Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Bach_Man skrev:
    Koster ikke CD5x pluss hicap nesten like mye som en cdx2 da?
    CDX2 blir likevel drøyt seks tusen kroner dyrere. Men i mine ører sparer du utgiften til HiCap om du har en CD5X.
    Jeg er imidlertid spent på hva en Flatcap kan gjøre med denne glimrende lille cd-spilleren (som banker CD2X på flat mark)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    nilsen64 skrev:
    hva menes med å massere en kabel?

noe har gått meg hus forbi
    På naim-forum finner du en del om denne massasjen.
    Peter fra Cymbiosis nevnte noe om dette da han var innom i sommer, men jeg sovna et mikrosekund og fikk det ikke helt med meg. Han påsto ihvertfall at det hadde noe for seg........så hvis du føler deg litt alene en kveld er det bare å finne fram en kabel og sette i gang å massere den.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    188
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Kjøp deg høyttalere :)

Ikke for det; jeg har sagt det før og gjentar gjerne; CD5 på 202/200 er ingen god løsning imo, med eller uten HC.
    Men når dere er så sta at dere ikke vil høre, så får dere bare kose dere med konsekvensene :)

Mvh Vidar P
    Hvilken Dynaudio ht har du hørt sammen med naim produkter ?

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    toriamos skrev:
    Har da hørt CD2X men den er jo litt vanskeligere... litt hissig i toppen, spes. på kvinnelig vokal, ikke?
    jeg har hørt cdx2 med exps og 282 og 250 på stoore NEAT høgtalere og det var slettes ikke spiss eller hissig på toppen,
    så det har kan hende noe me systemmatsjing?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg hørte engang et relativt kostbart Naim-oppsett med Totem-høyttalere. DET var saker! Der og da vurderte jeg overgang til Naim-leiren...en stund. ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kos deg med lyspærene dine du.

Nå skal jeg spise Kulinaris.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Herre jemini, dette spiller så jeg blir rent sliten. Utøver litt next door listening, og jeg må nå innrømme at Cd 3.5 spiller mye bedre enn tidligere uttalt, og det uten HiCap! Ja, den er noe flat og tørr, men forsterkeren demper dette noe og tilfører litt sagt og suse. Jeez!

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Bare så dette er notert: Jeg synes slett ikke at CD5X er bedre enn CD2X - då får da være måte på. Det var en spøk, noe jeg trodde var åpenbart. Dog - i mine ører, ER CD2x en mer krevende partner enn CD5X - OG (i mine ører) ble den (av og til) noe hissig i toppen. Men jeg hadde gladelig sparka CD5X ut fra verandaen om CD2X hadde kommet på besøk.
    Noen vil ha det til at Dynaudio Focus 140 IKKE har samme lydkarakteristikk som tidligere Dynaudiomodeller. Dette aner jeg ingenting om, siden jeg ikke har hørt andre Dynaudioer. Hos meg spiller de ganske så levende, rytmiske og jeg opplever å sitte på første rad i konsertsalen - noe jeg innbiller meg at Naim vil vi skal.
    Jeg har hørt Spendor og Naim og syntes dette var en god match - i mine ører. Det var helt til jeg hørte noen Monitor Audio... Litt annen prisklasse, men i mitt hode er nå Spendor parkert. Parkert!
    Forøvrig var det mye godord å høre om Naim/Spendor en tid - morsomt at de Spendoreierene jeg kjenner til, begge har funnet seg modeller fra andre merker. Det tok ikke så lang tid heller. Poenget? - Jo, det kommer da alltid noe som er bedre - kanskje også fra Dynaudio..?

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Har aldri lyttet til CD5. KAN det være at det er noe forskjell på CD5 og CD5X? En annen forklaring kan selvfølgelig være at jeg er på bærtur som mener at CD5X høres helt fin-fin ut med 202/200 - men hvor sannsynlig ER egentlig det?
    Men uansett - hos meg er ikke IKKE CDP hovedkilde og er derfor utsatt for et noe mindre økonomisk fokus enn vinyl.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    CD5x er bedre enn CD5. Selv klarer jeg knapt å høre forskjell på CD5 og CD5i. Men den er bare et lite steg på en lang vei opp til CDX2 imo. Men la oss avslutte den debatten; det fører ingen sted hen; vi har visstnok forskjellige opplevelser og erfaringer med Naim-utstyr, og har ikke havnet på de samme konklusjonene. Vel og greit det.

Mvh Vidar P
    Ja vi legger den død! Du skal se at jeg kommer krypende om en tid og proklamerer hvor mye bedre CD2X er enn CD5X, og hvor mye bedre 2X passer til 202/200.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mitt tidligere top-rack skal nå skifte eier. For de som har anledning til å ha et høyt rack hjemme (litt under en meter), så er dette enorme saker. Spesielt når vi snakker om de Naim-boksene som er veldig kilne på underlag, feks Cds2, og ikke minst platespillere. Her bør noen kjenne sin besøkelsestid.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Ja vi legger den død! Du skal se at jeg kommer krypende om en tid og proklamerer hvor mye bedre CD2X er enn CD5X, og hvor mye bedre 2X passer til 202/200.
    Toriamos, husk endelig å søke etter CDX2 når du skal prøve å finne en arvtaker til din CD5X på bruktbørser verden over.
    Den HETER nemlig ikke CD2X ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Modellbetegnelsene til Naim krever jo et lite studium for de som ikke har fulgt merket i mange år, hva er f.eks. logikken i to-steg-frem-og-et-tilbake-progresjonen 202, 282, 252 eller rangstigen cd5i, cd5x, cdx2, cds3, cd555. Det nærmer seg Sony-navn.

Akkurat i navngivningen er produsenter som Linn eller Sonus faber litt mer brukervennlige.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    102->202
    82->282
    52->252
    135->145
    180->200
    250->250
    CDS2->CDS3
    CDX->CDX2
    XPS->XPS2

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    starter søket efter cdx2 med en gang jeg nå da,
    så jeg kommer torriamos i fårkjøpet

gjerne med exps.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    nilsen64 skrev:
    starter søket efter cdx2 med en gang jeg nå da,
    så jeg kommer torriamos i fårkjøpet

gjerne med exps.
    Lykke til! Er spent på å høre om hvor bra du synes den er i forhold til CD5. Og om det er noe ved den som er mindre bra.. Usannsynlig kanskje - men rarere ting har jo skjedd.
    Hadde en Dynamic Precision DAC som er noe av det verste jeg har hørt i hele mitt liv. Mange mener denne er svært så god. Jeg mener den er skivebom.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Nilsen.

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men om du bor i kjørbar avstand fra Svenskegrensen, kan du få selger til å sende den Poste Restante til deg. Da havner den fra et avtalt postkontor i Sverige. Og så får du tolle den selv, om du ønsker.

Bor du i gokk (les: vestlandet. ;) ) kunne jeg plukket den opp i Strømstad og sendt den videre. (Bare en tanke).

For blir pakken sendt fra Sverige til Norge, må du betale moms på det påskrevne beløpet.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    kom litt fort på dette her.

ikke helt bestemt meg hva jeg skal gjøre, ser at cds2 og cdx2 ligger jamnt i pris på bruktbørs i uk. så det er et litt tankekorss

men takker christian for din hjelpsomhet.

ps, jeg bor ved polarsirkellen

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.301
    Torget vurderinger
    4
    Har Dynaudio Focus 140 på lån i helgen, og jeg må si jeg godt skjønner at det finnes mange tilhengere av denne tassen der ute. Er noe vanvittig forføreisk over måten de spiller på. Blir ikke utpreget hifilyd med Naim kilde/amp, men vil karakterisere de som snillere enn f.eks Elite.
    Heller ikke like utpreget tørre i lyden med Naim som med f.eks Hegel cdp2a, p2a, h2a som jeg tidligere har fått en kjapp demo på.
    Foten går, men de har ikke like mye leading edge som Neat'ene, ikke like levende? Ihverfall ikke på lave nivåer. Betydelig mindre bassproblemer i rommet enn med Elite dog, så lenge de har nok pusterom bakover, og dette er noe som taler sterkt i deres favør. 50 naim-watt er nok til å fylle et 22kvm rom til respektabelt nivå, og det da det blir virkelig gøy.

Disse holder på alvor å snike seg inn under huden på meg og tanken på å levere dem fra meg i neste uke blir bare værre og værre og akseptere. Det er noe spesielt med monitorlyd, som man mister på gulvstående i denne prisklassen.

Naim eller ikke, "upgadetitus'en" har innhentet meg så jakten på julegave til meg selv har begynt. Har vært på butikkdemo med 5i'ene og hørt på MA GS20, en vanvittig bra høyttaler som jeg også virkelig kunne tenke meg.
    Hmm... Men til prisen av et nytt sett høyttalere får jeg en brukt CDX, samt SE-elementoppgradering til Elitene mine. What to do, what to do...

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Får nevne spørsmålet mitt i denne tråden også!
    Jeg vurderer å kikke på en ny kilde for avspilling av "sølvskiver", og vurderer å teste ut en spiller fra Naim.
    Trenger ikke se etter de nyeste spillerne, og har forstått det slik at noen av de eldre spillerne er av god musikalsk kvalitet. Hvordan vil noe slik spille sammen med mitt oppsett som ellers består av rør og horn? ;)
    Forslag til hva jeg bør søke etter?

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    C. Alshus skrev:
    Tja... 10 - 15K eller der om kring! Men først av alt.... vil en Naim spiller kunne spille/tilpasses godt et "ikke Naim system"?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FallenA skrev:
    C. Alshus skrev:
    Tja... 10 - 15K eller der om kring! Men først av alt.... vil en Naim spiller kunne spille/tilpasses godt et "ikke Naim system"?
    Kriteriene er vel veldig greie; skal du ha en mest mulig allmennt kompatibel cdp så er black-serien ditt tryggeste kort.
    Der er det ikke mange som havner i din prisklasse; enten en CD5i ny (evt brukt) eller en brukt CD5x. Dett var dett.

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Da er Mana i hus. Herrejemeni så mye støV det blir i løpet av et år baki der. Jeez.

Vatring er noe drit.

Edit: kanskje ikke så ille. Nå spiller det iallefall. Og det spiller bedre. Mer transparant, klarere. De som har spist store mengder bokstavkjeks i barndommen kan sikkert utdype. ;)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Lekkert, Christian. Så kjent ut det der ;)

K

Kaarelars

Gjest
    Gratulerer med Mana-rack. Tunet du en og en hylle med en glassplate? Momentet på tilstrammingen av spiksene er følgende, hold igjen med unbraconøkkelen (pass på at du ikke gir etter) og plasser de to fingerene nærmest tommelen på fastnøkkelen og dra forsiktig til mutteren akkurat til den sitter, ikke stram til for hardt. Så kommer prøven, alle glassplatene legges på etter tuningen og da skal alle platene ligge fullstendig støtt. Ta ut glassplaten i racket som ikke er i bruk. De lange spiksene under racken låter forøvrig bedre enn de standardspiksene under glassplatene(hvis det går an å si noe slikt). Kanskje fordi de er enklere å tune. Tror jeg har noen liggende etter mitt Manaeventyr. Det finnes noen lange (evil spikes;) i rustfritt stål som er enda bedre(jeg tuller ikke). De finnes på Ebay:
    http://cgi.ebay.co.uk/Stainless-ste...39:1|66:2|65:12|240:1318&_trksid=p3286.c0.m14

Jeg hadde en 5-hyllers rack med 6 Soundstages under=Phase7 + en Refernce-Top som gjorde at CDX'n sto på Phase8. Måtte nesten ha gardintrapp da jeg skiftet cd'er. Solgte hele stasen til en hyggelig svenske jeg møtte i Charlottenberg. Må innrømme at jeg feiret salget med kjøp av en flaske single malt++ på Systembolaget...

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vatret racket, så strammet jeg de skruene som holder platene. La deretter platene oppå. De er så godt som i vater. Men det spiller bedre enn Corras. Allerede.

Oppsettet ble med en gang MYE mer nerdete. ::)

Det blir nok mer dilling neste gang jeg tar det ned og opp igjen.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    C. Alshus skrev:
    Det ser vel kjent ut for Kibsgaard, Joaquin, deg og meg. ;)
    yup. ;)
    flott å se at racket har vandret fra en entusiast til en annen.
    hadde jeg ikke vært på lyspærekjøret, så hadde jeg nok beholdt det selv.

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    pelsjeger skrev:
    Har Dynaudio Focus 140 på lån i helgen, og jeg må si jeg godt skjønner at det finnes mange tilhengere av denne tassen der ute. Er noe vanvittig forføreisk over måten de spiller på. Blir ikke utpreget hifilyd med Naim kilde/amp, men vil karakterisere de som snillere enn f.eks Elite.
    Heller ikke like utpreget tørre i lyden med Naim som med f.eks Hegel cdp2a, p2a, h2a som jeg tidligere har fått en kjapp demo på.
    Foten går, men de har ikke like mye leading edge som Neat'ene, ikke like levende? Ihverfall ikke på lave nivåer. Betydelig mindre bassproblemer i rommet enn med Elite dog, så lenge de har nok pusterom bakover, og dette er noe som taler sterkt i deres favør. 50 naim-watt er nok til å fylle et 22kvm rom til respektabelt nivå, og det da det blir virkelig gøy.

Disse holder på alvor å snike seg inn under huden på meg og tanken på å levere dem fra meg i neste uke blir bare værre og værre og akseptere. Det er noe spesielt med monitorlyd, som man mister på gulvstående i denne prisklassen.

Naim eller ikke, "upgadetitus'en" har innhentet meg så jakten på julegave til meg selv har begynt. Har vært på butikkdemo med 5i'ene og hørt på MA GS20, en vanvittig bra høyttaler som jeg også virkelig kunne tenke meg.
    Hmm... Men til prisen av et nytt sett høyttalere får jeg en brukt CDX, samt SE-elementoppgradering til Elitene mine. What to do, what to do...
    enda en Neat elite bruker der ute et sted, vel jeg ville nå ha beholt disse framfor nedgradering til dynaudio og heller brukt penga på source.

og dersom du oppgraderer til elite se vil jeg mer enn gjerne ha tilbakemelling

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    542
    Torget vurderinger
    1
    Uff, følte at jeg fikk tilbake tvangstanker når jeg leste ditt innlegg om Mana rack, Svein.
    Ikke at jeg nødvendigvis tviler på effekten, men jeg forstår også hvorfor du feiret etter salget.. :)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    noen som handlet med central audio?

en del heftige utsyr der nu.

balthar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2008
    Antall liker
    12
    hei og god kveld :)

har lagt ut min cds2 og cdi for salg. begge i top stand !!!

hilsen b

pelsjeger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Antall liker
    1.301
    Torget vurderinger
    4
    Ikke vær urolig, dynaudionene dro tilbake i dag. En veldig god høyttaler, ihvertfall i min stue. Det som irriterer meg er at jeg har fått Elite til å spille så mye bedre i et mindre rom enn det får til her de står nå. Ja, har jobbet og jobbet med plassering. ???

nilsen64 skrev:
    enda en Neat elite bruker der ute et sted, vel jeg ville nå ha beholt disse framfor nedgradering til dynaudio og heller brukt penga på source.

og dersom du oppgraderer til elite se vil jeg mer enn gjerne ha tilbakemelling
    Sendte en forespørsel til Bob i Neat for en tid tilbake ang hvilke inngrep som trengtes for oppgraderingen til SE. Får ta en telefon til Base og høre hva de tar og hvor raskt de kan levere. Dette er jo da snakk om samme woofere som brukes i utlimatum-serien, så i teorien burde det jo bli bra?

The cost of the SE upgrade is £295.00. It involves replacement of the woofer and one of the reflex port tubes. The work should take approximately an hour, assuming you can solder.
    Ellers stiller jeg meg nølende til om det virkelig lønner seg for meg å pøse masse penger ut i cd-basert kilde; klart Naim's cd-spillere er en fryd å betjene rent mekanisk, men en hdx-lignende løsning virker absolutt mer tiltalende med tanke på avspillingseffektivitet. Elsker å kunne sette iTunes på random når jeg sitter ved PC'en, man får liksom hørt på mye mer musikk på denne måten. Det er bare synd at Naim velger å overse entrylevel-kundebasen deres. Jeg se en en HD5i eller en HD5x lansert, NÅ!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn