Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Strømrenseren er returnert til PM Audio, men jeg trenger en eller annen skikkelig padde!

Har sendt mail til Grahams HiFi, men får ikke svar. Mener det var noen her som hadde lagd en sånn selv (so?).

Jeg har mange tommeltotter, men kanskje noen har en enkel oppskrift? Har noen meter med Supra-kabel liggende.

mvh

S

so

Gjest
    ;)

Har sendt mail til Grahams HiFi, men får ikke svar. Mener det var noen her som hadde lagd en sånn selv (so?).

Jeg har mange tommeltotter, men kanskje noen har en enkel oppskrift?  Har noen meter med Supra-kabel liggende.

mvh
    Her er linken Svein la ut. Hørte aldri noe mer fra Graham og der ligger saken...

http://www.tnt-audio.com/clinica/hydra_e.html

Har ikke laget denne enda, men du kobler sammen kablene fra alle komponentene.
    1.
    Plugg i alle app. kontaktene.
    2.
    Klipp kablene på samme sted, et sted ved gulvet hvor du vil ha skjøten.
    3.
    Koble deretter 1 stk. power videre.

Vips, og du har en padde ala Hydra. Få en elektriker du kjenner til å presse lederne sammen med skjøtehylser eller lignende. Må bruke godkjent presstang, for rett moment. Krymp på passende krympestrømpe. Tror ikke lodding er noen god løsning for 230V.

Nå...hva sier du Svein? ;)

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    :D

En slik?      

Bør nok la en elektriker ta seg av det, ja!  :) Er det noe lydmessig gevinst å hente?  Har lest at det ikke er bra å blande kabler fra digitale og analoge kilder, men det rydder jo betraktelig opp bak rack'et..... ;)

Og hva sier Svein?

mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Kanskje få lånt et Quadraspire Rack? Mulig det tar bort litt PRaT, men verdt å prøve?

Har skjønt at Fraim-racket er særdeles godt, men prisen da.....!
    Det er jo flere som liker Mana-racket på forumet, og det var jo gjerne det Naim-folket sverget til før Naim introduserte Fraim (som jo på en måte bygger på prinsippene til Mana, men er enda mer tilpasset Naims lyd).

Fraim racket (5 hyller) er jo forsåvidt ikke dyrere enn to Hicap og har vel en minst like god effekt + at det gjelder alle komponentene. Prisnivået ligger vel rundt Mana (phase 4). Det ser jo også lekkert ut, og er "greit" å selge til fruen da hun synes det ser bedre ut enn Mana (samt at det er en god del lavere). Jeg må si at jeg vurderer både WB ARC og Fraim kraftig.

En gjenganger på Naim-forumet, Frank Abela, har ment at WB ARC var referanse-høyttaleren i sin prisklasse (i hvert inntil Focal introduserte 1007 Be i fjor høst, som han tydeligvis mener er utrolig god). Jeg er dog litt usikker på om Focal har den samme boogie-faktoren som disse WB-høyttalerene, og jeg er ikke kjempeglad i å drasse hjem mange ulike høyttalere (fruen misliker det i alle fall ;D)

K

Kaarelars

Gjest
    Bør nok la en elektriker ta seg av det, ja!  :) Er det noe lydmessig gevinst å hente?  Har lest at det ikke er bra å blande kabler fra digitale og analoge kilder, men det rydder jo betraktelig opp bak rack'et..... ;)

mvh
    Det er denne hydratypen jeg bruker nå, men ikke med Naim's nettkabler. Hos meg ble det en god forbedring. Hydra'n blir brukt på en dedikert jordet 16A kurs.
    Har ikke fått tak i Naim's nettkabler enda, men har sendt mail til bl.a Ljudtema med prisforespørsel.

Mvh

S

so

Gjest
    Har dedikert 16A kurs til hifi`en. Når jeg kobler inn jordingen, får jeg during ut i høyttalerne. Nivået på duringen varierer med volumet. Kobler fra jordingen forsvinner duringen.

Duringen forsvinner også når jeg slår av cdp.
    Har lest at Naim med fordel kan jordes. har blitt forklart at dette er en jordsløyfe...hvorfor...hvordan?

S

so

Gjest
    Det er jo flere som liker Mana-racket på forumet, og det var jo gjerne det Naim-folket sverget til før Naim introduserte Fraim (som jo på en måte bygger på prinsippene til Mana, men er enda mer tilpasset Naims lyd).
    Har Manaracket glass eller metallhyller? I såfall har jeg erfaring med at dette kan gi en uønsket "fres"/ klang i toppen?

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Det er denne hydratypen jeg bruker nå, men ikke med Naim's nettkabler. Hos meg ble det en god forbedring. Hydra'n blir brukt på en dedikert jordet 16A kurs.
    Har ikke fått tak i Naim's nettkabler enda, men har sendt mail til bl.a Ljudtema med prisforespørsel.

Mvh
    Kanskje det er noe å hente på en gruppebestilling? Jeg er med på en bestilling hvis prisen er riktig, og det er det sikkert flere som er? Min erfaring er at Naim responderer veldig på bytte av powerkabel, men (hittil i alle fall) ikke udelt positivt. Tror derfor ikke jeg gidder sette i gang med hydra prosjektet uten samme powerkabler som naim leverer. Ljudtema burde jo være ivrig etter å vise seg og kanskje fleske til med et åpningstilbud?

Mitt system er foreløbig koblet til en lusen 10A kurs som i tillegg sørger for alt lys og alle kontakter. Når jeg skrur på 200 hender det at sikringen går ??? Forhåpentligvis blir den neste oppgradering ny leilighet, og da skal elektriker bestilles 8)

S

so

Gjest
    Vurderer kjøp av ikke naim sub. Den jeg tenker på trives best tilkoblet forsterkerens høyttalerutgang. (kanskje alle suber gjør det?)

Hvordan er dette med Naim? Noen spesiell tilkoblingsmåte, og i tilfelle en benytter Naim tilkoblingsplugger på NAC A5, må disse taes av?

Kikket raskt i manualer på nett, uten å finne noe.

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Vurderer kjøp av ikke naim sub. Den jeg tenker på trives best tilkoblet forsterkerens høyttalerutgang. (kanskje alle suber gjør det?)

Hvordan er dette med Naim? Noen spesiell tilkoblingsmåte, og i tilfelle en benytter Naim tilkoblingsplugger på NAC A5, må disse taes av?

Tror HH kan si noe om dette, men det står også noe her

http://forums.naim-audio.com/groupee/forums/a/tpc/f/3452929996/m/4752905007

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96

Som Glory sier har jeg tidligere hatt en REL Stampede tilkoblet mitt daværende 112/150 oppsett. Disse ble brukt sammen med Monitor Audio GR10 (som jeg forresten kjøpte av Glory) og fungerte til tider ganske bra. Jeg slet litt med integreringen mellom sub og høyttalere, samt at en innstilling som fungerte på en plate ikke fungerte på neste (ble dermed sittende og justere nivå i tide og utide). Etter mye eksperimentering ga jeg opp og solgte den. Dette kan selvsagt være rom- og systemavhengig så det kan godt hende det fungerer bra for deg. Antar at nivåforskjellen vil være et mindre problem jo lavere delefrekvensen settes... VidarP har også (REL) sub og kan sikkert gi deg noen råd i den forbindelse.

Etter å ha sjekket n-forumet fant jeg at mange anbefalte å koble seg til høyttalerterminalene og hente signalet derfra framfor forsterkerutgangen. Dette bunnet etter sigende i at naca5 er å anse som en forlengelse av forsterkerkonstruksjonen i naim forsterkere, og at signalet dermed burde hentes ut derfra for best mulig resultat. Dette gjør også at du unngår hele problemstillingen mht naim pluggene.

Håper dette var til hjelp.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Endelig svar fra Grahams HiFi!

De kan faktisk levere ferdig Hydra. Fikk beskjed om å ringe 00 44 207 226 5500. Mailen var underskrevet Conor. Får se...mulig dette blir den rimeligste løsningen (siden Lyric skulle ha 250kr. for èn kabel).

Gruppebestilling? Men hva med NAPSC'en (der sitter jo nettkabelen fast).....

mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    ;)

De kan faktisk levere ferdig Hydra. Fikk beskjed om å ringe 00 44 207 226 5500. Mailen var underskrevet Conor. Får se...mulig dette blir den rimeligste løsningen (siden Lyric skulle ha 250kr. for èn kabel).

mvh

Jeg er med! eehh...fikk du noen prisantydning?

Hvilken NAPSC har du? Min kom med løs powerkabel.

Pr. dags dato trenger jeg 4 stk kabler til komponenter. Tror dere det er et potensielt problem å bestille med 5 (i tilfelle hi-cap) å la en ligge ubrukt? Burde jo ikke være det, men det er tydeligvis mye mellom himmel og jord :p

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

HH - jeg har litt dårlig med tid akkurat nå, men skal prøve å få ringt før helga. De kunne levere til Norge, og dersom andre føler behov for det kan jo de ringe også...
    ...Tok feil med NAPSC'en, det er SNAIC'en som er "integrert"......sorry. :D

mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Har Manaracket glass eller metallhyller? I såfall har jeg erfaring med at dette kan gi en uønsket "fres"/ klang i toppen?
    Manaracket er laget av stål og det er løse glassplater som hviler på 4 spikes på hvert nivå (akkurat som Fraim). Disse glassplatene tunes slik at de gir en ren, klar tone når man gir glassplaten et lite slag med fingeren. Fraim-racket har jo også en del tre i seg, men det bygges ikke opp med soundstages under racket som hos Mana. Soundstagene i Mana-racket har jo også tre-plater, og det er jo slik at dess flere soundstage under racket dess bedre blir det, og antakeligvis blir det mindre påvirket av selve metalldelen av racket. Dette er jo et meget godt rack, og spesielt kan det gjøre underverker med et system som er i overkant laidback. Kan sikkert få litt mer liv i ProAc-høyttalere f.eks..

Det kan sees her:

www.mana.co.uk

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Alle REL's ST-sub'er (for å ta et eksempel) kommer med en kjempelang kabel  for tilkopling til high-level inngang på sub'en.
    Denne kabelen har ett Neutrik-stikk i sub-enden (bærer begge kanaler i ett stikk) og er uterminert i andre enden. Det er tre tynne unnseelige ledninger samlet i en sort strømpe; en til plusspolen på venstre kanal, en til plusspolen på høyre kanal og en jord til f.eks preamp. Disse kablene kan kobles enten til høyttalerutganger på forsterker (litt tricky med Naim, men fullt mulig sikkert) eller til høyttalerterminalen på baksiden av høyttaleren. I mine forsøk har det lydmessig ikke spilt noen rolle, men det ser jo penere ut å gjemme kabelen bak racket da, selv om den er liten og nett...

Mvh Vidar P

C

cpc

Gjest
    Vidar P; -har du vært borti Quad sine høyttalere?
    Tenker da spesiellt på L-serien, L12 og L22. Ser det er en del brukere på Naim-forum som har høyttalerene, men det er også en del andre som mener disse overhodet ikke passer med Naim pga av en varm, smigrende klang.

Noen erfaringer med dette?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P; -har du vært borti Quad sine høyttalere?
    Tenker da spesiellt på L-serien, L12 og L22. Ser det er en del brukere på Naim-forum som har høyttalerene, men det er også en del andre som mener disse overhodet ikke passer med Naim pga av en varm, smigrende klang.

Noen erfaringer med dette?
    Har hørt 11/12L men ikke 22L. Husker særlig 11L med MicroSeiki platespiller/Micromega 2-delt cd-spiller (den tøffe toppladeren med akryllokk) drevet av Sonic Frontiers/VAC rør pre/power... fantastisk system! Janos Starkers Bach-sonater gav en helt ny mening til musikken. For en skjønnhet!

Disse Quad'ene har en helt nyyyydelig tone; glødende, søt, intens og virkelig besnærende. I tillegg en imponerende romoppløsning og et bergtakende perspektiv.

Jeg har ikke hørt de med Naim, men dette er IKKE høyttalere jeg under noen omstendighet kan se for meg vil fungere veldig godt med Naim elektronikk..
    Den søte tonen til side, så mangler de makrodynamikk og rytmisk understrekning, også med annen elektronikk enn den nevnte.. dermed vil du (etter min fattige forstand) tape hovedpoengene med Naim's lydsignatur.
    Jeg vil forsøke å kvantifisere det slik at avstanden fra Epos til ProAc (fra rytmisk og distinkt Epos til en søtere tone med mer fokus på klang og detaljer) er omlag tilsvarende som avstanden fra ProAc til Quad (enda søtere med større vekt på klang enn rytme).
    Siden jeg synes at ProAc bare er en så-som-så match med Naim, og som sådan ikke evner å presentere det ypperste av spisskvalitetene til Naim, gjelder det da altså formodentlig i enda større grad ift Quad.

Jeg kunne gjerne hatt Quad høyttalere, men da ville jeg nok (til tross for mitt gode forhold til Naim) heller ha valgt elektronikk som dro i samme retning som Quad-lyden...

Men det er kun min mening, andre kan mene noe annet. Dessuten må jeg minne om at jeg KAN ta feil i mine gjetninger; har altså ikke hørt de med Naim elektronikk..

Mvh Vidar P

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96

Snart skal Naiten prøve å sparke liv i disse. Skal komme med tilbakemelding ang. lyden..
    Hei Glory,

Har du fått Ruark i hus? Vi er selvsagt veldig spent på resultatet. Fortell, fortell!

Mvh

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Hei Glory,

Har du fått Ruark i hus? Vi er selvsagt veldig spent på resultatet. Fortell, fortell!

Mvh

Skal skrive noen ord om hvordan de låter opp i mot Ariva, men først må jeg ut å poste en pakke ;)

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Skal skrive noen ord om hvordan de låter opp i mot Ariva, men først må jeg ut å poste en pakke ;)
    Hmm...hvilke høyttalere måtte gå. Venter i spenning :D

S

so

Gjest
    Har dedikert 16A kurs til hifi`en. Når jeg kobler inn jordingen, får jeg during ut i høyttalerne. Nivået på duringen varierer med volumet. Kobler fra jordingen forsvinner duringen.

Duringen forsvinner også når jeg slår av cdp.
    Har lest at Naim med fordel kan jordes. har blitt forklart at dette er en jordsløyfe...hvorfor...hvordan?
    Fremdeles ingen som har erfaring med dette?

Forøvrig er "kneppingen" ut i høyttalerne borte etter at det ble koblet rett.

K

Kaarelars

Gjest
    Fremdeles ingen som  har erfaring med dette?

Forøvrig er "kneppingen" ut i høyttalerne borte etter at det ble koblet rett.
    Har du sjekket at alle komponentene er jordet?

Mhv

S

so

Gjest
    Har du sjekket at alle komponentene er jordet?

Mhv
    Da mener du sikkert jordet gjennom powerkabelen. Nei, det har jeg ikke. Det er kanskje her uttrykket stjernejord kommer inn?
    Hadde samme problem med forrige oppsett. Skal sjekke.

Takk!

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Svein,

Jeg driver og tester Wilson Benesch ARC hjemme nå og må si at dette er en meget interessant og engasjerende sak. Den oppleves som en god del raskere enn Cabasse, og en del av det skyldes vel Cabassen antakeligvis er noe for stor for rommet slik at bassen intereferer med de øvre frekvensene. Jeg har blitt kvitt noe av aggresiviteten til Cabassen, men fremdeles er det litt igjen.

Jeg funderer litt på om jeg burde investere i Fraim nå, da enkelte påstår at den gjør at toppen blir mykere og at mellomtonen blir varmere i forhold til andre rack (jmfr. anmeldelse i Hifi+). Hva vil skje hvis jeg fjerner alle soundstagene under Mana-racket? Har du noen erfaringer med det?

Tror at det kan bli vanskelig å finne en like god høyttaler som WB ARC med en mykere topp. Det måtte i så fall være Totem Mani 2, Neat Ultimatum eller Art Emotion. Andre forslag? Fruen liker i alle fall WB stativ høyttalerene meget godt  :).
    ;)

kibsgard - har du bestemt deg for Arc'ene?

Lytterommet mitt er på nesten 30kvm (normalt dempet), så WB Arc blir muligens for små.

mvh

glory

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    0
    Hmm...hvilke høyttalere måtte gå. Venter i spenning :D
    Ja, hva ble det til.....?
    Først må jeg bare si at jeg ikke er noe god på å beskrive hvordan ting låter, men at jeg har tilegnet meg en bestemt mening om hvordan jeg liker musikken. Hva som er bra eller dårlig, riktig eller galt er ikke opp til meg å bedømme, men jeg kan si noe om hva jeg liker..

Utgangspunktet for å prøve noe annet en Ariva, var at jeg opplever noe booom bass, ved spesielle frekvenser i mitt rom. Ville derfor prøve en stativ høyttaler, med tanke på at det ville løse "problemet". Fikk et flott tilbud fra en av forumets medlemmer om å låne en Ruark sabre III.

Førsteinntrykket var ganske lovende. Naiten hadde ingen problemer med å drive disse opp til ganske høyt volum. De leverte bass i massevis, spesielt i forhold til størrelsen, selv om dypbassen var fraværende. Faktisk mer bass en ariva på samme volum?! Men bass tonene booomet mot meg mer en noen gang....

Da jeg bruker anlegget i stua, er det også viktig for meg at de låter ok selv om man ikke sitter i sweetspot. Følte at Ruarkene klarte dette greit, men det var noe som plaget meg... Selv om lyd bildet var stort og luftig, følte jeg en viss plagsom diskant. Nå skal det sies at jeg er blitt totalt allergisk mot slitsomme høye frekvenser(mere en normalt)..Men lytte trettheten kom ganske fort.

Litt deprimert pakket jeg ned igjen Ruarkene. Koblet opp igjen Ariva.....Det ble en merkelig opplevelse. Der kom musikken, rytmen og ikke minst bassen. Alt stemte liksom. Fikk nesten en oppvåkning der og da :) Nå skal det sies at de ble med vilje plassert ennå lengre fra side vegg. Nå står de godt over 65cm fra hjørnene, det begrenser så klart noe av lyd bildet, da avstanden mellom høyttalerne blir mindre. Men bass problemene ble også mindre, selv om de ikke er helt borte på enkelte innspillinger. Men det som nesten er viktigere for meg, ingen form for lytte tretthet!!

Dette er et kompromiss som jeg tror jeg kan leve med en stund. Jeg tror faktisk at jeg kan gå så langt at jeg kan anbefale dere å forsøke en Ariva(som er godt innspilt) til naim elektronikken deres. Eneste problemet(for meg) er at jeg har en følelse av at de låter bedre ved å oppgradere elektronikken ..

Mvh (hope and)
    Glory

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1

Lytterommet mitt er på nesten 30kvm (normalt dempet), så WB Arc blir muligens for små.
    Det er en stor sjanse for at jeg går for WB Arc's i mitt rom, hvor de absolutt er store nok (synes de gjengir Metallica bedre enn Cabasse f.eks.). Men jeg skulle gjerne ha prøvd Focal 1007 Be før jeg bestemmer meg, men de har dem ikke inn akkurat nå på Hi-Fi huset. Det er visst en ny forsendelse på vei, men da må jeg jo teste et uinnspilt par.

Jeg har også fundert litt på B&W 805 Signature og Dynaudio Confidence (den minste). Men disse skal jo være noe tungdrevne; samt at jeg tror WB Arc's er noe mer rocka. N-sat hadde også vært morsomt å prøve, men da de ikke kan stå mot bakvegg hos meg kan det bli vanskelig (samt at det er et butikkskifte på gang i Oslo).

Jeg har forøvrig bestilt et 5-hyllers Fraim så det skal bli interessant. Da bør det være slutt på investeringen på en stund  :). Men jeg leser jo for tiden om hvor stor effekt det skal ha med god avstand mellom CD-spiller og preamp + avstand mellom preamp og power-supplies. Så nå bygger folk på Naim-forumet på Fraim-rackene sine for tiden. Dette skal visst gi dramatiske forbedringer...

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    ;)

mvh
    Har du fått snakket med Graham? Så vidt jeg har funnet ut (fra n-forumet) ligger Hydra rundt 70-80£ fra dem, noe som gjør den ganske dyr ift. prisen som Svein hadde funnet på 4£ pr. nettkabel. Med andre ord kan en potensielt spare ganske mye på å sette dette sammen selv.

Har du funnet ut noe mer om kablene Svein?

Mvh

Medeski

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Antall liker
    96
    Ja, hva ble det til.....?
    Først må jeg bare si at jeg ikke er noe god på å beskrive hvordan ting låter, men at jeg har tilegnet meg en bestemt mening om hvordan jeg liker musikken. Hva som er bra eller dårlig, riktig eller galt er ikke opp til meg å bedømme, men jeg kan si noe om hva jeg liker..

Utgangspunktet for å prøve noe annet en Ariva, var at jeg opplever noe booom bass, ved spesielle frekvenser i mitt rom. Ville derfor prøve en stativ høyttaler, med tanke på at det ville løse "problemet". Fikk et flott tilbud fra en av forumets medlemmer om å låne en Ruark sabre III.

Førsteinntrykket var ganske lovende. Naiten hadde ingen problemer med å drive disse opp til ganske høyt volum. De leverte bass i massevis, spesielt i forhold til størrelsen, selv om dypbassen var fraværende. Faktisk mer bass en ariva på samme volum?! Men bass tonene booomet mot meg mer en noen gang....

Da jeg bruker anlegget i stua, er det også viktig for meg at de låter ok selv om man ikke sitter i sweetspot. Følte at Ruarkene klarte dette greit, men det var noe som plaget meg... Selv om lyd bildet var stort og luftig, følte jeg en viss plagsom diskant. Nå skal det sies at jeg er blitt totalt allergisk mot slitsomme høye frekvenser(mere en normalt)..Men lytte trettheten kom ganske fort.

Litt deprimert pakket jeg ned igjen Ruarkene. Koblet opp igjen Ariva.....Det ble en merkelig opplevelse. Der kom musikken, rytmen og ikke minst bassen. Alt stemte liksom. Fikk nesten en oppvåkning der og da :) Nå skal det sies at de ble med vilje plassert ennå lengre fra side vegg. Nå står de godt over 65cm fra hjørnene, det begrenser så klart noe av lyd bildet, da avstanden mellom høyttalerne blir mindre. Men bass problemene ble også mindre, selv om de ikke er helt borte på enkelte innspillinger. Men det som nesten er viktigere for meg, ingen form for lytte tretthet!!

Dette er et kompromiss som jeg tror jeg kan leve med en stund. Jeg tror faktisk at jeg kan gå så langt at jeg kan anbefale dere å forsøke en Ariva(som er godt innspilt) til naim elektronikken deres. Eneste problemet(for meg) er at jeg har en følelse av at de låter bedre ved å oppgradere elektronikken ..

Mvh (hope and)
    Glory

Interressant lesning Glory. Har i mellomtiden lest en anmeldelse av denne høyttaleren i HFC hvor anmelder hadde noen av de samme innvendinger mot denne høyttaleren som du nevner. Spesielt dette med noe høyt nivå i diskanten. Jeg tror likevel at dette i stor grad vil kunne kureres med bedre elektronikk. En CD5 eller CD5X med flatcap eller hi-cap burde kunne temme diskanten en god del og samtidig rydde opp i bassen din. Det er veldig stor forskjell på min CD5 med og uten ekstern PS. Dette vil nok i stor grad kunne merkes med Arrivaene dine også. Så hvis du vurderer et byks oppover den laaange oppgraderingsstigen er nok bedre kilde en god plass å begynne.

Men det er jo godt å høre at du likevel får et bra resultat ved å eksperimentere med høyttalerplasseringen. Jeg har også måttet justere plasseringen av mine R5 etter å ha byttet ut 112/150 med 202/200. Har nå flyttet dem lengre fra bakvegg noe som har resutert i bedre soundstage og strammere (bedre) bass. Har også byttet om på dem slik at bassene vender utover istedet for innover (sidemontert bass), noe som også gir en fastere (men litt mindre) bass i mitt rom.

Mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Har du fått snakket med Graham? Så vidt jeg har funnet ut (fra n-forumet) ligger Hydra rundt 70-80£ fra dem, noe som gjør den ganske dyr ift. prisen som Svein hadde funnet på 4£ pr. nettkabel. Med andre ord kan en potensielt spare ganske mye på å sette dette sammen selv.
    Prøvde å ringe Graham, men Conor var visst ikke å treffe før torsdag, var visst bare han som kunne svare angående Hydra. Forsøker igjen i morgen.... :)

Skal spørre om nettkabelen fra NAPSC'en skal være med. Har lest at den muligens har godt av å holdes utenom Hydraen. Har sett at Hydra koster rundt 60£, så får man tak i billige nettkabler en eller annen plass er det penger å spare.... :)

mvh

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    ;)

Ser at du har Rega høyttalere, HH. Hvordan liker du dem? Har de rytme og snert, slik som Naim elektronikken er så god til å formidle? Når det blir utskifting av mine Proac, er Rega (R7 - R9) høyt oppe på ønskelisten, sammen med Wilson Benesch og Totem... ;)

mvh

S

so

Gjest
    Ljudtema sier Lyd&Bilde hjørnet vil starte forsiktig med cd5i, Nait5i, 112x og 150x i neste uke.
    Det vil nok ta lang tid før de er oppe på et interessant nivå?
    Flere butikker vil komme på sikt. Fikk pris på en HiCap og den var samme som Lyric.

S

so

Gjest
    Skal spørre om nettkabelen fra NAPSC'en skal være med. Har lest at den muligens har godt av å holdes utenom Hydraen.  
    Graham svarer i en tråd på N-Forum at NAPsc bør holdes utenom Hydra, helst en annen kurs. Avgir mye støy.
    Han forklarer videre at Hydra løsningen bør benyttes kun for Naimprodukter.

S

so

Gjest

mvh
    Etter å ha lest litt på N-Forumet.
    Bør en skille mellom klangen i CDS3/xps, kontra CD5X/FC2X, CDX2 og kanskje enda mer mellom NAP250 og 200? Tenker da på at 250 skal være annerledes enn 200 hva klang angår.
    Tenker ift valg av høyttalere. :)

K

Kaarelars

Gjest

Har du funnet ut noe mer om kablene Svein?

Mvh
    Nei, har ikke fått noe svar fra Ljudtema enda, ikke fra produsenten heller.

Mvh

K

Kaarelars

Gjest
    Graham svarer i en tråd på N-Forum at NAPsc bør holdes utenom Hydra, helst en annen kurs. Avgir mye støy.
    Han forklarer videre at Hydra løsningen bør benyttes kun for Naimprodukter.
    Det er ikke Grahams Hifi som gir dette svaret.
    Naim foretrekker en enkelt kurs til alle komponentene så jeg lurer på hvorfor NAPSC'n skal ha egen.

Mvh

S

so

Gjest
    Det er ikke Grahams Hifi som gir dette svaret.  
    Naim foretrekker en enkelt kurs til alle komponentene  så jeg lurer på hvorfor NAPSC'n skal ha egen.

Mvh
    Stemmer sikkert det Svein, men Graham skriver det likefullt. ;)

Jeg undres også over om ikke den single kabelen ut fra Hydraen burde hatt et større tversnitt?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn