Naim

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    På mine og.

Carter skrev:
    Det står "20 SE" på merket ved terminalene, i hvert fall på et (sent) par jeg vurderte.
    OK da sjø :)

Studio 20 hadde en livslengde på omlag 10 år, ekstraordinært lenge på et kompetitivt høyttalermarked som UK hvor det å gi inntrykk av å stå stille er en modig taktikk; så noen forandringer har det vært underveis, uten at de synes så godt. Suffice to say; Studio 20 har blitt bedre og bedre helt til det siste :)

Jeg kontaktet forresten forhandleren min av Naim-utstyr med spørsmål om jeg kunne få noen flere motstands-plugger til SuperLine... ingen problem; sendt rett til postkassa pronto, kostnadsfritt. Jøje meg.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Vidar P skrev:
    Jeg kontaktet forresten forhandleren min av Naim-utstyr med spørsmål om jeg kunne få noen flere motstands-plugger til SuperLine... ingen problem; sendt rett til postkassa pronto, kostnadsfritt. Jøje meg.

Mvh Vidar P
    Ikke dårlig.
    Superline er i bestilling her også, men fra annen forhandler. Den skal også "brennes" inn før den sendes til sitt nye hjemsted.
    Medfølgende plugg(er) benyttes inntil eventuelt pickup bytte.

Stageline er uforskammet god til prisen IMO. Musikalitet og engasjement mangler den ihvertfall ikke.

Sånn er det med den saken...... ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Ikke dårlig.
    Superline er i bestilling her også, men fra annen forhandler. Den skal også "brennes" inn før den sendes til sitt nye hjemsted.
    Gratulerer, gleder meg på dine vegne! Jeg tror dette er en av de beste riaa'ene noensinne laget!

Medfølgende impedanser er optimalt passende til Akiva har jeg forstått? Så ingen grunn til noe mer enn det.
    Disse 470R og 453R som jeg fikk er vel hovedsaklig egnet til DV pu'er har jeg forstått.

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer så mye, Stover. Kunne fint overlevd med den riia'en :D

Er strålende fornøyd med Lintoen, men det er samtidig ingen tvil om at den kunne vært hakket "villere" og litt mer Naimsk. Utover det har den ingen vesentlig feil, såvidt mine ører har registrert.

Hvordan brenner man inn en riia? Altså, la den stå på noen døgn med musikk, eller med et slikt "brenneapparat"?

Stover skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Ikke dårlig.

Stageline er uforskammet god til prisen IMO. Musikalitet og engasjement mangler den ihvertfall ikke.

Sånn er det med den saken...... ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det der er høyt overdrevet tror jeg. Dvs, enten er min hørsel og evne til å skille skit og kanel blitt dårligere med årene, eller så har min oppfatning om innspilling snudd noe. En alternativ mulighet kan være at lavtoleranse, høykvalitets apparater som f.eks Naim-apparater er så presise og gode i utgangspunktet at det ikke er mye mer å hente ved innspilling.

Jeg hørte jo da jeg fikk min SuperLine at den var ny, men det varte da ikke mange timene. Den står jo med konstantstrøm på også, så fra en dag til neste så har den jo stått på i 24t..

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    Titleist skrev:
    hva er det naim representerer i forhold til densen ?
    er det ikke mye av den samme klangfilosofien - dynamikk, rytme, punch, drive ?
    Naturlighet og flyt. Fokus på helhet og ikke enkeltparametre.
    Mine tidligere Densen låter elektronikk i forhold IMO

S

Stover

Gjest
    C. Alshus skrev:
    Hvilke Densen produkter hadde du, Stover?
    Beat serien. 400 cd, 200 pre. og 300 effekt.
    Densen er mye friskere enn annet jeg hadde hatt i eie, men husker det låt elektronikk.

Husker med grøss og gru Tømmerviks utredning av Densens enorme båndbredde og behovet for strømrenseutstyr.

S

Stover

Gjest
    Hvordan brenner man inn en riia? Altså, la den stå på noen døgn med musikk, eller med et slikt "brenneapparat"?
    Vanlig innspilling regner jeg med. Fikk tilbud om det og synes det er greit.
    Litt innspilling har jeg tro på, også dette med oppvarming uten at det skal overdrives.
    Synes ikke sånne temaer er verdt å bruke mye tid på.

Det jeg tenker å bruke tid på fremover er et UK besøk, ingen flere bokser mm med det første. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stover skrev:
    Titleist skrev:
    hva er det naim representerer i forhold til densen ?
    er det ikke mye av den samme klangfilosofien - dynamikk, rytme, punch, drive ?
    Naturlighet og flyt. Fokus på helhet og ikke enkeltparametre.
    Mine tidligere Densen låter elektronikk i forhold IMO
    Jeg har ikke sammenliknet produkter fra Naim og Densen; men jeg har lest faktisk flere sammenlikningstester i blader. Hovedtrekkene er vel, raskt oppsummert, at Naim-elektronikk er enda bedre på dette med rytme, driv og fokus på helhetlig musikalitet, mens Densen-produktene på sin side scorer høyere på enkelte hifi-parametre, især dette med luft og rom.

Så det rimer jo med Stovers erfaringer igjen.

Mvh Vidar P

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Kanakje det er en forskjell på en trehundretusenkroners Naim rigg og noe mye billigere fra Densen?

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Erfaringen er vel mest sannsynlig fra Naim generelt? Forskjellen mellom Naim og Densen er i grunnen som forskjellen mellom det meste av ikke Naim-utstyr og Naim, imo.

C. Alshus skrev:
    Kanakje det er en forskjell på en trehundretusenkroners Naim rigg og noe mye billigere fra Densen?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sammenlikningstestene jeg refererte til var mellom produkter i samme prisklasse.

Mvh Vidar P

S

Stover

Gjest
    C. Alshus skrev:

Jeg har eid Nait5i også jeg og uttaler meg selvfølgelig basert på klangfilosofi, ikke kun basert på mitt nåværende Naim, som jeg forstår du har veldig lyst på ;D
    Sånn er det med den saken....

Nå drar jeg på jakt. :D

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    lager ljudtema denne tilsluttningen (F connection) eller må en bestille fra england?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den der lager du da selv dersom du har loddebolt! Om ikke så vil enhver med en loddebolt kunne lage en F-kobling for deg.

Alt du trenger gjøre er jo å strippe av en cm isolasjon litt inn på kabelen, som på bildet. Lederne er jo intakte, og Naim-bananene har U-spor for å legge lederne i.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vanlig eller sølv-tinn. Spiller liten rolle. Loddebolter fra minste Weller-størrelse (er det 15W tro?) og oppover duger, men gjerne en 40W eller så om du har. Dette er kjempelett lodding.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Superline vil nok gi deg et skikkelig løft på vinylfronten. Har ikke hørt den selv, men vår felles pusher fortalte mye om SL da han var her i sommer. Du vil nok også få den beste oppfølgingen som er å få og velkvalifiserte råd ang. resistiv og kapasitiv last av pick-up'en.

FZ

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Cd 3.5 uten Hi står og spiller hjemme. Dette er utvilsomt den litt "styggere" lillebroren til Cdx. Litt mindre av det som er bra, litt mer av det som ikke er bra. Litt stygt sagt, men den forteller så enkelt og greit hva den byr på. Skal huke på Hicap ved første anledning, alltid moro å bli en erfaring rikere på dette med psu'er. Men, her venter jeg meg ingen mirakler. Uansett; i et godt balansert naim-oppsett, er jo dette en høyst underholdende spiller som går rett på poenget, og spiller musikk flat-out.

Exposure er på plass. Et vidunderlig no mambo - jambo design. Spesielt preen er helt rå i finish, har ikke funnet et eneste bilde som gir noe inntrykk av hvor flott denne boksen er. For en byggekvalitet på disse sakene :D

Alt for tidlig for noen seriøse inntrykk, men utvilsomt er det mye mer av alt. Mye mer fylde, høyttalerne blir umiddelbart mye større og mer avslappede. Mer skala, mer gnist og alt er så mye mer selvfølgelig. Dette lover meget bra. Alt for mange nye faktorer samtidig, riktig nok. Ukjent cdp, et par ukjente kabler osv. Men, alt i alt så langt et røverkjøp av de meget sjeldne.

Exposure er virkelig i samme sjangeren som Naim, her er det ingen tvil om hvordan musikk er bygd opp. Bittelitt mer round-earth kanskje, men på ingen måte i veien for det vesentlige, bare en naturlig dimensjon.

Edruelige inntrykk kommer etterhvert. I mellomtiden river jeg meg i håret over at folk ikke kjenner igjen en suveren integrert til salgs når den stirrer de i hvitøyet :(

Edit: Så for første gang Spendor S5e i levende live. Sort askefinsish. Utrolig lekre og nette, et møbel nærmest.

S

smog

Gjest
    Du får by inn til lyttekveld MaHa. Hadde vært morro å tatt med seg SuperNaiten og prøvd den på dine høyttalere. Er veldig spent på forskjellen MA studio og Gold Signatur.

Mvh
    Even

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Et laugmøte står utvilsomt på trappene i løpet av senhøsten. Må bare få på plass litt, men det kommer ;)
    Hadde vært artig og hørt SuperNait.

smog skrev:
    Du får by inn til lyttekveld MaHa. Hadde vært morro å tatt med seg SuperNaiten og prøvd den på dine høyttalere. Er veldig spent på forskjellen MA studio og Gold Signatur.

Mvh
    Even

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    bruce skrev:
    Hi-line ble massert og kjælt med. Da jeg skrudde på strømmen låt det hele mer dynamisk.
    hva menes med å massere en kabel?

noe har gått meg hus forbi

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    nilsen64 skrev:
    bruce skrev:
    Hi-line ble massert og kjælt med. Da jeg skrudde på strømmen låt det hele mer dynamisk.
    hva menes med å massere en kabel?

noe har gått meg hus forbi
    Man tar den av, koser med den, og setter den på igjen.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Jeg leste på Naim-forumet at man bør koble fra alle kabler en gang i mellom. Jeg leste også at man bør sørge for at hiline ligger fritt, og ikke inntil noe.

Jeg har ikke noen god forklaring på hvorfor dette virker, men det gjør det. Kanskje det skyldes statisk elektrisitet? Ellers er jeg åpen for at virkningen kan være psykisk. Men det spiller liten rolle så lenge det funker for meg!

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Du er altfor opptatt av kabler!

Bruk heller tiden på det som betyr noe, musikk. ;)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Du kan jo tydligvis ikke det uten signalkabel... For den koser du med.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    bruce skrev:
    Jeg leste på Naim-forumet at man bør koble fra alle kabler en gang i mellom. Jeg leste også at man bør sørge for at hiline ligger fritt, og ikke inntil noe.

Jeg har ikke noen god forklaring på hvorfor dette virker, men det gjør det. Kanskje det skyldes statisk elektrisitet? Ellers er jeg åpen for at virkningen kan være psykisk. Men det spiller liten rolle så lenge det funker for meg!
    Noen ganger er det slik at om man ikke finner en forklaring på noe, så er det fordi det ikke er noe "noe" å forklare. Vi mennesker har en ikke ubetydelig evne til å bille oss inn alt mellom himmel og jord. Hvordan skal man få High-line til å "ligge" om den ikke ligger på noe? Er det forskjell på "på" og "inntil"?
    I morges kasta jeg et blikk bak stereobenken (ekte Ikea) og der var det et salig rør og rot av kabler og annet dritt. Så satte jeg med ned og hørte på Finlandia (Sibelius). Vel anvendt tid, spør du meg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gutter da. Det er da ingen gåte hvorfor retilkobling av kabler har noe for seg? Med tiden så vil det dannes både det ene og det andre av overflateartefakter på kontaktene som får stå i ro; ved å ta de ut og sette de inn igjen så vil jo kontaktpunktene bli rene og fjonge igjen.

Det gjelder jo ikke bare Naim, men alle apparater. Det fins sågar egne renseremedier for den nevrotiske kontaktmann.

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Gutter da. Det er da ingen gåte hvorfor retilkobling av kabler har noe for seg? Med tiden så vil det dannes både det ene og det andre av overflateartefakter på kontaktene som får stå i ro; ved å ta de ut og sette de inn igjen så vil jo kontaktpunktene bli rene og fjonge igjen.

Det gjelder jo ikke bare Naim, men alle apparater. Det fins sågar egne renseremedier for den nevrotiske kontaktmann.

Mvh Vidar P
    Tja.. Nei - har aldri hørt noen forskjell jeg.
    Ellers - Azimuth på ARO må følge andre naturlover enn andre armer. For meg ser det ut som (merk "ser") pickupen ligger seg riktig uansett hva jeg gjør med Azimuth-loddet. Merkelige greier. Ikke er jeg i stand til å høre forskjell heller.

Og, ellers ellers: Forsøkte HiCap på CD5x i går. Det hørtes ikke bra ut i det hele tatt - pluttselig låt den nærmest "vulgær." Var til og med en stund usikker på om den forandra lyden på 202/200 egentlig til det bedre - men har vel landa på at jeg foretrekker HC der. NAPSC synes jeg er en "klarere" forbedring. Litt skuffa over HC egentlig - hadde håpa på (prisen tatt i betraktning) en noe mer eh.. gnistrende lydforbedring. På den andre siden er det Naim vi snakker om, og da kommer vel effekten krypende mer enn hoppende.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toriamos skrev:
    Og, ellers ellers: Forsøkte HiCap på CD5x i går. Det hørtes ikke bra ut i det hele tatt - pluttselig låt den nærmest "vulgær." Var til og med en stund usikker på om den forandra lyden på 202/200 egentlig til det bedre - men har vel landa på at jeg foretrekker HC der. NAPSC synes jeg er en "klarere" forbedring. Litt skuffa over HC egentlig - hadde håpa på (prisen tatt i betraktning) en noe mer eh.. gnistrende lydforbedring. På den andre siden er det Naim vi snakker om, og da kommer vel effekten krypende mer enn hoppende.
    Kjøp deg høyttalere :)

Ikke for det; jeg har sagt det før og gjentar gjerne; CD5 på 202/200 er ingen god løsning imo, med eller uten HC.
    Men når dere er så sta at dere ikke vil høre, så får dere bare kose dere med konsekvensene :)

Mvh Vidar P

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    Kjøp deg høyttalere :)

Ikke for det; jeg har sagt det før og gjentar gjerne; CD5 på 202/200 er ingen god løsning imo, med eller uten HC.
    Men når dere er så sta at dere ikke vil høre, så får dere bare kose dere med konsekvensene :)

Mvh Vidar P
    Har da høyttalere jeg. Har derimot ikke CD5, men CD5X - kanskje det er mye det samme? Har da hørt CD2X men den er jo litt vanskeligere... litt hissig i toppen, spes. på kvinnelig vokal, ikke?
    Neeei, det blir vel Flatcap2X på 5X tenker jeg. Spilleren ER jeg fornøyd med.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    C. Alshus skrev:
    Har du hørt CDX2 i oppsettet ditt, toriamos?
    Ikke i mitt fysiske oppsett, i egen stue. Men har hørt CDX2 med 202/200 ja. Da dog med høyttalere som Vidar P er villig til å kalle høyttalere - og ikke de danske tulleboksene jeg bruker nå :)

Hmmm og forresten - ut i fra siggen min så kan det vitterlig se ut som jeg er Naim-fan eller noe. Det er jeg egentlig ikke. Jeg er faktisk kritisk til Naim og blir lett småkvalm når dette merket kun får panegyriske omtaler. Synes ikke Naim er SÅ bra. Desverre har jeg enda ikke hørt noe som er bedre. Har hørt en del annet som er "bedre" dvs. bedre på glitter og glamour, men ikke på musikk. Naim får musikken til å høres ut som musikk, men det er ikke alltid at "lyden" av denne musikken er helt som jeg skulle ønsket. I mine ører heller Naim mot en noe for "tørr" gjengivlse. Litt som en veldig god hvitvin, men uten den laaaange ettersmaken.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Snodig. Hvis, og gjentar hvis, Cd5x skaper ubalanse med 202/200, vil ikke da HiCap (som tross alt lager mer av samme spiller med renere strøm) skape enda mer ubalanse? Det du evt. har av uting med lyden fra før, vi nå blomstre som bare det? Dette er bare et forsøk på en logisk tankerekke som meget vel kan være helt på jordet ;)

toriamos skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Ellers - Azimuth på ARO må følge andre naturlover enn andre armer. For meg ser det ut som (merk "ser") pickupen ligger seg riktig uansett hva jeg gjør med Azimuth-loddet. Merkelige greier. Ikke er jeg i stand til å høre forskjell heller.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    MaHa skrev:
    Snodig. Hvis, og gjentar hvis, Cd5x skaper ubalanse med 202/200, vil ikke da HiCap (som tross alt lager mer av samme spiller med renere strøm) skape enda mer ubalanse? Det du evt. har av uting med lyden fra før, vi nå blomstre som bare det? Dette er bare et forsøk på en logisk tankerekke som meget vel kan være helt på jordet ;)

toriamos skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Næh! I mine ører passer CD5X superdupert sammen med 202/200 - det er CD5X som ikke passer til HiCap. Gir et noe "oversminket" inntrykk. Mister taket i den gode organiske gjengivelsen og befinner seg pluttselig i et lydlandskap, der den ikke hører hjemme. Mmmm - sitter og kjeder meg på jobb - derav poesien.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Koster ikke CD5x pluss hicap nesten like mye som en cdx2 da?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn