i millionklassen. Jeg tror ikke jeg har sett noe sted i manualen at egen kurs er "obligatorisk"?

    At det er en fordel er vel sikkert som banken; men det gjelder som sagt like mye for alle andre merker som for Naim. Imo

    Mvh Vidar P
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    852
    Antall liker
    338
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    At det er en fordel er vel sikkert som banken; men det gjelder som sagt like mye for alle andre merker som for Naim. Imo

    Mvh Vidar P
    Hva er fordelen?
    Har sett det er mange som nevner egen kurs og sist jeg hadde ett innlegg kunne vi bare overse sikringene i sikringsskapet.
    Tapet i sikringen anser jeg for å være irrelevant.
    ??? ??? ???

    Sonicfrontiers
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    sonicfrontiers skrev:
    At det er en fordel er vel sikkert som banken; men det gjelder som sagt like mye for alle andre merker som for Naim. Imo

    Mvh Vidar P
    Hva er fordelen?
    Har sett det er mange som nevner egen kurs og sist jeg hadde ett innlegg kunne vi bare overse sikringene i sikringsskapet.
    Tapet i sikringen anser jeg for å være irrelevant.
    ??? ??? ???

    Sonicfrontiers
    hva går fordelen ut på?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    sonicfrontiers skrev:
    At det er en fordel er vel sikkert som banken; men det gjelder som sagt like mye for alle andre merker som for Naim. Imo

    Mvh Vidar P
    Hva er fordelen?
    Har sett det er mange som nevner egen kurs og sist jeg hadde ett innlegg kunne vi bare overse sikringene i sikringsskapet.
    Tapet i sikringen anser jeg for å være irrelevant.
    ??? ??? ???

    Sonicfrontiers
    Så slipper man iallefall å høre når kjøleskapet, ovner osv slår seg på :)

    Vil tilføye at jeg ikke er opphav til sitatet ditt, og har heller ikke noen opplyst mening om saken.

    Jeg fikk lagt en egen kurs til hifi'en, men er usikker på om det gjorde mye for lydkvaliteten.
    Velvel. Fordelen kan vel modereres til å si at "verre ble det vel ikke" :)

    Mvh Vidar P
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    Vidar P skrev:
    Jeg fikk lagt en egen kurs til hifi'en, men er usikker på om det gjorde mye for lydkvaliteten.


    Mvh Vidar P
    yepp da bruker jeg penger på andre ting enn elektrikker.
    har bare varme i golve og vanlige lyspærer på samme kurs som anlegge og har ingen bilyder som distrahere meg.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Hva mener dere om lengden på HT-kabler? Jeg har sett det påstått at NACA5 bør ha betydelig lengde, gjerne 2 ganger seks meter. Naim selv sier minimum 3.75m. I mitt rom blir dette veldig mye overflødig kabel. Er det vanlig blant Naimister å ha en kveil liggende på gulvet eller?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med SN behøver du ikke tenke på det.

    Tingen er at induktans medfører avrulling i HF, induktansen er seriell, og for å få høy nok induktans (nok suppresjon av HF støy gir redusert stress på utgangen) trenger man en viss lengde kabel. Sunn og enkel no-nonsense innfallsvinkel til kabler.

    SN (og de andre forsterkerne fra Naim som bruker NA007-transistorene fra Naim/Semelab) er mye mindre følsom enn de som brukte NA001-transistorer og oppover et stykke.

    Moral; bruk gjerne lange lengder om du må, men du behøver ikke kjøpe kabel du ikke trenger. Bruk allikevel like lange kabler for høyre og venstre kanal!

    Mvh Vidar P
     
    S

    Stover

    Gjest
    sonicfrontiers skrev:
    At det er en fordel er vel sikkert som banken; men det gjelder som sagt like mye for alle andre merker som for Naim. Imo

    Mvh Vidar P
    Hva er fordelen?
    Har sett det er mange som nevner egen kurs og sist jeg hadde ett innlegg kunne vi bare overse sikringene i sikringsskapet.
    Tapet i sikringen anser jeg for å være irrelevant.
    ??? ??? ???

    Sonicfrontiers
    Leste det innlegget og det var vel hvorvidt sikringene stod for spenningsfall eller ikke som ble debattert?
    En automatsikring vil jeg påstå står for et ubetydelig spenningsfall. Det er i hovedsak kabler og dems oppbygning.

    Samtidig er det kvalitetsforskjell på sikringer, mest mht levetid på karakteristikken.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Så er Fraim og SNAIC bestilt. Gleder meg stort til å kunne sette sammen herligheten :D

    Dernest gjenstår de vanskelige valgene som sofa, teppe og gardiner. Kommer til å ta litt tid, men gleder meg stort.
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    fraim må være forferdelig overprisa?
    spiller bra på unnerlag fra ikea her.
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    377
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Om prisen er avskrekkende kommer vel an på hva man sammenlikner med. Kjøpte vel mest fordi jeg likte utseende. Lyden blir sikkert ikke blir dårligere enn før heller... Er jo ett år siden siste hifi-kjøp så jeg har lov ;)
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    for all del e-h, jeg er bare misunnelig. ;D

    fraim er det flotteste rack jeg vet om, sikkert det beste lydmmesig også.

    jeg har bestilt napsc til nac202, venter spent.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn