Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Response blir vel for tregt med Naimelektronikk?
    Totem er interessant, vet du hvor disse blir tilgjengelig?

Mvh
    ;)

OK - da dropper jeg Response..... :(

Ang.Totem vet jeg ikke hvor de blir tilgjengelige, men på forespørsel om forhandlere i Skandinavia svarte de at de i løpet av 45-90 dager skal ha en forhandler i Norge.

I Sverige er det Opus 3 Records.

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Sendte mail til Lyric-Tor for et par dager siden med forespørsel om CDX2 og ymtet litt frampå om Ljudtema.

Fikk kjapt svar at han skulle komme tilbake med svar snarest, men har ikke hørt noe siden.....hmmm...det er synd dersom Lyric slutter med Naim.

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    en annen ting: nyere naim er temmelig ordinær og skiller seg ikke noe spesielt fra annet kvalitetsutstyr basert på transistorer. man har gått i retning round earth, og noe av særegenheten har gått tapt, imho.
    (denne uttalelsen er kun basert på rimeligere naimstuff av nyere dato som jeg har hørt, ikke på nap 500 etc, som jeg ikke har fått hørt).
    Ikke helt enig i at nyere, rimeligere Naim er temmelig ordinært.......da Stereophile testet den rimelige CD5X la anmelderen straks merke til at det var et Naim produkt han lyttet til (PRAT)......og da Positive Feedback testet CDx2 ble de fra seg av begeistring over speed og timing (høyttalere fra Reference 3a ble benyttet).....men selvfølgelig tester skal leses med en klype salt.....

Men på den annen side, det er jo mange som mener Naim er blitt litt for mye round-earth. Jeg synes det låter aldeles fremragende......får bare lyst til å høre mer... ;D

mvh

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Har hatt Ruark Sabre-3. Deilig høyttaler. Åpen og fin. Lettdrevet og litt mot det varme/musikalske. Jeg likte den meget godt. Solgte den fordi jeg hadde litt for mye utstyr, men angrer nok litt på disse. Han som kjøpte dem finner du på side 13 i denne tråden. Han har også Totem mod 1 og burde kunne svare på dette spørsmål da han nok har sammenliknet dem. I tillegg bruker han Naimutstyr på dem. Du kan vel forsøke en mail til ham hvis han ikke svarer her i tråden?
    Takker for svar!
    Er i dialog ;) Men alltid greit å høre andres synpunkter/erfaringer/synsing....

ole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Antall liker
    143
    Sted
    Bærum
    Response blir vel for tregt med Naimelektronikk?
    Totem er interessant, vet du hvor disse blir tilgjengelig?

Mvh
    Hei,

Har selv den nye Respons Grand LE og det å påstå at dette er en "treg" høyttalere - hva man nå enn mener med det (transient-dårlig?) er noe jeg slett ikke opplever.
    Det er den beste høyttaler jeg har hatt i hus sålenge jeg har drevet med HiFi og musikk (ca 30 år) men må også innrømme at det er den dyreste.  Selvsagt subjektivt alt dette,  -  i mitt oppsett/stue/musikksmak slår den i alle fall etpar mellomstore Martin Logan og etpar typer Nautilus med god margin.
    Lytterom og forsterker påvirker selvsagt hva denne høyttaleren kan gjøre, men "treg" er ikke er adekvat uttrykk :)

mvh Ole

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Flott at flere melder seg inn i høyttalerdiskusjonen her.

Respons Grand Artist virker som en interessant høyttaler med de kvalitetselementene. Har du hørt Respons, Svein? Eller er det bare synsing?

mvh

K

Kaarelars

Gjest
    ;)

Flott at flere melder seg inn i høyttalerdiskusjonen her.

Respons Grand Artist virker som en interessant høyttaler med de kvalitetselementene.  Har du hørt Respons, Svein?  Eller er det bare synsing?

mvh
    Litt synsing er det vel. Har hørt dem noen ganger, men ikke de siste versjonene og ikke med Naim i kjeden.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Snappet opp noe av en viss interesse i en HifiChoice test (Alan Sircom) fra 2004 om den nye ProAc D25;

..Perhaps the only solid criticism of ProAcs of
    old is that they weren’t the automatic choice
    for those who prefer the tighter, more
    rhythmically controlled sound of, say, Linn or
    Naim systems. Then again, it could equally be
    argued that those who prefer the rich,
    enveloping sound of ProAc are just as unlikely
    to choose the more etched and stark sound of
    Linn or Naim. Even this is subject to some
    rapprochement as this is (by a long way) the
    tightest and most rhythmic speaker ProAc has
    ever produced, while Linn and (in particular)
    Naim both recently produced electronics that
    are much fuller sounding than their
    stereotypical ‘sound’ might lead one to expect.
    If the harshest criticism that can be levelled
    at the Response D25 at its price point is little
    more than an observation about compatibility,
    then it seems inevitable that ProAc has
    another winner on its hands...

Dette ser ut til å understøtte hva jeg tidligere har nevnt, at ProAc og Naim har pleid å vært dårlige kombinasjoner, men nå er noe nærmere å lykkes.

..Once heard, forever smitten, unless of course you are a
    real rhythm nut...

Hele testen er forresten her;

http://www.proac-loudspeakers.com/datasheets/D25_review.pdf

Mvh Vidar P

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Dette ser ut til å understøtte hva jeg tidligere har nevnt, at ProAc og Naim har pleid å vært dårlige kombinasjoner, men nå er noe nærmere å lykkes.
    ;)

Interessant lesing dette, Vidar P.

Å bytte ut mine D15 med noe fra f.eks Totem er kanskje bare en "sideway" oppgradering.....får sikkert et annet lydbilde, men ikke nødvendigvis bedre?!

Må nok prøve hjemme før kjøp...
    Jeg har ikke hørt Naim med noe annet enn ProAc, så det er snart på tide. Og det blir spennende å se hva de andre naimistene ender opp med av høyttalere. ;)

mvh

C

cpc

Gjest
    Hva med Rega sine modeller?
    Her spenner jo utvalget fra R1 til R9, priset fra 4000 til 32000. Mange tips på Naim-forum om Naim - Rega -kombinasjoner.

Jeg har nylig solgt mine Sonus Fabere, og er på jakt etter nye høytalere til min Nait 5i/CD5x-kombo.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Interessant lesing dette, Vidar P.

Å bytte ut mine D15 med noe fra f.eks Totem er kanskje bare en "sideway" oppgradering.....får sikkert et annet lydbilde, men ikke nødvendigvis bedre?!

Må nok prøve hjemme før kjøp...
    Ja det tror jeg er svært lurt. D15 er jo (som jeg har fremholdt før) kjempegode høyttalere med en nydelig tone, fine spatiale egenskaper og veldig uanstrengt oppløsning; men med største svakhet i leading-edge definisjon, rytme og kommunikasjon imho.

Hvorfor vil man bytte ut et par slike? Det er et vesentlig spørsmål du må stille deg.. med andre ord hva ønsker du å oppnå?
    Det vet du kanskje ikke nå, men når du har lyttet på litt forskjellig og klart å definere hva du er ute etter musikalsk/lydmessig, så blir alt så mye lettere. Ofte kan man bli overrasket over hvor mye bedre man liker ett produkt enn et annet, til tross for at tester, anbefalinger oa ikke har ledet deg til å forstå det i det hele tatt... før du har hørt det selv!

Det er imho fortsatt ikke dumt å pløye igjennom høyttalere som er en tradisjonelt kjent god match med Naim, ikke minst ting så som f.eks Naims egne, Epos, Linn (altfor glemt her i tråden, de lager kanonbra høyttalere!).

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.386
    Ja det tror jeg er svært lurt. D15 er jo (som jeg har fremholdt før) kjempegode høyttalere med en nydelig tone, fine spatiale egenskaper og veldig uanstrengt oppløsning; men med største svakhet i leading-edge definisjon, rytme og kommunikasjon imho.
    Unnskyld Vidar, men største svaket i blant annet kommunikasjon.. ?? Vil det si at musikken ikke kommuniserer med lytteren via D15 ?? I såfall, dette er prioritet 1. hos meg, alt annet er underordnet.
    En liten oppklaring takk! :)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Det er imho fortsatt ikke dumt å pløye igjennom høyttalere som er en tradisjonelt kjent god match med Naim, ikke minst ting så som f.eks Naims egne, Epos, Linn (altfor glemt her i tråden, de lager kanonbra høyttalere!).
    P.g.a. stuas utforming må høyttalerene plasseres min. 1 meter fra bakvegg, derfor er Naim's Arriva + Allæ utelukket!  Epos + Monitor Audio + Rega er aktuelle kandidater, og disse:
    Linn Espek.

De kan kjøres både passivt/aktivt.  Hva innebærer det? Vet du Vidar P? (flere effekttrinn?)

mvh

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.194
    Torget vurderinger
    1
    Linn Espek.
    De kan kjøres både passivt/aktivt.  Hva innebærer det?
    Linn sine høyttalere er vel nesten de eneste som er ferdig forberedt for aktiv drift, uten ombygging. Det vil si at man kan benytte aktive delefiltre, og separate effektforsterkere for de respektive frekvensområdene.

Selv har jeg Linn Ninka (og Katan), og benytter aktive delefiltre og tri-amping på Ninkaene med en Chakra C6100. I mine ører er forbedringen dramatisk på Ninka mellom passiv- og aktiv drift.

Linn lager aktive delefiltre tilpasset nesten alle sine høyttalere. Det er enklest å benytte Linn sine effektforsterkere til dette, siden de aktive filtrene kan monteres direkte inn i disse (med unntak av Klimax). Men det er også mulig å kjøpe en såkalt "tuneboks" som aktive filtre kan monteres i dersom man benytter effektforsterkere av annet fabrikat.

Mvh
    Karl Erik

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Unnskyld Vidar, men største svaket i blant annet kommunikasjon.. ?? Vil det si at musikken ikke kommuniserer med lytteren via D15 ??
    Beklager forvirring Espen R, hva jeg forsøker å bruke er begrepet "kommunikative evner" i den forstand at D15 ikke er den høyttaleren som hekter deg mest på musikkens driv og progresjon.
    Istedet for å presentere musikken med en voldsom projeksjon og rett i mellomgulvet ditt, vil disse høyttalerne heller innta en litt "cool" tilbakelent holdning, og presentere musikkens klanger, rom, detaljer osv på en besnærende måte heller enn å si til deg "opp og dans!".

De beskriver musikken mer enn de evner å la pulsen din slå med den.. de trollbinder deg med sin klangmessige skjønnhet, men de klarer ikke å la ethvert rytmisk og musikalsk poeng være ett og alt. De er simpelthen ikke veldig incisive, de lar deg lene deg godt tilbake i stolen, de lar deg ikke sitte helt frempå kanten dirrende i engasjement for musikkens nerve.

Costello; Karl Erik forklarer Linn's passiv/aktiv-muligheter godt; du kan altså velge passivt eller aktivt delefilter; sistnevnte medfører en forsterkerkanal pr element. Samme prinsipp som ved bruk av Naim's elektroniske (aktive) delefiltre..
    Glem ikke Linn's høyttalere, dere som driver med å dra max glede ut av Naim elektronikk; som sagt lager de aldeles glimrende høyttalere, noe de har gjort i 30 år, og deres høyttalere er som hånd i hanske med Naim forsterkeri.

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Nettopp Vidar P, en høyttaler slik du beskriver vil jeg ha. Hva var navnet sa du..... ;D

Etter å ha snakket med Lyric tolker jeg dem dit at det er mindre interessant å selge Naim, når andre er importør (pris), og at konkurrenten holder til i samme by. Kunden får kunnskap og demo. det ene sted, men kjøper kanskje på det andre??

Har syntes denne Linn Ninka har virket spennende.Særlig etter omtalen på Audiophile.no
    Faren med en slik høyttaler for min del, vil være potensialet med å kjøre aktivt, og en NAP200 til.
    I motsetning til Costello, vil en Allae nær vegg praktisk sett være glimrende hos meg.

Forøvrig finner jeg stor interesse i å lese og følge
    "Naim-Forum" Norge ! ;) (i tillegg til originalen).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp Vidar P, en høyttaler slik du beskriver vil jeg ha. Hva var navnet sa du..... ;D
    Hvilken av de, den tilbakelente "overskuende" typen, eller den direkte, engasjerende og ivrige typen...? ;)

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja...stemmer  ;)   ,,,sistnevnte
    Costello ramset opp endel gode kandidater; Naim, Epos, Monitor Audio, Linn, Rega... for å nevne noen. Kan nok føye til endel Mission (selv om modellutvalget er nokså uoversiktlig om dagen; før i tiden var det greit, 751,752 og 753 var tingen) og sikkert noe annet også.
    Selv liker jeg jo KEF's Reference-serie (i alle generasjoner), men har ikke hørt de moderne med nyere Naim elektronikk..

Mvh Vidar P

S

so

Gjest
    Costello ramset opp endel gode kandidater; Naim, Epos, Monitor Audio, Linn, Rega... for å nevne noen.
    Mvh Vidar P
    I know... Det skal nok bli en råd....

Forøvrig bør høvdingen ordne et nytt emne... "Naim" ;) eller i det minste en søkefunksjon i denne tråden 8)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.386
    Beklager forvirring Espen R, hva jeg forsøker å bruke er begrepet "kommunikative evner" i den forstand at D15 ikke er den høyttaleren som hekter deg mest på musikkens driv og progresjon.
    Istedet for å presentere musikken med en voldsom projeksjon og rett i mellomgulvet ditt, vil disse høyttalerne heller innta en litt "cool" tilbakelent holdning, og presentere musikkens klanger, rom, detaljer osv på en besnærende måte heller enn å si til deg "opp og dans!".

De beskriver musikken mer enn de evner å la pulsen din slå med den.. de trollbinder deg med sin klangmessige skjønnhet, men de klarer ikke å la ethvert rytmisk og musikalsk poeng være ett og alt. De er simpelthen ikke veldig incisive, de lar deg lene deg godt tilbake i stolen, de lar deg ikke sitte helt frempå kanten dirrende i engasjement for musikkens nerve.
    Mvh Vidar P
    Forvirring oppklart. Nå har jeg dannet meg et godt bilde av hvordan den låter. :)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    syntes denne Linn Ninka har virket spennende.Særlig etter omtalen på Audiophile.no
    Faren med en slik høyttaler for min del, vil være potensialet med å kjøre aktivt, og en NAP200 til.
    ;)

Enig med so i dette - enda flere bokser... :)

Ellers har Vidar P på ypperlig måte forklart ProAc styrke og "svakheter". D15 låter jo så flott, men blir litt lite engasjerende i lengden...... :mad:

mvh

R

Rojoh

Gjest
    Hei! Har ikke følgt med så veldig mye i denne tråden, siden jeg ikke har noe forhold til Naim utstyr. Registrerer likevel at valg av høyttalere til elektronikken er et tema: Ikke alt som funker like bra.

Vel, jeg har nå noen Triangle monitorer på hjemlån. Disse har ganske fin følsomhet, og sikkert ikke for vanskelig last. (Bruker dog Aragon effekt, så det er kanskje litt vanskelig å si for sikkert). Men: Hvis Naim-elektronikken har litt fylde i mellomtonen (gir litt brystkasse) + ikke for stikkende topp, så kunne kanskje dette være et merke å sjekke opp? Noen som har prøvd?

Tenkte jeg ville nevne det, da dette er høyttalere som ikke koster skjorta, og som ikke krever for mange watt. Klang og finesse (+ kanskje bittelitt strøm) skulle få frem godfoten tror jeg... Nå bruker jeg basskasser fra 100Hz, men de finnes jo gulvstående alternativer.

Disse koster ca. 7500,- for paret. Synes presentasjonen er frisk, stram og rytmisk. 91dB/1w/1m, nominelt 8ohm/min.4ohm.

Mvh. Johan.

S

so

Gjest
    Man bør ha elektronikken på plass før man begynner teste potensielle drømmehøyttalere. Ellers kan det hele bli en frustrende opplevelse hvor man feilaktig skylder på at høyttlaleren er for agressiv o.l..
    Dette er nok et godt poeng i Naim sammenheng.

Tenkte tanken om at en annen effekt enn 200, f.eks 250/2, vil være en smartere løsning fremfor å skifte høyttalere. Xenon er en god og hurtig h.t, dog litt for stor last for 200....eller?
    Etter å ha lest Naim-Forum sitter jeg igjen med en følelse rundt 250/2 kontra 200 og har egentlig ingen spørsmål lenger om den saken.
    Makan til forum...bare en klarer å lese mellom linjene.

Eier man en 202, bør man før eller seinere addere en HiCap. Samme gjelder vel for Cdx2 (xps2/ 555psu) ;D
    På den annen side, bør et anlegg i denne prisklassen spille godt selv uten dedikerte psu`er.

Alt ialt bør en holde seg edru, og ikke være for kjapp i svingene (som nok har vært en svakhet ;))

I mangel på preferanser eller noe sammenlignbart i stua. Min rigg låter aldeles fortreffelig og når sant skal sies...jeg har ikke lyttet stort/nok pga UTSTRAKT reisevirksomhet.

Tror jeg begynner pent og pyntelig med Naim h.t kabelplugger og en HiCap :D

K

Kaarelars

Gjest
    Har syntes denne Linn Ninka har virket spennende.Særlig etter omtalen på Audiophile.no
    I motsetning til Costello, vil en Allae nær vegg praktisk sett være glimrende hos meg.

Forøvrig finner jeg stor interesse i å lese og følge
    "Naim-Forum" Norge !  ;)  (i tillegg til originalen).
    Nesten alle Naim's høyttalermodeller kan kjøres aktivt. Det er vel bare N-Sats og Ariva som ikke har denne muligheten.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Har prøvd strømrenser (Furutech tp-80e) et par dager; tok den vekk i morges. Og saken er klar: Strømrenser passer ikke på Naim! Denne Furutech'en har den fordel at det bare er digitale kilder som filtreres og den separerer f.eks CD-spiller fra resten av anlegget. Dette høres jo fornuftig ut.....men om ikke akkurat dynamikken ble dårligere, så tok den bort liv, glød og hurtighet. Ikke store forskjeller, men nå (uten strømrens) er det som musikken lyder mer naturlig og strømmer friere ut fra høyttalerene. Større albuerom mellom utøverene.

Vidar P: Ser at du har et filter fra Supra.
    Er det en padde det også?

mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Svein,

Jeg driver og tester Wilson Benesch ARC hjemme nå og må si at dette er en meget interessant og engasjerende sak. Den oppleves som en god del raskere enn Cabasse, og en del av det skyldes vel Cabassen antakeligvis er noe for stor for rommet slik at bassen intereferer med de øvre frekvensene. Jeg har blitt kvitt noe av aggresiviteten til Cabassen, men fremdeles er det litt igjen.

Jeg funderer litt på om jeg burde investere i Fraim nå, da enkelte påstår at den gjør at toppen blir mykere og at mellomtonen blir varmere i forhold til andre rack (jmfr. anmeldelse i Hifi+). Hva vil skje hvis jeg fjerner alle soundstagene under Mana-racket? Har du noen erfaringer med det?

Tror at det kan bli vanskelig å finne en like god høyttaler som WB ARC med en mykere topp. Det måtte i så fall være Totem Mani 2, Neat Ultimatum eller Art Emotion. Andre forslag? Fruen liker i alle fall WB stativ høyttalerene meget godt :).

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Kibsgard,

Har hatt WB Arc i tankene lenge.....

Hvordan opplever du bassgjengivelsen og hvor stort er lytterommet ditt? Opplever du de som tungdrevne?

Var i kontakt med Eric/Pilar Audio før jul. Prøvde å få tak i et demopar, men de ville han visst ikke selge, så den eneste muligheten min var visst å bestille direkte fra fabrikken (fikk jeg beskjed om). :(

mvh

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Naim Nait5 til 6900,- hos HifiArt i Sverige, er ikke det en god pris da?

Kan noen legge ut nettsiden til Totem`s nettsider?

mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jeg opplever dem slett ikke som tungdrevne, og de er meget hurtige. Bassen er rask, presis og til tider overraskende dyp (f. eks. Massive Attack "Mezzanine"). De spiller også mer enn høyt nok. I Hi-Fi+ fikk disse høyttalerene i sin tid meget god kritikk, og anmelderen konkluderte med at disse låt meget godt selv med ikke så altfor store rørforsterkere! Så de skulle fungere utmerket med CDX2-202-200 vil jeg tro (avhengig av romstørrelse så klart). De er kjent for å låte stort/gå dypt til en stativhøyttaler å være, i likhet med Totem Mani og Neat Ultimatum (sistnevnte skal jo være veldig basstung og til tider problematisk i et lite rom). WB ARC har vel ingen stygge dipper på impedans-kurven (i de vanskelige frekvensområdene), og er derfor ikke så krevende som det f.eks. B&W går for å være; selv om effektiviteten er noenlunde lik (rundt 88 dB).

Eric er jo veldig grei med å låne ut demoparet (bringer og henter), men det spørs vel hvor du bor (jeg bor jo i Oslo, han i Horten men jobber i Asker). Hvis du skulle like dem er det jo bare å bestille et helt nytt par, men det må jo spilles inn da (noe som ikke alltid er så greit når en har naboer, da dette også etter hvert krever litt høye volumer for å få bassen til å løsne).
    Ingen tvil om at dette er meget gode høyttalere og de har flotte allround-egenskaper i forhold til ulike typer musikk (høy boogie-faktor  :)). Tydelig at de er populære blant Naim-brukerne på forumet, men en del (ikke alle) tenderer til å bruke Chord høyttalerkabler fremfor Naims med disse.

S

so

Gjest
    ;)

Totem er absolutt interessant, vurderer Hawk el. Forest selv.  Men har intrykk av at "bokhyllehøyttalerene" til Totem er litt tungdrevne.
    Leser i siste TAS, hvor Hawk omtales med lav effektivitet (86db), og anbefales sammen med en kraftig forsterker. Får ellers god omtale, sammenheng, mellomtone og bass. Musikalsk.

Fikk tidligere et tilbud på en demo. Hawk fra hifiart.se

Har ellers god erfaring med brokobling og biamping...aktiv deling har jeg ikke prøvd.
    Er liksom ikke noe poeng å satse på h.t med denne muligheten (Ninka), uten å benytte det synes nå jeg.

S

so

Gjest
    Naim Nait5 til 6900,- hos HifiArt i Sverige, er ikke det en god pris da?

mvh
    Stod en for salg på børsen for noen dager siden. Høyeste bud var 5K, men hva den gikk for.....vet ikke.

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0

Snart skal Naiten prøve å sparke liv i disse. Skal komme med tilbakemelding ang. lyden..

K

Kaarelars

Gjest
    Svein,

Jeg driver og tester Wilson Benesch ARC hjemme nå og må si at dette er en meget interessant og engasjerende sak. Den oppleves som en god del raskere enn Cabasse, og en del av det skyldes vel Cabassen antakeligvis er noe for stor for rommet slik at bassen intereferer med de øvre frekvensene. Jeg har blitt kvitt noe av aggresiviteten til Cabassen, men fremdeles er det litt igjen.

Jeg funderer litt på om jeg burde investere i Fraim nå, da enkelte påstår at den gjør at toppen blir mykere og at mellomtonen blir varmere i forhold til andre rack (jmfr. anmeldelse i Hifi+). Hva vil skje hvis jeg fjerner alle soundstagene under Mana-racket? Har du noen erfaringer med det?

Tror at det kan bli vanskelig å finne en like god høyttaler som WB ARC med en mykere topp. Det måtte i så fall være Totem Mani 2, Neat Ultimatum eller Art Emotion. Andre forslag? Fruen liker i alle fall WB stativ høyttalerene meget godt  :).
    Mana-racken kan nok være årsak til noe av agressiviteten du opplever, og noe kan finnes ellers i oppsettet. Var på Phase7 og fjernet jeg soundstagene ble det mer pågående. Soundstagene dempet mye agressivitet her.
    Aner ikke hvordan Fraim påvirker lyden.

Hvis du går for stativhøyttalere vil jeg foreslå n-Sat ;)
    Distribusjonen av Naimprodukter skal jo bli mye bedre framover og da er det vel lov å vente seg bedre tilgang og lettere å prøve sakene hjemme.

Mvh

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33

Snart skal Naiten prøve å sparke liv i disse.  Skal komme med tilbakemelding ang. lyden..
    Blir spennende! Kan det være de gamle mine du allerede fikk lurt ut? Haugesund?

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Blir spennende! Kan det være de gamle mine du allerede fikk lurt ut? Haugesund?
    ;)

Hvilken eletronikk brukte du sammen med dem?

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Mana-racken kan nok være årsak til noe av agressiviteten du opplever
    Kibsgard,

Kanskje få lånt et Quadraspire Rack? Mulig det tar bort litt PRaT, men verdt å prøve?

Har skjønt at Fraim-racket er særdeles godt, men prisen da.....!

mvh

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    ;)

Hvilken eletronikk brukte du sammen med dem?
    Jeg hadde dem mest på et rimelig Tandberganlegg, 4035 og 4062. Men satte jeg på Plinius 9100 spillte de virkelig kjempegodt(forresten en meget god integrert forsterker).

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Pliniusen min spillte større, fyldigere og varmere enn Tandbergen synes det passet Ruarkene bedre. Har også hatt Nait 5i som jeg syntes lå et sted midt i mellom disse to. Det kan godt være at det vil bli ok.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn